آشنایی با ویژگی های انسان همدل

همدلی یعنی اینکه بفهمید طرف مقابل از چه چیزی در رنج است؛ چه مسئله‌ای او را نارحت می‌کند و چطور می‌توانید خود را جای او بگذارید و احساس او را درک کنید. همدلی رابطه شما را با دیگران مستحکم می‌کند؛ اجازه می‌دهد آن‌ها را درک کنید و آن‌ها نیز شما را بفهمند. همدلی کردن یعنی شناخت احساسات و هیجانات دیگران و دیدن دنیا از دریچه چشم آن‌ها.
شنبه، 6 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با ویژگی های انسان همدل

همدلی چیست؟

همدلی، توانایی درک احساسات و دیدگاه‌های دیگران و استفاده از این دانسته‌ها برای مدیریت رفتارمان تعریف می‌شود. طبق تحقیقات، آدم‌های همدل گرایش به بخشندگیِ بیشتر دارند و نسبت به رفاه دیگران از خود علاقه نشان می‌دهند.

آنها همچنین روابط شادتری را تجربه می‌کنند و از احساس بهزیستی فردی (personal well-being) بیشتری برخوردارند. علاوه بر این همدلی، توانایی رهبری را ارتقا می‌دهد و شکل‌گیری مکالمه‌ی مؤثر را آسان‌تر می‌کند. بین همدلی با ترحم یا مهربانی تفاوت وجود دارد.

نمی‌توان همدلی را با قانون طلایی «با دیگران چنان رفتار کن که دلت می‌خواهد با تو رفتار کنند.» معادل دانست؛ به عکس، باید گفت: «با دیگران رفتاری نکن که دلت می‌خواهد آنها با تو داشته باشند، زیرا ممکن است رفتاری دیگر دلخواه آن افراد باشد.» می‌توان گفت همدلی کشف همین خواسته‌هاست.1
 

نشانه های آدم همدل

 
شهود خوبی دارند
تا به حال احساس کرده اید که واکنش شدید شما به برخی شرایط منجر به احساس خستگی می شود. شاید شما با شرایط پیش آمده صادق نبوده اید و این عدم صداقت باعث صرف انرژی زیاد شما و در نهایت خستگی می شود.

باری سوسکیند، یک درمانگر در لس آنجلس، متخصص در روابط، پیشنهاد می کند افراد همدل می توانند نشانه های ظریفی را که در مورد افکار دیگران دارند را درک کنند و فکر آنها را بخوانند. او می گوید: شهود یک همدلی اغلب به آن ها می گوید که آیا کسی راستگو می گوید یا نه.
 
افراد همدل در طبیعت آرامش می گیرند
هرکسی می تواند از وقت گذرانی در محیط های طبیعی بهره مند شود. اما افراد همدل حتی ممکن است بیشتر به سمت طبیعت کشیده شوند و از طبیعت بیشتر لذت ببرند. زیرا محیط های طبیعی فضای آرام بخشی را برای این افراد فراهم می کنند.

افراد با خصوصیت همدل بودن ممکن است هنگام پیاده روی به تنهایی در جنگلی با نور آفتاب یا تماشای برخورد امواج با ساحل، کاملا به آرامش برسند.

حتی یک پیاده روی آرام در باغ یا یک ساعت نشستن در زیر درختان ممکن است روحیه آنها را بالا ببرد، تحریک بیش از حد را آرام کرده و به آرامش آنها کمک کند.

آشنایی با ویژگی های انسان همدل
 
افراد همدل در مکان های شلوغ حس خوبی ندارند
به گفته سوسکیند، افراد همدل فقط در حضور یک فرد می توانند انرژی مثبت و منفی را جذب کنند. در مکان های شلوغ ممکن است این حساسیت آنها بیشتر شود. حتی امکان دارد حساسیت آنها تقریبا غیر قابل تحمل باشد. در این شرایط ممکن است آنها در احساسات خودشان غرق شوند.

اگر به راحتی بتوانید احساس دیگران را درک کنید، به سختی می توانید «سر و صدای» احساسی جمعیت یا حتی گروه کوچکتر را برای مدت زمان طولانی تحمل کنید.

وقتی احساسات منفی، انرژی و یا حتی اضطراب جسمی اطرافیان بر روی شما تاثیر بگذارند، ممکن است بیش از حد تحت فشار قرار بگیرید یا از نظر جسمی دچار مشکل شوید. در نتیجه، ممکن است تنهایی و تنها بودن را ترجیح دهید. یا در یک محیط کوچک در کنار فقط با چند نفر، احساس راحتی کنید.
 
افراد همدل حساسیت بالایی به صدا و بو یا احساس دارند
افزایش حساسیت همدلی فقط مربوط به احساسات نیست. آنها نسبت به صدا، بو یا احساس، حساسیت بالایی دارند و ممکن است که نسبت به دنیای اطراف خود حساسیت بیشتری داشته باشند.

این علائم افراد همدل می تواند به معنای بروز شرایط زیر باشد:

رایحه ها و بوها با شدت بیشتری روی آنها تأثیر می گذارند.

آنها ترجیح می دهند با کمترین میزان صدا به رسانه ها گوش دهند.

برخی از اصوات ممکن است پاسخ احساسی آنها را تحریک کنند.

صدا های نامفهوم و احساسات جسمی ممکن است با شدت بیشتری بر آنها تأثیر بگذارد.2
 

راه‌های همدلی نمودن با اطرافیان

 
به دیگران اجازه دهید احساسات خود را مطرح کنند
به شخص مورد نظر پیشنهاد دهید که درباره احساسات خود یا تصمیماتی که می‌خواهد برای رویارویی با مشکلات به وجود آمده اتخاذ نماید، با شما صحبت کند. نیازی نیست که حتماً برای حل مشکل او راه‌حلی در ذهن داشته باشید.

یک گوش شنوا برای شنیدن دردودل هم وجود داشته باشد، گاهی کفایت می‌کند. البته فراموش نکنید که این پیشنهاد شما به خواهش و اصرار بیش از حد تبدیل نشود.

اجازه بدهید او با میل خود و به خواست خود این کار را انجام دهد نه تحت فشار و اصرار زیاد شما. چرا که اگر او حرفی را بزند و بعدها بابت عنوان کردن آن با شما خود را سرزنش کند، به هیچ عنوان به هدفی که داشته‌اید دست پیدا نمی‌کنید و در حقیقت یک مشکل به مشکلات آن شخص اضافه نموده‌اید و آن احساس پشیمانی از عنوان کردن آن مسئله است.
 
از زبان بدن خود برای نشان دادن همدلی خود استفاده کنید
زمانی که مشغول گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل خود هستید، می‌توانید با رفتار و حرکات خود نشان دهید که به حرف‌های او توجه دارید. به چشمان آن فرد نگاه کنید و هر از چند گاهی سر خود را به نشانه تأیید حرف‌های او تکان دهید. دقت داشته باشید که بدن خود را دقیقاً به سمت فرد گوینده قرار داده باشید و رفتار یا حرکتی نکنید که او تصور کند شما از گوش دادن به حرف‌های او خسته شده‌اید.

گاهی شما واقعاً به صحبت‌های فرد گوش می‌دهید اما در بین صحبت‌های او به گوشی خود نگاه می‌اندازید یا به انجام کار دیگری مشغول می‌شوید. این حرکات دقیقاً کارهایی هستند که ممکن است فرد گوینده را به اشتباه بیندازد. به او دقت کنید و حتی اگر لازم است گوشی موبایل خود را خاموش کرده و دست از تمامی کارهای خود بکشید.

آشنایی با ویژگی های انسان همدل
 
در ابتدا به دقت گوش دهید و سپس نظر خود را عنوان کنید
در بسیاری از موارد فرد مورد نظر بیش از هر چیزی به کسی نیاز دارد که به حرف‌ها او گوش کند. او با این کار احساس می‌کند که حمایت اطرافیان خود را دارد حتی اگر در واقعیت شما هیچ کاری برای کمک به حل مشکل او انجام ندهید.

پس قبل از اینکه شروع کنید به نصیحت کردن و ارائه توصیه‌هایی که تصور می‌کنید کارآمد هستند، با دقت به حرف‌های آن شخص گوش دهید. زمانی که او صحبت خود را به پایان رساند، زمان آن می‌رسد که شما ایده‌ها و نظرات خود را مطرح کنید تا شاید بتوانید به او در حل مشکل به وجود آمده کمک کنید. 
 
در صورت نیاز، به آنها پیشنهاد کمک دهید
گاهی ممکن است شما بتوانید برای حل آن مشکل به فرد مورد نظر کمک کنید. تشخیص اینکه شما توانایی لازم برای کمک به آن فرد را دارید یا نه و اگر دارید در چه زمینه‌ای می‌توانید این کار را انجام دهید، بر عهده خود شما می‌باشد. اما اگر می‌خواهید مثل یک فرد همدل رفتار کنید، یاد بگیرید که هیچگاه در کمک کردن به دیگران به خودتان شک و تردید راه ندهید و هر کاری که در توانتان است را انجام دهید.
 
خودتان را جای دیگران قرار دهید
شاید شنیده‌اید که می‌گویند اگر می‌خواهید راه رفتن کسی را قضاوت کنید، کفش‌های او را به پا کرده و سعی کنید با آنها راه بروید. این موضوعی است که اگر می‌خواهید فردی باشید که در مواقع سخت و دشوار به دیگران کمک کنید، باید به آن دقت داشته باشید.

به هیچ عنوان سعی نکنید دیگران را قضاوت کنید یا با نصیحت‌های نابجا آنها را از اینکه حرف خود را با شما در میان گذاشته‌اند، پشیمان کنید. شاید برای شما پیش آمده باشد که با شخصی دردودل کرده‌اید و او تمام مدت با گفتن این جمله که: «بهت گفته بودم که این اتفاق می‌افتد» در میان حرف‌های شما پریده است و با تکرار این جمله شما را ناراحت کرده است.

یاد بگیرید که اگر قرار است با کسی همدل شوید، با اینگونه حرف زدن، بیش از قبل به او احساس منفی القا نکنید. شما قرار نیست کسی را قضاوت کنید. شما فقط قرار است با گوش دادن و در صورت امکان کمک کردن، سبب شوید آن شخص احساس بهتری پیدا کند.3

آشنایی با ویژگی های انسان همدل

همدلی با دیگران چه مزایایی در زندگی ما دارد؟

۱. همدلی ارتباط بین فردی، افراد را تقویت می‌کند.

۲. احساس درک شدگی از سوی دیگران را افزایش می‌دهد و باعث رهایی از تنهایی، حمایت اجتماعی، علاقه اجتماعی

۳. احترام و اعتماد در بین افراد را افزایش می‌دهد.

۴. باعث افزایش مسئولیت‌پذیری در برابر دیگران می‌شود.

۵. بیماری‌های روان تنی، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.4

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.pezeshket.com
3.www.ezzatkhah.com
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.