خوراکیهای مفید و مضر برای مبتلایان به اختلالات تیروئید

افرادی که به بیماری و اختلالات تیروئیدی مبتلا هستند باید یک سری از مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف و یک سری را اضافه کنند تا زودتر بتوانند از این بیماری خلاص شوند.در ادامه با این مواد غذایی آشنا می شوید.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خوراکیهای مفید و مضر برای مبتلایان به اختلالات تیروئید
غذا شفادهنده است و وقتی بحث مواد غذایی برای سلامت تیروئید به میان می‌آید، این مسئله بیشتر صدق می‌کند. رژیم غذایی اغلب نقش مهمی در عملکرد غده‌ی تیروئید شما ایفا می‌کند بنابراین منطقی بنظر می‌رسد که برای بازگرداندن سلامت غده‌ی تیروئیدتان، اول از رژیم غذایی‌تان شروع کنید. وقتی با مشکل تیروئید مواجه هستید، غذا می‌تواند دوست یا دشمن شما باشد فقط به این بستگی دارد که از کدام مواد غذایی استفاده کنید.


مواد غذایی که تیروئید را تغذیه می‌کنند


روغن نارگیل
برای بسیاری از افراد، فقط خوردن مقدار بیشتری روغن نارگیل برای بالا بردن دمای بدن‌شان و تأمین انرژی طبیعی کافی است که نقش قدرتمند روغن نارگیل را در سلامت تیروئید نشان می‌دهد. سعی کنید از روغن نارگیل باکیفیت استفاده کنید.

روغن کبد ماهی کاد
ویتامین A زیست‌فراهم در روغن کبد ماهی کاد به عملکرد سالم غده‌ی تیروئید کمک می‌کند چون تیروئید به مقدار زیادی ویتامین A طبیعی نیا زدارد.

کره
کره با محتوای ویتامین A و یُد بالایی که دارد، یک ماده‌ی غذایی مفید برای غده‌ی تیروئید است که کل بدن را تغذیه می‌کند.

تخم‌مرغ
تخم‌مرغ‌ها مانند کره، یک منبع غنی از ویتامین A و ید هستند. بعلاوه آنها یک منبع عالی از پروتئین نیز می‌باشند. دریافت مقدار زیادی اسیدهای آمینه‌ی طبیعی از طریق پروتئین برای تیروئید شما مفید است.

سبزیجات دریایی
غنی‌ترین منبع ید طبیعی، غذاهای دریایی هستند که نقش مهمی در فرهنگ سنتی آسیایی ایفا می‌کنند. آسیایی‌ها هر روز سویا (البته بشدت تخمیرشده) مصرف می‌کنند اما برای خنثی کردن مواد مضر آن، مقدار زیادی غذای دریایی غنی از ید نیز می‌خورند. سبزیجات دریایی مانند کلپ و دولس و همچنین استاک ماهی خالص، بسیار مغذی هستند.1

نمک
غده تیروئید برای بهتر کار کردن به ید احتیاج داد. اکثر مردم ید کافی را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند که معمولا در ماهی و محصولات لبنی وجود دارد. مطمئن شوید نمکی که به سر میز می آورید، حاوی ید است. ید دار بودن نمک را می توان از روی برچسب آن مورد بررسی قرار داد.

سبزیجات برگ سبز
اسفناج، کاهو و دیگر سبزیجات برگ سبز منابع فوق العاده ای از منیزیم هستند. منیزیم یک ماده معدنی بسیار موثر است که نقش مهمی در تمام فرایندهای بدن دارد. خستگی شدید، گرفتگی های عضلانی و تغییر در ضربان قلب علائمی هستند که نشان می دهند منیزیم کافی به شما نرسیده است.

خوراکیهای مفید و مضر برای مبتلایان به اختلالات تیروئید

آجیل ها
بادام هندی، بادام و دانه های کدو منابع خوبی از آهن هستند. آجیل های برزیلی به دو طریق برای تیروئید موثر هستند. این آجیل ها نه تنها منابع خوبی از اهن هستند، بلکه سرشار از سلنیوم می باشند. سلنیوم یک ماده معدنی دیگر است که از غده تیروئید محافظت می کند.2


مواد غذایی که به غده‌ی تیروئید آسیب می‌رسانند


گندم و سایر غلات چاودار، جو، ارزن و جو دوسر
شواهدی مبنی بر رابطه‌ی بین حساسیت به گلوتن و عملکرد ضعیف غده‌ی تیروئید وجود دارد. اگر تیروئید شما مشکل دارد، احتمالا بهتر است مصرف گلوتن‌تان را محدود کنید. ارزن حاوی گواتروژن‌هاست و در صورتیکه نگران سلامت تیروئیدتان هستید، باید از آن اجتناب کنید.

سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، کلم، شلغم، جوانه‌های بروکسل و کلم کیل
این سبزیجات بخاطر خواص سرکوب‌کننده‌ی تیروئیدشان معروف هستند، چون حاوی گواتروژن‌ها می‌باشند. پخت کامل، این مواد مضر را تا حدودی غیرفعال می‌کند. شما مجبور نیستید این سبزیجات را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید اما اگر به سلامت تیروئیدتان اهمیت می‌دهید، عاقلانه است که مصرف آنها را کاهش دهید.

سویا در فرم‌های مختلف
سویا یک ماده‌ی غذایی قدرتمند است. حتی یک وعده ی کوچک از سویا در هر روز برای سرکوب عملکرد تیروئید کافی است. بنابراین با حذف سویا به تیروئیدتان استراحت دهید.

سویا
بله، این یکی را دوبار عنوان کرده‌ایم چون سویا یکی از بدترین مواد غذایی برای تیروئید است. توانایی این ماده‌ی غذایی در ضربه زدن به متابولیسم‌تان را دست‌کم نگیرید.1

غذاهای سرخ شده
غذاهای سرخ شده به هر حال به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه نمی شود چه کم کاری یا پرکاری تیروئید داشته باشید یا خیر، اما اگر داشته باشید، باید احتیاط بیشتری بکنید چون با توانایی بدن برای جذب دارو برای هورمون های تیروئید تداخل می کند و همچنین توانایی غده تیروئید را برای تولید هورمون هم مختل می کند.
از مصرف غذاهای چرب و یا سرخ شده اجتناب کنید، به خصوص غذاهایی که شامل چربی های کره، مارگارین، برش های چربی گوشت و مایونز است.

شکر
همانطور که کم کاری تیروئید منجر به متابولیسم کند می شود، بدن را بیشتر مستعد اضافه وزن می کند، بنابراین اجتناب کامل از مواد غذایی با سطح بالای شکر مفید و ضروری است.
قندها می توانند متابولیسم را بدتر کنند و منجر به دیگر بیماری های بهداشتی شوند. از غذاهایی که کالری زیاد از قبیل شکر تصفیه شده، شکلات، دسرها و کیک دارد اجتناب کنید این یکی از غذاها برای جلوگیری از تیروئید است.

سیگار
سیگار به طور مستقیم بر غدد تاثیر می گذارند جذب تنباکو و نیکوتین که از گردن عبور می کند بر غدد تاثیر می گذارد و مانع تولید هورمون ها می شود، ممکن است منجر به افزایش مقدار خلط در گلو شود.همه افراد باید از سیگار کشیدن اجتناب کنند

کافئین
کافئین مانع جذب داروهای هورمون تیروئید می شود. مواردی که حاوی کافئین هستند مثل قهوه، چای خاص، و نوشیدنی های کافئینی باید اجتناب شود. داروها نباید با کافئین مثل یک فنجان قهوه یا چای مصرف شوند از مصرف بیش از حد چای و قهوه اجتناب کنید.

هلو
هلو گواتراز بالا یی دارد که برای بیماران تیروئید مضر هستند این میوه با جذب ید از رژیم غذایی شما تداخل و استفاده از ید را محدود می کند.

گلابی
گلابی گواتر بسیار بالایی دارد که برای بیماران تیروئید مضر هستند.

داغ کردن در ظروف پلاستیک
قبل از اینکه بخواهید غذایی را گرم کنید فکر کنید و آن را در ظرف دیگر منتقل کنید آن را داخل بشقاب یا کاسه سرامیکی مانند چینی و... بریزید تیروئید بخشی از سیستم غدد درون ریز شما است و می توانید با گرم کردن غذا در ظروف پلاستیکی به آن آسیب بزنید.3


پی نوشت:
1.rastineh.com
2.seemorgh.com
3.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما