قهوه اسپرسو و فواید آن

مصرف قهوه اسپرسو خواص بسیاری دارد و برای سلامت بدن مفید است، از خواص نوشیدن قهوه اسپرسو می توان به تقویت حافظه، کمک به کاهش وزن و بهبود اخلاق نیز اشاره کرد.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
قهوه اسپرسو و فواید آن

قهوه اسپرسو چیست؟

بر خلاف تصور اولیه من هیچ دانه قهوه اسپرسوی جادویی‌ای وجود ندارد! راستش را هم بخواهید تفاوت اصلی انواع مختلف قهوه ناشی از شیوه دم آوری آن‌هاست. این را هم باید بدانید که اسپرسو خود خانواده‌ایست از قهوه‌های مختلف که پایین‌تر درباره‌اش حرف خواهم زد.

اما برسیم به اینکه قهوه اسپرسو چیست. اسپرسو را توسط دستگاه اسپرسو، با استفاده از فشار و آب داغ، از پودر قهوه عصاره گیری می‌کنند. حاصل را می‌توان به صورت شات خالص اسپرسو یا در ترکیب با شیر و … سرو کرد.

برای اینکه بتوانیم در ادامه راحت تر پیش برویم باید با مفهوم «شات» آشنا بشوید. شات درواقع یک پیمانه اندازه گیری است. یک شات اسپرسو سی میلی لیتر قهوه است که از ۷ گرم پودر قهوه به دست می‌آید.


اسپرسو به طور خالص در چند حالت زیر سرو می‌شود:


شات یا سینگل اسپرسو
از اسمش معلوم است. یک شات خالص اسپرسو که با همان عنوان شات یا سینگل اسپرسو سرو می‌شود.

اسپرسو دوپیو یا دوبل
شامل دو شات قهوه اسپرسو است.

اسپرسو ریسترتو
اصطلاحا به شات ریستریکتد (محدود شده) اسپرسو می‌گویند که شامل تقریبا دو سوم شات قهوه اسپرسو است.

اسپرسو لانگو
حجم آب موجود در این نوع تقریبا سه برابر یک شات اسپرسو است، نه به این معنی که یک شات با آب مخلوط می‌شود، بلکه به این معنا که زمان عبور آب از پودر قهوه افزایش یافته و نتیجتا مقدار آب موجود در آن هم بیشتر می‌شود.


قهوه اسپرسو، پایه‌ی اصلی انواع مختلفی از قهوه‌های دیگر

نکته جالبی که شاید ندانید این است که کن پانا، لاته، موکا، ماکیاتو و امریکانو همه و همه درواقع برپایه‌ی قهوه اسپرسو تهیه می‌شوند.1

در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم خواص قهوه اسپرسو چیست؟


بهبود حافظه طولانی مدت از خواص قوه اسپرسو می باشد.

نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو زمانی ارزشمند میشود که شما متوجه شوید با نوشیدن اسپرسو و تامین به میزان کافی کافئین بدن، میتوانید فعالیت حافظه بلند مدت را بهبود بخشید.

عصب شناس Michael Yassa ، از دانشگاه کالیفرنیا، در پژوهشی که انجام داده است، ثابت کرده است که نوشیدن ۲ فنجان اسپرسو، فعالیت های مغزی را افزایش داده است. این پروسه ، باعث بهبود فعالیت حافظه بلند مدت شده است.

اگر میخواهید بهبود بیشتری مشاهده کنید، به همان میزان توصیه شده کفایت دهید چون در این پژوهش یادآوری شده است که هیچ فوایدی در تعداد فنجان های اسپرسو کمتر یا بیشتر مشاهده نمی شود.

قهوه اسپرسو و فواید آن


باعث افزایش توجه می شود

بسیاری از افراد روز خود را با یک فنجان اسپرسو آغاز می کنند، و جای هیچ تعجبی نیست. کافئین علائم خستگی را کاهش می دهد، که در نتیجه باعث افزایش توجه و آمادگی می شود. کافئین باعث ایجاد تمرکز موضعی می شود، به خصوص در قسمت هایی از مغز که به توجه مربوط است. مد نظر داشته باشید که این فواید ممکن است کوتاه مدت باشد، و شما می بایست از انجام مکرر آن خود داری کنید. کافئین بیش از اندازه باعث می شود شما وحشت زده و عصبی باشید، و در نتیجه تمرکز و توجه شما سخت تر می شود.


کمک به کاهش وزن از خواص قهوه اسپرسو می باشد

چیزی که باعث می شود اسپرسو از دیگر نوشیدنی های حاوی کافئین متمایز شود، میزان کالری پایین آن است. اسپرسو حاوی تنها سه کالری در هر اونس می باشد، با توجه به اینکه شما هیچ شکر یا خامه به آن اضافه نمی کنید.

اما، در کنار کالری پایین، میتواند باعث بهبود تمرینات و فعالیت های بدنی و ورزشی شما شود. یک مقاله ای که در ژورنال مجله پزشکی و علوم ورزشی چاپ شده، به این نتیجه رسیده است که کافئین،  شدت تمرینات را کاهش می دهد و باعث می شود خستگی کمتری در ورزش در پی داشته باشید.

در کنار ساده تر کردن ورزش، کافئین همچنین میزان درد عضلات را در هنگام ورزش کاهش می دهد. خوردن یک میزان کافئین برابر دو یا سه فنجان یک ساعت قبل از یک تمرین ۳۰ دقیقه ای همراه با کاهش درد عضلانی، به شما اجازه می دهد که شما بیشتر به خود فشار بیاورید.

کاهش حملات قلبی از دیگر خواص قهوه اسپرسو می باشد

در یک مطالعه سوئدی، تولید شده توسط Susanna Larsson، محققین به این نتیجه رسیدند که نوشیدن حداقل یک فنجان در روز میتواند در کاهش حملات قلبی کمک کند. این نتایج میتواند به دلیل خواص آنتی اکسیدان در اسپرسو باشد.

این مقاله بر یک گروه از زنان طی یک دوره ۱۰ ساله متمرکز شده است. آنها ادعا داشتند که نوشیدن یک فنجان یا بیشتر قهوه در روز تا ۲۵٪ حملات قلبی را کاهش داده است. در یک پژوهش دیگر به نتیجه مشابهی در مردان سیگاری دست یافتند، کسانی در روز هشت فنجان یا بیشتر اسپرسو نوشیدند ، احتمال حملات قلبی تا ۲۱٪ کاهش یافته است.2


قهوه اسپرسو سرشار از آنتی اکسیدان:

قهوه مملو از انواع آنتی اکسیدان است. اسپرسو مانند مُشتی پر از آنتی اکسیدان هایی است که در یک بسته ی خوش طعم گرد آمده اند.

برای مثال، اسپرسو حاوی پلی فنول است که به جلوگیری از بیماری ها کمک می کند و کافستول که یک ماده ضد التهاب است. اسپرسو همچنین دارای هیدروسینامیک اسید است که به خنثی سازی رادیکال های آزادی که در طی روز با بدن شما تماس دارند، کمک می کند. این رادیکال های آزاد می توانند ناشی از آلودگی هوا، دخانیات و اشعه ماورا بنفش باشد.


قهوه اسپرسو برای افزایش فعالیت فیزیکی:

نوشیدن یک اسپرسو دقیقا قبل از شروع فعالیت فیزیکی می تواند عملکرد شما را افزایش دهد. چه این فعالیت یک ورزش و چه یک تمرین باشد، اسپرسو با همراهی می تواند به شما کمک کند. اسپرسو ترشح آدرنالین را تحریک می کند که استحکام و سرعت شما را استحکام می بخشد. این استحکام سطح ایمنی بالایی را برای شما می آورد که به صورت معمول نمی توانید بدون آن، به این ایمنی دست یابید.

افزایش آدرنالین همچنین می تواند به فعالیت های بیشتر با زمان طولانی تر کمک کند.


ریسک پایین تر سکته:

یک مطالعه دریافته است که نوشیدن اسپرسو به کاهش ریسک سکته در زنان کمک می کند. اکثر بیمارانی که اسپرسو نوشیده اند، ریسک ابتلای مجدد نیز کمتر شده است. آنهایی که مقدار کم نوشیده یا اصلا اسپرسو نمی نوشند، ریسک بالاتری برای ابتلا به سکته را داشته اند.

قهوه اسپرسو و فواید آن


کالری کم قهوه اسپرسو:

کیفیت خوب اسپرسو حقیقتی است که شما می توانید از فواید آن بدون نگرانی درباره مصرف بیش از حد کالری، بهره مند شوید. حتی مقدار زیادی از اسپرسو می تواند مفید و بدون ضرر باشد. مقدار کالری با میزان مصرف اسپرسو ارتباط مستقیمی دارد. اما هر سی گرم آن در حدود فقط 3 کالری انرژی دارد.

این خاصیت اسپرسو به یک انتخاب قوی برای شروع روز تبدیل کرده است . هم چنین اسپرسو می تواند در ساعات بعدازظهر که انرژی کاهش می یابد، آن را افزایش دهد.


بهبود گوارش با قهوه اسپرسو:

یک فنجان اسپرسو می تواند به چرخه گوارش شما کمک کند. اگر مشکلات گوارشی دارید، مقداری اسپرسو به روزمره خود اضافه کنید. با توجه به خواص ضد التهاب آن، اسپرسو می تواند حالت های نفخ و درد بعد از هر وعده غذایی به کلی از بین ببرد.


قهوه اسپرسو برای کاهش احتمال دیابت:

در دنیایی که دیابت رایج تر می شود، این می تواند کمکی باشد که اسپرسو می تواند ریسک ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

همچنین این یک انتخاب سالم تری از انواع قهوه های معمولی است که افراد می نوشند. به جای افزودن شکر و خامه، اسپرسو به خودی خود بدون کالری و چربی اضافه لذت بخش است. شما می توانید انرژی خود را توام با رضایت سلامتی خود افزایش دهید.


قهوه اسپرسو برای بهبود اخلاق:

کافئین موجود در اسپرسو یک محرک قوی است. این نوع محرک می تواند هرگونه بد خلقی که انرژی شما بگیرد را کاهش دهد. اسپرسو همچنین می تواند به آنهایی که از افسردگی رنج می برند کمک کند. این ماده فعالیت مغز را افزایش داده، خستگی را از بین برده و خلق و خوی شما را بهتر سازد. نوشیدن اسپرسو جایگزین خوبی برای کمک به این موضوع نیست اما می تواند مفید نیز باشد.


قهوه ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد:

یک مطالعه نشان داد که قهوه اسپرسو ممکن است ریسک گسترش سرطان پروستات در مردان را تا 20٪ و سرطان گردن رحم را در زنان تا 25٪ کاهش می دهد. کافیین همچنین از رشد سلول های کارسینوما، عمده ترین نوع سرطان پوست را کاهش می دهد.


قهوه اسپرسو ریسک پارکینسون را کاهش می دهد:

مطالعات نشان می دهند که نوشیدن منظم قهوه اسپرسو ریسک ابتلا به پارکینسون را تا 25٪ کاهش می دهد. شواهدی وجود دارند که قهوه اسپرسو باعث فعالیت قسمتی از مغز که طی پارکینسون آسیب دیده است؛ می شود.


قهوه اسپرسو مفید برای کبد:

اسپرسو کبد شما و چندین آنزیم داخل آن را قوی تر می سازد. نوشیدن اسپرسو می تواند به کبد برای پاکسازی سموم و افزایش سطح متابولیسم کمک کند. صرفا چهار جرعه از اسپرسو در یک روز می تواند احتمال ابتلا به سیروز کبدی را تا هشتاد درصد کاهش دهد.3


پی نوشت:
1.www.blog.bamaro.ir
2.www.7ganj.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما