درمان ترک و خشکی لب

پوست لب نیز مانند سایر اعضای بدن احتیاج به مراقبت و زیبایی دارد .در صورت عدم توجه به آن ترک برداشته و پوسته پوسته می شود و لبخند شما را با مشکل رو به رو می کند.برای جلوگیری از ترک خوردن لب با ما همراه باشید.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
درمان ترک و خشکی لب

علل شایع ترک لب

 
1) آفتاب داغ و سرمای زمستان
اگر چه همیشه آب و هوا را در این مورد مقصر می‌دانیم، اما در واقع همه تقصیر‌ها متوجه هوا نیست.

تابش خورشید، می‌تواند باعث تبخیر رطوبت آن و خشکی شود. این مسئله در مناطقی که رطوبت هوا کم‌تر است، بیشتر خودش را نشان می‌دهد؛ البته وجود باد‌های خشک هم در این مسئله نقش دارد. 

نه تنها گرما بلکه سرما هم می‌تواند لب‌ های شما را خشک و ترک‌خورده کند، به خصوص در مناطقی که سوز باد‌های سرد زمستان بیشتر است.

بنابراین فکر نکنید که در زمستان خبری از خشکی لب نیست. حتی در این فصل ابری، باد زمستان بیشتر می‌سوزاند.
 
2) لیسیدن
لیسیدن لب یا خیس کردن آن با زبان، بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد، باعث خشکی لب و ترک‌ خوردن آن می‌شود، زیرا بزاق با ایجاد رطوبت موقت و از بین بردن چربی طبیعی پوست، باعث تبخیر پوستی بیشتر شده و در نهایت سبب خشکی بیشتر لب می‌شود.
 
3) کم آبی بدن
یکی از علامت‌های کم شدن آب بدن، خشکی لب است. در کسانی ‌که گرما زده شده‌اند، یا به ‌علت اسهال آب زیادی از دست داده‌اند، با مشاهده شدت خشکی لب می‌توان پی به شدت کمبود آب برد.
 
4) آ، ب، ث و دوستان
کمبود بعضی از ویتامین‌ها مانند آ، ب، ث و املاحی مانند آهن و روی هم می‌تواند باعث خشکی، پوسته پوسته شدن و به‌خصوص ترک خوردن گوشه لب شود.

بدیهی است وقتی تغذیه‌ای سالم و کامل دارید، این مسئله نمی‌تواند علت خشکی لب شما باشد.
 
5) حساس به آرایش
استفاده مکرر از صابون و مواد شیمیایی دیگر مثل محصولات آرایشی غیر استاندارد و رژ لب‌ می‌تواند موجب حساسیت پوست لب ‌شود.

البته پوسته شدن لب در بیماری‌هایی مانند حساسیت و اگزما شایع‌تر است و می‌تواند حتی به علت تماس موادی نظیر لیمو ترش و پرتقال به وجود آید.

بهتر است مراقب حجم دهنده‌های لب باشید، چون در آنها اغلب موادی به ‌کار رفته است که با تحریک و التهاب لب، آن‌ را بزرگ تر و پُرتر نشان می‌دهد.
 
درمان ترک و خشکی لب
 
6) قفسه دردسرساز
کسانی‌ که نمی‌توانند علتی برای لب‌های ترک خورده‌شان پیدا کنند، بهتر است سری به قفسه داروهایی که می‌خورند بزنند.

مصرف بعضی داروها مانند ترتینوئین، ویتامین آ در مقادیر زیاد، داروهای شیمی درمانی، دپنی سیلامین، ایزونیازید و فنوتیازین هم می‌تواند این مشکل را ایجاد کند.
 
7) ترش و سوزان
غذاهای ترش و مرکبات که اسیدی هستند ممکن است باعث تحریک لب و خشکی و ترک خوردن آن شوند. در این حالت سوزش لب هم ایجاد می‌شود.

علاوه بر این پوست انبه هم حاوی ماده‌ای به نام توکسیکودندرون است که در سم گیاه پاپیتال هم وجود دارد و ممکن است به لب آسیب برساند.

در ضمن افرادی که به آجیل حساسیت دارند، باید مراقب محصولات بهداشتی –آرایشی که در ترکیبشان از دانه‌های روغنی ،  بادام و ... استفاده شده، باشند. 
 
8) سدی در راه
انسداد مسیر تنفسی بینی (در اثر سرماخوردگی) و درنتیجه نفس کشیدن از دهان هم باعث خشکی لب و سپس پوسته شدن و ترک خوردنش می‌شود.
 
9) دودی که خشک می‌کند
این را حتما بارها شنیده‌اید که خشکی دهان و لب‌ها از کمترین عوارض سیگار کشیدن است، پس دیگر لازم نیست درباره آن توضیح زیادی بدهیم!
 
10) قارچ‌ها مقصرند
اگر خشکی در گوشه‌های لب باشد و سبب ترک خوردن و قرمز شدن و سوزش شدید شود، ناشی از عفونت‌های قارچی است.

در برخی مواقع نیز ترک‌خوردگی‌های مزمن در خط میانی لب تحتانی به وجود می‌آید که در کودکان شایع‌تر است و با چرب کردن برطرف نمی‌شود، یعنی تحت نظر پزشک باید از پمادهای آنتی بیوتیک برای بهبود آن استفاده کرد. 1
 

تشخیص

اگر ترک خوردگی روی پوست لبتان ملتهب شد، یا به نظر می رسد که به صورت منظم این اتفاق روی لبتان رخ می دهد و طول دوره ظهورش بیش از چند روز یا چند هفته است، حتما پیشنهاد می کنیم که برای درمان به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک نه تنها می تواند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد، بلکه ریسک ابتلا به عفونت را نیز کاهش می دهد.

برای تشخیص ابتدا پزشک محل ترک خوردگی را معاینه بصری و فیزیکی می کند تا بتواند علل بالقوه را تعیین کند.

ممکن است سابقه پزشکی شما و هر گونه مشکلی که به خشکی لب مربوط می شود، به درد تشخیص بخورد.

ضمن این که پزشک به دنبال تبخال یا همان زخم سرد که بر اثر ویروس ایجاد می شوند نیز می باشد.

از آن جا که بخشی از موارد ترک خوردگی و خشکی لب به مسائل و مشکلات دندانپزشکی ارتباط دارد، متخصص پوست ممکن است بیمار را به دندانپزشک ارجاع دهد. دندانپزشک ضمن بررسی دندان ها و رفع مشکل آن ها، پروتزهایی مانند دندان مصنوعی یا ابزار ارتودنسی را نیز بررسی خواهد کرد. گاهی نصب یا استفاده نادرست از این ابزارها موجب ترک خوردگی پوست لب می شود. 2
 

درمان بالینی ترک خوردگی و خشکی لب

برای درمان این عارضه معمولا از پماد یا کرمی استفاده می شود که نه تنها خشکی را برطرف می کند بلکه از ورود آلودگی های محیطی و عفونت پوست نیز جلوگیری می کند. اما اگر عفونت وجود داشته باشد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.
 

درمان های خانگی برای ترک خوردگی و خشکی لب

در کنار روش های تجویزی می توانید از برخی از داروهای طبیعی نیز برای کاهش خشکی و ترک خوردگی لب ها استفاده کنید.

این روش ها عبارتند از:
 
لایه برداری منظم برای حذف سلول های مرده و پوسته پوسته شده پوست
مخلوطی از عسل، شکر و روغن زیتون باعث ایجاد رطوبت طبیعی و لایه برداری از پوست می شود. لایه برداری منظم کمک می کند که سلول های مرده روی پوست باقی نماند. عسل در این ترکیب به عنوان یکی از مواد اصلی شناخته می شود. زیرا این ماده به علت خواص رطوبت زا و ضد قارچی می توان هم خشکی را کم کند و هم از ایجاد عوارض جانبی جلوگیری کند.
 
آلوئه ورا
آلوئه ورا گیاهی است که حاوی ویتامین ها و اسیدهای آمینه زیادی است و می تواند نه تنها برای درمان ترک خوردگی لب ها بلکه برای درمان سوختگی و بثورات نیز استفاده شود. با کمک این گیاه سطح مناسبی از مرطوب نیز در پوست ایجاد می شود.
 
اکسید روی
این ماده که اغلب روی بینی استفاده می شود به عنوان یک اقدام  مفید برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی بوده و همچنین می تواند از لب ها نیز محافظت کند.

قبل از استفاده از هر محصولی روی لب، از مواد تشکیل دهنده آن اطلاع کسب کنید تا مطمئن شوید که هیچ ماده سمی در آن ها به کار نرفته است.
 

اثرات جانبی داروها

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها شامل واکنش های آلرژیک، اسهال، سردرد و عفونت مخمر واژن در زنان می باشد.

اگر عوارض جانبی نامطلوب دارید حتما در این مورد با متخصص مشورت کنید تا نوع آنتی بیوتیک شما را تغییر دهد.

زنانی که عفونت مخمر واژن را تجربه می کنند یا باید نوع داروی خود را تغییر دهند یا این که از پزشک بخواهند تا داروی دیگری برایشان تجویز کرده تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود.

اگر ناحیه آسیب دیده، ملتهب و دردناک باشد، استفاده از هر نوع درمان موضعی ممکن است موجب سوزش شود. اما پس از سوزش خفیف، فرایند بهبودی شروع می شود.

درمان ترک و خشکی لب
 

پیشگیری از ترک خوردگی و خشکی لب

در مورد ترک خوردگی و خشکی لب پیشگیری بسیار مهم است.

چند گام وجود دارد که می توانید به کمک آن ها خطر ابتلا به این نوع مشکل پوستی را تا حد امکان کاهش دهید.

این اقدامات عبارتند از:

در طول ماه های سرد زمستان از یک رطوبت ساز یا دستگاه بخور در خانه استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته بر اثر استفاده از سیستم های گرمایشی مجددا به محیط باز گردد. این کار نه تنها از ترک خوردن لب ها جلوگیری می کند بلکه به طور کلی برای سلامت پوستتان اهمیت زیادی دارد.

سیگار کشیدن موجب می شود که چربی های طبیعی روی پوست تبخیر شده و زمینه لازم را برای خشکی پوست عل الخصوص خشکی لب ها فراهم می کند. ترک سیگار، نه تنها لب های شما را نرم و مرطوب نگه می دارد، بلکه برای بهبود سلامت عمومی بدنتان نیز بسیار مفید خواهد بود.

استفاده از کرم ضد آفتاب به طور منظم، حتی در زمستان، برای جلوگیری از آفتاب سوختگی مفید است.

استفاده از لوسیون، کرم و یا ژل برای محافظت از لب ها در برابر گرگرفتگی و آفتاب سوختگی و همچنین حفظ رطوبت کاربردی است.

از مصرف محصولاتی که ممکن است باعث تحریک پوست شوند مانند پاک کننده های قوی و یا محصولات مراقبت از پوست که ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند به طور جد اجتناب کنید. به جای آن، می توانید محصولات ضد آلرژی را انتخاب کنید.

هر روز حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. اگر در ماه های گرم تابستان فعالیتی در خارج از منزل انجام می دهید، آب مصرفی تان باید بیشتر باشد.

این میزان آب یک معیار کلی است و با توجه به سطح فعالیت و وزن بدن می تواند متغییر باشد. 3

پی نوشت:
1.www.tebyan.net
2.www.namnak.com
3.www.leyliland.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.