خواص شگفت انگیز سرکه سیب

سرکه سیب پایه ثابت اکثر نسخه های درمانی طب سنتی مطمئنا فواید و خواص بسیاری دارد، در ادامه به سراغ لیستی از فواید سرکه سیب خواهیم رفت.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص شگفت انگیز سرکه سیب

سرکه چیست؟

زمانی که باکتری ها از قند موجود در آب میوه ها، عسل و مایعات مشابه تغذیه می کنند، سرکه تولید می شود. نتیجه یک محلول اسید استیک است که ممکن است مواد مغذی دیگر نیز داشته باشد. سرکه سیب با آب گرفته شده از سیب شروع می شود. به نظر نمی رسد در مقایسه با سایر انواع سرکه، چیز خاصی در مورد فواید آن برای سلامتی وجود داشته باشد. شاید بو و طعم ملایم تر آن به ارتقا شهرت آن کمک کرده است.


کاهش وزن

در پژوهشی، افراد دارای اضافه وزن که ۲۸ یا ۵۶ گرم سرکه (رقیق شده با مایع دیگر) نوشیدند، وزن خود را با سرعت اندکی بیشتر کاهش دادند. و چربی شکم خود را از دست دادند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که مقدار زیاد سرکه به شما کمک می کند که کاهش وزن بیشتری داشته باشید یا سریعتر وزن کم کنید.


پایین آوردن قند خون

سرکه سیب می تواند به کسی که مبتلا به دیابت است کمک کند تا مقدار گلوکز خون خود را پس از غذا و همچنین A1c خود، اندازه گیری “متوسط” قند خون برای چند ماه گذشته، کنترل کند. مصرف سرکه چند قاشق چای خوری در آب و غذا در وعده های غذایی بهترین اثر را می گذارد. قند خون بالا در طول زمان می تواند منجر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته مغزی و نابینایی شود.


کنترل انسولین

سرکه همچنین می تواند باعث کاهش سطح انسولین پس از خوردن غذا شود. سلولهای شما به این هورمون نیاز دارند تا گلوکوز را از خون بگیرند و برای تامین انرژی از آن استفاده کند. اما آزاد شدن بیش از حد انسولین اغلب می تواند بدن شما کمتر به آن حساس باشد – وضعیتی که مقاومت به انسولین نامیده می شود و می تواند به دیابت نوع ۲ منجر شود و یا آن را بدتر کند.


سلامت روده

مایع تیره و غلیظ تری که در ته بعضی از ظروف سرکه جمع می شود، مادر نامیده می شود که از باکتری های تخمیر کننده و پسمانده های بی ضرر آنها تشکیل شده است. اکثر برندها برای کشتن باکتری ها سرکه را قبل از بسته بندی گرم می کنند، اما مادر زمانی که یک بار هوا وارد محصول شود و درب ظرف باز شود، می تواند گسترش یابد. بعضی ها می گویند که مادر به سرکه کمک می کند تا فواید سلامتی بیشتری داشته باشد، زیرا باکتری های زنده به عنوان “پروبیوتیک” عمل می کنند، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد.1


دل‌درد

یکی از فواید سرکه سیب برای سلامتی،خاصیت ضد درد آن در مواقع دل‌درد است. وقتی دچار دل‌درد می‌شوید (به علت یبوست، غذای مسموم یا نفخ)، نوشیدن مخلوط سرکه‌ سیب و آب به درمان آن کمک می‌کند، چرا که این ماده دارای خواص ضدباکتری و ضد ویروسی است.


گلودرد

آیا از گلودرد رنج می‌برید یا هیچ نشانه‌ای از بهبود آن نمی‌بینید؟ نگران نباشید، سرکه‌ سیب یک ماده‌ی کاملا طبیعی برای درمان گلودرد است. یک‌چهارم فنجان سرکه‌ سیب را با همین مقدار آب گرم ترکیب کنید و آن را قرقره کنید. این کار یک فضای اسیدی به وجود می‌آورد که میکروب‌های عامل سرماخوردگی را از گلوی شما می‌زُداید. یکی دیگر از این ترکیب‌ها، آب‌گرم، سرکه‌ سیب، فلفل قرمز و عسل است. این ترکیب را بنوشید.


سینوزیت

هیچ‌چیزی خسته‌کننده‌تر و ناراحت‌کننده‌تر از گرفتگی بینی نیست. با سرکشیدن مخلوط آب و سرکه‌ سیب، سینوس‌های خود را پاک کنید و نفس راحت بکشید. همان‌طور که سرکه‌ سیب از فعالیت باکتری‌های رشددهنده‌ی میکروب‌های عامل گلودرد جلوگیری می‌کند، می‌توانید از رشد باکتری‌های سینوس‌های‌ خود جلوگیری نمایید. علاوه بر این، پتاسیم موجود در سرکه‌ سیب می‌تواند بلغم‌هایی که در بینی شما خانه کرده‌اند را کوچک کند و در نهایت سینوزیت شما را درمان کند.


سم‌زُدایی

از آنجا که همه‌ی ما از رژیم‌های غذایی سم‌زُدا آگاهی داریم، اما افزودن یک یا دو قاشق سرکه‌ سیب به رژیم غذایی می‌تواند گردش خون غدد لنفاوی را بهبود ببخشد که همین به بالا رفتن ایمنی بدن کمک می‌کند.


کاهش کلسترول

برای اثبات ارتباط میان سرکه‌ سیب و توانایی آن در پایین آوردن کلسترول، نیاز به تحقیقات بیشتر است اما در یک تحقیق در سال ۲۰۰۶ مشخص شد که استیک اسید موجود در سرکه‌ سیب موجب کاهش کلسترول‌های بد در بدن موش‌ها شد. همچنین، در یک تحقیق در ژاپن مشخص شد که مصرف روزانه ۱۵ میلی‌گرم سرکه‌ سیب، کلسترول موجود در بدن افراد شرکت‌کننده را کاهش داد.

خواص شگفت انگیز سرکه سیب


رگ‌های واریسی

سرکه‌ سیب برای رگ‌های واریسی بسیار سودمند است زیرا میزان گردش خون را در دیواره‌ی رگ‌ها بالا می‌برد و به خاطر خاصیت ضدالتهابی خود، تورم رگ‌ها را کاهش می‌دهد. سرکه‌ سیب را با نارون‌کوهی ترکیب کنید و روی رگ‌های جریان‌دهنده‌ی خون بمالید. در عرض دو هفته شاهد آثار آن خواهید بود.


تنظیم PH بدن

سرکه‌ سیب سرشار از استیک اسید است که به خودی خود دارای خاصیت اسیدی است اما در بدن بیشتر خاصیت قلیایی از خود نشان می‌دهد. متعادل‌سازی PH بدن می‌تواند خطر بیماری‌های مزمن مثل سرطان را کاهش دهد و به طور چشم‌گیری میزان انرژی را بالا ببرد.2


رفع بوی بد پا

همان‌طور که سرکه‌ سیب می‌تواند با بوی بد بدن مبارزه کند، قادر است تا این کار را با بوی بد پا نیز انجام دهد و همه‌ی اینها به خاطر توانایی سرکه‌ سیب در متعادل‌سازی PH پوست است. با این کار، سرکه‌ سیب باکتری‌های تولید‌کننده‌ی بوی بد پا را از بین می‌برد. یک دستمال کاغذی را با مقداری سرکه‌ سیب بخیسانید و روی پاهای خود بمالید.


رفع بوی بد دهان

یکی از خجالت‌آورترین مشکلات بهداشتی بوی بد دهان است که می‌توان با سرکه‌ سیب از شر آن خلاص شد. اما چگونه؟ سرکه‌ سیب باکتری‌های به وجود‌ آورنده‌ی بوی بد را می‌کشد. برای داشتن بوی خوش دهان، مقداری از آن را در دهان‌تان قرقره کنید یا یک قاشق چای‌خوری از آن را سر بکشید.


درمان شوره‌ی سر

ماساژ سرکه‌ی سیب رقیق روی پوسته‌ی سر می‌تواند در از میان بردن شوره‌ی سر موثر باشد. میزان تاثیر گذاری آن مشخص نیست، اما این نظریه وجود دارد که اسید موجود در سرکه، رشد قارچ مالاسه زیا را که می‌تواند موجب بروز شوره گردد، متوقف می‌سازد.

خواص شگفت انگیز سرکه سیب


سفید کردن دندان‌ها

سرکه‌ی سیب، اسیدی است؛ به همین دلیل، بسیاری از افراد از آن برای از میان بردن لکه‌ها و سفید کردن دندان‌هایشان استفاده می‌کنند. بدین منظور، مقدار کمی سرکه‌ی سیب را با یک پنبه روی دندان‌هایتان بمالید. نتیجه‌ی آن فوری نخواهد بود، اما استفاده‌ی مکرر از آن می‌تواند لکه‌ها را از میان ببرد.

البته احتیاط لازم را به خرج دهید. مطمئن شوید که پس از استفاده از آن، دهانتان را به خوبی می‌شویید؛ زیرا اسید موجود در آن می‌تواند مینای دندان را از میان ببرد.


درمان کبد چرب

سرکه سیب طبیعی یکی از بهترین روش‌های خانگی برای درمان کبد چرب است. سرکه سیب کمک می‌کند چربی انباشته شده در داخل و اطراف کبد از بین برود. همچنین سرکه سیب باعث کاهش وزن شما می‌شود. برای این‌منظور، یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیون آب گرم بریزید، در صورت تمایل به آن عسل اضافه کنید. برای تاثیرگذاری بیشتر، قبل و بعد از غذا سرکه سیب مصرف کنید و این کار را برای چند ماه انجام دهید.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.chetor.com
3.www.zoomlife.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.