علف طلایی و خواص آن برای سلامتی

علف طلایی یک گیاه دارویی است که در طب سنتی بیشتر به صورت دمنوش برای کاهش التهاب بدن و بهبود سلامت دستگاه ادراری استفاده می شود.در ادامه همراه ما باشد.
چهارشنبه، 14 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
علف طلایی و خواص آن برای سلامتی
نام های دیگر علف چای، گل راعی، گل هزار چشم و هوفاریقون است. در عربی به آن حشیشه القلب می گویند. ازخواص این گیاه می توان به مواردی چون ضدافسردگی، ضد میکروب و ویروس و ضد سوختگی اشاره کرد. علف چای با نام علمی Hypericum perforatum گیاهی است علفی و دائمی به ارتفاع تا یک متر، با بوی معطر و در زمان گل دهی بسیار زیبا. زمان گلدهی گیاه برحسب ناحیه رویش از اردیبهشت تا مهرماه می باشد. محل رویش گیاه در کوهستان ها و ارتفاعات نواحی شمالی کشور می باشد. البته در ارتفاعات متوسط و کم بسیاری از نقاط از جمله کرج، راه چالوس، لاهیجان، ارومیه، بروجرد، گنبدکاووس، کلاردشت و اطراف تهران نیز رویش دارد. قسمت مورد استفاده دارویی گیاه سرشاخه های گلدار آن است.

مهم ترین اجسام موجود در گیاه شامل 05/0 تا 3/0 درصد نفتودی آنترون ها از جمله هیپریسین، پزدوهیپریسین، ایزوهیپریسین، پروتوهیپریسین، هیپرفورین و ادهیپروفورین می باشند. میزان 2 تا 4 درصدی فلاونوئیدها از جمله هیپروزید، هیپرین، کورستین، ایزوکورستین و روتین؛ میزان 7 تا 15 درصد تانن های کاتشین؛ مقدار کمی اسانس؛ مقدار کمی پروسیانیدین؛ گزانتون ها؛ کاروتنوئیدها و فنل های اسید کربوکسیلیک از جمله کافئیک، کلروژنیک و فرولیک می باشند.

از بین ترکیبات فوق مهم ترین آن ها هیپریسین و پزدوهیپریسین است که از 0095/0 تا 466/0 درصد در برگ ها و تا 24/0 درصد در گل ها وجود دارند. گیاه و داروهای تهیه شده صنعتی از این گیاه برحسب این دو ماده استاندارد می شوند.

در ادامه این مطلب با فواید دارویی و درمانی علف طلایی برای سلامتی آشنا می شویم.


سرطان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در علف طلایی برای پیشگیری از سرطان مفید هستند. علاوه بر این یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که تزریق عصاره علف طلایی، رشد تومور در افراد مبتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.


سلامت قلب

مطالعات نشان داده موش های صحرایی که به مدت 5 روز در هفته عصاره علف طلایی خوراکی را مصرف کرده اند تا 34 درصد کمتر به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند.


لاغری و کاهش وزن

تحقیقات اولیه آزمایشگاهی نشان داده که علف طلایی ممکن است با تنظیم ژن هایی که سنتز چربی و اندازه سلول های چربی را کنترل می کنند باعث لاغری و کاهش وزن شود.


درمان گلودرد

در طب سنتی از علف طلایی به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی که دارد برای درمان گلودرد استفاده می شود.


درمان زخم های پوستی

در طب سنتی از گیاه علف طلایی به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که دارد برای درمان سریع تر زخم های پوستی استفاده می شود.1


منبع مهم مواد معدنی

این گیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فلاونوئید و ساپونین است. ساپونین ها یک نوع ترکیبات گیاهی اند که دارای خاصیت قارچ کشی و دفع باکتری های مضر و مخمرهایی از جمله کاندیدا آلبیکنس که عامل عفونت های قارچی واژن است، می باشند.

این ترکیب حاوی خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی است . آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در علف طلایی حاوی خاصیت ضد التهابی قوی بوده و با رادیکال‌های آزاد که عامل سرطان ها و بیماری های قلبی هستند مبارزه می کند.

علف طلایی و خواص آن برای سلامتی


ضد التهاب

از این گیاه برای درمان درد، تورم و التهاب بدن استفاده می شود .طبق آزمایشات انجام شده عصاره علف طلایی موجب کاهش تورم بافت های آسیب دیده می گردد. فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های موجود در علف طلایی موجب کاهش کمر درد و آرتروز زانو می شوند.

همچنین در درمان بیماری‌های نقرس، رماتیسم، هموروئید، بواسیر و اگزما مفید است.


مشکلات دستگاه ادراری

این گیاه به علت دارا بودن آنتی بیوتیک ها موجب درمان عفونت های ادراری می شود. از ترکیب این گیاه با میوه ارس و دم اسب ماده موثری جهت درمان مشکلات ادراری و حفظ سلامت دستگاه ادراری تهیه می شود.


پیشگیری از سنگ کلیه

این گیاه به علت دارا بودن خاصیت دیورتیک(ادرارآور) طبیعی موجب افزایش ادرار، پیشگیری و دفع سنگ کلیه میشود.

برای پوست

علف طلایی موجب رفع چین و چروک پوست و کمک به جوانی پوست صورت می شود. همچنین به علت دارا بودن خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی به درمان سریعتر زخم های پوستی کمک می کند.2


عوارض و مضرات علف طلایی

علف طلایی ممکن است باعث آلرژی و حساسیت در برخی افراد شود که با علائمی ‌مانند بثورات، خارش پوستی و آسم مشخص می‌شود. بنیاد ملی کلیه آمریکا توصیه می‌کند که افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، افراد دیالیزی و کسانی که پیوند کلیه شده‌اند، به هیچ وجه نباید از علف طلایی استفاده کنند. گیاه علف طلایی ممکن است باعث افزایش سدیم در بدن و درنتیجه فشارخون بالا در افراد شود. هنوز اطلاعات دقیقی از اثرات علف طلایی بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده، به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که در دوران بارداری و شیردهی از مصرف این گیاه دارویی جداً اجتناب کنید. از آن‌جا که علف طلایی اثر دیورتیک دارد، نباید با دارو‌های دیورتیک مصرف شود، چون باعث از دست دادن آب زیادی می‌شود.


طریقه مصرف علف طلایی

برگ‌ها و گل‌های گیاه علف طلایی را می‌توان به‌صورت دمنوش استفاده کرد. امروزه از عصاره و قرص‌های مکمل علف طلایی برای درمان بیماری‌های استفاده می‌شود، البته فراموش نکنید که مکمل‌ها با گیاهان دارویی دیگر ترکیب می‌شوند تا اثرات قوی‌تری داشته باشد. این مقادیر توصیه‌شده برای بزرگسالان و نوجوانان است و توصیه می‌شود که از دادن علف طلایی به کودکان زیر 12 سال جداً اجتناب کنید.3


تداخل دارویی

از آنجایی که علف طلایی اثر دیورتیک دارد، نباید با دارو های دیورتیک مصرف شود چون باعث از دست دادن آب زیادی می شود.


مقدار مصرف روزانه علف طلایی

دوز های روزانه مصرف علف طلایی در طب سنتی :

چای و دمنوش : 1-2 قاشق چای خوری (3-5 گرم) علف طلایی را در 237 میلی لیتر آب جوش بریزید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند تا دم بکشد.

دمنوش علف طلایی آماده است، آن را 4 بار در روز بنوشید.

عصاره : 0.5-2 میلی لیتر تا 3 بار در روز.

قرص مکمل : 350-450 میلی گرم تا 3 بار در روز.

اگر علف طلایی برای یک بیماری خاص استفاده می شود، معمولا دوره درمان آن 2-4 هفته ادامه می یابد.4


پی نوشت:
1.www.saednews.com
2.www.miimiik.com
3.www.rustanews.ir
4.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.