علل و درمان خونریزی غیر طبیعی رحم چیست؟

خونریزی غیر طبیعی رحم در بین دوره های قاعدگی با مدت زمان طولانی و خونریزی شدید می باشد که ممکن است در سنین مختلف خانم ها ایجاد شود.
دوشنبه، 8 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
علل و درمان خونریزی غیر طبیعی رحم چیست؟

خونریزی غیر طبیعی رحمی

خونریزی غیرعادی رحمی به معنای هر گونه خونریزی شدید یا غیرمعمول از رحم (از طریق مهبل) است. این نوع خونریزی می‌تواند هر زمان در طول عادت ماهانه اتفاق بیفتد.همچنین خونریزی پیش بینی نشده در افرادی که در دوران یائسگی به سر می برند و تحت هورمون درمانی هستند.


انواع خونریزی غیر طبیعی رحم


منوراژی
منوراژی به شرایطی گفته می شود که در آن در یک سیکل قاعدگی به دلیل وجود تومورهای بدخیم میزان خونریزی بیش از 80 سی سی باشد.

هیپومنوره
به شرایطی اطلاق می شود که در آن میزان خونریزی کم و خفیف است ، معمولا در کسانی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند این اتفاق رخ می دهد.

متروراژی
به شرایطی که در آن مابین سیکل های قاعدگی لکه بینی یا خونریزی اتفاق می افتد.

الیگومنوره
شرایطی که در آن فاصله دو سیکل قاعدگی بیش از 35 روز باشد.

پلی منور
به شرایطی که فاصله دو سیکل قاعدگی کمتر از 21 روز باشد.

زنان جوانی که در دهه 20 و 30 زندگی خود هستند : یکی از عوامل رایج خونریزی در زنان حاملگی است. بسیاری از زنان در چند ماه اول یک حاملگی نرمال دچار خونریزی می‌شوند. برخی از قرص‌های ضدبارداری یا ابزار درون رحمی (IUD) همچنین می‌تواند باعث خونریزی غیر طبیعی شود.

زنانی که در دهه 40 و اوایل دهه 50 زندگی خود هستند : در سال‌های منتهی به یائسگی و در زمان آغاز یائسگی، زنان ماه‌های بدون تخمک‌گذاری را تجربه می‌کنند. چنین چیزی می‌تواند باعث خونریزی غیرعادی رحمی از جمله قاعدگی‌هایی با خونریزی سنگین ، و سبک بصورت غیرمنظم شود. 1


علت خونریزی غیر طبیعی رحم


افزایش حجم خونریزی
ممکن است بیمار از این شکایت داشته باشد که اخیرا حجم خونریزی وی بیشتر شده است. یعنی حجم خونریزی نسبت به سیکل های دیگر افزایش داشته است.

اختلال در فاصله بین دوره های قاعدگی
خونریزی غیر طبیعی رحم می تواند به صورت اختلال در فواصل باشد. به طور عادی در یک خانم از شروع قاعدگی فعلی تا شروع قاعدگی بعدی، فاصله بین پریودی اطلاق می شود که به طور طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز است.

اگر طول دوره قاعدگی در این عددها نگنجد، یعنی بیشتر از ۳۵ و کمتر از ۲۱ روز باشد، یک اختلال محسوب شده و باید بررسی شود. پس طول زمان سیکل قاعدگی نیز در دسته خونریزی های غیر طبیعی رحم قرار می گیرد.

لکه بینی در فواصل بین قاعدگی
بیمار از این شکایت می کند که بین دوران پریود دچار لکه بینی می شود. یا اینکه طول دوره پریود او یعنی از زمانی که پریود شروع می شود تا زمانی که تمام شود بیشتر از ۷ روز است.

به طور طبیعی طول دوره پریود بین ۲ تا ۷ روز است. اگر طول دوره پریود بیش از ۷ روز شود باید بررسی شود. یا اینکه بیماری اظهار می کند که پاک شده و بعد از چند روز دچار لکه بینی می شود. در این مواقع نیز باید بیمار توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

پس خونریزی غیر طبیعی رحم شامل طیف گسترده ای از شکایات بیمار می تواند باشد. در مرحله اول یک شرح حال دقیق از بیمار گرفته می شود و اینکه در واقع در چه شرایطی، این خونریزی برای بیمار ایجاد می شود نیز اهمیت دارد.

به طور مثال بیمار عنوان می کند که بعد از برقراری رابطه جنسی دچار خونریزی می شود یا اینکه قبل از این که پریود شروع شود دچار لکه بینی می شود. این اختلال متخصص زنان و زایمان را به سمت تشخیص های خاص می برد. 2


عوارض خونریزی غیر طبیعی رحم

عدم تخمک گذاری

آندومتر آتروفیک

بارداری

تهدید به سقط یا سقط خود به خود

بدخیمی ( مثلا کارسینوم یا هیپرپلازی آندومتر ، سرطان گردن رحم یا مهبل )

ضایعات خوش خیم ( مثل پولیپ ، کیست های تخمدان ، لیومیوماتا )

ضربه یا جسم خارجی

بیماری های داخلی مانند اختلال در کبد ، کلیه ، تیروئید


تشخیص خونریزی غیر طبیعی رحم

ارزیابی اولیه شامل شرح حال و معاینه بالینی
در شرح حال زمان و مقدار خونریزی ، تاریخچه قاعدگی (مثلا شروع قاعدگی ، قاعدگی های اخیر ، علائم آن ) ، سابقه خانوادگی ، اختلالات خونریزی دهنده ارزیابی می شود . همچنین با این معاینه علل مهبلی ، گردن رحمی ، گوارشی و ادراری – تناسلی خونریزی را رد کرد و توده های موجود در رحم را بررسی کرد .

آزمایش بارداری

آزمایش های هورمونی
این آزمایش ها شامل پرولاکتین ، هورمون محرک تیروئید ، هورمون لوتئینیزه کننده (LH)   و هومون محرک فولیکول (FSH)

تست پاپ اسمیر برای غربال کردن بیمار از نظر وجود سرطان گردن رحم انجام می شود .

سونوگرافی از لگن ممکن است برای ارزیابی بیمار از نظر فیبروئید ها یا توده های دیگر انجام شود .

بیوپسی از آندومتر به ویژه در زنان مسن تر از 35 سال یا زنان چاق که برای ابتلا به هیپرپلازی آندومتر در معرض خطر بیشتری هستند . برای غربال کردن بیماران از نظر سرطان و هیپرپلازی آندومتر نمونه از بافت آندومتر برداشته می شود و در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد . در صورتی که پزشک نتواند از بیوپسی استفاده کند ممکن است از هیستروسکوپی برای رویت مستقیم حفره داخل رحم استفاده شود . 3


علل و درمان خونریزی غیر طبیعی رحم چیست؟

درمان خونریزی غیر طبیعی رحم

چندین گزینه درمانی برای خونریزی غیرطبیعی رحم وجود دارد که البته درمان به علت خونریزی بستگی دارد، و هم به سن و اینکه آیا می خواهید در آینده حامله شوید یا خیر. پزشک به شما کمک می کند تصمیم بگیرید کدام روش برایتان مناسب است.

برخی از گزینه های درمان خونریزی رحم شامل موارد زیر هستند:

دستگاه داخل رحمی (آی یو دی)
ممکن است پزشک آی یو دی را پیشنهاد کند. آی یو دی یک وسیله پلاستیکی کوچک است که پزشک از طریق واژن آن را برای جلوگیری از بارداری وارد رحم شما می کند.
یک نوع از آی یو دی، هورمون ها را آزاد می کند و این نوع می تواند به طور قابل توجهی خونریزی غیرطبیعی را کاهش دهد.مانند قرص های کنترل بارداری، گاهی آی یو آی می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی شود. اگر این اتفاق برای شما افتاد، به پزشکتان بگویید.

قرص های کنترل بارداری
قرص های کنترل بارداری شامل هورمون هایی هستند که می توانند پوشش رحم شما را از بیش از حد ضخیم نگه دارند. آن ها همچنین می توانند به مرتب کردن چرخه قاعدگی کمک کنند و درد شکم را کاهش دهند. برخی از انواع قرص های کنترل بارداری، به ویژه قرص پروژستین می توانند باعث خونریزی غیرطبیعی برای برخی از زنان شوند.

اتساع و کورتاژ
روشی است که در آن دهانه رحم به اندازه کافی باز می شود تا یک ابزار جراحی بتواند به رحم وارد شود. پزشک از ابزارهای جدا کردن آستر رحم استفاده می کند و پوشش خارج شده در آزمایشگاه برای پیدا کردن بافت غیر عادی چک می شود.

هیسترکتومی
این نوع جراحی رحم را از بین می برد. اگر یک هیسترکتومی داشته باشید، دیگر پریود نمی شوید و نمی توانید باردار شوید. هیسترکتومی جراحی بزرگی است که به بی هوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد. تخریب آندومتر یک روش جراحی است که آستر رحم را از بین می برند. بر خلاف یک هیسترکتومی، رحم را حذف نمی کند.

تخریب آندومتر می تواند تمام خون قاعدگی را در برخی از زنان متوقف کند. با این حال، برخی از زنان هنوز هم خون و یا لکه های خون را پس از این عمل دارند. چند زن پس از این روند، دوره های قاعدگی منظمی دارند.

زنانی که روش تخریب آندومتر را انجام می دهند، هنوز نیاز به استفاده از نوعی کنترل بارداری دارند، حتی با وجود این در اکثر موارد، حاملگی به احتمال زیاد بعد از این روند وجود ندارد.

زمان ریکاوری بعد از این روش کوتاه تر از زمان ریکاوری بعد از هیسترکتومی است. 4


پی نوشت:
1.www.drnedasalarieh.com
2.www.dr-sakhaei.com
3.www.clinictaban.com
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.