تاثیر خوشحالی بر سلامت بدن

شاد بودن هدیه‌ای است که هر کسی می‌تواند به خود دهد و خود را از روزمرگی نجات دهد. خوشحالی باعث می‌شود زندگی ما روحی تازه پیدا کند و انرژی منفی از ما دور شود. چیزی که مهم است دانستن این موضوع است که خوشحالی علاوه بر اینکه بر روحیه و درون ما تاثیر می‌گذارد بر سلامت بدنمان هم اثر می‌گذارد.
جمعه، 21 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
تاثیر خوشحالی بر سلامت بدن
همه‌ی ما می‌دانیم که شاد بودن به زندگی روح می‌بخشد؛ در عین حال همه‌مان گاهی دچار روزمرگی می‌شویم و خود را در انرژی منفی افکار یا اطراف‌مان غرق می‌کنیم. این مقاله تلنگری برای ماست تا یاد بگیریم خوشحال بودن نه‌تنها حال دل‌مان را خوب می‌کند، بلکه تأثیرات باورنکردنی اما اثبات‌شده‌ای نیز بر سلامتی‌مان دارد. این مقاله را بخوانید و از همین امروز فضای غم را دور بریزید تا از زندگی بیشتر لذت ببرید و سالم‌تر باشید.

ارسطو، فیلسوف بزرگ یونانی می‌گوید: «خوشحالی معنا و هدف زندگی است. علت اصلی خلقت انسان رسیدن به همین هدف است». جالب است که این فیلسوف گران‌قدر، بیش از ۲۰۰۰ سال پیش این سخن را گفته، اما هنوز هم می‌توان آن را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار داد.

خوشحالی عبارت گسترده‌ای است که به تجربه‌ی عواطف مثبتی مثل خوشی، خرسندی و رضایت اشاره دارد. تحقیقات امروزی نشان می‌دهند که شاد بودن صرفا سبب داشتن حس بهتر نمی‌شود، بلکه امکانِ داشتن سلامتی بیشتر را نیز فراهم می‌آورد.


خوشحال بودن سبب ترویج سبک زندگی سالم می‌شود

خوشحال بودن مجموعه‌ای از عادات زندگی را موجب می‌شود که در نهایت به سلامتیِ بیشتر کمک می‌کند. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، افراد خوشحال غذاهای سالم‌تری می‌خورند و به میوه‌ها، سبزی‌ها و حبوبات تمایل بیشتری نشان می‌دهند. این تحقیق روی بیش از ۴۰۰۰ فرد بالغ انجام شده و نشان داده است که افراد خوشبخت ۴۷٪ بیشتر از افراد دیگر میوه و سبزی تازه استفاده می‌کنند. مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات فواید فراوانی برای سلامتی انسان دارد، مثلا ریسک دیابت و احتمال ابتلا به حمله و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

در همین تحقیق مشاهده شد افرادی که احساس خوشبختی می‌کردند، ۳۳٪ بیش از سایر شرکت‌کنندگان جنب‌و‌جوش دارند و به‌طور متوسط ۱۰ ساعت در هفته به فعالیت بدنی می‌پردازند. فعالیت بدنی منظم به داشتن استخوان‌های محکم، افزایش سطح انرژی، کاهش چربی بدن و پایین آمدن فشار خون کمک شایانی می‌کند.

خوشحال بودن می‌تواند الگوی صحیح خواب را که برای تمرکز، افزایش کارایی، عملکرد درست بدن و حفظ وزن متناسب ضروری است، بهبود بدهد. تحقیقی روی ۷۰۰ فرد بالغ نشان داده است که مشکلات خواب، مانند سخت به‌خواب رفتن یا از خواب پریدن‌های مداوم در افرادی که کمتر احساس خوشبختی می‌کنند، ۴۷٪ بیش از افراد دیگر است. البته در این زمینه به مطالعات بیشتری نیاز است.1


خوشحالی و سلامت سیستم ایمنی بدن

بدن انسان برای داشتن سطح معقولی از سلامتی به سیستم ایمنی سالم و قوی نیاز دارد. شاد بودن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و به همین دلیل ریسک ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی کاهش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان داده در شرایط یکسان احتمال ابتلای افراد غمگین و کسانی که احساس خوشبختی نمی‌کنند به سرما خوردگی سه برابر بیشتر از افراد شاد است.

هنوز دلیل تاثیر مثبت خوشحالی روی سیستم ایمنی بدن به طور دقیق مشخص نیست. اما احتمال دارد دلیل آن تنظیم شدن سه ماده هیپوتالاموس، هیپوفیز و آدرنال باشد. این سه ماده باعث تنظیم هضم غذا، هورمون‌ها و سطح استرس می‌شوند.

همچنین همانطور که در مورد قبل گفتیم، خوشحالی باعث می‌شود رفتارهای سالم‌تری داشته باشید. برنامه غذایی سالم، ورزش و فعالیت بدنی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.


خوشحالی و مقابله با استرس

خوشحال شدن باعث کاهش سطح کورتیزول می‌شود و از همین طریق باعث کاهش استرس خواهد شد. کورتیزول هورمونی است که باعث به وجود آمدن اثرات استرس مانند بد خوابی، دیابت، فشار خون و … می‌شود. تحقیقات نشان داده هر چقدر فرد خوشحال‌تر باشد میزان کورتیزول در بدن او کمتر خواهد بود.

تاثیر خوشحالی بر سلامت بدن


خوشحالی و سلامت قلب 

یکی از اصلی‌ترین علل به وجود آمدن ناراحتی‌های قلبی، فشار خون است. خوشحال بودن کمک می‌کند که فشار خون شما متعادل باشد و سلامت قبلتان تضمین شود. تحقیقات نشان داده خوشحال بودن تا حدود 9% ریسک ابتلا به فشار خون را کاهش می‌دهد. 2


خوشحال بودن امید به زندگی را افزایش می‌دهد

خوشحال بودن طول عمر شما را افزایش می‌دهد! مطالعه‌ی بلندمدتی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد به بررسی رابطه‌ی خوشحالی و طول زندگی در ۳۲۰۰۰ شرکت کننده پرداخته بود. این مطالعه ۳۰ سال ادامه داشت و به این نتیجه رسید که احتمال مرگ افراد غمگین، ۱۴٪ بیشتر از افراد شاد بوده است.

مروری بر ۷۰ مطالعه که بر افراد سالم یا حتی افرادی که سابقه‌ی بیماری قلبی یا کلیوی داشته‌اند تمرکز کرده‌اند، به این جمع‌بندی رسیده که رابطه‌ی معناداری بین خوشبختی و طول عمر وجود دارد. برای مثال تحقیقی نشان داده که خطر مرگ در افراد خوشبختی که سلامت کامل داشته‌اند تا ۱۸٪ و در افرادی که بیماری خاصی داشته‌اند تا ۲٪ کمتر از سایرین بوده است.

خوشحال بودن چگونه به طول عمر بیشتر منجر می‌شود؟ این مورد هنوز به‌‌روشنی مشخص نشده است. بخشی از آن ممکن است به دلیل رفتارهای سالم افراد خوشبخت مثل ترک سیگار، ورزش، مصرف به‌موقع دارو و خواب کافی باشد.


خوشحال بودن درد را تسکین می‌دهد

آرتروز بیماری روتینی است که سبب التهاب و از بین رفتن مفاصل می‌شود. نتیجه‌ی آرتروز، مفاصل سفت‌شده و دردناک است و عموما کهولت سن را تسریع می‌کند. تحقیقات شگفت‌انگیز نشان می‌دهند که احساس خوشبختی درد و سفتی مفاصل ناشی از آرتروز را کمتر می‌کند. احساس خوشبختی حتی می‌تواند عملکرد فیزیکی افراد مبتلا به آرتروز را هم بهبود ببخشد.

تحقیقی روی ۱۰۰۰ شرکت‌کننده‌ که آرتروز زانوی وخیم داشتند نشان می‌دهد که افراد شادتر در روز ۷۱۱ قدم بیش از سایرین برمی‌دارند که در واقع ۸٫۵٪ بیشتر از تعداد قدم‌های افراد آرتروزی غمگین است.

خوشحالی سایر دردها را هم تسکین می‌دهد. بررسی ۱۰۰۰ شرکت‌کننده که در دوره‌ی بهبودی بعد از حمله‌ی قلبی بودند مشخص کرده که شادترین این افراد در طی سه ماه ریکاوری ۱۳٪ درد کمتری تجربه کرده‌اند. دلیل اینکه شاد بودن درد را کاهش می‌دهد این است که افراد شاد انرژی مثبت بیشتری جذب می‌کنند و در شرایط درد حواس خود را با افکار و ایده‌های انرژی‌دهنده و مثبت پرت می‌کنند. همین موضوع به‌طور کارآمدی سبب شکل‌گیری استراتژی مقابله‌ می‌شود.


خوشحال بودن ضعف بدنی را کاهش می‌دهد

ضعف بدنی به شرایطی اطلاق می‌شود که فرد دچار عدم توانایی و تعادل شود. ۱۵۰۰ شرکت‌کننده‌ی سالخورده در تحقیقی در این زمینه که هفت سال به‌‌طول انجامید، شرکت کردند. نتایج چنین بیان می‌کند که شادترین آنها نسبت به همتایان خود ۳٪ کمتر ناتوانی داشته‌اند.

خوشحال بودن از سکته‌ی مغزی جلوگیری می‌کند: سکته‌ مغزی زمانی رخ می‌دهد که در جریان خون مغز اختلالی رخ بدهد. مطالعه‌ای روی افراد سالخورده ثابت می‌کند که ریسک حمله‌ی مغزی در افرادی که احساس خوشبختی می‌کردند ۲۶٪ کمتر از همتایان خود بوده است.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.kalleh.com
3.www.geranium.blog.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.