روش های مقابله با ترس برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی

آیا از ایجاد تغییرات اساسی در زندگی‌تان می‌ترسید؟ واقعیت این است که تنها نیستید. خیلی‌ها مثل شما دل‌شان می‌خواهد تغییرات بزرگی در زندگی به‌وجود بیاورند؛ اما می‌ترسند.اما به نظر می‌رسد موانعی بر سر راه‌تان وجود دارد که شما را از انجام آنها باز می‌دارد.
شنبه، 8 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
روش های مقابله با ترس برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی
می‌دانستید که مغز پیامدهای منفی قابل پیش‌بینی را به نتایج نامشخص ترجیح می‌دهد؟

شما نمی‌توانید عدم اطمینان را کنترل کنید. نگرانی فقط شرایط را بدتر می‌کند. با این حال درک آنچه در ذهن شما (یا دیگران می‎گذرد) می‌تواند درد را کاهش دهد. این راهکار برای مواقعی که چیزهای غیرمنتظره به سراغتان می‌آیند، شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد.

راهبری تغییرات واکنشی از روی همدلی است. این امر به درک عمیقی از احساسات و ترس‌های موجود نیاز دارد و باعث می‌شود وقتی در جریان شدید آب و مسیر آبشار زندگی‌تان قرار گرفتید، به جای مقابله با عدم اطمینان به سادگی مانند پیرمرد داستان متوقف شوید.


چرا از تغییر در زندگی می‌ترسیم؟

اگر خودتان را یک جستجوگر بدانید، تغییر، نیروی محرک شما است. زمانی که خودتان را به چالش می‌کشید و می‌خواهید از منطقه امن خود خارج شوید در حقیقت با پارادوکس تغییر مواجه می‌شود. تغییر، نامشخص و همراه با ریسک است؛ حتی برای کسانی که آن را پذیرفته‌اند.

برای مقابله با ترس از ناشناخته‌ها باید بدانید که چرا مردم به هر قیمتی به دنبال یقین هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد ترجیح می‌دهند تصویر واضح و بدون شک و تردیدی از نتایج اتفاقات داشته باشند.

در همین راستا آزمایشی انجام شده که برای درک رابطه بین عدم اطمینان و استرس، پاسخ قانع کننده‌ای ارائه می‌کند. وقتی می‌ترسیم که در معرض خطر باشیم، مکانیسم دفاعی بدنمان ما را به سمت انجام کاری (یا یک عمل) سوق می‌دهد. اغلب دوپامین را فقط به اعتیاد ربط می‌دهند اما نقش آن تنها به پاداش دادن محدود نمی‌شود. بلکه ما را ترغیب می‌کند تا از پیامدهای نامطلوب هم فرار کنیم.

به ذهنتان یاد دهید تا بیشتر از ماهیت احساسات خود آگاه شود. همدلی هم کمک می‌کند تا احساسات خودتان و دیگران را بهتر درک کنید. یاد بگیرید که قبل از بروز واکنش، مکث کنید. آیا پاسخ منفی شما آگاهانه است یا فقط از عدم اطمینان فرار می‌کنید؟

در ادامه چند عامل و ترسی را معرفی خواهیم کرد و مورد بررسی قرار خواهیم داد که باعث می‌شوند افراد از تغییر در زندگی بترسند.


ترس از عدم اطمینان

دیوید مک رانی، نویسنده کتاب «شما چندان باهوش نیستید»، می‌گوید: انگار سیم‌کشی‌های مغزمان طوری طراحی شدند که می‌خواهند چیزهای ناشناخته را حل کنند. «زمانی که مغز با عدم اطمینان مواجه می‌شود، یقین را ایجاد می‌کند». چون در حال حاضر از نظر عاطفی نیاز دارید با این تنش مقابله کنید. پس مغز شما ساده‌ترین، سریع‌ترین و کم‌دردترین گزینه موجود را انتخاب می‌کند. بنابراین شما بهترین گزینه را انتخاب نمی‌کنید، بلکه تنها در منطقه امن خودتان باقی می‌مانید.

پیش‌بینی می‌تواند صدمات بیشتری نسبت به خود تغییر ایجاد کند. برای مواجهه با تغییر باید قلب‌تان را به روی ناشناخته‌ها باز کنید و آن‌ها را در آغوش بگیرید. بیاموزید به جای مبارزه با واقعیت، آن را بپذیرید.

روش های مقابله با ترس برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی


ترس از شکست

هیچکس نمی‌خواهد شکست بخورد به خصوص در جوامعی که موفقیت مبنای احترام است. با این حال اشتباه کردن بخشی ضروری از مسیر آزمایش و یادگیری است. ترس‌ها به جای اینکه به رشدتان کمک کنند، شما را گیر می‌اندازند.

اسکار وایلد معتقد است که، تجربه اسمی است که به اشتباهات‌مان می‌دهیم.

هر چه ترس‌تان از شکست بیشتر باشد احتمالا اشتباهات بزرگتری مرتکب می‌شوید. اشتباهات بخشی از ماهیت انسانی ما هستند. آسیب‌پذیر بودن خودتان را بپذیرید. اشتباه کردن نشان می‌دهد که شما یک انسان هستید. اشتباهات را به چشم تجارب یادگیری ببینید. به جای اینکه در برابرش مقاومت کنید، از خودتان بپرسید: درس جدید چیست؟


ترس از تمسخر

همه ما دوست داریم که در برابر دیگران خوب به نظر برسیم به همین خاطر گاهی به چهره‌مان ماسک میزنیم، تا مورد تقدیر و پذیرش سایر افراد قرار بگیریم. این رویکرد غیرواقعی است و باعث می‌شود تا اعتماد به نفستان را از دست بدهید. زمانی که دیگر به نظرات دیگران اهمیت ندهید، در حقیقت آزاد می‌شوید.

کلمه ترس (Fear) مخفف عبارت شاهد دروغین برای ظاهری واقعی (False Evidence Appearing Real) است. چه کسی گفته اگر دیگر ریسک نکنید، مردم هم به شما نمی‌خندند؟ شما می‌خواهید فرصتتان را از دست بدهید آن هم فقط به خاطر چیزی که ممکن است دیگران در موردتان فکر کنند؟ غیرممکن است بتوانید روی کاری که برای اولین بار انجامش می‌دهید تسلط داشته باشید. به همین خاطر داشتن احساسی ناخوشایند بخش ضروری از سفر یادگیری و تغییر را تشکیل می‌دهد.1


شما هیچگاه تمام اطلاعات را نخواهید داشت

ما برای تصمیم گیری های مهم، خود را ملزم به دانستن اطلاعات زیادی می کنیم، اطلاعاتی که با داشتن آن تمام جوانب تصمیم را برایمان روشن و واضح کند. به همین دلیل در بسیاری از مواقع به دلیل همین کمبود اطلاعات از اخذ تصمیم های مهم اجتناب می ورزیم. البته نیاز به دانستن برای تصمیم گیری، امری بدیهی و روشن است اما تعلل و کنکاش در هر موضوعی می تواند ما را از مسیر اصلی منحرف و تصمیم ما را سست و منجر به از دست رفتن زمان و فرصت هایمان شود… زندگی مجموعه ای از حدس ها، پیش بینی ها،اشتباهات، تجدید نظرها و نگرش هاست. بهترین تصمیم شما در زمان حال و در جهت حرکت رو به جلویتان می باشد.


به اندازه کافی شجاع باشید تا به خودتان اعتماد کنید

ما انواع بهانه ها را می آوریم که تغییر نکنیم. اما آنچه که در پشت این بهانه ها پنهان است این است که ما برای ایجاد تغییر در زندگی به خودمان اعتماد نداریم. ما گمان می کنیم که اگر در یک موقعیت جدید قرار بگیریم نمی دانیم چه کاری باید انجام دهیم و یا چه واکنشی نشان دهیم. ما نگران هستیم که مبادا در شرایط جدید قادر به مدیریت خود نباشیم…

با نگاهی به گذشته متوجه می شوید که شما بارها در چنین موقعیت هایی قرار گرفته اید و سربلند از آن بیرون آمده اید. هنگامی که لاستیک ماشینتان در مسیر کار پنچر شده و یا هنگامی که یک رابطه عاطفی با شکست مواجه شده است شما چه کرده اید؟ شاید ابتدا برایتان بسیار دشوار بوده اما در نهایت راه حل مناسب را یافته اید، پس شجاع باشید و بار دیگر به خودتان اعتماد کنید.

روش های مقابله با ترس برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی


بدترین چیزی که می تواند اتفاق بیفتد چیست؟

بیشتر ترس ها در ذهن شما ایجاد می شوند. هنگامی که در ذهنتان در مورد بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد فکر کنید و از خود بپرسید بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد چیست؟ متوجه می شوید که بدترین اتفاق ممکن خیلی هم وحشتناک نیست… پس اطمینان داشته باشید که توانایی غلبه بر بدترین ها را  دارید.2


موانع را پیدا کنید

چند بار برایتان پیش آمده است که برای انجام ندادن کارهایتان عذر و بهانه آورده اید؟ مثلا، خیلی سخت است، خیلی خسته ام، زمان نداشتم و ... . این بهانه ها برایتان آشنا نیست؟ بیشتر ما درگیر محدودیت های ذهنی خود و امروز و فردا کردن کارها هستیم در حالیکه افرا موفق، حتی وقتی کاری را دوست ندارند نیز از همه زمان خود استفاده می کنند و همه تلاش خود را انجام می دهند. افرا موفق اصولا کارهایی را انجام می دهند که دیگران آنها را سخت و دشوار می نامند. آنها همه خطرات احتمالی را پیش بینی و برای کارهای خود برنامه ریزی می کنند. خلاقیت، جرات و شهامت دارند. آنها به طور ذاتی موفق و خوش شانس به دنیا نیامده اند، بلکه با اراده، سخت کوشی و نداشتن ترس به موفقیت های خود رسیده اند. آنها به جای پیدا کردن موانع، موقعیت ها را کشف می کنند.


رفتار و اندیشه های مثبت داشته باشید

کتاب قدرت اعتماد به نفس اثر برایان تریسی، یک اثر فوق العاده در رابطه با روش ها و راه های زندگی مقتدرانه است. در این کتاب سوالی از خواننده پرسیده می شود و ان این است که “اگر موفقیت شما تضمین شده بود چه کاری انجاتم می دادید؟” آیا باز هم تلاش شما ادامه داشت؟ آیا باز هم شب ها دیر می خوابیدید و صبح ها زود بیدار می شدید؟ تنها کسانی که دید مثبتی به آینده دارند می توانند برای آینده تلاش کنند و کسانی که چیزی برای کشف کردن و به دست آوردن در آینده دارند. روی این افکار خود کار کنید.


موفقیت را با چشم ببینید

یک ورزشکار بزرگ برای انجام یک حرکت خاص تا قبل از انجامش شاید صدها و یا هزاران بار آن را دیده و در ذهن خود تصور کرده است. بار ها آن حرکت را که توسط بزرگان انجام شده است با چشم مشاهده و در ذهن خود حفظ کرده است و زمانی که به سراغ ان حرکت می رود ضمن اینکه شرایط لازم را دارد در ذهن قدم به قدم و مرحله به مرحله آن را به خاطر دارد. تمرین مشابه هم برای کار های شما در مسیر رسیدن به هدف باید بارها دیده، شنیده و البته خوانده شود تا مراحل و جاده موفقیت را با همه پستی بلندی هایش از حفظ شوید.3


پی نوشت:
1.www.blog.faradars.org
2.www.life.karnil.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.