خطر‌هاي سفر در بارداري

به هفته‌هاي پاياني سال که نزديک مي‌شويم همه خانم‌ها مشغول نظافت و خانه‌تکاني مي‌شوند. خانم‌هاي باردار نيز خود را از اين قاعده مستثنا نمي‌دانند و گاهي فراموش مي‌کنند که در سه ماهه آخر بارداري هستند و قدرت تعادل آنها نسبت به قبل کمتر شده است. متاسفانه برخي موارد گزارش شده که بدون رعايت نکات ايمني و در نظر
يکشنبه، 23 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطر‌هاي سفر در بارداري
خطر‌هاي سفر در بارداري
خطر‌هاي سفر در بارداري

نويسنده:دکتر اعظم‌السادات موسوي، فوق تخصص سرطان زنان




به هفته‌هاي پاياني سال که نزديک مي‌شويم همه خانم‌ها مشغول نظافت و خانه‌تکاني مي‌شوند. خانم‌هاي باردار نيز خود را از اين قاعده مستثنا نمي‌دانند و گاهي فراموش مي‌کنند که در سه ماهه آخر بارداري هستند و قدرت تعادل آنها نسبت به قبل کمتر شده است. متاسفانه برخي موارد گزارش شده که بدون رعايت نکات ايمني و در نظر گرفتن خطرات سقوط روي چهارپايه مي‌روند و يا تا ساعت‌ها روي پا مي‌ايستند و ديوارها و شيشه‌ها را نظافت مي‌کنند.
مي‌خواهم هشدار بدهم که جابه‌جايي اجسام سنگين و انجام کارهاي سخت، پارگي زودرس کيسه آب و به دنبال آن زايمان زودرس را به دنبال مي‌آورد. توصيه مي‌کنم فقط فعاليت‌هاي فيزيکي معمول خود را داشته باشيد؛ از استراحت دايم يا فعاليت دايم بپرهيزيد و تعادل را در همه کارها رعايت کنيد. مساله دومي که در اين ايام واجب مي‌دانم هشدار وتاکيدي روي آن داشته باشم سفر رفتن است. سفر کردن با خودروي شخصي در اين جاده‌هاي پرترافيک يعني نشستن طولاني مدت و تجمع خون در پاهاي شما که اين مشکل به لخته شدن خون در عروق پاها منجر مي‌شود. لازم است تاکيد کنم خطرات جدي مانند آمبولي ريوي در اثر همين ايجاد لخته در پاها در کمين شماست.

خطر‌هاي سفر در بارداري

در کنار اين خطر بزرگ، اتفاقاتي مانند ترمزهاي ناگهاني، وجود دست‌اندازها و احيانا تصادفات را هم بايد در نظر بگيريد و آن‌وقت متوجه خواهيد شد که منطقي است حتي‌المقدور از سفر صرف‌نظر کنيد.
خانم‌هاي باردار نسبت به ضربه‌ها حساس‌ترند و حتي ضربه‌اي نه چندان جدي مي‌تواند برايشان دردسرساز شود. براي مسافرت‌هايي با مسافت کم نيز توصيه مي‌کنم پس از يک ساعت رانندگي پياده شويد و قدم بزنيد تا خطرات ذکر شده رخ ندهد. سفر کردن حتي با هواپيما را هم در هفته‌هاي آخر بارداري به هيچ وجه توصيه نمي‌کنم. بهترين وسيله براي سفر در اين ايام قطار است که امکان قدم زدن در آن وجود دارد البته باز هم در مسافت طولاني تکان و ضربه‌ها وجود دارند.
با اين تفاصيل، براي خانم‌هاي بارداري که از همه نظر سالم هستند و فشارخون طبيعي دارند و از نظر فاکتورهاي سلامتي چکاپ شدند (خون‌ريزي يا افت يا افزايش فشار خون ندارند) پرواز هيچ خطري ندارد ولي امکان زايمان در حين سفر وجود دارد؛ لذا بعد از هفته 36 (ماه هشتم) اغلب اين ممنوعيت‌ها از طرف خطوط هوايي و پزشکان هم رعايت مي‌شود. اگر افراد سابقه مواردي مانند خطر زايمان زودرس، بي‌کفايتي دهانه رحم و سابقه سقط را هم قبلا تجربه کرده باشند يا دچار کم‌خوني شديد و بيماري قند باشند کانون توجه بيشتري هستند و به منظور حفظ سلامت مادر و جنين اقدامات بيشتري انجام مي‌شود.
منبع: www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.