خواص عرق شلتوک برای سلامتی

بسیاری از ما فرق بین شلتوک برنج با سبوس برنج را نمی دانیم، اما باید گفت که لایه‌ی اولیه ی روی دانه را شلتوک و لایه‌ی پس از آن سبوس نام دارد. عرق شلتوک یکی از انواع عرقیات گیاهی است که از تقطیر پوسته اولیه برنج (شلتوک) تهیه می‌شود.
سه‌شنبه، 6 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص عرق شلتوک برای سلامتی
برنج یکی از مهمترین غلات مورد استفاده در کشورهای آسیایی است. برنج انواع مختلفی مثل: یک ساله و چند ساله دارد. این دانه خوراکی و پرطرفدار یکی از پراستفاده‌ترین غلات در جهان است و بعد از گندم مهمترین غله مورد استفاده در دنیا است. برنج در آب و هوای مرطوب و دمای 20-37 درجه رشد می‌کند. پوسته برنج را شلتوک می‎‌گویند که برای پخت برنج قبل از بسته بندی باید از آن جدا شود. شلتوک لایه قهوه‌ای و بیرونی برنج است و با سبوس آن فرق دارد. از این قسمت از برنج عرق تولید می‌کنند و خواص عرق شلتوک برنج برای پوست و مو بسیار اهمیت دارد. شلتوک منبع بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.


خواص عرق شلتوک برای لاغری

امروزه چاقی و اضافه وزن شیوع بیشتری در بین افراد پیدا کرده است. این مشکل دلایل مختلفی از جمله: ژنتیک، کم تحرکی، بیماری خاص، استفاده از غذاهای چرب و پرکالری و…، دارد.

شاید تا به حال راه‌های بسیاری برای درمان اضافه وزن خود امتحان کرده باشید و از هیچ کدام نتیجه مطلوب را نگرفته باشید. عرق شلتوک سرشار از فیبر است. مصرف فیبر سبب هضم غذا و افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. فیبر عمل دفع را آسان می‌کند و مواد زائد مانند چربی‌ها را دوچندان دفع خواهد کرد؛ این امر به پاکسازی بدن از سموم کمک می‌کند.

فیبر میزان چربی سوزی را بالا برده و با خاصیتی که دارد، سبب ایجاد حس سیری به مدت طولانی‌تری می‌شود. از خواص عرق شلتوک برای لاغری می‌توان به کاهش اشتها اشاره کرد که سبب لاغری می‌شود.

عرق شلتوک حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به بالا بردن متابولیسم بدن کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن در از بین بردن بافت‌های چربی و لاغر شدن کمک می‌کنند.

عرق شلتوک سرشار از ویتامین‌های گروه B هم است. بیوتین یا همان ویتامین B7 نقش مهمی در سوخت و ساز چربی‌ها دارد و یکی از اصلی‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. خواص عرق شلتوک برای لاغری موثر است و روند کاهش وزن را سریع‌تر می‌کند.

ویتامین B1 نقش اصلی در تأمین انرژی بدن دارد. این ویتامین به سوختن چربی و کربوهیدرات در بدن کمک می‌کند. تیامین یکی دیگر از خواص عرق شلتوک برای لاغری است. خواص این ماده بی‌نظیر، عرق شلتوک را به یک معجون برای لاغری تبدیل کرده است.


فواید عرق شلتوک برای پوست

پوست عضو مهمی از بدن است که برای حفظ سلامتی نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. این عضو مثل یک سپر محافظتی در برابر آلودگی و بیماری، از بدن شما محافظت می‌کند. سلول‌های پوست نیاز به ترمیم و بازسازی دارند.

پوست صورت یکی از مهمترین قسمت‌های بدن است؛ پوست صورت لطیف و آسیب‌ پذیر است. مقادیر آنتی‌اکسیدان موجود در عرق شلتوک سبب حفظ شادابی پوست می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها به تولید کلاژن کمک می‌کنند. کلاژن نوعی پروتئین خاص است که با افزایش سن تولید آن در بدن کاهش پیدا می‌کند و کمبود کلاژن منجر به ایجاد چین و چروک و عارضه‌های پوستی می‌شود. کلاژن سازی پوست را جوان می‌کند و سلول‌های آسیب دیده را درمان می‌کند؛ کلاژن به صاف شدن پوست کمک می‌کند.

عرق شلتوک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که شرایط پوست را بهبود می‌بخشد و به شما برای داشتن پوستی شفاف و روشن کمک می‌کند.

ویتامین E موجود در این عرق گیاهی به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و مانند یک آبرسان فوق‌العاده عمل می‌کند. استفاده از عرق شلتوک در زمستان سبب رفع خشکی پوست می‌شود.

یکی از خواص عرق شلتوک در طب سنتی ، پاکسازی صورت است که همانند یک تونر عمل کرده و برای پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصاره شلتوک برنج با رفع آلودگی از پوست، به شما برای داشتن پوستی بهتر کمک می‌کند و سبب از بین رفتن جوش، آکنه و لکه‌های پوستی می‌شود.

برای استفاده از خواص عرق شلتوک ، علاوه بر مصرف خوراکی آن، روزانه چند قطره از آن را روی پوست ماساژ دهید تا جذب پوست شود. این عرق با خواص بی‌نظری که دارد در زمان کوتاهی عرضه‌های پوستی را برطرف کرده و پوست شما را صاف می‌کند.1


عرق شلتوک مرطوب کننده طبیعی پوست

سبوس برنج به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E که دارد باعث افزایش رطوبت پوست شده و از خشکی پوست در فصل زمستان جلوگیری می کند.دو قاشق غذا خوری پودر سبوس برنج را در یک فنجان آب گرم حل کنید و با یک پد پنبه ای بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.


چاقی صورت با عرق شلتوک

سبوس برنج حاوی مقادیر بالای مواد نشاسته ای است و در طب سنتی گفته می شود که مصرف آن می تواند باعث چاقی صورت شود.


فواید عرق شلتوک برای بدنسازی

مقادیر بالای ویتامین B6 موجود در سبوس برنج به افزایش انرژی ورزشکاران و بدنسازان در تمرینات بدنسازی کمک می کند. مقادیر قابل توجه پروتئین موجود در سبوس برنج باعث تقویت عضلات و بهبود عضله سازی در بدنسازی می شود.


درمان یبوست با عرق شلتوک

مقادیر بالای فیبر موجود در سبوس برنج به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود.


درمان دیابت و قند خون با عرق شلتوک

سبوس برنج یکی از بهترین منابع طبیعی فیتوسترول هاست که به کنترل قند خون کمک می کنند.

مقادیر بالای فیبر موجود در سبوس برنج به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

خواص عرق شلتوک برای سلامتی


درمان فشار خون با عرق شلتوک

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای فیبر و پتاسیم موجود در سبوس برنج به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.2


درمان کلسترول خون و قلب با عرق شلتوک

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی و فیبر موجود در سبوس برنج به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.


درمان کم خونی با عرق شلتوک

مقادیر قابل توجه آهن و ویتامین های B موجود در سبوس برنج به افزایش گلبول های قرمز خون کمک کرده و کم خونی یا آنمی را درمان می کند.


تقویت حافظه با عرق شلتوک

مقادیر بالای منگنز موجود در سبوس برنج به بهبود عملکرد مغز کمک می کند. همچنین ویتامین های B5 و B6 موجود در سبوس برنج باعث تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند.


درمان سرطان با عرق شلتوک

یک تحقیق در ژاپن نشان داده که سبوس برنج به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E که دارد خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و باعث آپوپتوز (مرگ سلولی) سلول های سرطانی می شود.


درمان سنگ کلیه با عرق شلتوک

در طب سنتی ژاپنی از سبوس برنج برای درمان سنگ کلیه استفاده می شود؛ گفته می شود که فیتیک اسید موجود در سبوس برنج به کاهش جذب کلسیم از روده کمک کرده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.

خواص عرق شلتوک برای سلامتی


درمان پوکی استخوان با عرق شلتوک

مقادیر بالای مواد معدنی به ویژه منگنز و فسفر موجود در سبوس برنج باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در دوران یائسگی را کاهش می دهد.


عوارض و مضرات عرق شلتوک


حساسیت و آلرژی
سبوس برنج در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شود که با خارش و قرمزی پوست مشخص می شود.

معده و دستگاه گوارش
زیاده روی در مصرف سبوس برنج به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد، برای افراد مبتلا به بیماری های گوارشی مانند زخم معده و روده و کولیت عصبی روده مناسب نیست.

مشکل بلع
متخصصان توصیه می کنند که افرادی که در بلع مشکل دارند بهتر است از مصرف سبوس برنج اجتناب کنند چون می تواند باعث خفگی شود.

دوران بارداری
هنوز اطلاعات دقیقی از اثر سبوس برنج بر روی جنین و زنان باردار منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری از مصرف سبوس برنج اجتناب کنند.

دوران شیردهی
متخصصان توصیه می کنند که بهتر است زنان در دوران بارداری از مصرف سبوس برنج اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان
هنوز اطلاعات دقیقی از اثر سبوس برنج بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که بهتر است نوزادان و کودکان از مصرف سبوس برنج اجتناب کنند.3


پی نوشت:
1.www.reevak.com
2.www.delgarm.com
3.www.sepandjam.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما