خواص روغن سویا

روغن سویا از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و استفاده از آن برای سلامت بدن و پوست و مو فواید بسیاری دارد،در ادامه با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص روغن سویا

روغن سویا چیست؟

روغن سویا نوعی روغن گیاهی خوراکی است که از سویا (با گلیسیرین بالا) با استفاده از عملیات حرارتی با دانه های ترک خورده و حلال های مختلف استخراج می شود. روغن خام مخلوط و تصفیه شده است تا خوراکی آن درست شود. روغن سویا در صنایع مختلفی استفاده می شود، محصولاتی مانند:

سموم دفع آفات

قارچ کش ها

رزین

رنگ

پلاستیک

روان کننده ها و دیزل های زیستی

صابون

لوازم آرایشی

غذا و نوشیدنی

مواد مغذی موجود در 100 گرم سویا از این موارد تشکیل شده است:

کالری (173)

آب (63٪)

پروتئین (16.6 گرم)

کربوهیدرات (9.9 گرم)

شکر (3 گرم)

فیبر (6 گرم)

چربی (9 گرم)

اشباع (1.3 گرم)

جربی اشباع نشده (1.98 گرم)

چربی اشباع شده (5.06 گرم)

کلسیم (196 گرم)

امگا 3 (0.6 گرم) و امگا 6 (4.47 گرم)

بسیاری از فرآورده های غذایی دیگر در کنار روغن سویا می توانند از این طریق محصولاتی مانند تمپه، توفو و شیر سویا تولید کنند. با وجود این غذاهای پر حاشیه، جای تعجب نیست که روغن سویا فوایدی برای سلامتی ما دارد.


تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن سویا پروتئین گیاهی بالایی دارد که برای سیستم ایمنی بدن انسان بسیار مفید است. مصرف روزانه آن به میزان کافی، پروتئین را در بدن ما حفظ می کند، بنابراین در این شرایط بیمار شدن بدن به این راحتی نیست. پروتئین برای بازسازی سلول بسیار ضروری است. هنگامی که یک سلول به ترمیم شدن نیاز دارد، پروتئین کافی قادر است آن را بسیار سریع ترمیم کند.


بافت ها و اندام های قوی بدن

روغن سویا همچنین حاوی لسیتین است که قادر به افزایش جذب ویتامین محلول در چربی است. جذب سریع این مواد بافت ها و اندام های بدن را قوی نگه می دارد.


تثبیت عملکرد مغز

لسیتین همچنین یکی از مؤلفه های مهم برای مغز است که حاوی فیتوسترول است و به بهبود عملکرد اعصاب مغز و جلوگیری از اسکیزوفرنی کمک می کند.


حفظ سلامتی چشم

همچنین روغن سویا حاوی بیوفلاونوئیدها و ویتامین E می باشد که برای حفظ سلامت چشم مناسب است. روغن سویا از بروز آب مروارید، گلوکوم و کاهش عملکرد شبکیه جلوگیری می کند، به خصوص برای افراد مسن تر از شصت سال.1


درمان آلزایمر

آلزایمر یک بیماری وحشتناک است که میلیون ها نفر از مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری موجب زوال شناختی مغز فرد می شود، زیرا ارتباطات عصبی از بین می روند و می میرند، در نتیجه تمام مسائل از یادآوری گذشته تا انجام وظایف ساده به یک چالش تبدیل می شوند. روغن سویا دارای میزان قابل توجهی ویتامین K است که به طور پیوسته با بهبود علائم آلزایمر ارتباط دارد و حتی در برخی از موارد اثرات بیماری را معکوس میکند. ویتامین K به عنوان یک آنتی اکسیدان علیه رادیکال های آزاد عمل می کند و مانع از آسیب رساندن به سلول های عصبی می شود.


مراقبت از پوست

محتوای ویتامین E بالا موجود در روغن سویا نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند در حالی که به طور مشابه پوست را از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. ویتامین E به طور مستقیم با بهبود ظاهر لکه ها، کاهش زخم های آکنه، محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و تحریک رشد سلول های جدید پوست روند بهبودی را تسریع می بخشد. ویتامین E با فعالیت آنتی اکسیدانی کلی در بقیه بدن همراه است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به حذف رادیکال های آزاد که باعث ایجاد شرایط خاص مانند سرطان، پیری زودرس، اختلالات شناختی و بیماری های قلبی می شوند، کمک میکند.2


مانع از جذب کلسترول می‌شود

روغن سویا، سیستسترول دارد. این ماده، خطر بسیاری از بیماری‌ها را کاهش‌می‌دهد. مصرف روغن سویا به جلوگیری از جذب کلسترول توسط بدن انسان کمک‌می‌کند.


از سرطان جلوگیری‌می‌کند

گفته‌می‌شود دانه سویا به جلوگیری از سرطان کمک‌می‌کند. دانه سویا، جذب رادیکال‌های آزاد اکسیژن را در بدن کاهش‌می‌دهد.


وضعیت‌های مربوط به قلب را درمان‌می‌کند

دانه سویا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است. این اسیدها نقش مهمی در کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی و آریتمی دارد.


برای سیستم ایمنی بدن خوب است

سویا دارای پروتئین گیاهی فراوانی است که برای ایمنی بدن انسان بسیار مناسب محسوب می‌شود. مصرف آن به صورت هر روزه، سطح پروتئین را در بدن ما حفظ خواهد کرد بنابراین بدن به آسانی بیمار نخواهد بود. پروتئین برای بازسازی سلول بسیار مفید است. هنگامی که ترمیم یک سلول ضرورت دارد، سطح کافی پروتئین سبب می‌شود که این روند به سرعت صورت بپذیرد.


به حفظ عملکرد درست مغز کمک می‌کند

لسیتین همچنین یکی از اجزای مغز است که حاوی فیتوستول است و به افزایش عملکرد اعصاب مغز و جلوگیری از اسکیزوفرنی کمک می‌کند.


از کم‌خونی جلوگیری می‌کند

روغن سویا می‌تواند مانع از بروز برخی از بیماری‌ها شود البته در صورتی که به طور منظم آن را مصرف کنید. یک مثال کم‌خونی ناشی از فقر آهن در داخل بدن است. بیش‌ترین نگرانی در مورد گیاهخواران ابتلا به کم خونی است زیرا رژیم غذایی آن‌ها به اندازه‌ی کافی آهن ندارد.

خوشبختانه، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که فراورده‌های سویا حاوی مقدار زیادی آهن هستند. بنابراین گیاهخواران مجبور نیستند دیگر نگران کمبود این ماده‌ی مهم در بدن‌شان باشند چرا که می‌توانند با روغن سویا غذاها را آماده کنند. آهن موجود به صورت فریتین است، فرم آهن موجود در داخل بدن که بدن آن را آسان‌تر جذب می‌کند.3


عوارض احتمالی روغن سویا

به خاطر داشته باشید که روغن سویا ممکن است روغن گیاهی سالم تری باشد اما هنوز اسید چرب امگا۶ بالایی دارد. اگرچه این اسید چرب ضروری است اما اگر متعادل نباشد می تواند مشکلاتی را در بدن ایجاد کند. اگر نگران چاقی خود هستید باید بدانید که روغن سویا هنوز هم کالری دارد.

علاوه بر این، سویا به بادام زمینی مرتبط است و می تواند در برخی از افراد آلرژی ایجاد کند. علی رغم مواردی که بیان کردیم می توانید با کمی دقت از روغن سویا لذت ببرید.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.rastineh.com
3.www.bazdeh.org
4.www.majalesalamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.