علائم استرس چیست؟

همه‌ی ما در زندگی روزمره و در موقعیت‌های گوناگون، بارها دچار استرس می‌شویم. استرس به واکنش طبیعی بدن در برابر عوامل محرک، تغییرات، فشارهای درونی یا بیرونی گفته می‌شود.
جمعه، 5 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
علائم استرس چیست؟
اگر استرس به‌موقع کنترل نشود، روزبه‌روز تشدید خواهد شد و اثرات زیان‌باری بر بدن خواهد داشت. اگر شما نیز تاکنون کاری برای کاهش استرس خود نکرده‌اید، از همین امروز برای درمان آن اقدام کنید.

اگر هر یک از این علائم را دارید، برای درمان استرس اقدام کنید.


کهیر از نشانه های استرس

اگر کهیر را تجربه کرده باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که این برجستگی‌های قرمزرنگ خارش‌دار تا چه اندازه آزاردهنده هستند. کهیر معمولا به دلیل حساسیت بدن به ترکیباتی آلرژی‌زا به نام هیستامین (Histamine) که در بسیاری از غذاها وجود دارد ایجاد می‌شود. اما اگر سابقه‌ی آلرژی ندارید و به طور ناگهانی روی پوست‌تان کهیر ظاهر شد، علت آن می‌تواند استرس باشد.
 
هنگامی که دچار استرس می‌شوید (خواه مدتی کوتاه، خواه مدتی طولانی) سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و بدن برای مقابله با این مشکل، هیستامین آزاد می‌کند. در صورتی که استرس برطرف نشود، واکنش‌های آلرژیک بدن سبب بروز کهیر خواهد شد. در این حالت حتی عواملی مانند سرما، گرما، صابون‌ها و لوسیون‌ها (که قبلا فرد نسبت به آنها حساسیت نداشته) نیز ممکن است پوست بدن را تحریک کنند.


تیک چشم از علائم استرس

وقتی ما دائما تحت استرس قرار می گیریم، بدن ما به صورت های متفاوتی از خود واکنش نشان می دهد. پرش چشم می تواند یکی از نشانه های استرس در ما باشد .


سردرد از دردهای ناشی از استرس

به گفته دکتر تاد شوات Todd Schwedt، مدیر مرکز سردرد دانشگاه واشنگتن؛ مواجهه غیر منتظره با استرس می تواند بی درنگ باعث میگرن شود. هر روز به اندازه کافی بخوابید و مطابق برنامه غذا بخورید تا سایر محرک های میگرن را به حداقل برسانید.


بی خوابی علائم استرس بالا

اینسومنیا یا بیخوابی یکی از مشکلات رایج این روزهاست. همه ی ما باید هر شب حدود هشت ساعت بخوابیم، اما اگر به سختی به خواب می روید و زمانی که خواب چشمانتان را می رباید، بیدار می شوید و این بیدار شدن ها چند بار در طول شب رخ می دهد، نشان می دهد که دچار استرس هستید.

بدون شک چنین وضعیتی انرژی و تمرکز روزانه شما را کاهش می دهد و استرس را بیشتر می کند.


حواس‌پرتی از علائم استرس در انسان

حواس‌پرتی یکی از نشانه‌های شایع استرس است. در این حالت، فشار وارده بر بدن بیش از حد است و بنابراین قدرت تمرکز کاهش می‌یابد. بار مسئولیت زیاد در زندگی سبب می‌شود پیگیری امور جزئی تا حدودی دشوار باشد. بنابراین اگر به‌سادگی جای دسته‌کلید یا اشیای دیگر را فراموش می‌کنید، یا قرار ملاقات‌ها و جلسات را از دست می‌دهید، احتمالا استرس زیادی دارید. اجازه ندهید کار از این بدتر شود و استرس‌تان را درمان کنید.


کمردرد بی علت از علائم استرس اعصاب

معمولا کمردرد به دلیل مشکلات بدنی رخ می دهد و مشکلات روحی نقشی در آن ندارند. اما با این حال استرس می تواند شدت و مدت زمان دردهای کمری را بیشتر کند.


حالت تهوع

تا به حال شده برایتان مشکلی پیش آمده باشد در حالیکه نگران هستید احساس تهوع به شما دست دهد ؟استرس باعث میشود حالت تهوع پیدا کنید که این حالت تهوع به دنبال نگرانی پیش می آید. اگر این نگرانی تبدیل به وسواس فکری آزار دهنده شود، نشانه عدم سلامت و بیماری است. 


جوش زدن از علایم استرس

همیشه این تصور وجود دارد که جوش ها مخصوص نوجوانان هستند، اما افراد بزرگسالی که قربانی استرس و همچنین بدغذایی شده اند نیز جوش می زنند.

زمانی که بدن تحت استرس باشد، صورت جوش می زند که در واقع جوش های عصبی محسوب می شوند.1

علائم استرس چیست؟


ناپایداری وزن بدن

بدن به طور طبیعی هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند که در تنظیم قند خون و سوخت‌و‌ساز بدن نقش مهمی دارد. هنگامی که استرس دارید این هورمون بیش از حد طبیعی ترشح می‌شود. از این رو، عملکرد بدن در تنظیم قند خون مختل می‌شود و نحوه‌ی سوخت‌و‌ساز چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات تغییر می‌کند. در چنین شرایطی، یا فرد دچار کم‌اشتهایی می‌شود و یا پرخوری می‌کند که هر دو از رفتارهای ناسالم در تغذیه هستند و سبب کاهش یا افزایش وزن ‌می‌شوند.


بیماری‌های گوارشی

استرس به روش‌های مختلفی روی معده و عملکرد دستگاه گوارش تأثیر منفی می‌گذارد. هنگامی که استرس دارید، معده اسیدهای گوارشی بیشتری را تولید می‌کند که ممکن است سبب سوزش سردل (حالتی که با درد در ناحیه‌ی معده و احساس طعم تلخ در دهان همراه است) شود. همچنین هنگام استرس، تخلیه‌ی مواد از معده به روده به آهستگی صورت می‌گیرد که به تجمع گاز معده و نفخ می‌انجامد.


سرماخوردگی

افرادی که به طور مرتب استرس دارند، معمولا بیشتر از دیگران دچار سرماخوردگی می‌شوند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن این افراد بسیار ضعیف است و نمی‌تواند به خوبی در برابر ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا مقاومت کند. برای رفع استرس و ایجاد آرامش، مصرف چای بابونه و چای زنجبیل و همچنین دوش گرفتن با عصاره نعناع و اسطوخودوس بسیار مفید است.


کاهش توانایی‌های ذهنی

ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول هنگام استرس، بر توانایی مغز و حافظه تأثیر می‌گذارد. استرس زیاد، سبب کاهش تمرکز می‌شود و در صورتی که درمان نشود، اضطراب، افسردگی و مشکلات حافظه را به دنبال خواهد داشت.2


آکنه

اگر فکر می‌کنید که آکنه فقط کابوس دوران نوجوانی است و در سنین بالاتر سراغ‌تان نخواهد آمد، کاملا در اشتباه هستید. آکنه در هر سن و هر دوره‌ای از زندگی ممکن است ظاهر شود. یکی از عوامل ایجاد آکنه و جوش استرس است. هنگامی که استرس دارید، بدن هورمون کورتیزول بیشتری ترشح می‌کند که سبب می‌شود غدد پوست، چربی بیشتری تولید کنند. تجمع چربی اضافی در فولیکول‌های مو و همچنین سلول‌های مرده‌ی پوست، موجبات بروز جوش و آکنه را فراهم می‌کند.


ریزش مو

فرایند طبیعی رشد موی سر به صورت چرخه‌ای است که در آن موهای قدیمی می‌ریزند و فولیکول‌های جدید مو جایگزین آنها می‌شوند. بنابراین از دست دادن تعداد محدودی مو در روز طبیعی است. استرس شدید می‌تواند با ایجاد اختلال در این چرخه، تعداد زیادی از موها را همزمان به مرحله‌ای برساند که مرحله‌ی استراحت نامیده می‌شود. پس از این مرحله (که دو تا سه ماه به طول می‌انجامد) این موها بدون جایگزین شدن شروع به ریزش می‌کنند. استرس همچنین سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کند و سبب ریزش مو شود.


همین امروز برای درمان استرس اقدام کنید

روش‌های متعددی برای درمان استرس وجود دارد. ورزش و مراقبه (مدیتیشن) برای تمدد اعصاب و ایجاد آرامش بسیار مفید هستند. همچنین می‌توانید از کتاب‌های رنگ‌آمیزی برای بزرگسالان، لوازم هنری، بازی‌های فکری، جدول کلمات و سرگرمی‌های دیگری که به صورت مجموعه در بازار موجود است (و دقیقا با هدف درمان استرس طراحی شده‌اند) استفاده کنید.3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.chetor.com
3.www.vista.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما