آشنایی با خواص و کاربردهای جوش شیرین

برخی از موادی که هر روز با آنها سروکار داریم، دارای کاربردهای شگفت‌انگیزی هستند که اگر از آنها آگاه باشیم، می‌توانیم بدون صرف هزینه و وقت زیاد، بسیاری از مشکلات کوچک را حل کنیم جوش شیرین، یکی از همین مواد شگفت‌انگیز است. در این مطلب با مجموعه‌‌ی شگفت‌انگیزی از فواید جوش شیرین آشنا می‌شوید.
چهارشنبه، 14 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص و کاربردهای جوش شیرین

جوش شیرین چیست و از چی درست میشه؟

جوش شیرین (به انگلیسی : baking soda) که به نام بی کربنات سدیم هم شناخته می شود، نوعی نمک سفید، بی بو و بدون طعم است که از ترکیب سدیم و کربنیک اسید ساخته شده و به دلیل خواص قلیایی که دارد با کاهش اسید معده به درمان معده درد و سوزش سر دل کمک می کند.


خواص جوش شیرین برای پوست و مو

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

آکنه و جوش صورت
جوش شیرین به دلیل خواص ضد التهابی که دارد به درمان آکنه و جوش صورت و همچنین و تورم و قرمزی ناشی از جوش کمک می کند.

جوش شیرین به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد به از بین رفتن باکتری های ایجاد کننده جوش کمک کرده و آن را درمان می کند.

دئودورانت طبیعی
جوش شیرین یک دئودورانت طبیعی است؛ هنگامی که شما عرق می کنید، باکتری هایی که بر روی پوست زندگی می کنند با افزایش فعالیت خود باعث بوی بد بدن می شوند. جوش شیرین خاصیت قلیایی دارد و با از بین بردن این باکتری ها به رفع بوی بد عرق کمک می کند.

لایه بردار طبیعی پوست صورت
جوش شیرین یک روش ارزان و آسان برای لایه برداری از پوست صورت محسوب می شود.

نرم کننده طبیعی پوست
جوش شیرین به دلیل خواص پاک کنندگی قوی که دارد به پاک سازی پوست کمک کرده و باعث نرم تر شدن آن می شود.

درمان آفتاب سوختگی
جوش شیرین یکی از بهترین و ارزان ترین روش های طبیعی برای درمان سریع آفتاب سوختگی به شمار می رود.

آشنایی با خواصو کاربردهای جوش شیرین

درمان جای نیش حشرات
استفاده از جوش شیرین یکی از بهترین و سریع ترین روش ها برای درمان خارش و درد ناشی از نیش حشرات محسوب می شود.

مناسب مو های چرب
جوش شیرین به دلیل خواص قلیایی که دارد، برای مو های چرب مناسب می باشد و می تواند به پاک سازی و درمان مو های چرب کمک کند.1


فواید دارویی و درمانی  جوش شیرین برای بدن


جوش شیرین برای سفید کردن دندانها
این قطعا معروف ترین نوع استفاده از جوش شیرین است که در بسیاری از خمیر دندان های تجاری نیز وجود دارد.جوش شیرین یک عامل پاک کننده موثر است، کمک می کند تا پلاک را از دندان ها حذف کند و باعث می شود که رنگ دندان ها روشن تر شوند. فقط یک مسواک مرطوب را در جوش شیرین بگذارید و دندان هایتان را به آرامی با آن یک دقیقه بشویید پس از آن با خمیر دندان معمولی خود مسواک کنید ، این کار را یک بار یا دو بار در هفته انجام دهید.

شما همچنین می توانید از خمیر دندان ساخته شده از جوش شیرین، آب لیمو تازه یا آب استفاده کنید تا دندان ها را مسواک کنید و به عنوان یک لایه بردار عمل می کند.

جوش شیرین ناراحتی معده را تسکین می دهد
یکی از شایع ترین داروهای استفاده شده از جوش شیرین، رفع ناراحتی معده است ؛عادات خوردن بد غذا خوردن، استرس، برخی داروها و غیره، می تواند دلایل ناراحتی معده باشند. جوش شیرین، که یک آنتی اسید طبیعی است، اسید را در سیستم گوارش خنثی می کند و همچنین PH پوست و بدن را نیز متعادل می کند. شما همچنین می توانید از جوش شیرین برای سوزش سر دل، گاز بیش از حد و نفخ استفاده کنید برای این کار، 1/2 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 1/2 لیوان آب مخلوط کنید و بلافاصله آن را بنوشید. نوشیدن این محلول را 3-4 بار در روز تکرار کنید. استفاده از جوش شیرین برای رفلاکس اسید نیز مطلوب است.

توجه داشته باشید:باید توسط بزرگسالان مصرف شود، نه کودکان.

جوش شیرین برای سرطان
جوش شیرین به سرعت همراه با سلول های سرطانی بدن را آلکالاین یا قلیایی می کند. بنابراین، میکروب ها را می کشد و در نهایت سرطان را از بین می برد. جوش شیرین PH بدن را در حالت مطلوب حفظ می کند، در نتیجه، از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می شود. 2 قاشق چایخوری آب لیمو، 1/2 قاشق سوپخوری جوش شیرین را با 8 اونس آب مخلوط کنید و آن را 4 بار در روز بنوشید.

جوش شیرین عملکرد ورزشکاران را بهبود می بخشد
جوش شیرین وقتی که قبل از هر فعالیت شدید جسمانی مثل شنا، رانندگی و غیره مصرف شود، عملکرد بدن را افزایش می دهد و اسید لاکتیک را سپر می کند. تشکیل اسید در عضلات را خنثی می کند و خستگی را کاهش می دهد.

جوش شیرین برای گلو درد
این یکی از کاربرد های سنتی جوش شیرین است که والدین شما می دانند ؛ یک گلودرد به التهاب، خارش، درد یا تحریک گلو اشاره دارد و به طور کلی ناشی از ویروس است و می تواند در خانه با جوش شیرین درمان شود. 1/2 قاشق چایخوری از جوش شیرین را با 1/2 قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و مخلوط کنید و بنوشید و این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

جوش شیرین برای UTI
عفونت مجاری ادراری بر دستگاه ادراری تاثیر می گذارد و به طور کلی یک عفونت باکتریایی است. ممکن است باعث درد شدید شود که می تواند به طور موثری با جوش شیرین درمان شود.1 قاشق چایخوری از جوش شیرین را به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را با معده خالی بنوشید ؛ این نه تنها احساس سوزش را کاهش می دهد، بلکه باعث کاهش اسیدیته ادرار نیز می شود که باعث درد می شود.

جوش شیرین برای درد نقرس
شما می توانید درد نقرس را بلافاصله با جوش شیرین از بین ببرید ، یکی از بزرگترین دلایل نقرس، تولید اسید اوریک در بدن ما است که جوش شیرین مقدار این اسید را کاهش می دهد و برای درمان این بیماری مفید است. همه چیزهایی که باید انجام دهید این است که 1/2 قاشق چایخوری جوش شیرین را در 8 اونس آب مخلوط کنید و بلافاصله آن را بنوشید.

توجه داشته باشید:

1) حداکثر دوز روزانه 4 قاشق چایخوری است.

2) می تواند فشار خون را افزایش دهد بنابراین، بایدبا پزشک بهداشتی مشورت کنید.2


سایر کاربردهای جوش شیرین


جوش شیرین بوی بد را از پا برطرف می کند
یکی از کاربردهای شگفت آور جوش شیرین این است که برای درمان بوی بد پا نیز موثر است. برای اینکار، یک سطل را بردارید و آن را نصف با آب گرم پر کنید ، 1/4 فنجان جوش شیرین و آب لیمو را به آن اضافه کنید ؛ پای خود را در آن بگذارید، به مدت 15 تا 20 دقیقه و در انتها، آنها پاها را با پارچه خشک کنید.

آشنایی با خواصو کاربردهای جوش شیرین

بیرون راندن تیغ یا چوب تیز از داخل پوست
این قطعا یکی از عجیب و غریب ترین کاربردهای جوش شیرین است تیغها اصولا کوچک هستند، اما اغلب برای بیرون راندن آنها مشکل است. فشردن آن ممکن است وضعیت را بدتر کند. جوش شیرین را روی یک باند قرار دهید و آن را در منطقه آسیب دیده قرار دهید ؛ باند را به مدت 24 ساعت بگذارید بماند تا تیغ خارج شود.

*برای نگهداری گلهای تازه برای مدت طولانی، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به گلدان اضافه کنید.

*برای کاهش اثر مواد شیمیایی از میوه ها و سبزیجات، آنها را با آب حاوی جوش شیرین بشویید.

*برای تهیه خوشبو کننده هوای طبیعی خودتان، 2 قاشق غذا خوری جوش شیرین را با چند قطره روغن ضروری مخلوط کنید و آن را در یک کیسه قرار دهید.کیسه را در اتاق، ماشین و یا هر جا که لازم بود نگه دارید.

*شما همچنین می توانید برس های آرایش خود را با جوش شیرین تمیز کنید.یک یا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک فنجان آب اضافه کنید و تمام برس های خود را بشویید و شانه کنید.

*آن را در یخچال نگه دارید تا بوی ناخوشایند را بگیرد.

*جوش شیرین یک ابزار کنترل آفات عالی است و برای کشتن سوسک ها استفاده می شود. شما می توانید مقادیر یکسانی از جوش شیرین و شکر را در یک بطری مخلوط کنید. شکر آنها را جذب می کند و جوش شیرین سوسک ها را می کشد.

*همچنین می تواند برای پاک کردن رنگ و خوردگی، به ویژه در پانل های آلومینیومی استفاده شود.

*جوش شیرین به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده خفیف کار می کند و به همین دلیل بو را از کتاب ها بر می دارد.

*به عنوان یک کنترل کننده رشد قارچ استفاده می شود.

*جوش شیرین همچنین تاری را از نقره، زنگ زدگی را از کف، و کثیفی را از گریل حذف می کند.

*فرش هایی که زیاد شسته نمی شوند. برای داشتن فرشهای تمیزتر، کافی است جوش شیرین را روی آنها بمالید و بگذارید تا یک شب بماند. صبح روز بعد از جاروبرقی برای پاک کردن جوش شیرین استفاده کنید.

*اگر پاک کننده توالت شما تمام شده، یک فنجان جوش شیرین را به توالت خود بپاشید و بگذارید نیم ساعت بماند. سپس بشورید.3


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.namnak.com
3.www.esfahanemrooz.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما