مزایا و معایب زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی، همچنین زایمان واژن نامیده می شود، یک هدیه شگفت انگیز است که مادر می تواند به خود و فرزندش بدهد البته برخی از شرایط منجر به سزارین می شود، اما هنگامی که مادر حق انتخاب دارد، زایمان طبیعی بهترین گزینه است. در ادامه با مزایا و معایب زایمان طبیعی آشنا خواهید شد.
يکشنبه، 7 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب زایمان طبیعی چیست؟
تولد نوزاد یک فرایند فیزیولوژیک طبیعی است که بدن برای آن طراحی شده است. زایمان بخشی از چرخه طبیعی تولید مثل است. در اکثر موقعیت ها، به ویژه زمانی که مداخلات غیر ضروری لازم نیست، زایمان طبیعی یک روش کاملا بی خطر و سالم است که به دیگر روش های زایمان ترجیح داده می شود.

به هرحال بارداری و زایمان گرچه فرایندهای طبیعی هستند، اما بدون خطر هم نیستند. آگاهی از نتایج و مزایای احتمالی انواع تولد به شما کمک می کند تصمیم درستی بگیرید. به علاوه لازم است به یاد داشته باشید که گرچه زایمان طبیعی دارای خطراتی هست، اما عوارض و خطرات آن در مقایسه با سزارین کمتر است.

سزارین به عنوان یک روش اورژانسی استفاده می شود و در مواقعی توصیه می شود که نوزاد و مادر را خطر تهدید می کند. در ادامه به برخی از عوارض زایمان طبیعی اشاره می کنیم. 1


عوارض کوتاه مدت زایمان طبیعی

1- انقباض های رحم در حین زایمان مادر

2- نامرتب شدن ضربان جنین

3- تحت فشار قرار گرفتن بند ناف نوزاد در طول زایمان: در این حالت ممکن است مادر در حین زایمان دچار خونریزی شود.

4- خونریزی: تا حد 500 سی سی طبیعی است. اگر میزان خونریزی زیاد باشد و مادر دیر به پزشک مراجعه کند، احتمال اینکه جانش را از دست بدهد وجود دارد.

5- تغییر فرم دستگاه تناسلی: افتادگی مثانه یا پارگی قسمت انتهایی واژن، عمدتا در خانم هایی که زایمان های متعدد داشته اند یا جنین درشت دارند دیده می شود.

6- عفونت

7- فشار خون بالا

8- درد شدید: یکی از روش های کنترل درد، تزریق داروی مسکن داخل عضله است. روش دوم استفاده از گازهای تنفسی است و درد زایمان مادر با تنفس این گاز تا حدودی کاهش پیدا می کند. روش سوم، ایجاد بی حسی از طریق اپیدورال در ناحیه کمر است. داروی بی حسی با استفاده از سوزن باریکی از میان ستون فقرات مادر به داخل فضای اپیدورال تزریق شده و زائو دچار بیهوشی موضعی در ناحیه کمر می شود که این خود عوارضی را در پی دارد.

9- تولد دیررس نوزاد در نتیجه تزریق داروی بی حسی: تزریق داروی بی حسی در فضای اپیدورال، زایمان را به تاخیر می انداز. یعنی اگر قرار است نوزاد در طول 6 ساعت به دنیا بیاید، این زمان به 8 ساعت تغییر پیدا می کند.

10- ناتوانی مادر در زور زدن: تزریق داروی بی حسی باعث می شود تا مادر توان لازم برای زور زدن را نداشته باشد و پزشکان از فورسپس برای خارج کردن نوزاد استفاده کنند.

11- استرس زیاد: تولد به موقع نوزاد و جلوگیری از آسیب های بعدی به بچه و مادر


عوارض بلندمدت زایمان طبیعی

1- خونریزی های دیررس: یعنی ممکن است بعد از زایمان مقداری از جفت درون بدن باقی مانده و مادر بعد از چند روز دچار خونریزی شده و عفونت کند.

2- افتادگی، شل شدگی و باز شدن واژن: خانم ها بیشترین شکایت را از این مورد دارند.

3- عدم کنترل ادرار و مدفوع: عدم کنترل ادرار شایع تر است. عدم کنترل مدفوع در مادرانی دیده می شود که ماهیچه های اسفنکتر مقعدشان در موقع زایمان آسیب دیده باشد.


مزایا زایمان طبیعی

1- جمع شدن سریع رحم

2- سرپا شدن: اگر مادر بعد از زایمان طبیعی در قسمت انتهایی واژنش برش نداشته باشد، یکی دو ساعت بعد می تواند بنشیند. در صورتی که برش داشته باشد، با استفاده از مسکّن در کمتر از شش ساعت می تواند سرپا شود اما نمی تواند فعالیت های روزمره اش را داشته باشد.

3- ارتباط بهتر نوزاد با مادر: در زایمان طبیعی چون نوزاد بلافاصله در آغوش مادر قرار می گیرد، نوزاد از اولین شیر مادر که به نوعی واکسن هم هست، تغذیه کرده و تکامل بهتری پیدا می کند. علاوه بر اینها مادر هر چه زودتر نوزادش را در آغوشش بگیرد، خونریزی پس از زایمانش کمتر خواهد بود.2

4- زایمان هنگامی که کودک آماده است: داشتن زایمان طبیعی به کودک فرصت می دهد ،هنگامی که او آماده است بیرون بیاید ، اگر چه سزارین هم زمانی که نوزاد کاملا رشد کرده انجام می شود، اما به این معنی نیست که کودک آماده تولد است فقط در تولد طبیعی، فرایندهای طبیعی به کودک کمک می کنند، وقتی که آماده است بیرون بیاید.

5- بدون خطرات پس از عمل: با انتخاب زایمان طبیعی، از خطرات پس از عمل جراحی که شامل عفونت، مشکلات روده و و اثرات بیهوشی است، به دور خواهید بود ،کسانی که سزارین میشوند، در طی 8 هفته اول پس از زایمان، مسائل بهداشتی شامل عفونت ادراری و کم خونی را تجربه خواهند کرد.

6- انتقال آرام از رحم به جهان خارج: طبیعت از سفر کودک به جهان خارج مراقبت خواهد کرد ، در زایمان طبیعی، عملکرد تنفسی افزایش یافته و قند خون تنظیم می شود ، گردش خون در مغز نوزاد نیز افزایش می یابدو هورمون های تولید شده در زایمان طبیعی باعث تقویت وابستگی کودک و مادر می شوند.

7- تغذیه زودرس: مزیت بسیار مهمی از زایمان طبیعی این است که تغذیه سالمی خواهد داشت ، تغذیه فوری شیر مادر ،دارای مزایای فراوان از جمله افزایش ایمنی نوزاد است شیردهی در عرض یک ساعت پس از زایمان، تضمین می کند که کودک آغوز را که سرشار از مواد مغذی است دریافت می کند.

یک کودک که در ساعات اول تولد از شیر مادر تغذیه می شود، برای مدت طولانی شیر مادر را تامین می کند، تغذیه از شیر مادر موجب افزایش شیر میشود. زایمان طبیعی همچنین موجب تماس پوستی می شود که به کودک کمک می کند گرم شود و همچنین از سیستم قلبی و تنفسی کودک حمایت می کند.

8- کاهش خطر افسردگی پس از زایمان: افسردگی پس از زایمان ،یک بیماری بسیار شایع است که بر اساس یک انجمن روانشناسی آمریکایی از هر هفت مادر یکی مبتلا به آن است نشانه ها متنوع هستند که شامل :

احساس ناکافی یا گناه
فقدان حس پیوند به کودک .
تحریک پذیری و عصبانیت.
الگوهای خواب نامنظم
احساس پوچی
افکار خودکشی

بسیاری از زنان یک یا چند مورد از علائم را برای مدت کوتاهی تجربه می کنند،اما موضوع خیلی جدی نیست. اگر فکر می کنید که ممکن است از افسردگی بعد از زایمان رنج ببرید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، چرا که بدون درمان، شاید به روانپریشی منجر شود، و مادر و کودک را در معرض آسیب قرار دهد.

با این حال، توجه داشته باشید که افسردگی بعد از زایمان طبیعی، بسیار کمتر از سزارین است ، بیان شده است که علت افسردگی بعد از زایمان به دلیل کمبود سطح اکسیتوسین است، هورمونی که موقع عاشق شدن و در زمان زایمان طبیعی ترشح می شود.

مزایا و معایب زایمان طبیعی چیست؟

9- پاسخ بیشتر مغز مادر به نوزاد : یک مطالعه در مجله روانشناسی کودکان با استفاده از اسکن MRI حساسیت و واکنش مغز مادران به گریه نوزاد را مورد بررسی قرار داده است ، اسکن MRI نشان داد که، مادرانی که به طور طبیعی زایمان کرده اند دارای بخش هایی فعال تر مغزی نسبت به مادران سزارینی هستند این قسمت های مغز، با احساسات و رفتار والدین همراه است.

به این ترتیب، به این نتیجه رسیدند که ،مادران به طور متوسط ​​به نوزادانشان پاسخگو تر هستند، اگر زایمان طبیعی داشته باشند مجددا تصور می شود که کمبود اکسیتوسین،که در طی تولد طبیعی ایجاد می شود، مسئول است، زیرا اکسیتوسین عامل اصلی پیوند فرزندان با مادر است.

10- کاهش مشکلات ریه: فشار زایمان طبیعی، موجب میشود تا مایع آمنیوتیک در ریه های کودک از بدن او خارج شود، بنابراین خطر بیماری تنفسی از جمله آلرژی و آسم را کاهش می دهد ،نوزادانی که از طریق سزارین به دنیا میایند ،در خطر ابتلا به آسم قرار می گیرند. 3


پی نوشت:
1.www.seemorgh.com
2.www.beytoote.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما