مصرف استامینوفن در بارداری، خوب یا بد؟

پزشکان تا چندی پیش استامینوفن را ایمن‌ترین مسکن برای برخی دردهای دوران‌ بارداری می‌دانستند. استامینوفن دهه‌ها به طور وسیع استفاده شده است و پژوهش‌های گسترده نیز نشان داده بود که خوردن آن در بارداری بی‌خطر است ولی تحقیقات جدید معتقد است که مصرف استامینوفن در بارداری می‌تواند مضر باشد.
سه‌شنبه، 18 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
مصرف استامینوفن در بارداری، خوب یا بد؟

استامینوفن چیست؟

استامینوفن که به آن paracetamol نیز می گوند، یک داروی بدون نیاز به نسخه است که به اسامی متفاوت از جمله Tylenol فروخته ی شود. طبق نظر سازمان FDA استامینوفن در زیر دسته بندی B قرار می گیرد و بیشتر برای از بین بردن تب یا سردرد در دوران بارداری استفاده می شود. در اوایل بارداری دمای بیش از ۳۸٫۳ درجه ی سانتی گراد می تواند برای نوزاد خطرناک باشد.

هنگامی که در دوران بارداری می خواهید از دارو ها استفاده کنید، باید حواس خود را جمع کنید و راجع به آن اطلاعات کافی جمع آوری کنید.1
 

مقدار مناسب استامینوفن در بارداری

یکی از داروهایی که برای درمان مشکلات رایج از جمله سردرد، سرماخوردگی، تب خفیف، کمر درد یا آنفولانزا برای مادران باردار تجویز می­ شود، استامینوفن است. اما نباید فراموش کرد که میزان مصرف آن بسیار اهمیت دارد، زیرا منجر به بروز مشکلاتی در مادر و جنین می شود، پس فراموش نکنید که حتماً باید به میزان تجویز پزشک مصرف کنید.

استامینوفن، ایبوپروفن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در عین بی خطر بودن می توانند عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

بهتر است بدانید مصرف بیش از حد استامینوفن در دوران بارداری می تواند به مشکلات بسیار مهم مانند نارسایی کبدی در مادر و جنین منجر شود.

یک قرص معمولی استامینوفن 500 میلی­گرم است، اما بهتر است آن را نصف کنید و فقط نیمی از آن را 1 بار مصرف کنید. البته دستور پزشک در اولویت است.

در صورت تب بالا پزشکان توصیه می­ کنند هر چهار ساعت یکبار یا حداقل چهار بار در روز استامینوفن مصرف شود. (با احتیاط)

مصرف بیش از 300 میلی گرم استامینوفن در روز می تواند خطرناک باشد.2

مصرف استامینوفن در بارداری، خوب یا بد؟
 
مصرف استامینوفن 500 در بارداری
در بارداری نیز مانند تمامی دوران ها، دردهای زیادی ممکن است یک روز زیبای شما را مختل کنند. برای رهایی از این دردها گاهاً مصرف دارو ضرورت پیدا می کند. گرچه بهترین راهکار این است که تا حد امکان از مصرف دارو پرهیز کنید، اما یکی از گزینه های انتخابی در این زمان قرص استامینوفن است. برای جلوگیری از هرگونه عوارض احتمالی بر روی سلامتی و رشد جنین، لازم است پیش از مصرف هر دارویی اول با پزشک خود مشورت نمایید.

برای برطرف کردن درد های نظیر سردرد، کمر درد و ... می توانید در روز هر 4 ساعت یکبار استامینوفن 500 بخورید. به یاد داشته باشید که نباید دوز مصرف روزانه ی شما از 4000 میلی گرم بیشتر باشد و حتی توصیه می شود که به این مقدار نیز نرسد.2
 
مصرف استامینوفن 325 در بارداری
برای تسکین دردهایی همچون کمر درد، سر درد، بدن درد و ... در دوران بارداری می توانید از استامینوفن 325 استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که همانند تمامی داروها، مصرف آن بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود. در صورت مشورت با پزشک متخصص می توانید هر 4 ساعت یک عدد از این قرص مصرف کنید. توصیه می شود که مصرف مداوم این قرص از 3 تا 5 روز بیشتر نشود. درصورت ادامه پیدا کردن درد، برای مصرف بیشتر از آن مشورت با پزشک متخصص الزامی است.2
 

استامینوفن در سه ماهه های بارداری

تحقیقات منظم نشان می دهد که زمان مصرف این دارو تاثیر متفاوتی بر مادر باردار و بارداری دارد:

اگر مادر باردار استامینوفن را در سه ماهه اول بارداری مصرف کند، احتمال بیش ­فعالی در کودک تا 9 درصد افزایش خواهد یافت.

در سه ماهه اول، هورمون ­ها، غدد درون ریز و سیستم عصبی جنین در حال رشد هستند و مصرف استامینوفن مانع از پیشرفت رشد آن خواهد شد.

احتمال بروز اختلال بیش ­فعالی کودک در مادرانی که استامینوفن را در سه ماهه آخر بارداری مصرف کرده ­اند تا 28 درصد با افزایش مواجه بوده است. 

مصرف استامینوفن در سه ماهۀ اول و سوم یا در کل دوران بارداری، احتمال ابتلای کودک به بیش فعالی را تا 68 درصد افزایش می­ دهد.

بنابراین در حال حاضر هیچ دارویی 100 درصد بی­ خطر نیست و هر دارویی در دوران بارداری باید با نهایت احتیاط و با نظر پزشک مصرف شود.

 استفاده از دارو در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است، اما نباید بیش از مقدار لازم و بی رویه مصرف گردد. بهتر است قبل از مصرف هر داروی خوراکی با پزشک مشورت کنید.1

مصرف استامینوفن در بارداری، خوب یا بد؟

خطرات مصرف استامینوفن در بارداری

وقتی باردار هستید، همیشه فکر خوبی است تا جایی که ممکن است داروی کمتری بخورید، بنابراین مراقب باشید که بیشتر از دز توصیه‌شده توسط پزشکتان و بیشتر از مجموع مصرف مجاز روزانه دارو نخورید. خوردن مقدار زیادی استامینوفن ریسک آسیب به کبد شما و در اواخر بارداری ریسک آسیب به کبد جنین را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران در حال حاضر همچنان در حال بررسی این هستند که خوردن استامینوفن در دورهٔ بارداری چقدر می‌تواند خطرساز باشد. به گفتهٔ کارشناسان، برخی از مشکلاتی که مصرف استامینوفن در دوران بارداری ممکن است ایجاد کند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
 
مشکلات رفتاری کودک
تعداد کمی پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن استامینوفن در دورهٔ بارداری، به ویژه به مقدار زیاد یا در اواخر بارداری ممکن است با مشکلات رفتاری مثل اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی و اختلالات Hyperkinetic؛ هایپرکینتیک یا اختلالات حرکتی در کودکان ارتباط داشته باشد. با این حال، برای اثبات این مورد همچنان به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.
 
آسم در کودک
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خوردن استامینوفن در دورهٔ بارداری ممکن است با بروز آسم در کودکان ارتباط داشته باشد. اما باز هم به پژوهش‌های بیشتری نیاز است تا بفهمیم که آیا این اثر ناشی از استامینوفن است یا فاکتورهای دیگر مثل بیماری یا عارضه‌ای که مادر به خاطر آن استامینوفن خورده است.

یک پژوهش که کودکان را تا شش سال پس از تولدشان دنبال و پیگیری کرد، ارتباطی بین آسم و مصرف استامینوفن توسط مادرانشان در بارداری نیافت اما شاید این زمان مطالعه، برای نتیجه‌گیری خیلی کوتاه باشد.
 
نهان‌بیضگی یا پایین نیامدن بیضه در نوزاد
در این عارضه، یکی یا هر دو بیضهٔ نوزاد پسر پایین نمی‌آید و برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض استامینوفن، به ویژه در طول سه ماههٔ اول و دوم بارداری و برای بیشتر از چهار هفته، احتمال تولد نوزادان پسر با عارضهٔ نهان بیضگی را افزایش می‌دهد. با این حال، دیگر پژوهش‌ها در این زمینه هنوز چنین چیزی را نشان نداده‌ است.

با اینکه هیچ‌کدام از این تحقیقات هنوز به نتیجهٔ قطعی نرسیده است، اما سعی کنید در دوران بارداری تا جای ممکن استامینوفن مصرف نکنید و در صورت نیاز به مسکن حتماً پزشکتان را در جریان بگذارید.3

مصرف استامینوفن در بارداری، خوب یا بد؟

مصرف دیگر مسکن‌ها در بارداری

غیر از استامینوفن، قبل از مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نیز حتماً با پزشکتان مشورت کنید. این داروها شامل موارد زیر است:

ایبوپروفن

ناپروکسن

آسپرین

سدیم سالیسیلات

بسته به این که در چه مرحله‌ای از بارداری هستید، این داروها ممکن است بهترین مسکن موجود برای شما نباشد. همچنین، قبل از خوردن هر نوع داروی چندمنظوره‌ای با پزشک مشورت کنید. ترکیبات دارویی چندمنظوره، علاوه بر استامینوفن حاوی داروهای دیگری هم هست و همان‌طور که می‌دانید برخی داروهای بدون نسخه برای مصرف در دوران بارداری ایمن نیستند.3

پینوشتها
1.www.akharinkhabar.ir
2.www.niniplus.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.