خواص و فواید روغن رازیانه

روغن گیاهی رازیانه جز روغن هایی است که کاربردهای فراوانی به خصوص آشپزخانه دارد، از خواص روغن رازیانه می توان به ضد نفخ بودن، از بین بردن موهای زائد و تصفیه خون نیز اشاره کرد.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص و فواید روغن رازیانه
رازیانه یکی از رایج ترین روغنهای ضروری است و به ویژه به کاربرد در داروهای ادرارآور، بی حس کننده، ضد اسپاسم و ضد عفونی کننده شناخته شده است. روغن اسانس رازیانه با انجام تقطیر بخار گیاه دانه رازیانه خرد شده بدست می آید. از دانه های رازیانه نیز برای افزودن طعم بیشتر و ایجاد طعم بهتر، برای کاربردهای آشپزی استفاده می شود. این گیاه دارای تعدادی خواص دارویی نیز است که می تواند به عنوان خوشبو کننده دهان مورد استفاده قرار گیرد.


نحوه استفاده از روغن ضروری رازیانه

می توانید روغن را بصورت موضعی یا مقدار کمی به صورت خوراکی مصرف کنید. برخی از راه های محبوب استفاده از روغن عبارتند از:

روغن را بطور مستقیم از بطری استنشاق کنید یا چند قطره را در دستگاه دیفیوزر خود اضافه کنید.

از روغن استفاده موضعی کنید و آن را در قسمت آسیب دیده مانند شکم ماساژ دهید تا مشکلات گوارشی را درمان کنید.

چند قطره روغن ضروری را به حمام خود اضافه کنید و در آب حمام برای چند دقیقه خیس کنید.

در ادامه این مطلب لیستی از خواص دارویی روغن رازیانه آورده شده است.


طبع روغن رازیانه

روغن رازیانه طبع گرم و خشکی داردو سرشار از پتاسیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین K و فولات، آهن، کلسیم، مس، روی و سلنیوم می باشد.


زخم ها را بهبود می بخشد

اسانس رازیانه ترکیبات خاصی دارد که به خاصیت ضد عفونی کننده آن کمک می کند. با توجه به این خاصیت، روغن رازیانه می تواند از ایجاد غفونت در ادرار محافظت کند. همچنین مشخص شده است که این ماده در جلوگیری از ابتلا به بیماری کزاز، به ویژه بعد از جراحی، زایمان سزارین و زخم های جدی تر موثر است.


اسپاسم را تسکین می دهد

اگر به درستی درمان نشود اسپاسم ها می توانند کشنده باشند. اسپاسم انقباضات ناخواسته و غیرطبیعی در دستگاه های تنفسی، روده ها، عضلات یا اعصاب است و در نتیجه سرفه مداوم، سکسکه، درد حاد و احساس کشش در روده، گرفتگی عضلات، کشش عضلات، تشنج یا حملات صرع ایجاد می شود. اگر به موقع درمان نشود، ممکن است یک بیمار در روده درد حاد داشته باشد یا در موارد سرفه و سکسکه نفس بکشد و حتی ممکن است بمیرد. اسانس رازیانه تأثیر آرامش بخشی بر اعصاب، ماهیچه ها، روده ها و دستگاه تنفسی دارد و حملات اسپاسم را تسکین می بخشد و برای شرایط قبلی که گفته شد تسکین سریع می یابد.

خواص و فواید روغن رازیانه


حرکات روده را صاف می کند

Aperitif یک خاصیت مشابه پاک کننده است، اما کمی ملایم تر است. خاصیت مسهل بودن رازیانه بیشتر از آنکه با افزودن به بخش عمده روده بیشتر باشد، بیشتر بر روی حرکات لرزه روده عمل می کند. روغن رازیانه می تواند به پاکسازی روده ها و تسکین یبوست کمک کند.


ادرار را تحریک می کند

روغن رازیانه تعداد دفعات ادرار و مقدار ادرار را افزایش می دهد، بنابراین نه تنها به از بین بردن آب اضافی، سدیم، اسید اوری ، نمک صفرا و سایر عناصر سمی از بدن کمک می کند بلکه باعث کاهش فشار خون، پاکسازی کلیه ها و کاهش چربی می شود. فقط یک چیز باید به خاطر بسپارید. اگر از تورم یا تجمع آب در بدن رنج نمی برید، باید در هنگام مصرف روغن رازیانه آب بیشتری بنوشید زیرا ادرار بسیار زیاد می تواند باعث کم آبی بدن شود.


قاعدگی نامنظم

زنانی که در قاعدگی نامنظم، مسدود یا دردناک مشکل دارند، می توانند از خاصیت آمینوگرافی روغن رازیانه بهره مند شوند. نه تنها به پاکسازی حالت انسداد و ایجاد منظم آنها کمک می کند بلکه از سایر علائم مرتبط با دوره هایی مانند سردرد، درد در ناحیه شکم، سرگیجه و نوسانات روانی نیز تسکین می یابد. همچنین به جلوگیری از یائسگی زودرس کمک می کند.


برای سلامت دهان و دندان مفید است

روغن رازیانه خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده قوی دارد و موجب از بین رفتن باکتری های عامل بوی بد دهان می شود و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. برای کاهش ابتلا به پوسیدگی دندان یک قطره روغن رازیانه را بر روی دندان ها بمالید و با مسواک بر روی دندان ها بکشید.


مقابله با سرفه مزمن

ثابت شده است که روغن رازیانه در تسکین از رسوب مخاط و خلط موثر است و منجر به احتقان دستگاه بینی، حنجره، حلق، برونش و ریه ها به دلیل عفونت سرماخوردگی و ویروسی می شود. به ویژه در برابر سرفه های مکرر یا مزمن موثر است.


ضد نفخ

به عنوان یک ماده مغذی، روغن رازیانه باعث می شود که گازها از روده ها فرار کنند و می توانند عوارضی مانند سوء هاضمه، بی قراری، درد در شکم، معده و قفسه سینه و همچنین فشار خون را کاهش دهند. همچنین عدم تولید گازهای اضافی فایده دیگر این روغن است. برای افرادی که مشکل گاز مزمن دارند بسیار مناسب است.1


به درمان تشنج کمک می‌کند

اگر تشنج بدرستی درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد. تشنج باعث انقباض ناخواسته و غیر طبیعی در دستگاه تنفسی، روده، ماهیچه‌ها یا رشته‌های عصبی می‌شود، و موجب سرفه‌ای مداوم، سکسکه، درد حاد و احساس کشیدگی در روده، گرفتگی و کشیدگی عضلات، تشج یا حملات صرعی می‌شود.
روغن رازیانه، اثر آرامبخشی را بر روی اعصاب، ماهیچه‌ها، روده‌ها و حتی سیستم تنفسی دارد، و باعث تسکین حملات تشنجی می‌شود، و باعث تسکین مواردی می‌شود که قبلا ذکر شد.


کمک به کاهش فشار خون

رازیانه به دلیل سطح بالای پتاسیم و سطح پایین سدیمی که دارد، می‌تواند فشار خون و التهاب را کاهش دهد. پتاسیم برعکس سدیم کار می‌کند و به جنگ فشار خون بالا می‌رود. البته مانند هر درمان خانگی دیگری، کاهش در فشار خون یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و باید حدود چهار هفته به مصرف خود ادامه دهید تا اثر آن را احساس کنید.

خواص و فواید روغن رازیانه


رازیانه برای جوانی

رازیانه برای پوست ما هم خواص بیشماری دارد. مثلا برای ورم پلک و چین و چروک پوست مفید است که البته باید به صورت پماد مصرف شود. بدین صورت که باید بذر رازیانه را جوشانده و یا پودر کرد و سپس آن را داخل Cold Cream ریخت و به صورت کرم به پوست مالید. کُلدکرم یک کرم پایه است که می‌توانید آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.


تقویت استخوان‌ها

با توجه به میزان کلسیمی که در رازیانه وجود دارد، این گیاه می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و استحکام آنها کمک کند. رازیانه تقریبا 115 میلی‌گرم کلسیم دارد که 10٪ نیاز روزانه‌ی بدن را شکل می‌دهد. اما تنها داشتن کلسیم از خواص رازیانه نیست؛ رازیانه منیزیم، فسفر و ویتامین K هم دارد که در کنار کلسیم می‌توانند روی استحکام استخوان‌ها اثر بگذارند.


از بین بردن موهای زائد

رازیانه به شکل ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است. برای این کار، بذر رازیانه را پودر کنید و سپس آن را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون یا روغن بادام) مخلوط کنید و به صورت ماسک روی صورت خود بگذارید. این ماسک باعث روشن شدن و شفاف شدن پوست می‌شود.


کرم‌های روده را می‌کشد

روغن رازیانه، کرم های مخرب روده را از بین می‌برد، این روغن همچنین کرم‌ها، تخم میکروب موجود در معده و دستگاه دفع ادرار را می‌کشد. این روغن همچنین برای کودکان، و کسانی که از اغلب از کرم‌های انگلی رنج می‌برند و از سوء تغذیه یا رشد ناگهانی میکروب‌ها، جلوگیری می‌کند.2


سلامت پوست و مو

روغن رازیانه به این دلیل که دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان می باشد در رفع چین و چروک و ترک های پوستی ناشی از چاق و لاغری و یا بعد از زایمان بسیار مؤثر است و سبب جوان سازی پوست می شود . زمانی که این روغن را روی پوست صورت میمالید و ماساژ می دهید سبب کاهش چربی پوست و در نتیجه روشن تر شدن و سفید تر شدن رنگ پوست می شود . همچنین این روغن مانع از اثر مضر اشعه فرابنفش بر روی پوست شما و در نتیجه آفتاب سوختگی می شود و برای چاقی صورت بهترین انتخاب است .

روغن رازیانه دارای خواص ضد میکروبی و قارچی بسیار مؤثری است که به درمان شوره سر و اثرات قارچی پوست سر بسیار کمک می کند . مصرف این روغن به مدت ۱۲ هفته موهای زائد بدن را دفع می کند .


خواص رازیانه در لاغری

روغن رازیانه با دارا بودن خواص افزایش متابولیسم بدن سبب افزایش چربی سوزی و لاغری سریع افراد می شود . این روغن با کاهش جذب چربی علاوه بر لاغری به سم زدایی روده ها کمک می کند . برای این منظور شما می توانید ۱ قطره از روغن رازیانه را داخل ۱ لیوان آب بریزید وبنوشید .


طعم دهنده ی قوی

یکی از رایج ترین فواید روغن رازیانه ، کاربرد آن در آشپزی به دلیل ایجاد اسانس و طعم مطلوب در غذا . به دلیل قدرت طبیعی در طعم آنیسین این روغن از آن در دادن عطر خوش و مزه ی دلپذیر به انواع غذاها استفاده می کنند . اضافه کردن این روغن به سوپ و سوسیس اشتهای شما را زیاد می کند .


کاهش قند خون

از دیگر خواص روغن رازیانه می توان به ایجاد طعم و عطر شیرین و جلوگیری از مصرف قند و شیرینی اشاره کرد . وجود ترکیبات ترانس آنتول و مونوترپن در روغن رازیانه که خاصیت شیرین کنندگی را ۱۳ برابر بیشتر از شکر افزایش می دهد می تواند از مصرف این مواد مضر جلوگیری کند . شما می توانید در تهیه ی آب میوه های شیرین و برخی نوشیدنی ها تنها یک قطره از این روغن را به نوشیدنی خود اضافه کنید تا به مرور از صرافت مصرف قند و شکر ناسالم بیافتید .

خواص و فواید روغن رازیانه


خواص ضد التهابی

یکی از دانستنی های روغن های گیاهی خواص ضد التهابی آن ها است که روغن رازیانه هم از این قاعده مستثنی نیست . از جمله فواید روغن رازیانه می توان به درمان مشکلات التهابی از قبیل درد های عضلانی ، خارش و قرمزی پوست و درمان اگزما اشاره کرد . برای این منظور روغن را به صورت موضعی استفاده کنید . مالیدن این روغن روی پوست از حساسیت های پوستی جلوگیری کرده و سبب تسکین و آرامش پوست شما می شود . تلفیق آن با روغن نارگیل و یا روغن زیتون از هرگونه سوزش پوستی جلوگیری می کند .


تقویت سیستم ایمنی بدن

وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در روغن رازیانه سبب تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود . یکی از داستان های جالب در رم باستان بسیار معروف است و باعث شده ارزش این روغن بسیار بالا باشد این است که جنگجویان رم باستان برای آماده سازی قوای بدنی و برخورداری از انرژی بالا قبل از جنگ روغن رازیانه مصرف می کردند .

علاوه بر میزان انرژی بالا ، مصرف این روغن حس اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد . برای این منظور فقط کافی است ۲ قطره روغن اساسی رازیانه را به کف دست خود بریزید و استنشاق کنید . مصرف این روغن شما را از ابتلا به سرماخوردگی و مشکلات سیستم تنفسی محافظت می کند .


سلامت کبد و کلیه

از آن جا که این روغن یک ادرار آور طبیعی است در نتیجه سبب حذف آب اضافی بدن که اساسی ترین عامل در علت پف زیر چشم است می شود . علاوه بر این سبب سم زدایی کبد و کلیه ها و حذف سدیم ، اسید اوریک و نمک های صفراوی شده و در نتیجه باعث کاهش فشار خون بالا و خطر ابتلا به بیماری های کلوی می شود .


خطرات و عوارض روغن رازیانه

این روغن با دارا بودن خواص مذکور و درمانی ممکن است عوارضی را هم در بر داشته باشد . لذا در مصرف آن حتما احتیاطات لازم را به عمل آورید و حتی الامکان با پزشک مشورت کنید . از جمله این عوامل خطرناک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

اگر دارای حساسیت پوستی و یا آلرژی به روغن ها و دانه های گیاهی هستید از مصرف این روغن خودداری کنید .

از تماس مستقیم روغن با چشم ، گوش و مناطق حساس خودداری کنید .

خانم های باردار از مصرف این روغن باید پرهیز کنند . این روغن با افزایش سطح هورمون استروژن در درمان قاعدگی نامنظم بسیار مفید است اما متاسفانه سطح بالای این هورمون دردوران حاملگی سبب بروز عوارض از جمله رشد ناقص و یا سقط جنین می شود .

زیاده روی در مصرف این روغن می تواند منجر به تشنج ، توهم و عدم تعادل روانی شود .3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.zoomlife.ir
3.www.royka.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.