پیازچه و خواص فوق العاده آن

پیازچه از سبزیجات خاصی است که علاوه بر خوش طعم کردن غذاها خواص درمانی بسیاری دارد. از پیشگیری چین و چروک پوست تا افزایش اشتها کاهش کلسترول و ... همه از خواص پیازچه می باشند.
سه‌شنبه، 6 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
پیازچه و خواص فوق العاده آن
پیازچه بیشتر برای بهبود طعم و مزه غذاها مصرف می شود. اما علاوه بر این که این گیاه بسیار خوش مزه و خوش طعم است، دارای فواید تغذیه ای زیادی نیز می باشد.

پیازچه مانند سیر و تره فرنگی از خانواده آلیوم است و پیاز آن قبل از این که به طور کامل رسیده شود از زمین چیده می شود.

از اجزای تشکیل دهنده ی پیازچه می توان به موارد زیر اشاره نمود:


آلیل پروپیل دی سولفاید

این ترکیب سطوح قند خون را کاهش می دهد. آلیل پروپیل دی سولفاید این کار را با افزایش میزان انسولین در دسترس انجام می دهد. به این ترتیب که به دلیل داشتن دی سولفید با انسولین رقابت می کند و جای انسولین در کبدرا اشغال می نماید؛ انسولین در کبد غیر فعال است.


کوئرستین

این ترکیب موجود در پیازچه دارای فواید ضدالتهابی وآنتی اکسیدانی می باشد.


کروم

پیازچه غنی از کروم است. کروم نوعی ماده معدنی ضروری است که بدن از آن برای تنظیم گلوکز، سوخت و سازبدن و ذخیره سازی ماکرونوترینت ها استفاده می نماید. در واقع کروم جزئی از فاکتور تحمل گلوکز است.

همچنین کروم باعث کاهش کلسترول تام همراه با افزایش کلسترول خوب(HDL) و کاهش تری گلیسیرید می شود.


ویتامین C

پیازچه غنی از این ویتامین است. ویتامین C به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بدن در برابر بیماری های قلبی - عروقی، بیماری های چشمی و چین و چروک های پوستی محافظت می نماید.

از مواد مغذی دیگریکه در پیازچه موجود است می توان به فیبر، منیزیم، ویتامین B6، پتاسیم و مس اشاره نمود.

در ادامه این مطلب به فواید و خواص مهم دیگری از پیازچه اشاره می شود.1


مفید برای سلامت چشم

این ،یکی از بزرگترین مزایای پیازچه است ؛ پیازچه ،باعث تولید پروتئینی به نام ردپسین می شود و همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین A است.ردوپسین، برای شبکیه چشم برای جذب نور بیشتر ضروری است و بنابراین مانع کوری شبانه چشم میشود و همچنین بینایی را تقویت میکند.

ویتامین A در پیازچه، همچنین از اختلالات چشم مانند آب مروارید و زخم های قرنیه محافظت می کند اگر شما پیازچه مصرف می کنید، نیاز روزانه ویتامین A به میزان 2،6 تا 3،4 درصد برآورده می شود، بستگی به جنسیت شما دارد.

پیازچه و خواص فوق العاده آن


تقویت سیستم ایمنی بدن

پیازچه، برای بهبود سیستم ایمنی بسیار خوب است. بنابراین، به گفته بسیاری از متخصصان سلامت، یک نوع خاص از پیاز، از جمله پیازچه، مقدار زیادی از مواد شیمیایی مانند، فلاونوئید، آنتوسیانین و کورستین دارد.

این مواد شیمیایی گیاهی که در پیازچه موجود است، برای بهبود قدرت سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است، در واقع، با توجه به مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده، وجود فلاونوئید، برای جلوگیری از سرطان مفید است.


جلوگیری از سرطان

همانطور که قبلا ذکر شد، پیازچه نیز برای پیشگیری از سرطان مفید خواهد بود این، به دلیل آن است که پیازچه دارای منبع عالی فلاونوئید است.فلاونوئید ،آنزیمی از خود ترشح میکند که رادیکال های آزاد را کنترل و در نتیجه مانع آسیب رسیدن به DNA میشود جدا از آن، همانطور که قبلا نیز ذکر شد، پیازچه نیز حاوی مقدار زیادی ویتامین A در آن است.ترکیبی از ویتامین A و نوعی فلاونوئید ،مانند لوتئین، کاروتن برای محافظت از سرطان ریه بسیار مفید خواهد بود.


قلبی سالم

گذشته از این واقعیت که پیازچه شما را از ابتلا به سرطان محافظت خواهد کرد، این نوع پیاز برای سلامتی قلب شما خیلی خوب است همانطور که قبلا ذکر شد، این غذای گیاهی، دارای مقدار زیادی ویتامین A است. پیازچه همچنین، دارای مقدار زیادی از ویتامین C نیز هست.

این دو ویتامین، به طور گسترده ای خواص آنتی اکسیدانی دارند آنتی اکسیدان ها، برای حفاظت از سلامت بافت سلولی و DNA مفید خواهند بود، زیرا آنها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند ؛ علاوه بر این، ویتامین C در پیازچه، فشار خون بالا را کاهش می دهد و پس از آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.


بهبود قدرت استخوان

نه تنها شیر و فرآورده های لبنی می توانند قدرت استخوان شما را افزایش دهند،بلکه پیازچه نیز دارای توانایی عالی برای بهبود قدرت استخوان است ؛ این، به این دلیل است که پیازچه دارای مقدار زیادی ویتامین K و ویتامین C است، که برای بهبود تراکم استخوان ضروری است.

حدود 12 گرم پیازچه، تقریبا 20 میکروگرم ویتامین K و 1،6 میلی گرم ویتامین C دریافت خواهید کرد این دو ویتامین ،برای رشد و تکامل استخوان شما بسیار مفید خواهد بود.2


کمک به کاهش وزن

میزان کمِ کالری و مواد غذایی زیاد، پیازچه را به یکی از گزینه‌های عالی برای استفاده در رژیم‌های غذایی تبدیل می‌کند. پس اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید، این خوراکی لذیذ را از دست ندهید. همچنین میزان فیبر موجود در پیازچه بسیار بالاست و تنها با ۳۲ کالری می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانهٔ شما به فیبر را تأمین کند. فیبر برای مدت طولانی‌تری به شما احساس سیری می‌دهد؛ در نتیجه کمتر گرسنه می‌شوید و با این روش به کاهش وزن‌تان کمک می‌کند.

بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که پیازچه علاوه‌بر کاهش کالری و افزایش فیبر بدن، با یک سری از ژن‌های مربوط به چاقی در ارتباط است. مطالعه‌ای که در کشور کره روی حیوانات انجام شد، نشان می‌دهد که مصرف چندهفته‌ای پیازچه سبب کاهش وزن و کوچک‌شدن سلول‌های چربی می‌شود. از طرف دیگر میزان پروتئین‌های خاصی که به شکستن چربی مربوط می‌شود، در بدن این حیوانات آزمایشگاهی افزایش می‌یابد.

در مطالعهٔ دیگری مکمل گیاهی حاوی ترکیبی از پیازچه و عصارهٔ بنفشه به موش‌های چاق داده شد و سرانجام وزن بدن و اندازهٔ سلول‌های چربی در این موش‌ها کاهش پیدا کرد.

استفاده از پیازچه به‌همراه سایر مواد غذایی کم‌کالری مانند میوه‌ها وسبزیجات یکی از روش‌های ساده برای کنترل وزن است.

پیازچه و خواص فوق العاده آن


کمک به انعقاد خون

پیازچه سرشار از ویتامین k است. درواقع نصف فنجان پیازچه نیاز روزانهٔ شما به ویتامین k را برآورده می‌کند. ویتامین k یکی از مواد ضروری برای سلامتی است، اما نقش حیاتی آن در انعقاد خون بسیار شناخته شده است.

انعقاد خون از هدررفتن بیش از اندازهٔ خون در زمان جراحت جلوگیری می‌کند. این ویتامین سبب می‌شود تا در زمان جراحت ترکیبات مهم خون یعنی پلاکت و پلاسما به سمت محل جراحت بروند و محل را با انعقاد خون مسدود کنند و از خونریزی زیاد جلوگیری کنند. کمبود ویتامین k می‌تواند سبب ایجاد علائمی مثل کبودی و خونریزی شود که معمولا در لثه و بینی اتفاق می‌افتد.3


مفید برای آدم‌های دیابتی

از مزایای سلامتی پیازچه آن است که می‌تواند برای آدم‌های دیابتی بهترین گزینه باشد. این خبر بسیار خوبی برای همه‌ی کسانی است که از دیابت رنج برده‌اند چون پیازچه برای درمان دیابت‌ مفید خواهد بود. بنابراین، مطابق نظر بسیاری از متخصصان حوزه‌ی سلامت، پیازچه مقدار زیادی سولفور دارد، که واقعا برای کم کردن سطح قند خون در بدن مفید است. مسئله‌ فقط همین نیست، ترکیب سولفور موجود در پیازچه برای تحریک حساسیت انسولین و افزایش سطح انسولین بسیار مفید خواهد بود. بنابراین، هیچ شکی وجود ندارد که مصرف پیازچه در بین آدم‌هایی که به تازگی در آنها بیماری دیابت تشخیص داده شده است و کسانی که می‌خواهند از دیابت پیشگیری کنند بسیار خوب است.


مفید برای سلامت دستگاه تنفسی

این یک فایده‌ی دیگر برای سلامتی است که می‌توانید از مصرف پیازچه به‌دست آورید. مطابق نظر بسیاری از متخصصان حوزه‌ی سلامت، مصرف پیازچه برای حفظ سلامتی سیستم دستگاه تنفسی‌تان بسیار خوب خواهد بود. این به خاطر آن است که پیازچه یک خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد، که بدون شک هر گونه عفونت در دستگاه تنفسی را که عموما توسط یک ویروس یا باکتری به وجود آمده باشد درمان خواهد کرد. به خاطر همین، احتمال کمتری وجود دارد که از بیماری مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی رنج ببرید.


مفید برای سلامت گوارش

پیازچه‌ها همچنین افزودنی بسیار خوبی برای بهبود سلامت دستگاه گوارش هستند. این نوع پیاز سلامت گوارش را بهبود خواهد بخشید چون برای روده‌ها خوب است و می‌تواند از اسهال شدن‌تان جلوگیری کند. همان طور که در فوق اشاره شد، پیازچه خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد که برای کشتن باکتری‌های بدی که معمولا باعث اسهال می‌شوند بسیار خوب خواهد بود. سوای این مسئله، ترکیب ویتامین ث که در این پیاز وجود دارد جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد و به هضم غذا کمک می‌کند، که این امر از یبوست یا مدفوع آبکی جلوگیری خواهد کرد.

پیازچه و خواص فوق العاده آن


بهبود سلامت پوست

آیا می‌دانستید پیازچه برای بهبود سلامت کلی پوست‌تان بسیار مفید خواهد بود؟ بله، واقعیت این است که این پیاز به خاطر ترکیبی به نام آلیسین سلامت پوست‌تان را افزایش خواهد داد. ترکیب آلیسین که در پیازچه وجود دارد از پوست شما در برابر پیری زودرس محافظت می‌کند و می‌تواند از چروک شدن پوست‌تان جلوگیری کند.
سوای این، آلیسین پیازچه باعث درخشش پوست‌تان خواهد شد و رنگ‌مایه‌ی پوست‌تان را افزایش خواهد داد. ویتامین ث موجود در پیازچه نیز به عنوان عامل سفیدکننده بسیار مفید خواهد بود، که بعدا باعث خواهد شد پوست‌تان به صورت طبیعی درخشان شود. سوای این مسئله، ویتامین ث موجود در پیازچه با رادیکال‌های آزاد خواهد جنگید که سلامت پوست را بهبود خواهد بخشید.


تسکین التهاب

پیازچه برای تسکین التهابی که دچار آن خواهید شد نیز مفید خواهد بود. بنابراین، پیازچه، برای تسکین التهاب بسیار خوب خواهد بود چون این پیاز حاوی آکوئرستین است که یک آنتی اکسیدان دارای خواص ضد التهابی و ضد حساسیت است.

به خاطر همین، احتمال کمتری وجود خواهد داشت که از انواع مختلف التهاب در بدن‌تان رنج ببرید. سوای این موضوع، ویتامین ث موجود در پیازچه برای دفاع از بدن‌تان نیز عالی خواهد بود و می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که می‌توانند حقیقتا برای سلامت بدن‌تان خطرناک باشند بجنگد. ترکیب سولفور موجود در پیازچه خواص ضد التهابی نیز دارد.


درمان ورم پا

آیا می‌دانید پیازچه برای درمان ورم پا نیز مفید خواهد بود؟ در واقع، پیازچه از مدت‌ها پیش توسط نیاکانمان به عنوان یک داروی گیاهی برای ورم پا استفاده می‌شده است. این به خاطر آن است که سولفور و کوئرستین پیازچه خواص ضد التهابی دارد که اندازه‌ی ورم پای شما را کاهش خواهد داد.

اگر می‌خواهید با پیازچه ورم پای‌تان را درمان کنید باید از آن یک خمیر درست کنید. برای خمیر کردن، فقط آن را بکوبید و با آب مخلوط کنید تا بافت آن نرم شود. آن‌گاه می‌توانید خمیر پیازچه را روی ورم پای‌تان بگذارید. برای گرفتن بهترین و بیشترین نتایج این کار را به طور مرتب انجام دهید.


مانع ابتلاء به سرطان ریه و سرطان حفره‌ی دهان می‌شود

پیازچه حاوی مقدار مناسبی از ویتامین A  و سایر آنتی اکسیدان‌های فنولیک فلاونوئید مانند کاروتن‌ها، زئاکسانتین، و لوتئین است. همه‌ی این‌ها به بدن کمک می‌کنند از خود در برابر سرطان‌های ریه و حفره‌ی دهان پیشگیری کند.4


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com
4.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.