هلو و خواص آن برای سلامتی

هلو یک میوه بسیار خوش طعم و محبوب است که دارای فواید و خواص فوق العاده ای است، در ادامه بیشتر با خواص هلو آشنا خواهید شد.
دوشنبه، 28 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
هلو و خواص آن برای سلامتی
هلو میوه تابستانی خوشمزه ایست که مخصوص چین و آسیای جنوبی است. نام لاتین آن Prunus Persica است و درختان آن در مناطق معتدل دنیا رشد می کنند. هلو به خانواده Rosaceae تعلق دارد که شامل میوه ایی مانند آلو و توت می شود.

چین بزرگترین تولید کننده هلو است ,این میوه در چین نماد طول عمر و جاودانگی است. دیگر تولید کنندگان هلو ،ایتالیا،اسپانیا،امرکا و یونان می باشد. در حقیقت ایالت جورجیا بخاطر تولید هلو با کیفیت عالی با در نظر داشتن مزه، بافت و مواد مغذی به “ایالت هلو” معروف است.

هلو رتبه اول ایالت جورجیا در سال ۱۹۹۵ را بدست آورد.این میوه در سایزهای مختلف و رنگ های مختلف از زرد گرفته تا قرمز بسته به مبدا آن در بازار موجود است.

برخلاف شلیل،که سطح بیرونی نرم تری دارد،پوست هلو کرکی و مخملی است. عطر دلپذیری داردو گوشت زرد آبداری دارد. شلیل جز میوه های آلویی محسوب می شود : بخش بیرونی آن گوشتی است و هسته دارد. بر اساس چسبندگی دانه هلو به دو دسته هسته جدا و هسته چسبیده تقسیم می شوند.


ارزش مواد مغذی هلو

هلو سرشار از مواد مغذی حیاتی بدن است . هلو تامین کننده ویتامین A،بتاکاروتن و ویتامین C(آسکوربیک اسید)است. همچنین منبع غنی ویتامین E(آلفا توکوفرول)،ویتامین k(فیلوکینون)،ویتامین B1،(تیامین)،ویتامین B2(ریبوفلاوین)،ویتامین B3(نیاسین)،ویتامین B6،فولات و پانتوتنیک اسید می باشد. هلو سرشار از املاحی مانند کلسیم،پتاسیم،منیزیم،آهن،منگنز،فسفر،روی و مس می باشد. کالری هلو پایین است،چربی اشباع شده یا کلسترول ندارد و منبغ خوبی از فیبر رژیمی است.1

بجز طعم دلپذیر و عطر آن، هلو مقدار فراوانی کاروتنویید دارد و خواص گوناگونی برای سلامتی دارد.


پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده است که هلو سرشار از ترکیبات فنولی و کاروتنوئید است و این مواد ضدتومور و ضدسرطان هستند. در تحقیقی دیگر آمده است، این میوه می‌تواند در مبارزه با انواع سرطان ها مانند سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان روده، مؤثر باشد. بنابر مطالعات دیگر، اسید کلروژنیک و اسید نئوکلروژنیک موجود در هلو، جلوی رشد سلول‌های سرطانی سینه را بدون تخریب سلول‌های عادی می‌گیرند. این ویژگی برخلاف شیمی درمانی است که سلول‌های سالم را هم ازبین می‌برد. علاوه‌بر این موارد، تحقیقات نشان داده است که میوه‌های خانواده رزاسه مانند هلو، حاوی بتاکاروتن فراوانی‌اند و می‌توانند از انسان در برابر سرطان ریه مراقبت کنند.


مراقبت از پوست

هلو به‌دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی از ویتامین C است، سلامت پوست را حفظ می‌کند. این ویتامین در برابر رادیکا‌ل‌های آزاد مضر و عفونت‌، سد دفاعی محکمی ایجاد می‌کند و می‌تواند از پوست در برابر اشعه ماوراء‌بنفش مراقبت کند.

مطالعات نشان داده است که آنتی اکسیدان های لوتئین و زی‌زانتین می‌توانند التهابات پوستی را که بر اثر اشعه ماوراء‌بنفش B به‌وجود آمده است، درمان کند و جلوی تکثیر بیش‌ازحد و نامتعادل سلول‌ها را بگیرد.

فلاونوئیدهای هلو، پوست را از صدمات نور خورشید و اریتمای ناشی از اشعه ماوراءبنفش، محفوظ نگه می‌دارد. اریتما (Erythema) در پزشکی، سرخ شدن پوست به‌سبب افزایش جریان خون بافتی در مویرگ‌های موجود لایه‌های زیرین است.

از هلو در صنعت لوازم آرایش برای تولید کرم‌های محافظتی پوست و زیبایی، استفاده بسیاری می‌شود. این کرم‌ها، حلقه‌های سیاه روی پوست را درمان می‌کنند. وجود مقدار فراوان فلاونوئید و ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی در هلوها به برداشتن سلول‌های مرده از روی پوست کمک می‌کند و درعین حال موجب مرطوب شدن و احیاء پوست می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های هلو، روند بهبود مشکلات پوستی ازجمله لک‌ها را سرعت می‌بخشند.

درمان دیابت

هلو به‌دلیل اینکه مقدار فیبر زیادی دارد، از سطح قند خون بسیار کاسته و از خطر ابتلا به دیابت نوع ۱، پیشگیری می‌کند. هلو همچنین دارای شاخص گلیسمی کم ۲۶ تا ۵۵ است و میوه مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت به‌حساب می‌آید.2


جلوگیری از کمبود هیپوکالمی(کمبود پتاسیم)

هلو سرشار از پتاسیم است . پتاسیم عنصر حیاتی برای حفظ عملکرد سیستم عصبی بشمار می رود. پتاسیم موجود در هلو به فرایند متابولیسم کمک می کند، سوخت و ساز کربوهیدرات را بدنبال دارد، تعادل الکترولیتی را حفظ می کند و به تنظیم بافت های ماهیچه ای می انجامد. کمبود پتاسیم در بدن منجر به هیوکالمی می شود که کمبود آن بر قدرت ماهیچه ای تاثیر گذار است و منجر به ضربان نامنظم قلب می گردد.

هلو و خواص آن برای سلامتی


سلامت چشم

هلو سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. بتاکاروتن نقش مهمی در حفظ سلامت چشم و پیشگیری از بیماری هایی مانند خشکی چشم ملتحمه و کوری دارد. بر اساس تحقیقات کاراتنوئید لوتئین و زانتانتین موجود در هلو تاثیر مثبتی در کاهش ابتلا به بیماری آب مروارید دارد. لوتئین و زئا زانتین در رنگدانه ماکولا چشم می نشیند و از شبکیه چشم در برابر بیماری های چشمی مانند تخریب ماکولا محافظت می کند. همچنین، وجود چنین ترکیباتی از بافت های شبکیه در برابر آسیب رادیکال های آزاد و نور طول موج بالا محافظت می کند.


دوران بارداری

هلو سرشار از املاح و ویتامین است و مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. ویتامین C موجود در آن به رشد استخوان ها،پوست، ماهیچه و رگ های خونی جنین کمک می کند. همچنین به جذب آهن کمک می کند. فولات موجود در هلو در پیشگیری از نقص سلول های عصبی مانند SPINA BIFIDA موثر است. پتاسیم موجود در هلو از گرفتگی ماهیچه و خستگی عمومی بدن که امری شایع در دوران بارداری است ،جلوگیری می کند. وجود فیبر به هضم غذا و کاهش یبوست کمک می کند.


کمک به هضم

هلو بخاطر ترکیبات قلیایی و فیبر سلامت سیستم هاضمه را حفظ می کند. فیبر موجود در هلو آب را جذب می کند و از بیماری های گوارشی مانند یبوست،هموروئید، زخم معده، التهاب معده و حذکات نامنظم روده جلوگیری می کند. همچنین به پاکسازی مواد سمی از روده می انجامد و از بروز ناراحتی های گوارشی مانند سرطان معده پیشگیری می کند. هلو ملین است و به حل سنگ کلیه و مثانه کمک می کند.


حفظ سیستم عصبی

وجود منیزیم در هلو از استرس و اضطراب بدن جلوگیری می کند و به حفظ آرامش سیستم عصبی کمک می کند. کمبود منیزیم می تواند عملکرد سیستم عصبی مرکزی را مختل کند و به بیش برانگیختگی ماهیچه ها و افزایش فعالیت سیگنال های عصبی بینجامد. طبق تحقیقات انجام گرفته در این خصوص دریافت غذاهای منیزیم دار بهمراه ویتامین B6 تاثیرات مطلوبی بر درمان بیش برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی کودکان دارد. بر اساس مطالعه دیگر منیزیم به بهبود علائم حاد افسردگی حاد کمک می کند. مصرف هلو در طب آیورودا برای تنطیم تعادل سیستم عصبی موثر است.


تقویت ایمنی بدن

هلو سرشار از آسکوربیک اسید و روی می باشد که به حفظ عملکرد نرمال بدن و سیستم ایمنی سالم کمک می کند. روی و ویتامین C آن بر ترمیم جراحت موثر است و خواص آنتی اکسیدانی آن در کاهش بروز و شدت بیماری هایی مانند سرماخوردگی ،مالاریا، ذات الریه و اسهال تاثیرگذار است. کمبود چنین ترکیباتی منجر به انفجار اکسیداتیو و اختلال عملکرد سلولی می شود.


سم زدایی بدن

هلو بدن را پاکسازی و سم زدایی می کند و مواد سمی را از کبد و کلیه دور می کند. بر اساس مطالعات موجود، عصاره هلو حاوی عناصر محافظت کبدی است و برای درمان کبد سمی شده در اثر درمان های طولانی مدت بیماری هایی مانند میگرن، سل و دیابت موثر است. هلو در فرهنگ های مختلف برای تولید محصولات سم زدای گیاهی مانند دمنوش های سم زدا استفاده می شده است.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.chetor.com
3.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما