آشنایی با نشاسته ذرت ، کاربرد و خواص آن

اغلب افراد از نشاسته بیشتر در آشپزخانه استفاده می کنند در صورتی که نشاسته فواید بسیاری را برای پوست به همراه دارد، البته نشاسته خواص دیگری هم دارد.
سه‌شنبه، 20 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با نشاسته ذرت ، کاربرد و خواص آن
نشاسته ذرت یک ماده پر طرفدار است که کسانی که به آشپزی، شیرینی پزی و تهیه دسر علاقه زیادی نشان می دهند، حتما با این ماده آشنایی کافی دارند.

این ماده به عنوان یک ترکیب بالا برنده غلظت خوراکی‌ها استفاده می شود. برای مثال بسیاری از افراد برای اینکه به سوپ خود غلظت بدهند، از نشاسته ذرت استفاده می کنند.

همچنین این ماده به انواع ترکیب های خوراکی حالت ژلاتینی می دهد، بنابراین یکی از ماده های پر استفاده در انواع دسرها خواهد بود.

در برخی از فرهنگ های آشپزی دنیا از نشاسته به عنوان یکی از ترکیبات اصلی مواد سرخ شده استفاده می‌شود.

ما اینجائیم تا شما را با تعریف نشاسته ذرت و فواید آن  آشنا کنیم.


نشاسته ذرت چیست؟

نشاسته پودری سفید رنگ است که به عنوان فراوان ترین کربوهیدرات شناخته شده در رژیم غذایی افراد یافت می شود.

این ماده بیشتر از نیمی از کربوهیدرات دریافتی روزانه را تشکیل می دهد. نشاسته فقط در ذرت یافت نمی شود، بلکه در گیاهان متنوعی مثل انواع سیب زمینی، جو، برنج و گندم نیز به شکلی فراوان وجود دارد. نشاسته ذرت از مغز دانه ذرت برداشت و فرآوری می شود.

در اصل دانه ذرت دارای سه قسمت اصلی خواهد بود که آندوسپرم در واقع لایه داخلی و مغز آن را تشکیل می‌دهد.

برای تهیه نشاسته ذرت کارخانجات ابتدا سبوس و جوانه ذرت را از آن جدا کرده و در نهایت آندوسپرم آن را برداشت می‌کنند. این ماده طی مراحل مختلفی به نشاسته تبدیل می شود.


از خواص نشاسته می توان عدم وجود گلوتن در آن را نام برد.

نشاسته به عنوان یک منبع دریافت سریع کالری برای ورزشکاران خصوصا بدنسازان شناخته شده و از آن به میزان زیادی برای دریافت کالری مورد نیاز روزانه استفاده می شود. این ماده همچنین گلوکز مورد نیاز عضله سازان را برای آنها فراهم می کند.

نشاسته ذرت فقط به عنوان یک افزودنی رایج در مواد غذایی مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه این ماده در صنایع تجاری نیز کاربردهای فراوانی دارد. از آن برای تولید دستکش های جراحی، باتری‌ها، پودر بچه، لوازم آرایشی و کبریت نیز استفاده می شود.

اگر چه این ماده کاربردهای بسیاری فراوانی در صنایع مختلف دارد اما خواص آن خیلی زیاد نخواهد بود.1


خواص پودر نشاسته ذرت در بدنسازی

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید در میان انواع مکمل نشاسته ذرت کاربرد بسیاری در بدنسازی دارد. نشاسته ی ذرت در بدنسازی یکی از مواد اصلی در تهیه نوشیدنی های عضله ساز است. نشاسته ذرت به دلیل کربوهیدرات های سریع الهضمی که دارد می تواند به عنوان بهترین مکمل در بدنسازی مورد استفاده قرار بگیرد. خوردن این کربوهیدرات ها به اندازه ی پروتئین برای متوقف کردن فرایند کاتابولیک هنگام بیدار شدن مهم است. با مصرف مکمل پودر نشاسته ذرت ۳۰ -۶۰ دقیقه بعد از صبحانه می توانید برای حجم سازی و عضله سازی از آن بهره مند شوید. پس از نشاسته ذرت در بدنسازی غافل نشوید و با خرید نشاسته ذرت بهترین مکمل ورزشی را بسازید.

آشنایی با نشاسته ذرت ، کاربرد و خواص آن


خواص نشاسته ذرت برای پوست صورت

خواص پودر نشاسته ذرت برای پوست ثابت شده است و می توانید نه تنها آن را به صورت خوراکی مصرف کنید بلکه می توانید با استفاده از آن انواع ماسک خانگی درست کرده و به حفظ سلامت پوست خود کمک کنید. یکی از ساده ترین انواع ماسک صورت با نشاسته ذرت استفاده از پودر نشاسته ذرت، آب هویج و خامه ترش است. نشاسته ذرت را در نصف لیوان آب سرد حل کنید و خوب هم بزنید. بعد نصف لیوان آب جوش به آن اضافه کرده و بعد آب هویج و خامه ترش را به آن اضافه کنید. این مواد را خوب با هم ترکیب کنید و با استفاده از قلمو یا براش روی پوست تمیز بمالید. حدود ۱۵ تا ۳۰ دققه صبر کنید و بعد صورتتان را با آب ولرم بشویید. بهتر است این ماسک را هر سه روز یک بار به مدت دو هفته روی پوست صورت خود بگذارید تا نتایج شگفت انگیز آن را مشاهده کنید. این ماسک به عنوان لایه بردار و ترمیم کننده عمل کرده و به پوست شما طراوت می بخشد. اگر به دنبال بوتاکس طبیعی پوست خود هستید حتما این ماسک پودر نشاسته ذرت را امتحان کنید.


خواص نشاسته ذرت برای مو

شما می توانید از ماسک نشاسته ذرت برای مو نیز استفاده کنید. جالب است بدانید که نشاسته ذرت برای صافی مو نیز استفاده می شود. دیگر فواید نشاسته ذرت برای مو پر پشت کردن موها، تقویت و درخشش مو است. برای تهیه ماسک نشاسته ذرت برای مو ۲ قاشق ژلاتین را روی حرارت در آب حل کنید و با ۲ قاشق روغن بادام و نشاسته ذرت ترکیب کنید. بعد از سرد شدن ماسک را به موهای خود بمالید و بعد از یک ساعت بشویید. اگر موهای فرفری دارید حتما این ماسک را امتحان کنید.


نشاسته ذرت برای چاق شدن

یکی دیگر از خواص نشاسته ذرت خوردن نشاسته ذرت برای چاقی است. شاید برای شما هم سوال باشد که آیا پودر نشاسته ذرت چاق کننده است؟ باید بگوییم بله. نشاسته ذرت نیز مانند سایر فراورده های ذرت دارای کربوهیدرات فراوان بوده که به چاقی کمک می کند. با توجه به این که نشاسته ذرت چاق کننده است می توانید از پودر نشاسته ذرت برای چاقی صورت خود استفاده کنید. همچنین باید از خواص نشاسته ذرت برای چاقی کودک ها بگوییم که می تواند به راحتی کودکان لاغر را چاق کند. نشاسته ذرت برای کودک ضرری نداشته و می توانید به راحتی آن را وارد برنامه غدایی فرزند خود کنید. اما خوردن نشاسته ذرت برای نوزاد توصیه نمی شود. در نتیجه با توجه به کالری ذرت و فروکتوز موجود در آن می توان نتیجه گرفت که نشاسته ذرت برای چاق شدن بسیار موثر است.2

آشنایی با نشاسته ذرت ، کاربرد و خواص آن


التیام گزیدگی

اگر محل گزیدگی را بخارانید یا در معرض رطوبت و باکتری ها قرار بدهید بدتر خواهد شد. محل گزیدگی را تمیز و خشک نگه دارید و برای کاهش خارش آن ناحیه، لایه ای از نشاسته خمیر شده با آب سرد روی آن قرار بدهید.


کاهش التهاب آفتاب سوختگی و نیش حشرات

3 قاشق غذاخوری از نشاسته ذرت را با آب سرد مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس این خمیر را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید. نشاسته ذرت به کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی و همچنین گزش حشرات کمک می کند.


سوختگی پای نوزاد

با مشکل سوختگی پا در نوزادان با کمی نشاسته ساده برخورد کنید. ایمن تر از پودر تالک و کرم پوشک است و می ‌تواند به طور مرتب بدون هیچ نگرانی مورد استفاده قرار گیرد. هر بار که پوشک عوض می ‌کنید، کمی نشاسته ذرت را روی پای کودک بمالید.


برطرف کردن بوی بد پا

بوی پا در واقع یک وضعیت بد است که از قارچی ایجاد می ‌شود که در لایه بالایی پوست پا رشد می کند. قارچ ها در مناطق گرم و مرطوب رشد می کنند و به همین دلیل است که این شرایط اغلب در ورزشکاران رخ می‌ دهد چرا که پای آن ها در کفش عرق می کند. قابلیت جذب رطوبت نشاسته ی ذرت، آن را یک درمان پیشگیرانه بزرگ تبدیل می‌ کند. فقط روی پاهای خود را کمی نشاسته ذرت بپاشید تا خشک بمانند و از رشد قارچ جلوگیری کنند.


پاک کردن لکه های چربی

برای پاک کردن لکه های چربی از روی لباس نشاسته ی ذرت را بر روی لکه بپاشید و اجازه دهید تا 20 دقیقه باقی بماند. سپس مطابق معمول آن را بشویید.


پاک کردن لکه های فرش

از نشاسته ذرت برای از بین بردن لکه های چربی و کثیفی های فرش می توان استفاده کرد. برای اینکار نشاسته ذرت را بر روی لکه فرش بپاشید و پس از 20 دقیقه، جاروبرقی بکشید. در صورتی که لکه از بین نرفت این کار را تکرار کنید.


نشاسته ذرت برطرف کننده بوی بد زیر بغل

از نشاسته ی ذرت می توان به عنوان برطرف کننده بوی بد زیر بغل نام برد. 1/4 فنجان جوش شیرین و نشاسته ذرت را با هم مخلوط کنید و به خوبی تکان دهید. با اسپری این مخلوط را به زیر بغل اسپری کنید تا از شر بوی بد زیر بغل رهایی پیدا کنید.3


پی نوشت:
1.www.greenherb.ir
2.www.irancookshop.com
3.www.irancookshop.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.