تغییر شغل بعد از 30 سالگی

تغییر شغل بعد از ۳۰ سالگی می‌تواند قدمی بزرگ و غیرقابل‌پیش‌بینی باشد. باوجود تجربۀ به‌نسبت مناسبی که این دهه به دست آورده‌اید، ایجاد تغییر در این مرحله از زندگی شما می‌تواند هم‌ کاری پرریسک و هم هیجان‌انگیز باشد. تصمیم گیری برای ترک شغل کنونی‌تان و دنبال‌کردن شغلی جدید کاملا حق شماست.
چهارشنبه، 5 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
تغییر شغل بعد از 30 سالگی

تغییر شغل بعد از ۳۰ سالگی

به‌طور مرسوم، وقتی بعد از ۲۰سالگی زندگی باشیم به‌نوعی این اجازه را داریم که راه‌مان را گم کنیم یا فانتزی‌های بی‌حدوحصاری برای خودمان بچینیم. تمام‌شدن تحصیلات، مکاشفه در میان گزینه‌های شغلی و فهمیدن این موضوع که در زندگی به‌دنبال چه می‌گردیم همه و همه راه باز و بدون محدودیتی را پیش روی ما می‌گذارند. اما زمانی که پا به ۳۰ سالگی می‌گذاریم، به‌طور عمومی این انتظار از ما وجود دارد که در مسیر شغلی خود راه‌های ترقی و پیشرفت را طی کنیم. بااین‌حال، اگر بعد از دهه سوم زندگی متوجه شویم که شغل‌مان رضایت‌بخش نیست، مجبور نیستیم باقی عمرمان را به کوک‌کردن ساعت برای بیدارشدن و رفتن سر این کار بگذرانیم. هنوز هم برای تغییرهای بزرگ در این مسیر فرصت هست.

اما شاید حرفه شما نیست که باعث نارضایتی شما شده است، بلکه محیط کار یا وظایف‌تان این نارضایتی را به وجود آورده است.

قبل از هر تصمیمی، بهتر است به‌دنبال دلیل اصلی این موضوع باشید؛ مثلا آیا اتفاق خاصی باعث ایجاد خشم و بروز چنین واکنشی در شما شده است؟ اگر همچنان بر سر تغییر شغل خود پافشاری می‌کنید، زمانی را به درک موقعیتی که در آن هستید اختصاص دهید.


چند دلیل برای تغییر شغل بعد از ۳۰ سالگی

گاهی زمانی که از شغل‌مان متنفر می‌شویم، رؤیای تغییر مسیر شغلی به سرمان می‌افتد. شاید رابطه شما و رئیس‌تان خوب نباشد یا تحمل همکاران پرسروصدا برای‌تان دشوار باشد. گاهی شرکت تصمیماتی می‌گیرد که با آن موافق نیستید، اما این تصمیم‌ها روی شما اثرگذار نیستند. چنین مشکلاتی صرفا به شغل شما مربوط است نه لزوما مسیر حرفه‌ای‌تان.

اگر شما و رئیس‌تان رابطه خوبی دارید، شرکت در اوضاع خوبی به سر می‌برد و همکاران‌تان را دوست دارید اما هر هفته از رسیدن صبح‌ شنبه وحشت‌زده می‌شوید، پس احتمالا مشکل اصلی باید به حرفه شما مربوط باشد.

زمانی را به تجزیه‌وتحلیل شغل کنونی‌تان اختصاص دهید تا متوجه شوید چه‌چیز باعث آزار شما شده است. آیا امکان دارد بدون تغییر شغل آن موضوع را حل کنید؟ یا به‌دنبال چیزی هستید که شغل کنونی‌تان هرگز نمی‌تواند برای شما تأمین کند؟


نیاز به چالش‌های جدید

شاید به شغل‌تان «خو» گرفته‌اید. شما تمام مراحل و روش‌ها را از بر هستید. درواقع، شما مراحل زیادی را ساده‌سازی کرده‌اید و نکته جدیدی دراین‌خصوص وجود ندارد. شما به محل کار می‌روید، می‌نشینید، وظایفی که باید انجام دهید را دقیقا می‌دانید، زمان استراحت و محل غذاخوری مشخص است و همه‌چیز دقیقا سر ساعت ۵ تمام می‌شود. خسته‌کننده است، نه؟

شاید چیزی که واقعا به آن نیاز دارید چالش‌های جدید است. اگر حس می‌کنید تمام چیزهایی که باید در این شغل یاد می‌گرفته‌اید را بلد هستید و مسئله جدیدی برای «حل‌کردن» وجود ندارد، پس زمان تغییر فرا رسیده است.

این تغییر لزوما به معنی شروع‌کردن شغل جدید نیست. به ماندن در شرکت و جابه‌جایی به بخش دیگر فکر کنید. این کار باعث شکل‌گیری مجموعه‌ای از چالش‌های جدید می‌شود. اگر بخش جدیدی برای انتقال شما در شرکت وجود ندارد، پروژه‌های جدید خارج از وظایف معمولی‌تان می‌توانند همان چالشی باشند که برای تقویت رشد در مسیر شغلی‌تان به آن نیاز دارید.

تغییر شغل بعد از 30 سالگی


داشتن اولویت‌های جدید؛ یکی از دلایل تغییر شغل بعد از ۳۰ سالگی

شاید به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اید، قرار است مراقب والدین‌تان باشید، موقعیت جدیدی در زندگی همسرتان به‌ وجود آمده است یا هزاران موضوع دیگر که می‌تواند باعث تغییر اولویت‌های زندگی شما شود. شاید نشستن پشت میز کار در گوشه‌ای از اداره دیگر هدف شما نباشد یا مسیری که موقعیت‌ شغلی کنونی‌تان شکل می‌دهد را دوست نداشته باشید. هرچه هست، اولویت‌های جدید و شغل کنونی‌تان دیگر با یکدیگر هم‌سو نیستند.


دنبال کردن علایق

شاید شما هم جزو آن دسته از بچه‌هایی بوده‌اید که شغل‌های رنگ‌ووارنگی را برای خودتان متصور می‌شدید. اما هر اندازه که بزرگ‌تر می‌شدید، از خیلی از آن ایده‌های جذاب دست کشیدید و گزینه‌های عقلانی‌تری را جایگزین کردید.

اما انتخاب یک گزینه معقول به معنی این نیست که علاقه زیادی به آن دارید. شاید در عمق وجودتان همیشه می‌خواستید کتاب‌های کمیک بنویسید یا استندآپ‌کمدین شوید. مهم نیست به چه چیزی علاقه دارید، مهم این است که بیش از این وقت‌تان را تلف نکنید و سراغ کاری که دوست دارید بروید.


نارضایتی

گاهی اوقات، برای خودتان حرفه‌ای را در نظر می‌گیرید و تصور می‌کنید که این کار شما را به تمام چیزهایی که می‌خواهید می‌رساند. وقتی در آن کار به اوج می‌رسید، متوجه می‌شوید که این کار دیگر شما را راضی نمی‌کند.

هرچند این تفکر که شغل شما مایه شادی شما خواهد بود تفکری اشتباه است، اما باید از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید. اگر از رسیدن شنبه صبح وحشت‌زده می‌شوید و با انزجار به سر کار می‌روید، زمان آن رسیده است که مسیر شغلی‌تان را دوباره ارزیابی کنید.1


هنگام تغییر شغل بعد از 30 سالگی با این مسائل برخورد خواهید کرد

اگر تا این قسمت از مقاله را دنبال کرده اید، پس به احتمال زیاد تصمیم جدی برای انجام دادن این کار دارید. شاید بخواهید راجب این تغییر شغل با دوستان یا افراد نزدیکتان حرف بزنیدو از آنها بخواهید که نظرشان را به شما بگویند. اما باید این را بدانید که به احتمال زیاد استقبال خوبی از شما نخواهند کرد.
در ادامه این مقاله به بررسی 5 مورد از واکنش های منفی که براساس باور های غلط در مردم شکل گرفته صحبت خواهیم کرد و راهکار ها و توصیه های مفیدی برای تغییر شغل بعد از 30 سالگی ارائه می دهیم.


تو باید بدانی که می خواهی چه کار کنی؟

تغییر همیشه سخت است ،ترس از تغییر باعث ایجاد یک سری باور های غلط در وجود شما می شود. این باور ها و ترس ناشی از تغییر ؛ باعث می شود شما روی تصمیم ها و انتخاب هایی که تاکنون داشته اید،باقی بمانید . شما قادر هستید که عقیده خود را تغییر دهید.بکا شلتون از بخش کاریابی دانشگاه ریچموند اینگونه می گوید: در نوجوانی در جواب سوالی که از شما پرسیده می شد که می خواهی در آینده چه کاره شوی؟ چه پاسخی می دادید؟ آیا الان مشغول انجام آن شغل هستید؟ به احتمال زیاد جواب شما ” نه ” است. شلتون ، با افراد تحصیل کرده بزرگ سال و فارخ التحصیلانی که قصد دارند مسیر شغلی خودشان را تغییر دهند و به کمک نیاز دارند کار می کند. او می گوید: یکی از جلوه های زیبای زندگی انسان ،این است که دید ما در طی سال ها درباره خودمان عوض می شود. اکثر افراد شاغل در جامعه حدود 40 ساعت در هفته به سر کار می روند و این مدت زمان در طول یک سال به 2000 ساعت می زسد. اگر بخواهیم این مدت را با میانگین طول عمر انسان در نظر بگیریم، زمان بسیار زیادی است. بنابراین باید این سوال را از خودتان بپرسید که شغل تان به شما اجازه می دهد که به بهترین نسخه از خودتان تبدیل شوید یا نه .

تغییر همیشه از درون خود انسان شروع می شود. شما باید به ندای درونی خودتان گوش فرا دهید چون شما را به سمت چیزی می برد که به آن علاقه شدید دارید و وقتی به صدای درون خودتان گوش می دهید دیگر نباید از چیزی ترس داشته باشید چون آن صدایی که شما را وارد مسیر تغییر کرده به شما در ادامه دادن این مسیر کمک خواهد کرد.


از سن و سال تو گذشته است؛دیگه خیلی دیر شده

چه کسی برای ما تعیین می کند که تغییر دادن مسیر شغلی برای ما دیر شده است یا نه ؟؟؟
مک درمات به عنوان یک نویسنده موفق که کارش را از میان سالی شروع کرده اینگونه تعریف می کند: من در سرم رویای نویسنده شدن را داشتم و آن را به دوستان نزدیکم گفتم آنها مرا به ادامه دادن شغل کارمندی  تشویق کردند و خواستند که این فکر را از سرم بیرون کنم اما من صبح ها قبل از کار و عصر ها بعد از کار زمانی را برای رویای جدیدم وقت گذاشتم. که در نهایت من را به موفقیت رساند، و توانستم به یک نویسنده تبدیل شوم. داستان مک درمات ثابت می کند که هیچ وقت برای تغییر شغل دیر نیست.

تغییر شغل بعد از 30 سالگی


کسی تو را در این سن استخدام نمی کند

تغییر شغل بعد از 30 سالگی یک موضوع است و تغییر مسیر شغلی موضوعی دیگر. افرادی که در این سن متقاضی استخدام می شوند آن هم برای رشته جدید نظر متفاوتی برای این افراد توسط کارفرما نخواهند داشت.و حتی امکان  این هست که مسئول استخدام از شجاعت شما تحت تاثیر قرار بگیرد.

زمانی که برای مصاحبه کاری آماده می شوید سعی کنید توانایی هایی که مرتبط با حرفه ای است انتخاب کرده اید را شناسایی کنید. و در مورد آنها با کارفرما یا مسئول استخدام صحبت کنید تا آنها از توانایی هایی که دارید با خبر شوند و بتوانند راحت تر تصمیم بگیرند.


اگر استخدام شوی ،باید از صفر شروع کنی

افرادی با باور های غلط به شما اینگونه می گویند که اگر شغل خودت را تغییر بدهی باید از صفر یا همان مبتدی شروع به کار کنید و سال های زیادی زمان میبرد که به جایگاهی که داشتید برسید. شلتون می گوید: اینکه شما در موقعیت یک کارمند ارشد از همان ابتدا شروع به کار کنید یکم احتمالش ضعیف است. ولی با توانایی هایی که دارید و استعداد هایی که در طول چند سال کسب کرده اید. به راحتی می توانید در ظرف زمان کمتری به جایگاه های بالاتر برسید.


باید دوباره به فکر تحصیل باشی و این زمان بر است و هزینه دارد

اینکه شما بخواهید وارد یک شغل جدید بشوید خوب مسلما باید تحصیلاتی هم راجب آن شغل داشته باشید. ولی به این معنا نیست که 4 سال بروید و در دانشگاه درس بخوانید بلکه می توانید در دوره های کوتاه مدتی که گواهی نامه معتبر می دهند شرکت کنید. برنامه ها و دوره های آموزشی زیادی وجود دارند که خودشان را متناسب با وقت آزاد شما هماهنگ می کنند.به راحتی می توانید به صورت آنلاین تقریبا در اکثر دوره ها شرکت کنید.2
در دنیا نیز چهره های سرشناسی وجود دارند که علی رغم داشتن شغلی مناسب، باز هم نیاز به پیشرفت و موفقیت، آن ها را به تغییر شغل و رسیدن به جایگاهی بالاتر از وضع کنونی ترغیب کرده است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره  خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


جولیا چایلد - Julia Child

وی قبل از آن که به حرفه نویسندگی روی آورد و اولین کتاب آشپزی خود را در سن 50 سالگی بنویسد، به عنوان یک متخصص رسانه و بازاریابی مشغول به کار بود.


جان گلن - John Glenn

آقای گلن به عنوان اولین فضانورد آمریکایی در سال 1962 به مدار زمین سفر کرد اما 12 سال بعد و در سن 53 سالگی، یکی از سناتورهای آمریکایی در ایالت اوهایو شد و به مدت 24 سال با این شغل زندگی کرد. پس از آن یعنی در سال 1998، باری دیگر و در یک ماموریتی 9 روزه عازم فضا شد.


تری کروز - Terry Crews

وی جوایز بیشماری را برای بازی در فیلم های کمدی "Everybody Hates Chris" و "Brooklyn Nine-Nien" دریافت کرد. اما این جوایز مانع از رویاپردازی های کروز نشد و وی در اواسط دهه 1990 به عنوان بازیکن دفاعی در بسیاری از تیم های NFL بازی کرد و بیش از پیش بر محبوبیت خود افزود.


مارتا استوارت - Martha Stewart

وی در سنین جوانی کار خود را در شغل های مرتبط با مد و فشن آغاز کرد اما طولی نکشید که وی تحقق آرزوهای خود را در آشپزی و آموزش آن به سایر افراد دید و توانست شرکت Martha Stewart Living Omnimedia را تاسیس کند که هم اکنون ارزش آن به بیش از 400 میلیون دلار می رسد.


مایکل بلومبرگ - Michael Bloomberg

وی پس از استعفا از سمت مدیرعاملی از شرکت بلومبرگ در سن 59 سالگی، کار خود را از سال 2002 به عنوان شهردار شهر نیویورک آغاز کرد و به مدت 12 سال بر این صندلی تکیه زد. پس از آن نیز دوباره به بلومبرگ بازگشت و مدیرعامل این کمپانی بزرگ فعال در زمینه مالی، اطلاعات و رسانه ای شد.

تغییر شغل بعد از 30 سالگی


دوآین جانسون - Dwayne Johnson

جانسون در زمان دانشجویی در تیم فوتبال دانشگاه میامی بازی می کرد و عملکرد موفق او، مسئولین تیم فوتبال Calgary Stampeders کانادا را مجبور به جذب وی کرد. طولی نکشید که دوآین در سن 24 سالگی یعنی در سال 1996 فوتبال را کنار گذاشت و به فدراسیون جهانی کشتی پیوست. اما جاه طلبی های وی تمامی نداشت و در سال 2000 به سینما روی آورد و شاهد بازی های وی در فیلم های متعدد امروزی هستیم.


جف بزوس - Jeff Bezos

وی سابقه مدیریتی در بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا را در کارنامه دارد و در سن 31 سالگی به عنوان مدیرعامل آمازون، در این کمپانی بزرگ جهان ایفای نقش می کند.3


برخی از ضعف های تغییر شغل در سن 30 سالگی

ایجاد تغییر اغلب هزینه ای را صرف نظر از سن شما می کند. اگر چشم خود را بر روی یک حرفه ای قرار دهید که نیاز به تحصیل یا آموزش بیشتر دارد، ممکن است مجبور شوید از کار خود خارج شوید تا برنامه خود را آزاد کنید. این بدان معنی است که شما ممکن است بیکار باشید تا بتوانید به طور کامل آماده شغل جدید خود شوید.

شما همچنین باید بتوانید تحصیلات خود را تامین کنید. قبل از اینکه به تغییر شغلی بپردازید، مطمئن شوید که شما پس انداز یا یکی دیگر از ابزارهای حمایت مالی دارید. ممکن است ارزش گذراندن زمان کمی بیشتر در اشغال فعلی شما به منظور صرفه جویی در پول برای تأمین مالی گذار شما باشد.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.ibookshop.ir
3.www.bartarinha.ir
4.www.fa.chalized.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.