کدام ویتامین ها و مواد معدنی رابطه مستقیم با خستگی دارد؟

به نظر می‌رسد که روانشناسان قبل از تجویز دارو برای بیماران، باید آزمایشی از آنها بگیرند تا کمبودهای غذایی‌شان مشخص شده و بعد از آن، داروی مورد نیاز را تجویز کنند. گاهی اوقات، مشکلات روانی بیماران با فرستادن آنها به یک آزمایشگاه حل می‌شود و نیازی به مصرف قرص‌های ضد افسردگی ندارند. آنها با بهبود مواد غذایی و دریافت بعضی ویتامین‌ها حالشان خوب می‌شود.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کدام ویتامین ها و مواد معدنی رابطه مستقیم با خستگی دارد؟

۱۰ نوع کمبود ویتامین و مواد معدنی که انرژی شما را تخلیه می‌کند!

آیا متوجه شده‌اید که خستگی زیاد در زندگی‌تان اختلال ایجاد کرده است و باعث شده که احساس ضعف کنید؟ آیا متوجه شده‌اید که کاهش اشتیاق شما برای فعالیت‌های روزمره، کیفیت زندگی‌تان را پایین می‌آورد؟
 
خستگی می‌تواند تا اندازه‌ای پیشرفت کند که فرد به‌طور کامل ازکارافتاده شود، مانند سندرم خستگی مزمن. به همین دلیل تعیین علت خستگی و سپس درمان این وضعیت، بسیار مهم است.

احساس خستگی ممکن است در بیماری‌های بسیاری وجود داشته باشد، به همین دلیل تشخیص آن در بسیاری از موارد واقعا دشوار است. شما خستگی را به عنوان یک نشانه در کم خونی، سرماخوردگی و آنفولانزا، عفونت، هر مشکل ارگانی عمده مانند بیماری های قلبی، بیماری ریه و بیماری کبد مشاهده می‌کنید.

همچنین خستگی زمانی بروز می‌کند که یک نفر مقدار زیادی وزن ازدست می‌دهد، بی‌حوصله است یا استرس عاطفی زیادی را تجربه می‌کند.

خستگی اغلب به علت کمبود ویتامین ها یا مواد معدنی اتفاق می‌افتد. در اینجا به برخی از این کمبود ویتامین‌ها اشاره می‌کنیم:
 
کمبود ویتامین دی
در کنار مشکلات سیستم ایمنی بدن، کمبود ویتامین دی نیز با خستگی، تیر کشیدن و درد عضلانی مرتبط است.
 
کمبود آهن
کمبود آهن باعث کم‌خونی می‌شود که همیشه به خستگی منجر می گردد. سلول‌های قرمز خون در هنگامی که کمبود آهن وجود داشته باشد، کوچک می‌شوند و توانایی‌شان برای رساندن اکسیژن را ازدست می‌دهند.
 
کمبود مس
کمبود مس باعث کم‌خونی می‌شود که همیشه به خستگی منجر می‌گردد.
 
کمبود منیزیم
کمبود منیزیم حتی به میزان جزئی می‌تواند باعث خستگی شود و این خستگی توسط هیچ چیزی بجز منیزیم، بهتر نمی‌شود. این کمبود کاملا شایع است.
 
کمبود ویتامین ب کمپلکس
کمبود ویتامین‌های گروه ب به‌خاطر تأثیر آنها روی سطوح انرژی در بدن، بسیار معروف است. دلیلش این است که بسیاری از ویتامین‌های گروه ب، کوفاکتورهایی هستند که برای تجزیه‌ی مناسب مواد غذایی به انرژی، ضروری هستند.

ویتامین‌ها گروه ب شامل ویتامین ب۱ (تیامین)، ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین)، ویتامین ب۳ (نیاسین)، ویتامین ب۵ (پانتوتنیک اسید)، ویتامین ب۶ (پیریدوکسین)، ویتامین ب ۱۲، کولین، اینوزیتول، اسید فولیک و بیوتین هستند. حواستان باشد که تمام اینها در ویتامین ب کمپلکس‌تان وجود داشته باشد.
 
کمبود ویتامین سی
اغلب نمی‌شنویم که کسی کمبود ویتامین c داشته باشد؛ با این حال این کمبود وجود دارد – به‌ویژه در بیماران سرطانی. چندین سال قبل من با نیل ریوردان که یک کلینیک برای بیماران سرطانی در آریزونا داشت، مصاحبه کردم.

او به محض آزمایش هر بیمار سرطانی متوجه شد که همه‌ی آنها دارای چنان کمبود ویتامین سی بودند که برای رفع آن لازم بود بیش از ۲۰ روز به آنها سرم ویتامین سی تزریق شود.
 
کمبود کوکیوتن
داروهای استاتین، فقط یکی از ده‌ها دارویی هستند که باعث کمبود کوکیوتن می‌شوند – که انرژی شما را ازبین می‌برد. دریافت کوکیوتن کافی در رژیم غذایی‌تان برای جبران این تفاوت، دشوار است مگر آنکه یک مکمل کوکیوتن مصرف کنید. کوکیوتن رسما یک ماده‌ی مغذی نامیده نمی‌شود اما کارهای بسیاری در بدن انجام می‌دهد.
 
کمبود زینک
کمبود روی همیشه باعث خستگی می‌شود، چون این ماده‌ی معدنی با فعالیت بیش از ۳۰۰ آنزیم مختلف در بدن مرتبط است. بدون وجود آن، تمام آنزیم‌ها و همچنین متابولیسم شما لطمه می‌بینند.
 
کمبود ویتامین e
اگرچه کمبود ویتامین e شایع نیست اما می‌تواند باعث خستگی شود.
 
کمبود پتاسیم
بدون پتاسیم کافی، شما تحریک‌پذیر خواهید شد، عضلات‌تان ضعیف می‌شود و احساس خستگی می‌کنید.

برای جلوگیری از خستگی ناشی از هر یک از این کمبودها مطمئن شوید که مقدار زیادی میوه و سبزی مصرف می‌کنید. به همین دلیل، اکثر افرادی که یک اسموتی سبز به رژیم غذایی‌شان اضافه می‌کنند، یک افزایش انرژی ناگهانی را تجربه می‌کنند. این فقط کالری اضافی موجود در نوشیدنی نیست که به آنها انرژی می‌دهد بلکه ویتامین‌ها و مواد معدنی آن است.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما