آیا درمان پرمویی امکان پذیر است؟ درباره پرمویی بیشتر بدانید!

پرمویی یک بیماری نادر و عجیب است که باعث رشد بیش از حد مو در هر نقطه از بدن فرد می شود. هیپرتریکوز یا پرمویی گاهی اوقات به عنوان سندرم گرگینه شناخته می شود. پرمویی ممکن است با هیرسوتیسم اشتباه گرفته شود....
جمعه، 2 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا درمان پرمویی امکان پذیر است؟  درباره پرمویی بیشتر بدانید!
پرمویی یک بیماری نادر و عجیب است که باعث رشد بیش از حد مو در هر نقطه از بدن فرد می شود. هیپرتریکوز یا پرمویی گاهی اوقات به عنوان سندرم گرگینه شناخته می شود.

پرمویی ممکن است با هیرسوتیسم اشتباه گرفته شود. هیرسوتیسم یک بیماری شایع است که باعث می شود زنان در مناطقی که مردان به طور معمول انجام می دهند، مانند روی چانه، موهای زبر داشته باشند.

علت پرمویی چیست؟
در مورد علت پرمویی نظریه های زیادی وجود دارد.

پرمویی مادرزادی ممکن است در خانواده وجود داشته باشد. به نظر می رسد علت آن ژن هایی است که رشد غیر معمول رشد مو را تحریک می کنند. در بیشتر افراد، ژن هایی که باعث رشد گسترده مو در اجداد بسیار اولیه بشر شده اند اکنون غیرفعال هستند زیرا افراد برای گرم ماندن نیازی به پوشاندن مو ندارند.

در افراد مبتلا به پرمویی مادرزادی، این ژن ها در رحم دوباره فعال می شوند. هنوز علت مشخصی برای این موضوع وجود ندارد.

با این حال، پرمویی اکتسابی، که بعدا در زندگی فرد ایجاد می شود، دارای علل مختلفی است. علل عبارتند از:
 
  • سو تغذیه
  • رژیم غذایی نامناسب یا برخی اختلالات خوردن، مانند بی اشتهایی عصبی
  • برخی از داروها مانند داروهای رشد مو، برخی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و استروئیدهای آندروژنیک
سرطان و جهش سلولی
گاهی اوقات، داشتن بیماری به نام PCT، که باعث می شود پوست به نور ماورا UV بنفش بسیار حساس باشد، می تواند باعث پرفشاری خون شود.

اگر پرمویی فقط در مکان های خاصی از بدن رخ دهد، ممکن است به دلیل بیماری های مزمن پوستی مانند لیکن سیپلکس باشد که همراه با بثورات مکرر، خارش و خراش روی تکه خاصی از پوست است. افزایش خون رسانی عروق در یک منطقه خاص از بدن نیز می تواند باعث ایجاد این بیماری شود. بعضی اوقات، علائم پرمویی در ناحیه ای که گچ انداخته است، ظاهر می شود.

آیا درمان پرمویی امکان پذیر است؟  درباره پرمویی بیشتر بدانید!

علائم
علائم اولیه پرمویی وجود مو در مقادیر بیشتر از حد معمول برای سن، نژاد و جنسیت فرد است. مو همچنین ممکن است در مناطق غیرمعمول ظاهر شود.
همه موهای تولید شده توسط پرمویی یکسان نیستند. پرمویی می تواند سه نوع مختلف مو ایجاد کند:

لانگو
موهای Lanugo بلند، نازک و بسیار نرم است. این شبیه موهای بدن نوزاد تازه متولد شده است. موهای Lanugo معمولا رنگدانه ای ندارند و معمولا چند هفته پس از تولد می ریزند. در افراد مبتلا به پرمویی، این موهای لانگو تا زمان درمان باقی می مانند.

ولوس
موهای ولوس معمولا کوتاه، نرم و رنگدانه ضعیف هستند. این موها ممکن است در سراسر بدن ظاهر شوند مگر در مناطقی که فولیکول مو وجود ندارد، مانند غشاهای مخاطی، کف پا و کف دست ها نمایان می شود.

ترمینال یا انتهایی
موهای انتهایی تیره ترین نوع از بین سه نوع مو هستند. موهای انتهایی معمولا ضخیم، درشت و بلند هستند. این غالبا با هورمون ها همراه است و به طور معمول در صورت، زیر بغل و کشاله ران دیده می شود.

زنان مبتلا به هیرسوتیسم اغلب در صورت، پشت، بازوها و قفسه سینه دچار موی انتهایی می شوند.

شدت علائم پرمویی ممکن است با افزایش سن افزایش یا کاهش یابد.

انواع پرمویی
انواع مختلفی از پرمویی وجود دارد که با توجه به چگونگی و زمان ابتلا فرد به این بیماری دسته بندی می شوند.

پرمویی مادرزادی لانگینوزا
موهای ریز لانگو به طور معمول در جنین ظاهر می شوند اما پس از تولد از بین نمی روند. در عوض، رشد موها در مناطق مختلف بدن در طول زندگی فرد ادامه می یابد.

هیپرتریکوز مادرزادی انتهایی
کودک ممکن است به جای اینکه با موهای لانگو یا ولوس متولد شود، در بدو تولد دارای موهای انتهایی باشد که در طول زندگی آنها رشد می کند. افراد مبتلا اغلب موهایی ضخیم و کاملا رنگدانه ای دارند که بدن آن ها از جمله صورت را می پوشاند.

پرمویی اکتسابی
پرمویی اکتسابی در مراحل بعدی زندگی ایجاد می شود این از بسیاری از الگوهای هیپرتریکوز مادرزادی پیروی می کند. موها ممکن است لانگو، ولوس یا موهای انتهایی باشند و می توانند در لکه های کوچک یا در کل بدن ظاهر شوند.

آیا درمان پرمویی امکان پذیر است؟  درباره پرمویی بیشتر بدانید!

هیپرتریکوز Naevoid
رشد بیش از حد مو در یک یا چند لکه از پوست وجود دارد. یک نمونه معمولی یک منبرو بسیار محکم و پر تنش است که به آن تک شاخ نیز می گویند.

هیرسوتیسم
هیرسوتیسم که معمولا با هیپرتریکوز اشتباه گرفته می شود، 10 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. هیرسوتیسم اصطلاحی است که به زنانی گفته می شود که با الگوی توزیع رشد موی مردانه، مانند چانه و سینه، موهای ترمینال درشت ایجاد می کنند. زنان اغلب به دلیل عدم تعادل هورمون ها دچار هیرسوتیسم می شوند.

مدیریت پرمویی
برخی از افراد ممکن است با جلوگیری از موارد زیر، خطر ابتلا به انواع خاصی از پرمویی اکتسابی را کاهش دهند.
 
  • سرکوب کننده سیستم ایمنی خاص
  • استروئیدهای آندروژنی
  • داروهای رشد مو
هیچ درمانی برای هیپرتریکوز مادرزادی شناخته نشده است. درمان شامل مدیریت علائم با از بین بردن مو از ناحیه آسیب دیده است.

روش های کوتاه مدت حذف مو شامل موارد زیر است:
 
  • سفید کننده
 
  • اپیلاسیون شیمیایی
محلول های موقت از جمله این موارد می توانند ظاهر مو را در منطقه به حداقل برسانند، اما این شرایط باعث رشد مجدد مو می شود.

محلول های موقت از جمله این موارد می توانند ظاهر مو را در منطقه به حداقل برسانند، اما این شرایط باعث رشد مجدد مو می شود. استفاده از این روش ها همچنین می تواند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد بثورات یا موهای روییده شود. همچنین استفاده از برخی از این تکنیک ها در برخی مناطق بدن دشوار است.

الکترولیز یا لیزر درمانی
برخی از افراد ممکن است درمان های طولانی مدت مانند اپیلاسیون با لیزر یا الکترولیز را انتخاب کنند.

الکترولیز با استفاده از بارهای الکتریکی، فولیکول های جداگانه مو را از بین می برد.

اپیلاسیون با لیزر با استفاده از نور لیزر همین کار را انجام می دهد و معمولا درد آن کمتر از الکترولیز است. برای برخی افراد، این درمان منجر به ریزش دائمی مو خواهد شد، اگرچه ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا به نتیجه مطلوب برسید.

بسته به نوع، پرمویی اغلب با علائم دیگری همراه است و ممکن است به یک بیماری زمینه ای مرتبط باشد.

ممکن است در برخی از اشکال پرمویی یک مولفه ژنتیکی وجود داشته باشد، بنابراین هر کسی که سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشد ممکن است مایل باشد با پزشک صحبت کند.

مدیریت علائم یا درمان علت زمینه ای تنها درمان ضروری و آسان در دسترس برای پرمویی است.

آیا درمان پرمویی امکان پذیر است؟  درباره پرمویی بیشتر بدانید!

پرمویی، که به آن سندرم گرگینه نیز معروف است، بیماری است که با رشد بیش از حد مو در هر نقطه از بدن فرد مشخص می شود. این می تواند زنان و مردان را تحت تاثیر قرار دهد، اما بسیار نادر است. رشد غیر طبیعی مو ممکن است صورت و بدن را بپوشاند یا در تکه های کوچکی رخ دهد. پرمویی می تواند در بدو تولد ظاهر شود یا با گذشت زمان ایجاد شود.

معرفی انواع پرمویی همراه با جزئیات
انواع مختلفی از پرمویی وجود دارد:

پرمویی مادرزادی لانگینوزا: ابتدا به صورت لانگو طبیعی ظاهر می شود، موهای ریز موجود در نوزاد هنگام تولد. اما به جای اینکه در طی هفته های بعدی ناپدید شود، موهای نرم و لطیف در مکان های مختلف بدن کودک رشد می کنند.

مادرزادی هیپرتریکوز ترمینال: رشد غیر طبیعی مو از بدو تولد آغاز می شود و در طول زندگی فرد ادامه می یابد. موها، معمولا بلند و ضخیم، صورت و بدن فرد را می پوشاند.

هیپرتریکوز نویید: رشد بیش از حد مو از هر نوع در یک منطقه مشخص ظاهر می شود. در موارد معدودی، بیش از یک تکه مو وجود دارد.

هیرسوتیسم: این شکل از هیپرتریکوز به زنان محدود می شود. این منجر به رشد موهای تیره و ضخیم در مکان هایی می شود که زنان به طور معمول مو ندارند، مانند صورت، سینه و پشت است.

پرمویی اکتسابی: برخلاف پرمویی مادرزادی، شکل اکتسابی این بیماری تمایل دارد در اواخر زندگی ایجاد شود. همچنین، منجر به دو نوع مو به غیر از لانگو می شود: موهای سرخار یا موهای انتهایی. موهای زائد ممکن است در تکه های کوچک یا در تمام مناطق رشد مو در بدن فرد رشد کنند.

علائم پرمویی
همانطور که قبلا ذکر شد، پرمویی می تواند در بدو تولد رخ دهد یا در اواخر زندگی ایجاد شود.

پرمویی معمولا یکی از سه نوع مو تولید می کند:

Vellus: فولیکول های این موها معمولا کوتاه هستند. آنها ممکن است در هر جایی به جز کف پا، پشت گوش، لب و کف دست یا روی بافت اسکار قرار داشته باشند. Vellus ممکن است رنگدانه ای یا غیر رنگی باشد.

Lanugo: این نوع موها، مانند موهای بدن نوزاد تازه متولد شده، بسیار نرم و ظریف هستند. معمولا رنگدانه ای ندارد. بیشتر نوزادان ظرف چند روز یا چند هفته پس از تولد، لانگو را از دست می دهند. در صورت وجود پرمویی، لانگو ممکن است باقی بماند مگر اینکه درمان و برداشته شود.

ترمینال: موها بلند و ضخیم است و معمولا بسیار تیره است.

زنان مبتلا به هیرسوتیسم در نقاطی مانند صورت، قفسه سینه و پشت خود دچار موهای سفت و تیره بدن می شوند.

یکی دیگر از علائم رایج هیپرتریکوز، مشکل لثه یا دندان است. ممکن است برخی از دندان ها از بین رفته باشند، یا لثه های شما بزرگ شده باشند.

آیا درمان پرمویی امکان پذیر است؟  درباره پرمویی بیشتر بدانید!

علل این وضعیت
علل هیپرتریکوز به خوبی شناخته نشده است، اگرچه نوعی بیماری وجود دارد که در خانواده ها وجود دارد.

پرمویی مادرزادی ممکن است در اثر فعال شدن مجدد ژن هایی که باعث رشد مو می شوند، ایجاد شود. ژن هایی که باعث رشد گسترده مو در انسانهای اولیه شده اند در طول تکامل غیر فعال شده اند. با اشتباهی که هنوز علت مشخصی ندارد، این ژن های رشد مو وقتی کودک هنوز در رحم است، فعال می شوند.

پرمویی اکتسابی ممکن است ریشه های مختلفی داشته باشد. هنگامی که رشد مو در همه جا یا به صورت لکه های تصادفی وجود دارد، دلایل احتمالی آن عبارتند از:
 
  • porphyria cutanea tarda، شرایطی که در آن پوست شما به ویژه به نور حساس است
  • سو تغذیه
  • رژیم غذایی یا یک اختلال خوردن مانند بی اشتهایی عصبی
  • داروهای خاص مانند استروئیدهای آندروژنیک، داروی رشد مو ماینوکسیدیل و سیکلوسپورین
درمان پرمویی
هیپرتریکوز هیچ درمانی ندارد و شما نمی توانید برای جلوگیری از شکل مادرزادی بیماری کاری انجام دهید. با اجتناب از مصرف برخی داروها مانند ماینوکسیدیل، خطر ابتلا به اشکال خاصی از پرمویی اکتسابی کاهش می یابد.

درمان پرمویی شامل از بین بردن مو از طریق انواع روش های کوتاه مدت است. آن ها عبارتند از: همه این روش ها راه حل های موقتی هستند. آنها همچنین خطر ایجاد تحریک دردناک یا ناراحت کننده پوست را دارند. و در بعضی از قسمت های بدن شما، این درمان ها به راحتی انجام نمی شود.

اگر قصد دارید تا موهای اضافه بدن خود را از بین ببرید، به شما پیشنهاد می شود تا در ابتدا درباره موهای بدن خود تحقیق کنید و حتما با یک متخصص مو، صحبت کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط