درباره چای سیلان چه می دانید؟

چای سیلان در کشور سریلانکا کشت می شود و دارای خواصی از جمله کاهش وزن ، تقویت ایمنی و افزایش انرژی می باشد. در ادامه این مطلب بیشتر با خواص چای سیلان آشنا می شوید.
يکشنبه، 27 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
درباره چای سیلان چه می دانید؟

چای سیلان

شاید با نام چای سیلان آشنا نباشید. احتمالا سیلان، نام رسمی سریلانکا تا سال ۱۹۷۲ را نشنیده اید. تولید چای در این کشور بی نظیر است و بالغ بر ۱/۵میلیارد فروش چای دنیا را دارد. زمین و رطوبت سریلانکا از عوامل اصلی برای کشت چای است. سه نوع چای سیلان وجود دارد :سیاه، سبز و سفید. شما می توانید چای سیلان را در سراسر دنیا پیدا کنید، اما خیلی ها تصورشان از چای سیلان همان چای سیاه معمول قدیمی است. چای سیاه سیلان رایج ترین نوع است و طعم ملایمی دارد و یادآور میوه مرکبات است. چای سبز سیلان طعم تیز تری نسبت به چای سیاه دارد و از آنجایی که فراوری نشده است بالاترین میزان آنتی اکسیدان را داراست. و در نهایت چای سفید سیلان گران ترین و کمیاب ترین چایی است که کشت می شود. فراوری آن دستی انجام می شود و در آفتاب خشک می شود و طعم شیرین تر و مطبوع تری نسبت به دو نوع دیگر دارد.

اصولا هر چای که از سریلانکا صادر شود،چای سیلان نامیده می شود و در سراسر جهان بخاطر داشتن مقادیر بالایی پلی فنولیک تحسین می شود. گفته می شود چای سیلان بدن را گرم می کند و نسبت به چای های دیگر موجود در بازار طعم و عطر قوی تری دارد. ترکیبات فلاونویید، آنتی اکسیدان و پلی فنولیک آن،درمان امراض و دردهای مختلف است و حتی مصرف موضعی آن برای برخی از ناراحتی ها موثر است.


خواص چای سیلان

در این مقاله نگاهی دقیق تر به خواص چای سیلان خواهیم داشت.

کاهش وزن
یکی از بهترین نکات راجع به چای سیلان، توانایی آن در تحریک متابولیسم، و درنتیجه کمک به کاهش وزن است. با تسریع متابولیسم، حتی اگر رژیم خاصی را رعایت نکنید یا تغییری در سبک زندگی خود ایجاد نکنید،بدن شما بطور طبیعی چربی را سریع تر می سوزاند. یعنی با مصرف صبحگاهی چای سیلان ، متابولیسم بدن شروع به کار کرده و انرژی بیشتری برای فعالیت های بیشتر خواهید داشت و متعاقبا کالری بیشتری می سوزانید.

تقویت ایمنی
چای سیلان به ارتقا سلامت بدن کمک می کند. مصرف آن مدت پاسخ سیستم ایمنی به پاتوژن ها و عوامل خارجی را بیشتر می کند و بدن آمادگی بهتری برای مبارزه با بیماری ها پیدا می کند. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در چای سیلان از استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد بدن کم می کند و موجب تمرکز سیستم ایمنی بر عوامل مهم تر می شود. برای مثال سیستم ایمنی فرصت بیشتری برای حفاظت بدن در برابر عفونت ها پیدا می کند.

حفاظت از قلب
چای سیلان مقدار قابل توجهی پتاسیم دارد که از عناصر حیاتی سلامت قلب است. پتاسیم همانند یک منبسط کننده عمل می کند. بدین معنا که از فشار رگ ها می کاهد و فشارخون به حالت نرمال می رسد و از فشار وارد بر قلب کاسته می شود. اگر روز را با مصرف یک فنجان چای سیلان به همراه یک میوه غنی از پتاسیم مانند موز آغاز کنید، سلامت بلند مدت قلب خود را تضمین کرده اید.

افزایش انرژی
در گذشته سریلانکا یکی از تولید کنندگان عمده کافئین بشمار می رفت، اما در حال حاضر بخش عظیمی از زیر ساخت ها به تولید چای تغییر یافته اند. چای سیلان و قهوه سریلانکا ویژگی مهمی به اشتراک می گذارند-کافئین. کافئین این چای گیرایی و تمرکز ذهن را ارتقا می دهد و افت انرژی صبحگاهی را از بین می برد. حتی اگر بطور منظم، روزی ۲یا۳ فنجان چای بنوشید، دچار مشکلات مصرف کافئین قهوه نمی شوید.1

مراقبت پوستی
بعضی از آنتی اکسیدان ها که در چای سیلان یافت می شود، کمبود کلاژن در پوست را به وسیله جلوگیری از استرس اکسیداتیو در سلول های اطراف آن کم می کند. کلاژن برای خاصیت ارتجاعی پوست اهمیت دارد. چین و چروک را از بین برده و پوست را سفت و محکم نگه می دارد. با جلوگیری از استرس اکسیداتیو می توانید از افتادگی پوست جلوگیری کنید، چین و چروک آزاردهنده را محدود کرده و همچنین پوستی بدون لکه و سالم داشته باشید.

از بین بردن سنگ کلیه
تحقیقات نشان داده مصرف چای سیاه به افزایش ریسک سنگ های کلیه منجر می شود. این موضوع به دلیل کافئین و آنتی اکسیدان موجود در انواع مختلف این چای خوش طعم است.

علائم دیابت را تنظیم می کند
نوشیدن چای سیلان نشان داده است که میزان گلوکز خون را کاهش می دهد و مخصوصا برای افرادی که از دیابت رنج می برند، اهمیت دارد. چون به آن ها کمک می کند گلوکز و انسولین در بدن را تنظیم کند.

از بیماری مزمن جلوگیری می کند
میزان آنتی اکسیدان چشمگیر موجود در چای سیلان آن را به ماده ای قدرتمند در سلامت انسان تبدیل کرده است. مخصوصا آفلاوین و آروبیگین شناخته شده در چای کمک می کند جهش و استرس اکسیداتیو اتفاق نیفتد. چای سیلان پتانسیل تبدیل به یک عامل دفاعی برای بهبود پاسخگویی به سیستم ایمنی بدن شما را در مقابل بیماری های مزمن گوناگون دارد.


 احتیاط حین مصرف چای سیلان

به خاطر میزان قابل توجه کافئین موجود در چای سیلان، خانم های باردار باید از مصرف آن خودداری کنند. زیرا به پیچیدگی هایی در بارداری منجر شده و جنین نمی تواند کافئین را در رحم مادر تحمل کند. علاوه بر آن، اگر استرس دارید و نگران هستید، اضافه کردن کافئین به رژیم خود همیشه بهترین راه نیست. به هرحال چای سیلان با دوز پائین کافئین می تواند به محدود کردن فاکتورهایی که سبب بروز استرس شده کمک می کند. مثل همیشه، مشورت با پزشک خود قبل از هر گونه درمان گیاهی بهترین گزینه می باشد.2


چگونه چای سیلان را دم کنیم؟

دم کردن یک فنجان چای سیلان در خانه یک راه آسان و خوشمزه برای بهره مندی از فواید سلامتی این نوشیدنی است. با پر کردن کتری با آب و لیوان هایی جنسشان گرما را به راحتی انتقال نمی‌دهند شروع کنید تا سرعت سرد شدن چای را کاهش دهید. در مرحله بعد آب را در قوری ریخته و برگ های چای دلخواهتان را به آن اضافه کنید. به طور کلی توصیه می‌شود در هر ۸ اونس (۲۳۷ میلی لیتر) آب از ۱ قاشق چای‌خوری (۲٫۵ گرم) برگ چای استفاده کنید. قوری را با آب داغ ۹۶ درجه سانتی‌گراد پر کنید و در آن را قرار دهید. در آخر ، بگذارید برگ های چای تقریباً سه دقیقه قبل از ریختن در فنجان ها دم بکشند.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.hidoctor.ir
3.www.noushonline.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.