قلقلک دادن کودک خوب یا بد؟

گفتنی است که برخی از افراد برای دیدن خنده کودک او را قلقلک می دهند اما این در حالی است که انجام این کار می‌تواند خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد.جالب است بدانیم که بر اساس تحقیقات صورت گرفته تنها 32 درصد از افراد، از قلقلک دادن لذت می برند ،32 درصد خنثی بودند و در مقابل 36 درصد این حرکت را دوست ندارند.
يکشنبه، 9 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
قلقلک دادن کودک خوب یا بد؟

قلقلک دادن کودک

قلقلک دادن کودک یکی از مواردی است که موجب قهقهه و خنده کودک می شود، از این رو بسیاری از افراد فکر می‌ کنند که کودک شان از این کار لذت برده و کارشان را تکرار می کنند؛ اما لازم است بدانید در خصوص این امر مضراتی وجود داشته که باید در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید.
 
البته با وجود اینکه بسیاری از افراد می ‌گویند قلقلک دادن موجب آزار کودک می شود باید توجه داشته باشید محققان به این نتیجه رسیده اند که اگر به آرامی کودکان و نوزادان را قلقلک دهید، برای آنها فواید بیشماری به همراه خواهد داشت که در اینجا آرام قلقلک دادن کودک بسیار مهم است. حال با این وجود سوالی که پیش می آید این است که پس قلقلک دادن کودک مضر است یا مفید؟1
 

قلقلک دادن کودک چه خطراتی را در پی دارد؟

در مطالعه ای انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا درسال 1997 دانشمندان کشف کرده اند که تعریف یک جوک بامزه بیشتر از قلقلک دادن میتواند به شخص احساس شادی بدهد، قلقلک دادن تنها این توهم را میرساند که شخص میخندد و دادن راهی برای تسلط است.

شخصی که قلقلک داده میشود کنترل خود را از دست میدهد، مبارزه برای به دست آوردن کنترل برای کودک میتواند توهین آمیز باشد و خاطرات ناخوشایندی را در ذهن او برای یک عمر به جا بگذارد، هنگامی که بزرگسالان کودکی را قلقلک میدهند دلیل آن سرگرمی کودک است ، اما حاصل آن مضر خواهد بود.

براساس نظر دکتر ریچارد الکساندر پروفسور زیست شناسی تکاملی از دانشگاه میشیگان :قلقلک دادن می تواند نوعی از تسلط و خندیدن به دنبال آن یک راه تکاملی برای سلطه پذیری باشد، این کودک ممکن است قادر به این نباشد که به شما بگوید بس است و کارتان را متوقف کنید !

قلقلک دادن می تواند باعث قهقهه زدن غیر قابل کنترل شود که توقف آن سخت است، قلقلک دادن و قهقهه متوالی میتواند باعث اختلال در نفس کشیدن شود و یااینکه کودک نتواند بگوید در وضعیت دشواری قرار دارد، چیزی که به عنوان سرگرمی شروع میشود میتواند باعث مشکلات پزشکی شود ، پس چرا با قلقلک دادن سرگرمی داشته باشیم در حالیکه راه های بهتری برای سرگرمی وجود دارد؟2

قلقلک دادن کودک خوب یا بد؟

فواید قلقلک نوزادان و کودکان

قلقلک دادن کودک به آرامی می ‌تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد به طوری که کودک با لمس شدن بدن احساس خوبی پیدا کرده و راحت تر می تواند با والدینش ارتباط برقرار کند. هنگامی که شما به آرامی دستتان را روی پهلو یا کف پا نوزاد یا کودک تان قرار می دهید واکنشی به جز خنده از او نخواهید دید که باید توجه داشته باشید نوزادان و کودکان جلب توجه و لمس شدن را دوست دارند به طوری که کارشناسان معتقدند قلقلک دادن کودک می ‌تواند موجب شود که کودک از اتفاقات اجتماعی درک درست تری داشته باشد و خنده هایی که از جانب کودک و والدین رد و بدل می شود، موجب تحکیم پیوند عاطفی بین آنها خواهد شد.
 
یادگیری زبان با قلقلک دادن
یکی از نکات بسیار عجیب در خصوص قلقلک دادن نوزادان این است که محققان بر این باورند که قلقلک دادن آرام نوزاد می تواند به آنها کمک کند که راحت تر زبان را یاد بگیرند. به طوری که آنها پیشنهاد می کنند والدین در هنگام صحبت با کودکان به آرامی آنها را قلقلک داده که این امر موجب می شود در کودکان جریان سیال کلمات ایجاد شده و در نتیجه کلمات را راحت تر شناسایی کنند.
 
به طوری که جالب است بدانید یک تیم علمی با بررسی ۴۸ نوزاد که در حال یادگیری زبان انگلیسی بوده اند به این نتیجه رسیدند که رشد زبانی و حس لامسه کودک بیش از آنکه تصور می شود با یکدیگر ارتباط دارد با این حال لمس کودک به آنها در دریافتن لغات و جریان کلمات کمک شایانی می ‌کند.

با این تفاسیر اگر شما هم می خواهید کودکتان سریعتر کلمات و لغات را شناسایی کند باید به آرامی بدنش را لمس کرده و در هنگام لمس کردن بدن کودک با او سخن بگویید.1

قلقلک دادن کودک خوب یا بد؟

چه بازی‌هایی سالم هستند؟

منظور از آنچه تا اینجا گفتیم، آن نیست که قلقلک با هدف سوء‌استفاده از کودکان انجام می‌شود، بلکه متخصصان معتقدند که روش‌های سالم‌تری وجود دارند که می‌توانند جایگزین قلقلک دادن نوزادان و کودکان شوند. در یک بازی سالم، عموما قوانین زیر رعایت می‌شوند. این دستورالعمل‌ها کمک می‌کند تا یک بازی هم آموزنده و هم سرگرم کننده باشد. در یک بازی سالم:

به کودک احترام گذاشته می‌شود.

کودک راهی برای موفقیت شدن دارد.

سهم و نقش هر کودک به رسمیت شناخته می‌شود.

کودک می‌داند که از انتقاد و تحقیر در امان است.

کودک می‌تواند هرآنچه که می‌خواهد یا فکر می‌کند را بیان کند. ایده‌های او ممکن است کارایی نداشته باشند و حتی لازم باشد محدودیت‌هایی درنظر گرفته بشود، اما افکار کودک در هر صورت ارزشمند شناخته و مورد استقبال واقع می‌شوند.

کودک مجبور نمی‌شود یک نقش تابع داشته باشد. 

بزرگسال همواره در نزدیکی او حضور دارد تا از ایمنی کافی اطمینان حاصل شود.

برای ایجاد خنده در بازی، بزرگسالان نقش کمتری ایفا می‌کنند و این نقش‌ آگاهانه به کودک واگذار می‌شود. 
 
والدین و فرزندان همواره به دنبال لحظاتی سرشار از خنده و بازیگوشی هستند. بازی کردن و ارتباط داشتن با هم بسیار خوب است و ما بزرگسالان به این دلیل قلقلک دادن را دوست داریم که به نظر می‌رسد یک میانبر سریع برای رسیدن به خنده و ارتباط برقرار کردن با کودک است. ما دوست داریم خوشحالی کودکان را ببینیم و قلقلک دادن یکی از راه‌هایی است که ما را به این مقصود می‌رساند.

اما به جای خنده‌ی اجباری بدین طریق، می‌توانیم در کودکانمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم. می‌توانیم کودک را دعوت کنیم تا ما را بغل کند و با هم بازی کرده و بخندیم. اگر ما راهی بیابیم که از طریق آن به کودک قدرت بیشتری بدهیم، آنگاه شاهد خنده‌های واقعی و ممتدشان خواهیم بود.

با کودک قایم باشک بازی کنید، اجازه دهید او روی پشت شما سوار شود و شبیه به یک سوارکار بخندد، یا به دنبال او بدوید و سعی کنید او را بگیرید و همزمان بخندید و لذت ببرد و شکست بخورید، تا کودک از قدرت خود بیاموزد. برای برقراری ارتباط بیشتر همچنین می‌توانید با کودک کتاب بخوانید، او را ماساژ دهید و ....3

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.setare.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.