فواید سبوس برنج

سبوس برنج پوشش خارجی دانه های برنج است که طی سال های اخیر در نقاط مختلف جهان محبوب شده و از خواص بی‌نظیر آن در زمینه‌های گوناگون بهره می‌برند.
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید سبوس برنج
سالانه بیش از 600 میلیون تن برنج در سراسر جهان برداشت می شود که بیشتر مواد مغذی آن در سبوس و جوانه برنج نهفته است. سبوس برنج به پوسته خارجی، جنین، لایه آلرون و سلول‌های خارجی چسبیده به آندوسپرم نشاسته‌ای دانه برنج گفته می شود که حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است.
 
در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل گسترده بودن خواص سبوس برنج، برنج سبوسدار را در وعده غذایی خود قرار میدهند ولی در کشور ما گرایش مردم بیشتر به سمت مصرف برنج سفید است. اما لازم است بدانیم که برنج قهوه‌ای یا همان برنج سبوس دار نیز درای ارزش غذایی و خواص درمانی فراوانی است، به طوریکه مصرف سبوس برنج به تنهایی و به عنوان چاشنی غذاها میتواند برای سلامت بدن و تامین املاح، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن بسیار مفید باشد.


مواد موجود در سبوس برنج

املاح معدنی - آهن - منگنز - فلور - ید - پرو ویتامین A-E-PP-B6-B5-B2-B1


ارزش غذایی سبوس برنج

مواد مغذی موجود در 100 گرم سبوس برنج به صورت زیر است:

کالری: 246

چربی: 7 گرم

کربوهیدرات: 66 گرم

فیبر: 15 گرم

شکر: 1.5 گرم

پروتئین: 17 گرم


 تاثیر سبوس برنج بر پوست و مو

ویتامین B5 موجود در آن موجب تحریک پیاز مو شده و از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری کرده و هم چنین به مرور زمان موهای سفید را مشکی کرده و موجب رویش مجدد موها می شود.

سبوس برنج مقادیر بالای آهن و مس دارد که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقوی فولیکول های مو باعث افزایش رشد مو می شود.

ویتامین E آنتی اکسیدانی قوی است که ضمن حفظ رطوبت پوست از چروک شدن آن و پیری زودرس پیش گیری میکند.

سبوس برنج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که باعث پاک سازی پوست شده و به روشن تر شدن پوست صورت و درمان لکه های پوستی کمک می کند.

سبوس برنج حاوی مقادیر بالای مواد نشاسته ای است و در طب سنتی گفته می شود که مصرف آن می تواند باعث چاقی صورت شود.


سلامت استخوان‌ها با مصرف سبوس برنج

منگنز و فسفر دو ماده معدنی ضروری بدن هستند. برای داشتن استخوان‌های سالم به این دو ماده با ارزش نیاز داریم. فسفر به محکم شدن بافت استخوان کمک میکند و منگنز به تولید کلاژن که در انعطاف پذیری استخوان‌ها مؤثر است، کمک میکند. مصرف یک قاشق غذاخوری سبوس برنج یا روغن آن تمام نیاز روزانه‌ی بدن به این مواد معدنی را برطرف خواهد کرد.1


کمک به درمان بیماری شریان های قلبی (CHD)

مصرف فیبر رژیمی که در غلات موجود است، در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی با کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول خون و بهبود حساسیت انسولین نشان داده شده است.


خاصیت آنتی اکسیدانی سبوس برنج

اجزای کوچک سبوس برنج یعنی ارزیانول گاما، فیتوسترولها و دیگر ترکیبات فیتواسترولول ها برای داشتن خاصیت آنتی اکسیدان در برابر رادیکال های آزاد مورد بررسی قرار می گیرند.

سبوس برنج در غذاها به عنوان سبوس برنج پر جرب، سبوس برنج چربی زدایی شده، و به شکل روغن سبوس برنج و پروتئینن کنسانتره مورد استفاده قرار گرفته است. سبوس برنج کامل و نوع بدون چربی اش در محصولات نانوایی، غلات صبحانه، وافل ها، به عنوان مکمل پروتئین، مواد تشکیل دهنده برای گوشت و سوسیس، و به عنوان یک نوشیدنی استفاده می شود.


پوست خوب و لاغری آسان با سبوس برنج

چگونه می توان سبوس برنج را به رژیم غذایی خود اضافه کرد تا کمک می کند وزن خود را از دست بدهید و پوست خوبی داشته باشید؟

سبوس برنج شامل فیبر رژیمی، مواد معدنی و ویتامین است که سلامتی زیاد و اثرات مراقبت از پوست بر روی بدن شما را شامل می شود . برنج و مواد معدنی نظیر ویتامین B و ویتامین E، برای حفظ منابع بالای ویتامین، مواد معدنی، فرولیک اسید و گاما ارزیانول برای جلوگیری از تولید رنگدانه های پوست ضروری هستند، در حالی که ارتقای سطح پوست به شما کمک می کند تا پوست زیبایی به دست آورید.

ریم سبوس برنج ممکن است برای جلوگیری از پرخوری و کاهش وزن شما، از بین بردن یبوست بدون دارو کمک کند و پوست شما را تمیز نگه دارد.


چاقی صورت با سبوس برنج

سبوس برنج مقادیر زیادی مواد نشاسته ای دارد و مصرف آن می تواند باعث چاقی صورت شود.


سبوس برنج مرطوب کننده و روشن کننده پوست صورت

سبوس برنج دارای آنتی اکسیدان و ویتامین E فراوانی است که سبب رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی پوست در فصل زمستان می شود.همچنین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سبوس برنج سبب پاک سازی پوست شده و به روشن تر شدن پوست صورت و درمان لکه های پوستی کمک می کند.


خواص سبوس برنج برای موها

ویتامین B5 موجود در سبوس برنج پیاز مو را تحریک کرده و از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری می کند و هم چنین به مرور زمان موهای سفید را مشکی کرده و موجب رویش مجدد موها می شود.

2 قاشق غذاخوری سبوس برنج را در 2 لیتر آب جوشیده ریخته و پس از گذشت 15 دقیقه و ته نشین شدن سبوس، آب را روی سر خود ریخته و موهایتان را با صابون یا شامپوی بچه شستشو دهید تا بتوانید شوره سر و ریزش مو را درمان نمایید.2


به بدنسازی فرد کمک زیادی می کند

ویتامین B6 و پروتئین موجوددر سبوس برنج انرژی لازم را برای ورزشکاران در تمرینات ورزشی فراهم می کنند و باعث تقویت عضلات می شوند.


فشارخون را کاهش می دهد

پتاسیم و فیبر موجود در سبوس برنج به تقلیل فشار خون در شخص کمک زیادی می کند.


سبب کاهش سرطان می شود

سبوس برنج با داشتن ویتامین E و آنتی اکسیدان فراوان مانع از بروز سرطان می شود و سلول های سرطانی را از بین می برد.


برای درمان سنگ کلیه مفید است

فیتیک اسید موجود در سبوس باعث می شود که جذب کلسیم از روده کاهش یابد و این عمل خطر ابتلاء به سنگ کلیه را کم می کند.برای درمان سنگ کلیه ضروری است ۱۰ گرم سبوس دوبار در روز به مدت ۳ تا ۵ سال مصرف شود.


باعث تقویت حافظه می شود

وجود ویتامین های B5 و B6 و منگنز در سبوس به بهبود عملکرد مغز کمک زیادی می کنند و خطر ابتلاء به آلزایمر ، زوال عقل و فراموشی را کاهش می دهند.


در درمان کم خونی یا آنمی موثر است

وجود آهن و ویتامین های B  در سبوس به افزایش میزان گلبول های قرمز خون کمک و کم خونی را برطرف می کنند.


عامل درمان دیابت می باشد

وجود فیبر و فیتوسترول ها در سبوس برنج درکنترل قند خون و کاهش آن در افراد مبتلاء به دیابت نوع ۲ خیلی موثرند.


برای درمان پوکی استخوان خیلی مفید است

وجود مواد معدنی فراوان چون منگنز و فسفر در سبوس به درمان پوکی استخوان بخصوص در دوران یائسگی ، کمک زیادی می کند.


برای درمان یبوست موثر است

وجود فیبر فراوان در سبوس برنج به بهبودی حرکات روده کمک زیادی می کند و سبب درمان یبوست می شود.


نحوه استفاده از سبوس برنج

سبوس برنج را به صورت سوپ سبوس ، سبوس دم کرده و یا به صورت پودر در انواع نان ، کوکی و شیرینی ها استفاده می کنند.

از سبوس برنج به صورت دمنوش ، عصارۀ آن و روغن هم استفاده می شود.البته سبوس را به صورت ماسک برای پوست صورت هم استفاده می کنند به این صورت که مقداری از پودر آن را در یک فنجان آب گرم می ریزند و سپس آن را با پنبه یا پد به صورت می مالند و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب گرم می شویند.

یا از ماسک سبوس برنج و شیر و عسل هم برای صورت استفاده می کنند به این صورت که دو قاشق غذاخوری پودر سبوس با یک قاشق عسل طبیعی را در یک فنجان شیر گرم مخلوط می کنند و به پوست صورت می مالند و بعد از ۱۵ دقیقه با آب گرم می شویند.

برای مو هم دو قاشق پودر سبوس برنج را در دولیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه می جوشانند بعد از ته نشین شدن ، آب یا عصاره آن را روی پوست یا موی سر می ریزند و ماساژ می دهند.3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.gilankesht.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.