آشنایی با خواص بادمجان

بادمجان یا بادنجان یکی از انواع میوه های محبوب تیره بادنجانیان است که خواص درمانی بسیاری دارد، برای آشنایی بیشتر با خواص بادمجان در ادامه با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 23 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص بادمجان
بادمجان یکی از صیفی جاتی است که در تمام فصول سال وجود دارد و بر خلاف تصوراتی که آن را بی خاصیت می داند سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است. بادمجان خواص دارویی فراوانی دارد. بادمجان قطعاً یک هدیه از طرف مادر طبیعت است زیرا فواید سلامتی و تغذیه ای بسیاری برای انسان ها فراهم می کند. بادمجان عضوی از خانواده تیره مشابه سیب زمینی، گوجه فرنگی و فلفل شیرین است. بادمجان منبع غنی فسفر، ناسونین، فولات، ویتامین های B، کلسیم، پتاسیم، ویتامین A و بتا، کربوهیدرات، آهن، فیبر و ویتامین C است. و یک منبع ضد ویروسی مفید و مفید است که در این مطلب فهرست فواید بزرگ بادمجان وجود دارد.


خواب خوب

اگر از بی خوابی و یا سندرم بدون خواب رنج می برید، یک بادمجان خام را در زمان غروب به طور منظم مصرف کنید و شما می توانید دوباره خوب بخوابید. همانطور که می دانیم، افراد باید در شب خوب بخوابند تا خوب بمانند.


جلوگیری از لخته خون

بیوفلاونوئید و ویتامین K موجود در بادمجان می توانند به محدود کردن تشکیل لخته خون و تقویت مویرگ ها کمک کند.


هضم بهتر

فیبر محلول در بادمجان می تواند از سیستم گوارشی خیلی حمایت کند و با جلوگیری از یبوست، می تواند شکم را سالم نگه دارد.


مو و پوستی بهتر

بادمجان می تواند به افزایش رشد مو و افزایش سلامت کلی مو و همچنین به لطف محتوای آنزیمی که کیسه های ترشحی مو را افزایش می دهد، کمک کند. ویتامین و مواد معدنی موجود در بادمجان که پوست شما را تغذیه می کنند، به تغذیه سالم کمک می کند. بنابراین، بادمجان را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنید، تا همیشه در مورد پوست سر تان احساس امنیت بکنید.


کنترل قند خون

کسانی که از دیابت نوع 2 رنج می برند، باید بادمجان را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنند، چون این یک منبع عالی فیبر و کربوهیدرات قابل حل است که می تواند جذب گلوکز را محدود کند. انجمن دیابت ملی و برنامه آموزشی انجمن دیابت آمریکا توصیه می کنند که افراد باید بادمجان بیشتری را به رژیم روزانه خود اضافه کنند تا بتوانند کنترل کامل سطح قند خون خود را با سهولت انجام دهند.1


سلامت دستگاه گوارش

بادمجان حاوی مقادیر غنی از فیبر می باشد و به همین دلیل می تواندبه بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک شایانی می کند. علاوه بر این فیبر موجود در بادمجان برای بهبود معده درد و هضم آسان تر غذا نیز کاربردی می باشد.


درمان کبد چرب

نتیجه تحقیقات اخیر محققین نشان داده است که بادمجان حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد که برای پا ک سازی و سم زدایی کبد بسیار مفید هستند. علاوه بر این بادمجان می تواند به درمان بیماری های شایع کبدی مثل کبد چرب نیز کمک کند.


لاغری و کاهش وزن

اولین دلیل استفاده از بادمجان در رژیم های لاغری کالری بسیار پایین این میوه می باشد. علاوه بر این بادمجان چربی بسیار کم و فیبر بسیار بالایی دارد. استفاده از بادمجان به صورت کباب شده و آبپز می تواند به لاغری کمک کند.

دلیلی دیگر استفاده از بادمجان برای کاهش وزن فیبر غنی این میوه می باشد. همانطور که می دانید مواد غذایی دارای فیبر بالا ، پس از مصرف مدت زمان بیشتری به فرد احساس سیری می دهند و به همین دلیل از پرخوری جلوگیری می کنند.


درمان کم خونی

با مصرف بادمجان می تواند کم خونی و علائم آن را تا حدودی از بین ببرید. بادمجان حاوی آهن و مس می باشد و به همین دلیل می تواند به افزایش تولید گلبول های قرمز کمک کند که در نتیجه به درمان کم خونی منجر می شود.


درمان شوره سر

برای درمان شوره سر نیز می توانید روی کمک بادمجان حساب کنید. مصرف خوراکی و موضعی بادمجان به دلیل وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفید می تواند مشکلاتی مثل شوره سر، پوسته پوسته شدن و خارش سر را درمان کند.


درمان یبوست

بادمجان حاوی منابع غنی از فیبر می باشد که پس از مصرف به بهبود روند حرکات روده ای کمک شایانی می کند و به همین دلیل می تواند باعث پیشگیری و درمان یبوست شود. علاوه بر این مصرف بادمجان برای درمان بواسیر هم مفید می باشد.2


پیشگیری از سرطان

بادمجان علاوه بر این‌که فیبر پرفایده را دارد، منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها نیز هست، یکی از بهترین مواد برای دفاع از بدن در برابر انواع مختلف بیماری‌ها و اختلالات. بادمجان حاوی ویتامین C است که بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود، چرا که تولید و فعالیت گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند. این گیاه خوراکی همچنین حاوی مواد معدنی ضروری و منگنز (یک آنتی‌اکسیدان طبیعی) است. در نهایت، بدن شما می‌تواند از ناسونین و اسید کلروژنیک، دو آنتی‌اکسیدان ارگانیک استفاده کند که تا حدودی خارق‌العاده هستند و رادیکال‌های آزاد، را مهار می‌کنند و همچنین خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند.

رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند به سلول‌های سالم حمله کنند و DNA را به سلول‌های بالقوه‌ی سرطان‌زا تبدیل کنند. وجود سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن شما، تضمین خواهد کرد که سیستم ارگان‌ها در سراسر بدن‌تان از عفونت‌های مضر و بیماری‌ها، از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌شود.

ناسونین، که یک آنتوسیانین است، به طور خاص با مهار رفتارهای مضر در مغز مرتبط است. رادیکال‌های آزاد تا حدی مسئول تحلیل رفتن عصب‌ها و بروز بیماری آلزایمر و زوال عقل هستند. این مطالعات عمدتا بر تاثیر ناسونین بر حیوانات تأکید دارند، اما این خبر برای افرادی که از اختلالات شناختی رنج می‌برند، بسیار خوشایند است.


سلامت استخوان‌ها

یکی از خواص بادمجان برای سلامتی فواید آن برای سلامت استخوان است. بادمجان برای کسانی که در معرض خطر بروز تحلیل استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است. ترکیبات فنلی همان چیزی هستند که به بادمجان و میوه‌های مختلف رنگ منحصر به فردشان را می‌دهد. ترکیبات فنلی همچنین با کاهش علائم پوکی استخوان، محکم شدن استخوان‌ها و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ارتباط دارند. بادمجان همچنین مقادیر قابل‌توجهی آهن و کلسیم دارد که به سلامت استخوان و سلامت کلی بدن کمک می‌کند. در نهایت میزان پتاسیم موجود در بادمجان‌ها به جذب کلسیم کمک می‌کند و سبب می‌شود که بادمجان یک ماده‌ی خوراکی کامل و بسیار مفید برای جلوگیری از پوکی استخوان و سلامت استخوان‌ها باشد.


کمک به بهبود عملکرد مغز

بادمجان منبع شگفت‌انگیز مواد مغذی است که مدت‌هاست به عنوان تقویت‌کننده‌ی فعالیت‌های شناختی و سلامت کلی روان شناخته شده‌است. این گیاه خوراکی نه تنها در برابر فعالیت رادیکالهای آزاد از بدن دفاع می‌کند و بدن و مغز شما را از سموم و بیماری‌ها دور نگه می‌دارد، بلکه جریان خون به مغز را نیز افزایش می‌دهد. بادمجان با رساندن خون غنی از اکسیژن بیش‌تر به مغز، باعث تحریک مسیرهای عصبی برای توسعه و تقویت قدرت تفکر تحلیلی می‌شود. پتاسیم موجود در بادمجان نیز به عنوان یک وازودیلاتور و تقویت‌کننده‌ی مغز عمل می‌کند، بنابراین به طور کلی، بادمجان قطعا باید “غذای مغز” نامیده شود.


سلامت قلب و عروق

بادمجان به دلیل خواص مختلفی که دارد از سلامت قلب شما محافظت می‌کند، از جمله فیبر، که قبلا ذکر شد. دوم این‌که، معروف است که این گیاه خوراکی باعث کاهش کلسترول بد در بدن و تحریک جذب کلسترول خوب می‌شود. تعادل کلسترول بدن همیشه با توجه به غذاهایی که ما می‌خوریم، نوسان دارد، اما هر چه کلسترول HDL بیش‌تر باشد برای ما بهتر است. کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) می‌تواند از حملات قلبی، سکته‌ی مغزی، و آترواسکلروز (تصلب شرایین) جلوگیری کند. در نهایت، بیوفلاونوئیدهای موجود در بادمجان برای کاهش فشار خون مناسب هستند که به این ترتیب باعث کاهش فشار و استرس بر سیستم قلبی عروقی می‌شوند و به طور قابل‌توجهی سلامت و قدرت قلب شما را بهبود می‌دهند.


مدیریت بیماری دیابت

بادمجان با توجه به فیبر فراوان و مقادیر کم کربوهیدرات محلولی که دارد، یک غذای ایده‌آل برای مدیریت دیابت است. خواص بادمجان سبب شده که به عنوان یک تنظیم‌کننده‌ی فعالیت‌های گلوکز و انسولین در داخل بدن عمل کند. هنگامی که سطوح انسولین پایدار هستند و بدن تحول شدید و اوج گرفتن ناگهانی قند خون را تجربه نمی‌کند، عوارض خطرناک و بالقوه‌ی دیابت را می‌توان از بین برد.


بهبود عملکرد چشم

در طول دو دهه‌ی گذشته، مطالعات و تحقیقات زیادی در رابطه با اثرات محافظتی پولیفنولیک‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات مختلف انجام شده‌است.

این مطالعات نشان داده‌اند که آنتوسیانین‌ها و عصاره‌های غنی از آنتوسیانین به بهبود عملکرد چشم و قوه‌ی بینایی کمک می‌کند.

این ترکیبات (که به میزان قابل‌توجهی در بادمجان یافت می‌شوند) با داشتن چشم‌هایی سالم مرتبط هستند و حتی خواص محافظتی برای سلامت کلی چشم و قوه‌ی بینایی شما دارند.

همچنین ثابت شده‌است که نیاسین شیمیایی موجود در بادمجان برای جلوگیری از آب مروارید بسیار موثر است.

به علاوه، بادمجان فشار داخل چشم را نیز پایین می‌آورد و نشانه های فشار را کاهش می‌دهد.

بادمجان  دارای مقدار مناسبی از ویتامین A است که برای سلامتی چشم‌ها بسیار فایده دارد.

ثابت شده‌است که بادمجان در بهبود سرعت التیام و قوه‌ی بینایی بیمارانی که به تازگی عمل جراحی چشم داشته‌اند، بسیار موثر است.


آلرژی

اسید کلروژنیک موجود در بادمجان نیز در کاهش علائم آلرژیک و به حداقل رساندن اثراتی که آلرژی‌ها ممکن است ایجاد کنند، موثر است.

یک مطالعه که بر روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که این خاصیت بادمجان به دلیل اثرات جامع اسید کلروژنیک است.

ویتامین A همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف آلرژی غذایی می‌شود.


سردرد

نیاسین و ویتامین B۳ به طور گسترده‌ای برای درمان سردرد استفاده می‌شوند، از میگرن خفیف گرفته تا شدید.

این ترکیبات به عنوان عواملی برای درمان سرگیجه و همچنین سرکوب علائم بیماری‌های حرکتی محسوب می‌شوند و بعضی از آدم‌ها حتی از بادمجان برای جلوگیری از سردرد قبل از قاعدگی استفاده می‌کنند.

ثابت شده‌است که ویتامین B۲ با حملات دردناک و شدید میگرن به خوبی مبارزه می‌کند. این تاثیر ویتامین B۲ امتحان خود را پس داده‌است.


افسردگی

سروتونین یک ماده‌ی شیمیایی است که سبب عدم تعادل در خلق و خو می‌شود، و می‌تواند به افسردگی منجر شود، اما بادمجان حاوی ترکیبی به نام اسکوپولتین است که اساسا کار تنظیم سطح سروتونین را در مغز بر عهده دارد، و بنابراین به طور موثری احساس اضطراب و علائم دیگر افسردگی را کاهش می‌دهد.

گروه ویتامین B توانایی بدن را برای مقاومت در برابر استرس افزایش می‌دهند، و درست به همین دلیل است که این ویتامین‌ها اغلب با نام “ضد استرس” خطاب می‌شوند.

تیامین نیز برای تقویت روحیه‌ی شما مورد نیاز است و با افسردگی و اضطراب مبارزه می‌کند.


لثه و دندان‌های سالم

ویتامین C در مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها بسیار مفید است و به عنوان مسواک نامرئی نیز شناخته می‌شود.

این ماده‌ی خوراکی یکی از بهترین مواد محافظ طبیعی در برابر باکتری‌ها است و برای سلامت دندان‌ها و لثه بسیار مناسب است.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور روزانه، برای جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه کافی نیست.

فقط مقدار اندکی ویتامین C در رژیم غذایی شما، باعث جلوگیری از بیماری‌هایی که در اثر کمبود مواد مغذی ایجاد می‌شوند مانند اسکوربوت می‌شود.


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chishi.ir
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.