نوشیدنی های مضر دوران بارداری

محققان دانشگاه هاروارد دریافتند زنان بارداری که به‌طور توسط در روز، ۲ نوشیدنی شیرین‌شده با شکر می نوشیدند، بیش از ۶۰ درصد بیشتر از زنان بارداری که از نوشیدنی‌های شیرین استفاده نکرده بودند، کودکان مبتلا به آسم داشتند – آسم این کودکان بین ۷ و ۹ سالگی تشخیص داده شده بود.
سه‌شنبه، 2 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
نوشیدنی های مضر دوران بارداری
تقریبا بیشتر خانم‌ها از بایدها و نبایدها دوران بارداری مطلع هستند ولی ممکن است هنوز هم تعدادی از خانواده‌ها دانش کافی در این زمینه نداشته باشند و خطاهای جبران‌ناپذیر از آنها سر بزند.
قبل از نوشیدن کمی فکر کنید

برخی از نوشیدنی‌ها، جزو نوشیدنی‌های سالم محسوب می‌شوند اما صرفا سالم بودن آنها باعث نمی‌شود که تصور کنید مصرف‌شان در دوران بارداری بلامانع و بی‌خطر است مثل چای سبز، چای یخی، نوشابه‌های رژیمی، قهوه‌ و...


برخی از نوشیدنی های خطرناک در دوران بارداری


چای سرد
ممکن است که این چای واقعا به شما حس نشاط و انرژی بدهد اما کافئین آن بسیار بالا است و نباید مورد مصرف قرار بگیرد.

کافی (قهوه)
اگر نمی‌توانید یک روز را بدون قهوه سر کنید بهتر است مصرف آن را در این دوران بسیار کاهش دهید. به‌طور ایده‌آل حذف قهوه از برنامه غذایی‌تان لازم است اما اگر چنانچه نمی‌توانید اینکار را انجام دهید.

لااقل در مقدار مصرفی آن تجدیدنظر کنید. مصرف زیاد کافئین خصوصا در سه ماه نخست بارداری می‌تواند منجر به سقط جنین شود و می‌تواند سلامتی جنین را به خطر بیندازد.

مصرف مداوم قهوه باعث تنگ‌تر شدن عروق خونی می‌شود و در نتیجه جریان خون در بدن کاهش می‌یابد و از همین طریق جریان خون در بدن جنین نیز کم می‌شود.

ترکیبات موجود در کافئین باعث کم‌تر جذب شدن آهن که برای رشد جنین بسیار مهم است،‌می‌شوند خانم‌های باردار نباید روزانه بیشتر از 150 میلی‌گرم کافئین مصرف کنند پس عاقلانه است که مصرف قهوه را بسیار کم کنید و خودتان را از این خطرات دور نگاه دارید.

نوشیدنی های مضر دوران بارداری

شیر و آب میوه‌های پاستوریزه نشده
حتما به برچسب محصولات توجه کنید. از انواع شیر و آب میوه‌های پاستوریزه نشده کاملا پرهیز کنید چرا که ممکن است حاوی باکتری‌های باشند که به سیستم عصبی جنین آسیب می‌رسانند.

نوشابه‌ها
می‌دانیم که نوشیدن نوشابه‌ها از لذت‌بخش‌ترین چیزها در تمام دنیا هستند، اما نوشابه‌ها حاوی کافئین و برخی مواد شیمیایی دیگر هستند.

مصرف نوشابه‌‌ها باعث بروز مشکلاتی مثل زایمان زودرس می‌شود. مواد مصنوعی به کار رفته در نوشابه‌ها باعث تغییراتی در رحم می‌شود.

طعم‌دهنده‌های مصنوعی موجود در نوشابه مثل ساکارین مواد شیمیایی هستند که مردم به جای شکر، آنها را جایگزین کرده‌اند تا کالری کمتری دریافت کنند.1


اثرات مضر نوشیدن نوشابه در طول بارداری

مصرف نوشابه در زمان بارداری، علاوه بر اینکه ممکن است برای مادر عوارضی داشته باشد، باعث می شود نوزاد در معرض چاقی دوران کودکی قرار گیرد که در این صورت امکان ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و … در آینده برای وی وجود خواهد داشت.

پوکی استخوان
مصرف زیاد نوشابه، به دلیل وجود اسید فسفریک و گاز دی اکسید کربن، موجب از بین رفتن بافت استخوانی و در نتیجه پوکی استخوان که از جمله بیماری های شایع زنان است، می شود. از مضرات دیگر مصرف نوشابه علاوه بر چاقی و پوکی استخوان، بد غذایی کودکان، پوسیدگی دندان و افزایش برگشت غذا از مری به معده می باشد. همچنین استفاده مکرر از نوشابه می تواند بر روی سیستم عصبی تاثیر منفی گذاشته و باعث بی نظمی در خواب، بیش فعالی و اعتیاد به مصرف نوشابه شود.2

 کافئین
یکی از دلایل اصلی که چرا باید از خوردن نوشابه در بارداری اجتناب کنید این است که نوشابه حاوی کافئین است. مطالعات انجام شده توسط انجمن بارداری آمریکایی نشان می دهد وقتی یک خانم باردار بیش از 300 میلی گرم کافئین مصرف می کند، این مقدار کافئین می تواند منجر به سقط جنین شود. از این رو ضروری است که مصرف نوشابه را محدود کنید.

رنگهای مصنوعی
اگرچه درصد کم ترکیبات مصنوعی به سلامت کودک شما آسیب نمی رساند، اما مطالعات نشان می دهد مقدار زیادی از نوشابه ها که حاوی رنگ های مصنوعی می باشد در بارداری توصیه نمی شود. همچنین وجود ساخارین در بعضی از نوشابه ها منجر به نقص تولد در نوزادان می شود. مطالعات اندکی نشان می دهد مصرف کم آسپارتام یا سوکرالوز در مادران مضر نیست. حتما برچسب نوشیدنی ها را بخوانید تا مطمئین شوید مواد مضر برای جنین در آنها وجود ندارد.

نوشیدنی های گازدار باعث سوزش معده می شوند
نوشیدنی های گازدار در طول زمان می تواند باعث سوزش معده یا بدتر شدن آن شود. مطالعات نشان میدهد حضور کافئین در این نوشیدنی ها موجب بدتر شدن سوزش معده می شود (به خصوص در سه ماهه سوم). اگر بعد از چند دقیقه مصرف نوشیدنی گازدار احساس سوزش در ناحیه قفسه سینه یا کمی بعد از گلویتان تجربه کردید، از نوشیدن آن بلافاصله خودداری کنید.

اگر می خواهید از خوردن نوشابه لذت ببرید اما می خواهید همزمان سالم بمانید، نوشابه را با آب میوه تازه خالص ترکیب کنید تا هوس شما برطرف شود و به اندازه کافی از ویتامین های ضروری، مواد معدنی، پتاسیم و آهن به جنین برسد. با این حال بهتر است از خوردن نوشابه در بارداری اجتناب کنید و از آبمیوه های سالم لذت ببرید.3

نوشیدنی های مضر دوران بارداری

قند و مواد افزودنی
که مهمترین عوارض مصرف نوشابه در بارداری است. طعم خوب نوشابه، به دلیل این است که قند فراوانی دارند. آن‌ها همچنین دارای مواد نگهدارنده و افزودنی‌های مصنوعی هستند که برای بانوان باردار مضر است. شکر، مخصوصا شکر سفید فرآوری شده، در صورتی که در مقدار زیاد مصرف شوند، باعث اضافه وزن، عدم تعادل هورمون‌ها، تغییرات خلقی و مشکلاتی در بارداری می‌شوند. همچنین از طریق غذاها و نوشیدنی‌های دیگر مقادیر زیادی قند مصرف می‌کنید و بدن شما به این مقدار قند اضافه نیازی ندارد.

ارزش غذایی صفر
ممکن است نوشابه بسیار خوشمزه باشد اما در حقیقت خوردن نوشابه در بارداری هیچ‌نوع ارزش غذایی ندارد. اگر مصرف این نوشیدنی‌ها آسیبی به بدن نمی‌زد، مشکلی نبود. اما آن‌‌ها تنها کالری اضافه می‌کنند و هیچ‌نوع ماده غذایی به جنین نمی‌رسانند.

اگر همچنان درباره مصرف نوشابه در دوران بارداری مردد هستید، توصیه‌ای برای شما داریم: اگر نمی‌خواهید دچار مشکلات دوران بارداری شوید، از مصرف نوشابه پرهیز کنید.4


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.arga-mag.com
3.www.niniban.com
4.www.niniplus.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.