سؤال روز دویست و هفتاد و پنجم تولد

از چه زمان کودک شروع به دندان درآوردن می کند؟

در صورتی که تمایل داشته در خصوص زمان و نشانه های دندان درآوردن کودک اطلاعاتی بدست آورید، این مقاله را از دست ندهید.
دوشنبه، 3 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از چه زمان کودک شروع به دندان درآوردن می کند؟
نشانه های دندان درآوردن می تواند دو تا سه ماه قبل از ظاهر شدن واقعی دندان بروز کند. در اکثر نوزادان اولین دندان در حدود 6 ماهگی می روید، اگرچه زمان دقیق رویش نخستین مرواریدهای کوچک درخشان ممکن است از نوزادی به نوزاد دیگر کاملاً متفاوت باشد. اولین دندان در بعضی از نوزادان در سه ماهگی خود را نشان می دهد، در حالی که بعضی دیگر تا پس از نخستین سال تولد دندان درنمی آورند. به عبارت دیگر از نظر زمانی، آغاز دندان درآوردن نوزادان بسیار متغیر است. در ادامه نشانه های دندان درآوردن نوزادان را مرور می کنیم:
 

جاری شدن آب از دهان

باور آن سخت است که این اندازه آب از دهان کوچک نوزاد جاری شود، اما دندان درآوردن عامل بروز این وضعیت است و برای بسیاری از نوزادان از حدود 10 هفتگی تا سه یا چهار ماهگی یا بالاتر آبریزش از دهان شروع می شود. اگر متوجه شدید که پیراهن کودک شما دائماً خیس می شود، جهت راحتی و تمیزی بیشتر از یک پیشبند استفاده کرده و در طول روز به آرامی چانه او را پاک کنید تا از خشکی و ترک خوردگی پوست جلوگیری شود.
 

بثورات پوستی یا جوش اطراف دهان

جاری شدن مداوم آب از دهان کودک ممکن است موجب خارش، خشکی  و قرمزی پوست و ایجاد بثورات پوستی اطراف دهان و چانه (و حتی بر روی گردن) او شود. می توانید با وازلین نوعی پوشش ضد رطوبت ایجاد کنید و در صورت لزوم با یک کرم پوستی ملایم و بدون بو از خشک شدن پوست جلوگیری کنید. آیا کرم یا پماد آرام بخش سینه (مورد استفاده در دوران شیردهی) مانند Lansinoh در اختیار دارید؟ این کرم نیز جهت محافظت از پوست لطیف کودک عالی عمل می کند.
 

سرفه و یا رفلکس گگ

تمامی آن جاری شدن های آب از دهان می تواند موجب سرفه و عق زدن کودک شود (حتی این همه آب در دهان می تواند موجب خفگی شما شود). اما اگر کودک علائم دیگری از سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی نداشته باشد، جای نگرانی نیست.
 

گاز گرفتن

فشاری که در اثر شکافته شدن لثه و درآمدن دندان ایجاد می شود موجب گشته کودک ناراحتی زیادی را تحمل کند که آن را با فشار متقابل (یعنی جویدن و گاز گرفتن) برطرف می نماید. کودکانی که در حال دندان درآوردن هستند هر آنچه می توانند از حلقه های مخصوص دندان درآوردن و جغجغه گرفته تا نوک سینه مادر (در صورت تغذیه از شیر مادر) و انگشتان خود را با لثه فشار می دهند.
 

گریه و زاری

در بعضی از نوزادان  دندان درآوردن بدون گریه و ناله همراه است، در حالی که بعضی دیگر به دلیل التهاب بافت لطیف لثه از درد زیاد رنج می برند و مجبور می شوند این احساس را در قالب گریه و زاری با شما درمیان بگذارند. دندان های اول معمولاً بیشترین درد را ایجاد می کنند (همانطور که دندانهای آسیاب به دلیل بزرگتر بودن اینگونه هستند)، با این حال بیشتر کودکان در نهایت به احساسی که دندان درآوردن در آنها ایجاد می کند عادت می کنند و پس از مدتی دیگر مانند قبل اذیت نمی شوند. با پزشک خود در مورد زمان استفاده از مسکن هایی مانند استامینوفن نوزاد صحبت کنید.
 

بدخلقی و بی قراری

به دلیل فشار وارده از جانب دندان کوچک کودک دلبندتان به لثه و رسیدن دندان به سطح، دهان او به درد خواهد آمد و جای تعجب نیست که برای کودک احساس ناخوشایند و آزار دهنده ای ایجاد شود. بعضی از کودکان ممکن است تنها به مدت چند ساعت دچار بدخلقی و تحریک پذیری شوند اما بعضی دیگر می توانند چندین روز یا هفته در این وضعیت باقی بمانند.
 

امتناع از غذا خوردن

نوزادان به هنگام ناراحتی و بدخلقی تمایل داشته با قرار دادن چیزی در دهان خود اعم از شیشه شیر یا سینه مادر، خود را آرام سازند. اما با عمل مکیدن ممکن است در لثه های زخمی ناشی از دندان درآوردن نوزاد احساس بدتری پیدا کند. به همین خاطر نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند به هنگام تغذیه بی قراری می کنند (چرا که نه ناراحتی آنها برطرف شده و نه گرسنگی شان، به همین دلیل بیش از پیش درمانده و آزرده می شوند). آندسته از نوزادانی که غذاهای جامد مصرف می کنند نیز ممکن است در حین دندان درآوردن از خوردن خودداری کنند. به کار خود ادامه دهید و در صورتی که این امتناع از خوردن بیش از چند روز طول کشید با پزشک اطفال تماس بگیرید.
 

بد خوابی و بی خوابی

دندان درآوردن تنها مختص روز نیست و با شروع ظاهر شدن آنها کوچولوی شما ممکن است دچار اختلال خواب در شب شود (حتی اگر در اوایل شب به خواب رفته باشد). پیش از رفتن به سراغ او و آرام ساختنش ببینید آیا می تواند خود مجدداً به خواب رود یا خیر. اگر هنوز هم بی قراری می کند با خواندن لالایی و نوازش او آرامش کنید اما تغذیه شبانه را مجدداً از سرنگیرید (چرا که پس از این دوره دوباره به دردسر خواهید افتاد).
 

کشیدن گوش و مالیدن گونه

کودکانی که در حال دندان درآوردن هستند ممکن است با عصبانیت گوش خود را بکشند یا گونه یا چانه خود را بمالند. آیا می دانید علت آن چیست؟ لثه، گوش و گونه مسیرهای عصبی مشترکی دارند و بنابراین یک درد در لثه (به ویژه در آمدن دندان آسیاب) می تواند به ناحیه ای دیگر منتقل شود. (کودکانی که مبتلا به عفونت گوش هستند نیز گوشهای خود را به طور ناگهانی می کشند، بنابراین اگر شک دارید که کودکتان از چیزی غیر از دندان درآوردن رنج می برد با پزشک اطفال، آن را درمیان بگذارید.
 
 
 منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.