نقش کشاورزی هوشمند در توسعه کشاورزی پایدار

کشاورزی هوشمند که با استفاده از فناوری های مدرن اطلاعات صورت می پذیرد آگاهی های به موقع لازمی را برای کشاورزان جهت اقدام به موقع و مقرون به صرفه به هنگام کشاورزی فراهم می آورد و منجر به کشاورزی پایدار می شود.
سه‌شنبه، 23 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش کشاورزی هوشمند در توسعه کشاورزی پایدار
چالش های پیش بینی شده در کشاورزی تا آن جا که به نیاز به افزایش دو برابری مواد غذایی مربوط می شود، هم اکنون لزوم ایجاد پایداری کشاورزی را در حد موضوع تأمین امنیت غذایی قرار داده است. نیاز به یک سیستم غذایی جهانی که دارای کارآیی کافی باشد مستلزم این است که جنبه پایداری در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اگر در تلاش هستید از بهره وری در نحوه استفاده از آب در مزرعه خود، روش های کاهش فرسایش خاک و اطمینان از تخریب حداقلی خاک، یا حتی به حداقل رساندن ورودی انرژی اطمینان حاصل کنید، در این امر تنها نیستید. همه کشاورزان در سراسر جهان امیدوارند که با حداقل هزینه ممکن به همه این اهداف و اهداف دیگر برسند. با این حال، ضرورت رسیدن به چنین اهدافی برخی از بالاترین نیازها را در کشاورزی ایجاد می کند که نمی توان با رویکردهای سنتی کشاورزی با موفقیت به آنها دست یافت.
 
با افزایش تقاضاها و نیاز به کشاورزی پایدار، برای سرمایه گذاران و ذی نفعان مرتبط واقعاً ضروری و لازم است که سرمایه گذاری زیادی در دانش و ماشین آلات و دستگاه های پیشرفته تر انجام دهند. در این مقاله، ما حتی الامکان به طور عمیق در موضوع کشاورزی هوشمند و نقش آن در توسعه کشاورزی پایدار بحث می کنیم.
 

مروری بر کشاورزی هوشمند

کشاورزی هوشمند یک مفهوم کشاورزی مدرن است که به دنبال استفاده از فناوری برای بهبود تولید محصولات کشاورزی است و در عین حال ورودی ها را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. کشاورزی هوشمند پتانسیل زیادی در ایجاد سود آوری و پایداری کشاورزی، افزایش مقبولیت محصولات کشاورزی توسط مصرف کنندگان، و کاهش ورودی ها و هزینه های منابع دارد. همان طور که واقعاً این گونه است، کشاورزی هوشمند یک رویکرد کشاورزی مبتنی بر اطلاعات است که نیاز به مشاهده در آن افزایش می یابد. این رویکرد اقداماتی را اعمال می کند که از نظر اقتصادی و زیست محیطی برای دستیابی به بهبود در تولید معنی دار هستند.
 
کشاورزی هوشمند بر اساس اصول کشاورزی دقیق مانند استفاده از راهنمای GPS در اعمال اقداماتی که خاص سایت کشاورزی است، انجام می شود. با این حال، با توجه به این که کشاورزیِ دقیق عمدتاً متمرکز بر اتخاذ فناوری های کشاورزی معینی است، در میان دیگر دستگاه ها و ماشین آلات کشاورزی، پیاده سازی دروگران و تراکتورهای خودکار، رویکرد را به یک رویکرد جامع نگرتر و گردتر تبدیل می کند، جایی که تمرکز فقط بر دقت مکانی نیست بلکه بر عملکرد هوشمندانه نیز هست.
بیشتر بخوانید:«اتوماسیون در کشاورزی»
 
موضوعاتی معمول که کشاورزی هوشمند برای حل آنها در نظر گرفته می شود شامل جنبه هایی از جمله مقدار کود مورد نیاز برای مصرف، زمان استفاده و ناحیه خاص مورد استفاده، منابع مورد نیاز برای محافظت از گیاهان و جنبه های مربوط به این موضوعات می باشد. با این حال، حوزه کشاورزی با چالش اطلاعاتی چندگانه مواجه است. بیشتر کشاورزان قطعات ارضی بسیار کوچکی دارند که در آن جا مواد غذایی تولید می کنند. کشاورزی هوشمند یک رویکرد کشاورزی مبتنی بر اطلاعات است که نیاز به مشاهده در آن افزایش می یابد. این وضعیتی است که منجر به اجرای اقدامات مکانی و زمانی فراوان بر روی هر سیستم نظارتی مورد استفاده می شود. علاوه بر این، در صورت استفاده از کشاورزی هوشمند، اطلاعات پیچیده ای برای دستیابی به نتایج بهتر مورد نیاز است.
 

چگونه کشاورزی هوشمند باعث ترویج کشاورزی پایدار می شود؟

کشاورزی هوشمند و کشاورزی پایدار به موضوع در دسترس بودن داده ها متکی هستند. کشاورزی هوشمند از طریق ترکیب فعالیت های ماهواره های ناوبری و ورودی دیده بانی های زمینی، از کشاورزی پایدار و نیز مقرون به صرفه حمایت می کند تا تصمیم گیری آگاهانه را برای کشاورزان به هنگام کشاورزی سهل نماید. به عنوان مثال، استفاده از سنسورها به کشاورزان کمک می کند تا تصمیم بگیرند که چگونه، کجا و چه زمان منابع خاصی را برای بهبود تولیدات زیست محیطی و اقتصادی اختصاص دهند.
 
به نظر می رسد علاوه بر اصلاح ژنتیکی و انتخاب محصولات، کشاورزی هوشمند با استفاده از تکنیک ها و ابزارهای نوآورانه کشاورزی مسیر انقلاب سبز را طی می کند. با کشاورزی هوشمند، دستیابی به سود آوری در کشاورزی آسان است. به عنوان مثال، کشاورزان اکنون می توانند از هواپیماهای بدون سرنشین، دستگاه های جغرافیایی و حسگرها برای بهبود شیوه های کشاورزی خود استفاده کنند. به طور کلی، این روش شامل استفاده از فناوری شبکه ای برای دستیابی به اهداف تولید خاص و پشتیبانی از کشاورزی پایدار است. روندها نشان می دهند که ادامه کار کشاورزی هوشمند در کشاورزی متداول به کاهش برخی از مشکلات امنیت غذایی که امروزه در مناطق مختلف جهان تجربه می شود کمک خواهد کرد.
 
پایداری در کشاورزی را می توان با استفاده مناسب از داده ها در تصمیم گیری به دست آورد. در حقیقت، کشاورزی نوآورانه شاخه ای از تجزیه و تحلیل داده ها و ریاضیات محسوب می شود. هر روز، کشاورزان یک سری از متغیرها را، از تنوع در ترکیب خاک گرفته تا تغییر در آب و هوا، تجربه می کنند. چنین تغییراتی برای اجرای صحیح کشاورزی به تجزیه و تحلیل مناسب نیاز دارد. کشاورزی هوشمند که بر استفاده از داده های بزرگ در تصمیم گیری تأکید دارد می تواند به مقابله مناسب با برخی از این مشکلات و دستیابی به اهداف تعیین شده تولید کمک کند.
 
رصد زمین از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است اما پیشرفته ترین فناوری ها که در رویکردهای کشاورزی هوشمند ارائه شده است، جمع آوری داده های ماهواره ایِ با کیفیت را تضمین می کند. چنین پیشرفتی مجموعه های زمانی بسیار خوبی از داده ها از قبیل توسعه زیست توده، انواع محصولات، روش های کشاورزی و بلایای کشاورزی را شامل می شود.
 
بر خلاف گذشته، امروزه کشاورزان می توانند از روش های هوشمندانه کشاورزی برای جمع آوری داده ها و تصمیم گیری آگاهانه بر مبنای آنها، استفاده کنند. تکنیک های مختلفی برای تجزیه و تحلیل داده ها وجود دارد که کشاورزان می توانند از آنها استفاده کنند. کشاورزان اکنون می توانند از هواپیماهای بدون سرنشین، دستگاه های جغرافیایی و حسگرها برای بهبود شیوه های کشاورزی خود استفاده کنند. به عنوان مثال، از طریق فناوری هوشمند، کشاورزان می توانند با تجزیه و تحلیل و مقایسه تصاویر ماهواره ای، حاصلخیزی را برای زمین های کشاورزی خود ایجاد کنند و در پایان از داده ها برای استخراج پتانسیل عملکرد یک سرزمین معین استفاده نمایند.
 
با کشاورزان هوشمند، اندازه گیری متغیرها و پردازش داده های دقیق، آسان است. هدف این کار اطمینان از ساده تر بودن کارها، بهبود عملکرد و کاهش هزینه ها و حرکت به سمت کشاورزی پایدار است. به عنوان مثال، روش های کشاورزی هوشمند را می توان در استفاده از فناوری GPS که در تراکتورها اعمال می شود، مشاهده کرد. با چنین رویکردهایی، کشاورزان می توانند داده های مربوط به موقعیت خودرو خود را انتقال دهند و می توانند به این وسیله زمین را به طور یکنواخت کشت کنند و این به آنها امکان صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت را می دهد.
 

فرصت های کشاورزی هوشمند

کشاورزی هوشمند با هدف کاهش رد پای اکولوژیکی، فرصت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. استفاده از ورودی هایی که مخصوص سایت کشاورزی است یا حداقل استفاده از منابعی مانند سموم دفع آفات و کودها می تواند به کاهش مشکلات شستشو و انتشار گازهای مضر گلخانه ای به محیط زیست کمک کند. کشاورزی هوشمند و کشاورزی پایدار به موضوع در دسترس بودن داده ها متکی هستند. اکنون بهبود ICT امکان ایجاد یک شبکه حسگر را فراهم می کند که به موجب آن کشاورزان می توانند وضعیت خاک، حیوانات و گیاهان را به یک دیگر متصل کرده و آن را با نیازهای تولیدی مانند داروها، کود و آب هماهنگ کنند.
 
ثانیاً، با کشاورزی هوشمند، دستیابی به سود آوری در کشاورزی آسان است. استفاده از تکنیک های خاص برای کاهش ورودی های منابع می تواند اطمینان دهد که کشاورزان صرفه جویی بسیار زیادی در نیروی کار داشته باشند و نیاز کمتری به داده های مکانی معتبر برای کاهش خطر داشته باشند. تمرکز فقط بر دقت مکانی نیست بلکه بر عملکرد هوشمندانه نیز هست. این امر به این واقعیت نسبت داده می شود که کشاورزی هوشمند استفاده از فناوری در پیش بینی های هواشناسی یک سایت خاص، و نقشه برداری از احتمال بلایا و بیماری ها و پیش بینی های عملکرد را تشویق می کند.
 
موانعی که فناوری اطلاعات برای قبول و اجرای کشاورزی هوشمند در مقابل خود دارد یکسان نیستند. آنچه بیشتر مردم باید از آن استقبال کنند، دانش و درک چگونگی عملکرد مفهوم کشاورزی هوشمند است. کشاورزی هوشمند پتانسیل زیادی در ایجاد سود آوری و پایداری کشاورزی، افزایش مقبولیت محصولات کشاورزی توسط مصرف کنندگان، و کاهش ورودی ها و هزینه های منابع دارد.
 
منبع:
Farm Management


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.