خواص گیاه چریش

یکی از گیاهان دارویی که در تمام فصول می توان از فواید آن استفاده کرد، درخت چریش است. در این مطلب می خواهیم با خواص این درخت پرفایده آشنا شویم .
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص گیاه چریش
خواص گیاه چریش بیشمار است. این گیاه یکی از گیاهانی است که با شروع فصل بهار روی کوه های خراسان شمالی می روید. چریش گیاهی خوراکی است که هر بوته آن دارای چند برگ مانند تره است و قسمت پایین آن با یک غلاق سفید جمع شده است، این گیاه در فصل بهار در بازار بسیار زیاد یافت می شود.

در ادامه مطلب تمام خواص گیاه چریش را به شما می گوییم.


ضد سرطان

یکی از خواص مهم گیاه چریش از بین بردن سلولهای سرطانی است، در بدن همه ما سلول های سرطانی وجود دارد ولی به صورت طبیعی بی نظم و سازمان دهی نشده اند پس، به صورت روزانه کمی از برگ چریش را باید مصرف کنید تا تعداد سلول های سرطانی را از حد نصاب کمتر نگه دارید.


درمان گلو درد

دم کرده چریش کمک زیادی به رفع گلو درد می کند بنابراین غرغره کردن با دم کرده این گیاه باعث رفع گلو درد می شود.


از بین بردن باکتری های روده

مصرف روزانه مقدار معینی از گیاه چریش به از بین بردن باکتری های مضر روده کمک می کند و روده را پاک و از هر گونه عفونت پیشگیری می کند.


تقویت سیستم ایمنی

از خواص گیاه چریش این است که مصرف این گیاه به از بین بردن هر نوع بیماری که باعث ضعیف شدن بدن می شوند کمک می کند در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.


تقویت ناخن ها

روغن چریش کمک زیادی به تقویت ناخن ها می کند بنابراین روغن آن را بر روی ناخن ها و پوست اطراف آن بمالید تا ناخن های مقاوم و زیبایی داشته باشید.


درمان ورم مفاصل

از دیگر خواص  گیاه چریش این است که روغن آن درد های عضلانی و ورم مفاصل را درمان می کند بنابراین این روغن را بر روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید.


خواص چریش و بهبود زخم

از دیگر خاصیت های شگفت انگیر گیاه چریش این است که قراردادن پودر و یا روغن آن باعث تسریع بهبود زخم می شود.


پاک کردن خون

برگ های چریش به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی، ضد انگلی و ضد عفونی کنندگی برای پاک کردن خون از قدیم مورد استفاده قرار می گیرد، از این رو جویدن منظم دو تا سه برگ چریش به تصفیه کردن خون و همچنین درمان اسیدیته بالا کمک می کند.


 از بین بردن باکتری

چریش با باکتری ها مبارزه می کند و با گذشت زمان باکتری ها در برابر این گیاه مقاومت خود را از دست می دهند، اما با مصرف آنتی بیوتیک ها به گذشت زمان باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک مقاوم می شوند.


حفظ سلامت گردش خون

از دیگر خواص گیاه چریش این است که به دلیل داشتن خواص سم زدایی به حفظ سلامت گردش خون، سیستم گوارشی و تنفسی کمک می کند.


 برطرف کردن شب کوری

از دیگر خواص چریش این است که به برطرف کردن شب کوری کمک می کند برگ چریش را آسیاب کنید و با مخلوطی از آب به صورت مایع در بیاورید و از صافی عبور دهید و حالا کمی از آب چریش را روی چشمانتان بمالید.1


شوره سر

نیم یک عنصر محبوب در شامپوهای ضد شوره است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بوده و از این رو ممکن است به کاهش علائم مربوط با شوره سر کمک کند.


شپش

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که گیاه چریش به دلیل خاصیت ضد ویروسی، شپش را از بین خواهد برد. در این مطالعه، 12 کودک مبتلا به شپش مورد آزمایش قرار گرفتند و پس از گذشت 7 الی 10 روز پس از استفاده از شامپوی حاوی این گیاه بر روی موهای خود، درمان شدند و عوارض جانبی هم تجربه نکردند.


محصولات دندانپزشکی

از این گیاه در محصولات دندانپزشکی مانند دهانشویه، خمیر دندان و پودرهای دندان نیز استفاده می‌شود. نیم درد دندان را کاهش داده و در تمیز کردن دندان‌ها و سلامت لثه‌ها موثر است.2


درمان آکنه

چریش دارای خواص درمانی مختلفی نظیر خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که در درمان آکنه موثرند. این ماده نه تنها باکتری هایی که موجب آکنه می شوند را می کشد بلکه باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه و جوش نیز می شود. به علاوه، به کاهش درد و خارش مرتبط با آکنه نیز کمک می کند.


کوچک کردن منافذ پوست

چریش یک راه حل موثر برای حل مشکلاتی مانند بزرگ شدن منافذ و ایجاد جوش های سر سیاه است. این ماده ناخالصی ها را از روی پوست پاک می کند و اجازه ایجاد جوش را نمی دهد.


درمان خشکی پوست و اگزما

اگزما، یک بیماری پوستی التهابی شایع است که سبب خارش شدید، خشکی و قرمزی پوست می شود. این عارضه نیز با خواص چریش برای پوست و مو قابل درمان است. چریش می تواند به کاهش التهاب کمک کرده و اگزما را درمان کند. این ماده مانع از کم شدن رطوبت پوست می شود.


جلوگیری از عفونت های پوستی

چریش حاوی خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی است که برای درمان عفونت های پوستی بسیار موثر است. همچنین بدون ایجاد خشکی باعث کاهش التهاب و خارش می شود.


درمان آفتاب سوختگی

یکی دیگر از خواص چریش برای پوست و مو از بین بردن آفتاب سوختگی است. این ماده دارای خواص آرامش بخش است که به پوست کمک می کند تا رطوبت طبیعی خود را حفظ کند. خواص ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی آن، باعث برطرف شدن عفونت پوستی و درمان التهاب می شود.


مبارزه با علائم پیری زودرس

چریش با مواد مغذی که برای پوست بسیار مفید هستند غنی شده است. این ماده به طور خاص، حاوی سطح زیادی از آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب های محیطی کمک می کند. جوان سازی سلول های پوستی و بازگرداندن خاصیت کشسانی نیز یکی دیگر از خواص چریش برای پوست و مو است.


درمان عفونت پوست سر و بهبود سلامت مو

چریش به ترویج رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. این ماده موهای شما را مرطوب نگه می دارد. خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی چریش که در هنگام برخورد با عفونت های پوستی مفید است.


درمان تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم، یکی از مشکلات پوستی است که با خواص چریش برای پوست و مو قابل درمان است. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه به کاهش تیرگی پوست کمک می کنند، بنابراین حلقه های سیاه دور چشم کمتر می شود.


مضرات

از مصرف گیاه چریش در دوران بارداری و شیردهی پرهیز کنید زیرا این گیاه موجب سقط جنین و مسمومیت نوزاد می شود .3


پی نوشت:
1.www.shomanews.com
2.www.model24.ir
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما