فواید تمبر هندی برای سلامتی

تمبر هندی یک میوه شیرین و بسیار خوش طعم است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، در ادامه از تمام خواص و مزایای تمبر هندی مطلع خواهید شد.
دوشنبه، 28 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید تمبر هندی برای سلامتی

تمبر هندی چیست؟

تمبرهندی درختی با چوب سخت و اسم علمی آن Tamarindus indica است. این درخت، بومی آفریقاست ولی در هند، پاکستان و سایر مناطق گرمسیری رشد می‌کند.

این درخت، غلاف‌هایی شبیه به دانه لوبیا تولید می‌کند که درون آن، دانه‌هایی وجود دارد. دانه‌ها با پالپی فیبردار احاطه شده‌اند. پالپ میوه‌های کال‌تر، سبز و ترش‌مزه است. هر چقدر که رسیده‌تر می‌شود، آب‌دارتر شده و طعم آن به سمت ترشی و شیرینی می‌رود. جالب است بدانید که تمبر هندی را گاهی با نام خرمای هندی می‌شناسند. این میوه، کاربردهای فراوانی دارد؛ برای آشپزی، به‌عنوان یک داروی گیاهی و… از آن استفاده می‌کنند.

این میوه گرچه بومی نواحی آفریقایی است، این روزها به سراسر دنیا رسیده، در کشورهای مختلفی کشت می‌شود و تقریبا در همهٔ مناطق گرمسیری پرورش داده می‌شود. چون خواص فراوان و طعمی منحصربه‌فرد دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

هزاران سال است که این میوه کشت می‌شود و در حدود ۵ هزار سال پیش راه خود را به آسیا باز کرده است. این میوه حدود ۵۰۰ سال پیش توسط مهاجران اسپانیایی به آمریکا رفته است. امروزه، آمریکای جنوبی و مکزیک بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این میوه در سراسر دنیا هستند.


طعم تمبر هندی

تمبر هندی، میوه‌ای لذیذ با طعمی ترش و شیرین است. این میوه، هم مصارف دارویی و هم مصارف غذایی متعددی دارد. از آنجایی که طعمی منحصربه فرد دارد، افراد، واکنش‌های بسیار متفاوتی نسبت به طعم آن دارند. بعضی از مردم بلافاصله بعد از امتحان کردن تمبر هندی، عاشق طعم آن می‌شوند و بعضی دیگر از آن متنفر می‌شوند.

در ادامه این مطلب با خواص شگفت انگیز تمبر هندی آشنا می شویم.


بهبود عملکرد دستگاه گوارش

تمبر هندی مدت‌های زیادی است که به‌عنوان ضدیبوست طبیعی شناخته می‌شود. وجود فیبرهای غذایی فراوان در این میوه، باعث این ویژگی شده است. مصرف تمبر هندی به شکل میوه یا ادویه، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. وجود فیبر فراوان باعث می‌شود که با مصرف این میوه، مدفوع به‌راحتی از دستگاه گوارش دفع شود.

این میوه یک مادهٔ صفراوی است؛ یعنی باعث می‌شود غذا سریع‌تر و راحت‌تر هضم شود. فیبر موجود در تمبر هندی، گوارش غذا را تسهیل می‌کند.


حفاظت از سلامت قلب

تحقیقاتی که نتایج آن در ژورنال غذا و سم‌شناسی به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که تمبر هندی بر کاهش فشار خون و کلسترول خون مؤثر است. فیبر موجود در تمبر هندی یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر کاهش کلسترول تأثیرگذار است. فیبر، کلسترول‌ها LDL اضافه را از رگ‌ها و شریان‌ها دور می‌کند.

پتاسیم موجود در تمبر هندی، مسئول کاهش فشار خون است. پتاسیم یکی از موادی است که سبب اتساع عروق و کاهش استرس وارد بر سیستم قلبی عروقی می‌شود.

مقدار زیاد ویتامین C نیز از دیگر عوامل مؤثر در بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی است. ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است که تأثیر رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهد. رادیکال آزاد، نتیجه‌ٔ متابولیسم سلولی است و از عوامل مخربی است که با بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌ها در ارتباط است.


بهبود گردش خون

تمبر هندی منبع غنی از آهن است. مصرف هر واحد تمر هندی، بیش از ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تأمین می‌کند. مقدار کافی آهن در بدن، میزان گلبول‌های قرمز خون را در حد مناسب و مطلوبی نگه می‌دارد. این مقدار گلبول قرمز، اکسیژن لازم را برای عملکرد صحیح عضلات و سایر اندام‌های بدن تأمین می‌کند.

کمبود آهن باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل کم خونی می‌شود. بارزترین علائم کم‌خونی عبارت‌اند از ضعف، خستگی، سردرد، اختلالات شناختی و ناراحتی‌های معده. بنابراین، برای اینکه احتمال ابتلا به کم‌خونی را کاهش دهید، از مصرف تمبر هندی غفلت نکنید.1

فواید تمبر هندی برای سلامتی


بهبود اسهال

پوست تمر هندی باعث رفع اسهال می شود.


افزایش قد

اسید سیترین، اسید تار تاریک، پتاسیم و پکتین اصلی ترین ترکیبات تمر هندی هستند. میوه خشک شده این درخت اشتها آور است و باعث افزایش قد و چاقی می شود.


درمان دیابت

تمر هندی با کاهش فشار بر لوزالمعده باعث می‌شود گلوکز خون پایین بیاید و در کنار درمان و بهبود مقاومت انسولین در افرادی که دچار دیابت هستند چربی خون را نیز کاهش دهد.


بهبود حالت تهوع

تمر هندی به علت وجود مقادیر زیاد ویتامین ث و آنتی اکسیدان ها مشکلات خفیف گوارشی از جمله حالت تهوع را می تواند بهبود بخشد.


درمان گلو درد

به گفته پزشکان و کارشناسان آب تمر هندی سرشار از ترکیبات ضدالتهاب و ضدباکتری است، به همین دلیل می تواند در درمان سرفه و گلو درد موثر باشد.


کاهش دردهای آرتروز

این میوه پر خاصیت به علت وجود مواد معدنی و ترکیبات مغذی در خود باعث کاهش دردهای مفصلی و آرتروزی می شود. افرادی که از دردهای مفصلی و آرتروز رنج می‌برند برای استفاده از این میوه باید نصف قاشق چایخوری پودر میوه تمر هندی را در یک لیوان آبجوش مخلوط کرده و روزی دو بار مصرف کنند. این محلول باعث روانسازی مفصل، کاهش درد مفصل و آرتروز می شود.2


لاغر کننده است و باعث کاهش وزن می شود

این روزها جهان کاملاً وسواس لاغری دارد. با دسترسی به اینترنت و تمام اطلاعات در مورد آن به راحتی قابل دسترسی است ، تعداد بیشتری از افراد وقت خود را صرف یادگیری در مورد مشکلات مختلف سلامتی می کنند، می توانند با چاقی یا اضافه وزن اضافه شوند. به همین دلیل است که همه می خواهند مقداری از آن وزن اضافی را از دست بدهند. در نتیجه رژیم های غذایی و داروهای زیادی برای کمک به شما وجود دارد. با این حال، آنها می توانند برای بدن شما بسیار مضر باشند، زیرا می توانند در نتیجه باعث کمبود مواد مغذی شده یا با مصرف داروهای خاص، در نهایت به سیستم ایمنی خود آسیب برسانید. به همین دلیل است که روی آوردن به درمانهای طبیعی بهترین ایده است. تمبر هندی برای کاهش وزن شناخته شده است. این بدان دلیل است که سرشار از اسید هیدروکسی سیتریک (HCA) می باشد، که آنزیمی را که تمام چربی ها را ذخیره می کند را مهار می نماید. همچنین می تواند به شما در سرکوب اشتها کمک کند زیرا باعث افزایش سروتونین در سیستم شما می شود.


خواص ضد التهابی دارد

تمبر هندی، هنگامی که به شکل روغن های اسانسی استفاده می شود، پر از خواص ضد التهابی است. این می تواند به کاهش درد مفاصل، نقرس و حتی شرایط روماتیسمی کمک کند. حتی می تواند به شما در کاهش سوزش چشم ها کمک کند. این می تواند به شما در عفونت چشم ها مانند ملتحمه یا چشم صورتی کمک کند. با توجه به خاصیت ضد التهابی، تمبر هندی اغلب در ردیف بسیاری از داروهای گیاهی برای درمان التهاب قرار دارد.


این میوه سیستم ایمنی را تقویت می کند

تمب هندی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان شناخته شده است. آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد موجود در سیستم شما کمک می کنند. این باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما را از سایر عفونت ها و بیماری ها مراقبت کند و بنابراین ایمنی کلی شما را تقویت می کند. رادیکال های آزاد همچنین ممکن است بعضی اوقات منجر به انواع خاصی از سرطان شوند، بنابراین بهره مندی ماده غذایی موجود در تمبر هندی می تواند به شما در محافظت از خود نیز کمک کند.

فواید تمبر هندی برای سلامتی


در برابر عفونت ها به بدن کمک می کند

تمبر هندی همچنین دارای خواص ضد میکروبی است به این معنی که می تواند به شما در مقابل عفونت های میکروبی و قارچی کمک کند. این ماده دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و بنابراین می تواند تعداد انگل های موجود در بدن شما را کاهش دهد. علاوه بر این، تمبر هندی همچنین درمانی مناسب برای کرم های روده، به ویژه در کودکان است. به طور کلی این میوه برای سلامتی کلی شما عالی است.


آنتی اکسیدان زیاد

میوه تمبر هندی پر از پلی فنول یا ترکیبات گیاهی است که خاصیت مهار کننده قدرتمندی دارند. آنتی اکسیدان ها مبارزه با رادیکال های آزاد را تسهیل می کنند، این ترکیبات که مضر هستند به سلول ها آسیب می رسانند و باعث بیماری مزمن می شوند.


با باکتری ها و ویروس ها را می جنگد

تمبر هندی حاوی ترکیبات زیادی با خاصیت ضد میکروبی است که نشان می دهد هر باکتری و ویروس را از بین می برد. در گذشته، تمبر هندی حالاتی مانند عفونت تک یاخته، عفونت های انگلی، بیماری عفونی و حتی مشکلات متاستاز را درمان می کرده است.


یبوست را تسکین می دهد

قرن هاست که از تمبر هندی به عنوان یک روش طبیعی برای فشار خون منظم و یبوست استفاده می شود. این می تواند تا حدی به دلیل محتوای فیبر آن باشد. هر وعده غذای تمبر هندی حاوی مقداری فیبر صحیح است و 6.1 گرم آن دقیقاً با یک فنجان آلو برابری می کند.


سلامت چشم شما را بهبود می بخشد

تمبر هندی دارای ویتامین محلول در چربی است، که برای حفظ سلامت چشم شما بسیار مهم است و علاوه بر این خطر ابتلا به تخریب و آب مروارید وابسته به سن را کاهش می دهد. این ترکیباتی است که از چشم شما در برابر خشک شدن دفاع می کند. نوشیدن آب تمبر هندی بوجود آمده توسط جوشاندن آن در آب ممکن است شما را از التهاب چشم باز دارد.


معده درد را درمان می کند

تمبر هندی همچنین به شما کمک می کند تا از درد معده خلاص شوید. کنسانتره گرم این میوه مغذی به درمان درد در معده کمک می کند. همچنین، این ماده حاوی خواص آنتی بیوتیکی برای درمان موثر عفونت های مختلف گوش است.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.beytoote.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.