هرآنچه که باید راجع به کیست سینه بدانیم

آمار مبتلایان به بیماری‌های سینه که بعضی از آنها واقعا کشنده و خطرناک هستند، روزبه‌روز در حال افزایش است، بنابراین لازم است که به‌ عنوان یک خانم، به سلامت سینه‌هایتان بیشتر توجه کنید. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سینه، سینه فیبروکیستیک است که به‌صورت کیست‌ها یا توده‌های خوش‌خیم در سینه ظاهر می‌شود. مطلب زیر شما را به‌طور کامل با کیست سینه و علائم آن آشنا می‌کند.
چهارشنبه، 21 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به کیست سینه بدانیم

کیست سینه چیست؟

کیست سینه (Breast cysts) اصولا کیسه‌هایی پر شده از مایع داخل سینه هستند، که معمولاً خوش خیم و غیر سرطانی هستند. گاهی تنها یک عدد از این کیست‌ها تشکیل می‌شود و گاهی هم تعداد زیادی از آن‌ها فرد را درگیر می‌کند و امکان تشکیل آن‌ها در یکی از سینه‌ها و یا حتی هر دو سینه وجود دارد. 

این کیست‌ها برآمدگی‌ها و یا توده‌هایی گرد و یا بیضی شکل با زوایای مشخص است و گاهی به شکل یک دانه انگور و یا بادکنک پر از آب و نرم احساس می‌شود. اما در برخی از موارد کیست سینه با قوام سخت است.

این عارضه در زنان پیش از سن یائسگی، یعنی بین سی و پنج تا پنجاه سالگی بسیار رایج است. اما از طرفی دیگر همه‌ی زنان در همه‌ی گروه‌های سنی می‌توانند به این مشکل دچار شوند. همچنین پس از یائسگی در زنانی که هورمون درمانی انجام می‌دهند هم امکان رخداد کیست سینه وجود دارد.1
 

انواع کیست سینه

کیست‌های سینه بر اساس اندازه تعریف می‌شوند:

میکروکیست‌ها (Microcysts) بسیار کوچک بوده و تنها بعد از انجام آزمایش‌های تشخیصی تصویربرداری مانند ماموگرافی و سونوگرافی تشخیص داده می‌شوند.

ماکروکیست‌ها (Macrocysts) به اندازه کافی بزرگ بوده و بنابراین به راحتی احساس می‌شوند. این کیست‌ها رشد کرده و قطری به اندازه ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر پیدا می‌کنند.

کیست‌های سینه بزرگ به بافت‌های سینه اطراف فشار وارد کرده و باعث ایجاد درد و احساس ناخوشایندی در فرد خواهند شد.1

هرآنچه که باید راجع به کیست سینه بدانیم

علائم کیست سینه چیست؟

بیماران در سینه خود احساس وجود یک یا چند تومور دارند.

آنها کاملا نرم هستند، آسان حرکت می کنند و گرد و یا بیضی با لبه های مجزا می باشند.

قفسه سینه بیمار دردناک است، به خصوص در ناحیه وجود تومورهای سینه.

نوک سینه تمیز و زرد یا قهوه ای تیره است.

اندازه سینه افزایش می یابد، یا بیمار قبل از دوره قاعدگی درد در سینه را احساس می کند.

سایز سینه پس از قاعدگی به طور ناگهانی کاهش می یابد.2
 

علل بروز کیست سینه

هر یک از سینه‌‌ها حاوی لوب‌هایی از بافت غده‌ای است. لوب‌‌ها به لوبول‌‌های کوچک تقسیم می‌‌شوند که در تولید شیر هنگام شیردهی نقش دارند. مجاری کوچک، حرکت شیر به نوک پستان را برعهده دارند. بافت‌‌های پستان از بافت چربی و بافت پیوندی ساخته شده است. کیست پستان زمانی بروز می‌‌کند که رشد بیش از حد غدد و بافت همبند روی دهد که به تغییرات فیبروکیستیک مشهور است.

در این هنگام تجمع مایع در این مجاری باعث تولید کیست در این نواحی می‌‌گردد. علت کیست پستان ناشناخته مانده است. برخی از شواهد نشان می‌‌دهد که استروژن اضافی در بدن برخی خانم‌ها می‌‌تواند بافت پستان را تحریک نماید و موجب بروز کیست پستان گردد.3
 

خطر ابتلا به کیست سینه در چه افردای وجود دارد؟

در اینجا افرادی هستند که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند:

زنان بین 30 تا 40 ساله.

زنانی بعد از 55 سال یائسه می شوند، یا زنانی که 10 سال زودتر یائسه می شوند.

زنانی که فرزندی ندارند و یا یک فرزند با بیش از 35 سال دارند یا شیردهی نداشته اند.

زنانی که از یک طرف در معرض کیست سینه قرار دارند.

زنان مبتلا به سرطان تخمدان و سرطان آندومتر.

زنانی که اغلب در معرض مواد شیمیایی و اشعه قرار دارند.

زنانی که دارای رژیم ناسالمی هستند:گوشت زیاد، چربی زیاد و سبزی کمی مصرف می کنند.

زنان که به طور منظم سیگار می کشندو الکل زیادی مصرف می کنند.

زنان چاق پس از یائسگی.2

هرآنچه که باید راجع به کیست سینه بدانیم

درمان کیست سینه 

اگر کیست ساده باشد، یعنی پر از مایع بوده و بعد از سونوگرافی و یا آسپیراسیون با سوزن ظریف تشخیص داده شود، نیاز به انجام هیچ‌گونه اقدام درمانی نیست. اما اگر توده در سینه باقی بماند و یا با گذشت زمان تغییر کند، حتماً باید با پزشک مشورت کرد.
 
آسپیراسیون با سوزن ظریف
از این روش علاوه بر تشخیص برای درمان کیست سینه هم استفاده می‌شود. پزشک در هنگامی که با استفاده از این روش کیست سینه را تشخیص داد، می‌تواند مایعات درون کیست را هم خالی کند‌. به این ترتیب توده و علائم ناشی از آن برطرف خواهد شد.

اما برخی از انواع کیست سینه باید بیش‌تر از یکبار تخلیه شوند. بازگشت کیست و یا تشخیص کیست جدید بسیار رایج است. اگر با گذشت دو یا سه چرخه قاعدگی هنوز کیست سینه پابرجا باشد و یا اینکه به مرور زمان بزرگ‌تر شود، حتماً باید با پزشک مشورت کرد.
 
استفاده از هورمون 
استفاده از قرص‌های ضد بارداری برای تنظیم چرخه قاعدگی ممکن است از بازگشت دوباره کیست‌‌ها جلوگیری کند‌. ولی از آنجایی که مصرف قرص‌های ضد بارداری و یا انجام دیگر روش‌های هورمون درمانی مانند تاموکسیفن (tamoxifen) عوارض جانبی خاص خود را به همراه دارد، تنها برای زنانی که علائم شدیدی دارند، تجویز می‌شود. قطع کردن هورمون درمانی بعد از یائسگی ممکن است از بروز کیست‌های سینه جلوگیری کند.
 
جراحی 
تنها در شرایط خاص و غیر معمول برای درمان کیست سینه از جراحی استفاده می‌شود. اگر کیست‌های سینه ناخوشایند ماه‌های طولانی وجود داشته و یا حاوی مایعاتی با رگه‌های خون در آن بوده و یا سایر علائم هشدار دهنده را داشته باشد، حتماً جراحی برای بیرون آوردن آن انجام خواهد شد.1
 

سبک زندگی و درمان خانگی برای کیست سینه

روش های درمانی متفاوتی برای کیست پستان وجود دارد که این روش ها بر اساس اندازه کیست انتخاب می شود. اما به هر حال برای به حداقل رساندن مشکلات مربوط به کیست سینه، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:
 
سوتین اندازه و محافظ بپوشید
اگر کیست های سینه دردناک باشند، پوشیدن سوتین محافظ و مناسب به کاهش درد و بهبود علائم کمک می کند.
 
 از کمپرس استفاده کنید
اگر کیست ها دردناک هستند، می توانید از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید تا درد شما تسکین پیدا کند. استفاده از یک قطعه یخ بر روی سینه نیز به بهبود علائم کمک می کند.

هرآنچه که باید راجع به کیست سینه بدانیم
 
از مصرف کافئین اجتناب کنید
شواهدی در مورد ارتباط بین مصرف کافئین و بروز کیست سینه وجود ندارد. با این حال خانم هایی که کیست دارند، بعد از حذف کافئین از رژیم غذایی خود بهبود در علائم خود مشاهده کرده اند.
 
مصرف نمک را کاهش دهید
گرچه پژوهش اختصاصی در مورد محدود کردن نمک و شکل گیری کیست انجام نشده، اما برخی متخصصان معتقدند که کاهش مصرف نمک به بهبود علائم کیست کمک می کند. مصرف کمتر سدیم میزان حفظ مایعات در بدن را کاهش می دهد که این امر به بهبود علائم مربوط به کیسه های پر شده از اب یا همان کیست ها کمک می کند.
 
از داروهای ضد درد بدون نسخه استفاده کنید (البته با مشورت پزشک)
در برخی موارد درد ناشی از کیست سینه با مصرف استامینوفن یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن بهبود پیدا می کند.4

پینوشتها
1.www.drdr.ir
2.www.namnak.com
3.www.beytoote.com
4.www.seemorgh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما