اطلاعاتی جامع درباره عارضه پیرچشمی

پیرچشمی به معنای کاهش تدریجی توانایی عملکرد چشم جهت تمرکز روی اشیاء نزدیک است. این اختلال به عنوان بخشی از رویدادهای طبیعی پدیده افزایش سن مطرح بوده و معمولا از سن چهل سالگی شروع می‌شود.
چهارشنبه، 5 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی جامع درباره عارضه پیرچشمی

علل بروز پیرچشمی

وقتی پا به سن می‌ گذاریم، لنزها سفت و ماهیچه‌هایی که لنز را کنترل می‌کنند، ضعیف می‌شوند. ماهیچه‌های ضعیف شده نمی‌توانند عدسی چشم را به راحتی خم و پهن کنند، در نتیجه نوری که از طرف اشیاء وارد چشم می‌شود، دقیقا روی شبکیه متمرکز نشده و اشیاء باوضوح رویت نمی‌شوند. در پیرچشمی در واقع قدرت تمرکز خود بر روی اشیاء را از دست می‌دهیم.
 
پیرچشمی بخشی از روند طبیعی افزایش سن می‏باشد و در هنگامی که عدسی چشم قابلیت انعطاف خود را بتدریج از دست می‏دهد، اتفاق می‏افتد.

اما از دلایل عمده پیرچشمی سخت شدن پوسته عدسی چشم می‌باشد، دلیل دیگرش کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی هست که در این حالت عضلات مژگانی قادر نیستند که انحنای لازم را برای عدسی بوجود بیاورند، به علت اینکه خود این عضلات با افزایش سن دچار اسکلروزیس می‌گردند
.
 
بطور کلی یک سری تغییرات در بدن به علت افزایش سن ایجاد می‌گردد که غیر قابل برگشت می‌باشد و پیرچشمی یکی از این تغییرات است، پیرچشمی مساله نگران کننده‌ای نیست و براحتی قابل درمان است، منظور از درمان همان اصلاح است.
 
پیر چشمی معمولا بالای سن 40سال شروع می شود.
  

عوامل خطر

علاوه بر سن عوامل خطر دیگری نیز برای پیرچشمی مطرح شده است:
 
ο دوربینی
که این به انعطاف پذیری زیاد لنزها نیاز دارد.
 
ο شغل
این هم یک عامل خطر است بویژه اگر شغل به دید نزدیک نیاز داشته باشد.
 
ο جنسیت
در زنان جوان شیوع بیشتری دارد.
 
ο بیماری چشم یا تروما و آسیب به لنزها
یا ماهیچه های مژکی می تواند باعث تسریع پیشرفت پیرچشمی شود.
 
ο بیماری سیستمیک
بیماری قند‌(دیابت) و همچنین بیماری ام.اس (مولتیپل اسکلروزیس) می‌تواند شما را در خطر پیرچشمی قرار دهد. بنابراین اگر بیماری قند دارید، قند خود را پیوسته کنترل کنید تا به این عارضه مبتلا نشوید.
 
ο داروها
داروهای ضدافسردگی و همچنین ضدحساسیت‌ها (آنتی هیستامین‌ها) می‌توانند انعطاف‌پذیری لنز را کاهش دهند و شما را در خطر ابتلا به پیرچشمی قرار دهند.
 
ο محل زندگی
نتایج تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که در مناطق جغرافیایی گرم و خشک زندگی می‌کنند مانند مناطق جنوبی کشورمان یا کسانی که در نزدیک خط استوا زندگی می‌کنند، بیش از دیگران به پیرچشمی مبتلا می‌شوند.
 
در این مناطق،‌ تابش نورخورشید شدیدتر و نورماورای بنفش در فضا بیشتر است. اشعه ماورای‌ بنفش برای چشم مضر است. بنابراین اگر ساکن چنین نواحی هستید، حتما از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید. 1

اطلاعاتی جامع درباره عارضه پیرچشمی
 

علائم پیر چشمی

فرد در هنگام انجام بسیاری از امور مانند مطالعه ،خیاطی ویا کار با رایانه به نور مستقیم و روشن نیاز پیدا می کند.

خستگی چشم

سرگیجه

خواب آلودگی زودهنگام چشم در حین مطالعه طولانی‌مدت

دید بیمار در نقطه نزدیک تار و غیر واضح می شود.
 

علل بروز بیماری پیر چشمی

افزایش سن

فشار خون بالا

دیابت

سوء تغذیه

عیوب انکساری مانند دوربینی ممکن است قبل از ۴۰ سالگی موجب بروز این اختلال شود.

سخت شدن پوسته عدسی چشم

کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی

خستگی و بی خوابی
 

روش های پیشگیری از پیر چشمی

به ساعت خواب خود در طول شبانه روز توجه کنید ( ۸ ساعت خواب در شبانه روز)

مصرف انواع میوه جات و سبزیجات و مرکبات از ابتلا به پیر چشمی پیشگیری می کند.

از عینک آفتابی استفاده کنید.

از کشیدن سیگار خودداری کنید. 2
 

درمان

هدف از درمان جبران ناتوانی چشم‌ها برای تمرکز بر روی اشیاء نزدیک است. گزینه‌های درمانی شامل استفاده از لنزهای اصلاحی، جراحی عیوب انکساری یا ایمپلنت لنز می‌باشد.
 
عینک
عینک یک روش ساده و بی‌خطر برای اصلاح مشکلات بینایی ناشی از پیرچشمی است. ممکن است در صورتی که پیش از ابتلا به پیرچشمی بینایی خوبی داشته‌اید بتوانید از عینک‌های مطالعه بدون نسخه استفاده کنید. بیشتر عینک‌های مطالعه بدون نسخه از ۱.۰۰+ تا ۳.۰۰+ دیوپتر متغیر می‌باشند.

در صورتی که عینک‌های بدون نسخه کافی نباشند یا در حال حاضر نیاز به لنزهای اصلاحی جهت نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم خود داشته باشید، نیاز به لنزهای طبی خواهید داشت.

انتخاب‌های شما عبارتند از
:
 
عینک‌های مطالعه طبی
اگر مشکلات بینایی دیگری نداشته باشید، می‌توانید از لنزهای طبی تنها برای مطالعه استفاده کنید.

عینک دو کانونی
این عینک‌ها در دو نوع هستند: آنهایی که دارای یک خط افقی قابل مشاهده هستند و آنهایی که بدون خط هستند (عینک‌های تدریجی).

هنگامی که از طریق عینک‌های دو کانونی تدریجی به سطح هم تراز با چشم‌های خود نگاه می‌کنید، لنزها فاصله دور را اصلاح می‌کنند.

این اصلاح به تدریج تغییر کرده و در پایین آن فاصله‌ی خواندن را اصلاح می‌کند. برای بسیاری از افراد مبتلا به پیرچشمی لنزهای تدریجی یک راه حل مناسب می‌باشند
.

عینک سه کانونی
این عینک‌ها دارای اصلاحاتی برای دید نزدیک، بینایی از فاصله متوسط –مانند صفحه کامپیوتر- و دید از فاصله دور می‌باشند.

عینک‌های سه کانونی دارای خطوط آشکار یا لنزهای تدریجی هستند
.
 
لنزهای تماسی
افرادی که نمی‌خواهند از عینک استفاده کنند اغلب لنزهای تماسی را جهت بهبود مشکلات بینایی ناشی از پیرچشمی مورد استفاده قرار می‌دهند.

این گزینه ممکن است در صورتی که دارای شرایط خاص مرتبط با پلک‌ها، مجرای اشک یا سطح چشم‌ها باشید، برای شما مناسب نباشند
.

چندین نوع لنز وجود دارند:
 
لنزهای تماسی دو کانونی
این لنزها اصلاح فاصله دور و نزدیک را برای هر چشم فراهم می‌کنند. در یک نوع لنز دو کانونی، بخش پایینی لنز سنگین می‌شود تا لنز بطور مناسب بر روی چشم قرار گیرد.

بطور کلی قرار دادن این لنزها اغلب دشوار بوده و نتایج رضایت‌ بخشی را به همراه ندارند. انواع جدیدتر لنزهای تماسی دو کانونی اصلاح دور را از طریق لبه‌های هر لنز و اصلاح نزدیک را از وسط آن فراهم می‌کنند. یا ممکن است اصلاح دید دور از طریق مرکز هر لنز و اصلاح نزدیک با محیط اطراف لنز ایجاد شود.

بهتر است این لنزها را برای مدتی بصورت آزمایشی استفاده کنید تا از مناسب بودن آنها برای خود مطمئن شوید
.

لنزهای تماسی مونوویژن
در لنزهای مونوویژن یک لنز برای فاصله دور در یک چشم (معمولاً چشم غالب) و یک لنز برای دید نزدیک در چشم دیگر استفاده می‌شود. چشم غالب بطور کلی چشمی است که هنگام نگاه کردن در دوربین برای عکسبرداری از آن استفاده می‌کنید.

اطلاعاتی جامع درباره عارضه پیرچشمی

مونوویژن اصلاح شده
در این گزینه، یک لنز یک یا چند کانونه در یک چشم و یک لنز تماسی برای دید دور در چشم دیگر (معمولاً چشم غالب) استفاده می‌شود. در این صورت شما از هر دو چشم برای دید دور و از چشم دیگر برای خواندن استفاده می‌کنید.
 
جراحی عیوب انکساری مونوویژن
جراحی عیوب انکساری شکل قرنیه را تغییر می‌دهد. برای پیرچشمی، درمان مونوویژن برای بهبود دید نزدیک در چشم غیر غالب استفاده می‌شود.

این روش مانند استفاده از لنزهای تماسی مونوویژن است. حتی پس از جراحی ممکن است نیاز به استفاده از عینک برای کار در فاصله نزدیک باشد
.

در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این روش برگشت پذیر نمی‌باشد. ممکن است بهتر باشد لنزهای تماسی مونوویژن را پیش از جراحی برای مدتی استفاده کنید.

روش‌های جراحی عیوب انکساری عبارتند از:

کراتوپلاستی هدایتی
در این عمل از انرژی رادیوفرکانسی برای اعمال گرما به لکه‌های کوچک دور قرنیه استفاده می‌شود. این گرما باعث می‌شود که لبه قرنیه کمی منقبض شود که منجر به افزایش انحنا و قابلیت تمرکز آن می‌گردد. نتایج کراتوپلاستی هدایتی متغیر بوده و ممکن است زیاد ماندگار نباشند.

لیزیک
با عمل لیزیک،‌ جراح چشم یک فلپ نازک را در قرنیه ایجاد می‌کند. سپس از لیزر برای برداشتن لایه‌های داخلی قرنیه استفاده می‌کند تا شکل گنبدی آن را اصلاح نماید. پس از جراحی لیزیک، بیماران معمولاً دوره‌ی بهبودی سریع‌تر و راحت‌تری نسبت به عمل پی آر کی خواهند داشت.
 
لازک
در عمل لازک به جای ایجاد فلپ در قرنیه، جراح فلپی را تنها در پوشش محافظتی نازک قرنیه (اپیتلیوم) ایجاد می‌کند. سپس وی از لیزر برای تغییر شکل لایه‌های بیرونی قرنیه استفاده می‌کند که باعث کم شدن انحنای آن می‌گردد.

پی آر کی
روش پی ار کی (PRK) شبیه به لازک است به جز اینکه در آن جراح لایه اپیتلیوم را برمی‌دارد. این لایه بطور طبیعی رشد کرده و با شکل جدید قرنیه تطابق پیدا می‌کند.
 
ایمپلنت لنز
برخی از چشم پزشکان از روشی استفاده می‌کنند که در آن لنز هر چشم برداشته شده و با یک لنز مصنوعی جایگزین می‌شود. این روش ایمپلنت لنز داخل چشمی نامیده می‌شود. برخی افراد حتی پس از اینکه جراحی لیزیک را سال‌ها قبل از برداشتن عینک انجام داده‌اند، این عمل را انتخاب می‌کنند.

بسیاری از انواع ایمپلنت لنز برای اصلاح پیرچشمی وجود دارند. برخی از آنها این امکان را به چشم می‌دهند تا بتواند اجسامی که نزدیک یا دور هستند را ببیند.

برخی از آنها موقعیت یا شکل داخل چشم را تغییر می‌دهند (لنز تطابقی). اما ایمپلنت لنز می‌تواند باعث کاهش کیفیت نزدیک بینی شود و ممکن است همچنان نیاز به عینک مطالعه داشته باشید. عوارض جانبی احتمالی شامل تابش خیره کننده در چشم و تاری دید می‌باشند. علاوه بر این، جراحی که برای آن انجام می‌شود شامل همان خطرات جراحی آب مروارید مانند التهاب، عفونت، خونریزی و آب سیاه می‌باشد
.
 
کاشت قرنیه
برای برخی از افرادی روشی از درمان پیرچشمی موفقیت‌آمیز بوده که شامل قرار دادن یک حلقه‌ی پلاستیکی کوچک در لبه‌ی هر قرنیه جهت تغییر انحنای آن می‌باشد. ممکن است حتی با وجود اینکه قبلاً جراحی لیزیک انجام داده‌اید متقاضی مناسبی برای این روش باشید. اگر از نتایج عمل کاشت قرنیه راضی نباشید، جراح چشم می‌تواند حلقه‌ها را بردارد تا بتوانید سایر گزینه‌های درمانی را در نظر بگیرید. 3

پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.paziresh24.com
3.www.dr-yadegari.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.