حساسیت غذایی در کودکان

حساسیت غذایی یا آلرژی به مواد غذایی، واکنش دفاعی و سیستم ایمنی بدن به برخی مواد غذایی است. آلرژی به مواد غذایی مختلف، عوارض و نشانه های گوناگونی دارد که می تواند به صورت خفیف یا مزمن پدیدار گردد. این مساله در کودکان اهمیت بسزایی داشته و یکی از وظایف مهم والدین شناسایی مواد غذایی حساسیت زایی بوده که ممکن است سلامت کودکشان را به خطر بیاندازد. از این رو، در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.
جمعه، 21 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
حساسیت غذایی در کودکان

حساسیت یا آلرژی در کودکان

حساسیت یا آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر موادی است که به اشتباه آن‌ها را به عنوان تهدیدی برای بدن تلقی می‌کند. بر همین اساس گروهی از مواد شیمایی را برای مبارزه با عامل تهدیدزا آزاد می‌کند که باعث بروز علائمی همچون کهیر، خارش، سرفه، گرفتگی معده و تنگی نفس می‌شود. حساسیت در کودکان انواع مختلفی دارد. حساسیت به انواع موادغذایی از جمله آلرژی‌هایی است که در کودکان وجود دارد. علائم آلرژی از خفیف تا شدید دسته‌بندی می‌شود. گاهی در صورت عدم رعایت نکات غذایی کودک دچار وضعیت اورژانسیِ شوک آنافیلاکتیک یا آنافیلاکسی می‌شود که با مشکلات تنفسی و ورم بدن همراه است.


علایم بروز حساسیت کدام اند؟

علائم حساسیت به مواد غذایی در کودکان مختلف، بسته به شدت حساسیت متفاوت است. با این وجود برخی از علائم در همه‌ی آن‌ها مشترک است:

آبریزش بینی و آبریزش چشم
تورم اطراف دهان یا داخل گلو
کهیر زدن روی پوست
آسم و تنگی نفس
عطسه های مکرر
اسهال و استفراغ
گرفتگی معده 1


شناسایی مواد آلرژی برای کودک

مهمترین نکته این است برای شناسایی حساسیت غذایی قبل از اتفاق افتادن، بتدریج و هربار یکی از غذاهای جدید را به او معرفی کنید. در غیر این صورت، والدین ممکن است در تشخیص آلرژی به یک ماده غذایی خاص خاص مشکل داشته باشند. به عنوان مثال، اگر در طول یک روز به کودک خود سه غذای جدید بدهید و در آنها واکنش آلرژیک ایجاد شود، نمی دانید کدام یک از غذاها موجب آن شده است.

برند مواد غذایی چندان نگران کننده نیست، به شرطی که مواد غذاهایی موجود در آن  سالم و مناسب برای کودک باشد. هر بار که غذای جدیدی به فرزندتون می دهید، باید سه تا پنج روز صبر کنید تا بتوانید یک غذای جدید دیگر به فهرست غذاهای او اضافه کنید. سایر غذاهایی را که کودک شما در این مدت می خورده است را حذف نکنید. چون از قبل آنها را امتحان کردید ومی دانید که اینها بی خطر هستند (زیرا کودک تاکنون هیچ عکس العمل غذایی نداشته است.) فقط بین معرفی غذای جدید به کودک تا غذای جدید دیگر فاصله ای بگذارید تا از اکنش های کودکتان به ان مطمئن شوید.

حساسیت غذایی در کودکان


غذاهای حساسیت زا 

با هر نوع غذای جدید، بهتر است مراقب هرگونه واکنش آلرژیک باشید. بیش از ۱۶۰ ماده غذایی آلرژی زا وجود دارد. بعضی از غذاها ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به غذاهای دیگر داشته باشند. هشت غذای زیر و گروه های غذایی شناخته شده هستند که احتمالاً تا ۹۰٪ از اوقات باعث بروز واکنش های آلرژیک می شوند. غذاهای آلرژیک شامل:

آلرژی شیر گاو

حساسیت به تخم مرغ

حساسیت به بادام زمینی

آلرژی به دانه های سویا (شیر سویا، توفو و غیره)

حساسیت گندم

آجیل درختی (گردو، بادام هندی، بادام، پی کان یا گردوی آمریکایی، پسته و غیره)

ماهی (ماهی کاد یا ماهی روغنی، سالمون، ماهی تون و غیره) 

سخت پوستان (میگو)


میوه ها و سبزیجات حساسیت زا در کودک

میوه ها، سبزیجات و دانه ها کمتر عامل آلرژی غذایی هستند.

برخی از غذاهای دیگر می توانند واکنش هایی را برای کودکان مبتلا به آلرژی فصلی ایجاد کنند. به عنوان مثال، کودکانی که به گرده درخت غان یا همان درخت توس حساسیت دارند، در صورت خوردن سیب، هویج، سیب زمینی، کرفس، فندق یا کیوی نیز می توانند علائم آلرژی را نشان دهند. برخی دیگر در صورت حساسیت به گیاه راگوید یا پیرگیاه، هنگامی که مواردی مثل موز، هندوانه یا طالبی می خورند، دچار علائم آلرژیک می شوند. به این واکنش های متقابل "سندرم آلرژی خوراکی" گفته می شود.


عناصر پنهان آلرژی

اگر کودک شما به شیر حساسیت دارد، به راحتی می توان از نوشیدن شیر گاو اجتناب کرد، اما پرهیز از مواردی که ممکن است شیر در آنها به عنوان ماده مخفی پنهان شده باشد، دشوارتر است. برخی غذاها شاید حاوی شیر باشند اما در لیست مواد تشکیل دهنده خود، ممکن است فقط نام پروتئین های شیر واقعی مانند آب پنیر یا کازئین را به عنوان ماده تشکیل دهنده ذکر کنند، بنابراین اجتناب از مصرف آن ها دشوار خواهد بود.

برچسب گذاری مواد غذایی و مطالعه دقیق این برچسب‌‌ها، شناسایی غذاهایی که کودک شما ممکن است به آن ها حساسیت داشته باشد را آسان تر می کند.


روغن ها در برابر پروتئین ها

به طور کلی، کودکان به پروتئین های موجود در غذاها حساسیت دارند نه روغن غذایی،. به عنوان مثال، روغن بادام زمینی تصفیه شده و روغن تصفیه شده سویا معمولاً در کودکانی که به بادام زمینی و دانه های سویا حساسیت دارند واکنش آلرژیک ایجاد نمی کنند. البته که همیشه جانب احتیاط را باید نگه داشت. 2
 

حساسیت غذایی در کودکان

آیا کودکان با بزرگ تر شدن همچنان آلرژی دارند؟

بسیاری از آلرژی های مربوط به شیر، تخم مرغ، سویا و گندم با بزرگ تر شدن کودکان از بین می رود، اما آلرژی های مربوط به بادام زمینی، آجیل، ماهی به احتمال زیاد به طور مادام العمر در افراد باقی می ماند.


آیا حساسیت غذایی درمان می شود؟

در حال حاضر، هیچ دارویی جهت درمان یا جلوگیری از واکنش های آلرژیک غذایی وجود ندارد و آمپول هایی که برای تب یونجه استفاده می شود، برای حساسیت غذایی قابل استفاده نیست. کلید جلوگیری از واکنش های آلرژیک، اجتناب سفت و سخت از مواد غذایی است. شما باید به برچسب های مواد غذایی برای دانستن مواد تشکیل دهنده به دلیل وجود مواد اجتنابی آن برای فرزندتان دقت کنید، همچنین در رستوران و خانه دوستان نیز مواد تشکیل دهنده غذاها را جویا شوید.


در نهایت این که

اگر فرزند شما از بسیاری از مواد غذایی اجتناب می کند، با پزشک وی صحبت کنید و مطمئن شوید که مواد مغذی کافی در رژیم غذایی او وجود دارد.

پروتئین هایی که موجب آلرژی می شوند، می توانند به واسطه شیر مادر به نوزاد انتقال یابند، بنابراین اگر کودک خود را با شیر مادر تغذیه می کنید، از مواد غذایی که موجب حساسیت وی می شود، پرهیز کنید. اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه می شود و دچار حساسیت می شود، باید شیر خشک او را عوض کنید. کودکانی که به شیر خشک حساسیت دارند، به سویا نیز حساسیت دارند.3


پی نوشت:
1.www.honarehzendegi.com
2.www.healxapp.com
3.www.shahrvandfarda.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.