با فواید ورزش شنا آشنا شوید

ورزش شنا یکی از بهترین ورزش های آبی و هوازی است که مزایای زیادی برای بدن دارد ومی تواند برای سلامتی مفید باشد. در ادامه همراه ما باشید تا با مزایای شنا در آب برای تناسب اندام بدن و درمان برخی بیماری ها بیشتر آشنا شوید.
دوشنبه، 29 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با فواید ورزش شنا آشنا شوید
حتما شنیده اید که کارشناسان توصیه می کنند بزرگسالان 150 دقیقه فعالیت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت شدید در هفته داشته باشند. شنا یک روش عالی برای برای درگیر کردن کل بدن و سیستم قلبی عروقی است. یک ساعت شنا، تقریبا همان مقدار کالری را می سوزاند اما هیچ تاثیر منفی بر استخوان و مفاصل شما ندارد.

شنا، چهارمین فعالیت محبوب در ایالات متحده است. مزایای متعددی وجود دارد که شما می توانید از شنا کردن به دست آورید به این شرط که آن را به طور منظم انجام دهید.


کار بر روی تمام عضلات بدن

یکی از بزرگترین مزایای شنا کردن این است که تمام بدن شما را به کار می گیرد.

ضربان قلب را افزایش می دهد بدون اینکه استرس به بدن تان وارد کند.

عضلات تان را زیبا می کند.

بدن تان را قدرتمند می کند.

استقامت ایجاد می کند.

شنا انواع مختلفی دارد که هر یک از آنها مانند کرال سینه، قورباغه، پروانه و غیره می توانند روی عضلات مختلفی تمرکز کنند. هر کدام از انواع شنا را که امتحان کنید فرقی ندارد در هر صورت بسیاری از عضلات بدن شما به کار گرفته می شوند تا بتوانید به راحتی در آب شنا کنید.


کار بر روی اندام های داخلی بدن

در حالیکه شنا بر روی ماهیچه های شما تاثیر مثبتی می گذارد، بر سیستم قلب و عروق نیز موثر است و باعث تقویت قلب و ریه ها می شود حتی کارشناسان معتقدند ممکن است خطر مرگ را کاهش دهد. شناگران نصف افراد غیر فعال در خطر مرگ هستند. برخی مطالعات هم نشان می دهد که ممکن است به کاهش فشار خون و کنترل قند خون هم کمک کند.

با فواید ورزش شنا آشنا شوید


مناسب برای افراد مبتلا به آرتروز، معلولیت و کسانی که صدمه دیده اند

شنا حتی ممکن است به کاهش برخی از دردهای شما کمک کند یا صدمات تان را بهبود بخشد. مطالعات نشان می دهند شنا می تواند درد را در افرادی که دچار آرتروزهستند به میزان قابل توجهی کاهش دهد.


گزینه ای مناسب برای افراد مبتلا به آسم

شنا کردن در محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده برای افرادی که دچار آسم هستند بسیار مفید است. همچنین تمرینات تنفسی این ورزش هم می تواند به شما کمک کند تا ظرفیت ریه تان را گسترش داده و نفس خود را کنترل کنید.

برخی مطالعات نشان می دهند که شنا ممکن است خطر ابتلا به آسم را که به دلیل مصرف زیاد مواد شیمیایی ایجاد می شود، کاهش دهد. در صورتی که مبتلا به آسم هستید با پزشک خود درباره خطرات بالقوه آب استخر از جمله کلر مشورت نمایید.
 
بیشتر بخوانید:«کودکان شناگر باهوش تر، فعال تر و سالم تر​​​​​​​»


برای افراد مبتلا به ام اس مفید است

شنا برای افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند هم می تواند مفید باشد. آب باعث تحرک اندام ها می شود و همچنین یک مقاومت ملایم ایجاد می کند. در یک مطالعه، یک برنامه 20 هفته ای شنا توانست کاهش درد قابل توجهی در بیماران مبتلا به ام اس به وجود آورد. نشانه هایی همچون خستگی، افسردگی و ناتوانی هم در این افراد بهبود یافت. 1

تناسب اندام، لاغری شکم و کاهش وزن

شنا یکی از بهترین ورزش ها برای افزایش چربی سوزی بدن می باشد؛ تحقیقات نشان داده که ورزش شنا با افزایش چربی سوزی بدن به لاغری شکم کمک می کند و به دلیل افزایش کالری سوزی باعث تناسب اندام و کاهش وزن افراد می شود.


برای افراد مبتلا به دیسک کمر و دیسک گردن مفید است

مطالعات نشان داده که ورزش شنا، فشار موجود بر روی ستون فقرات را از بین می برد و می تواند به کاهش درد در افراد مبتلا به دیسک کمر و دیسک گردن کمک کند.


برای افراد مبتلا به  پوکی استخوان مفید است

مطالعات متعدد نشان داده که ورزش شنا باعث افزایش توده استخوانی شده و با تقویت استخوان ها، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.


دوران بارداری

مطالعات نشان می دهد که ورزش شنا در دوران بارداری باعث افزایش هوش جنین می شود.

زنان باردار که در اوایل تا اواسط دوران بارداری شنا می کنند، خطر ابتلا به زایمان زودرس و نقایص مادرزادی در جنین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

توصیه می شود که قبل از انجام ورزش شنا در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.
 


برای افراد مبتلا به  دیابت و قند خون مفید است

برخی تحقیقات اولیه نشان داده که ورزش شنا می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شود. همچنین شنا باعث کاهش حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.


برای افراد مبتلا به  آلزایمر مفید است

محققان گروه کوچکی از افراد مبتلا به زوال عقل را برای 12 هفته به انجام ورزش شنا تشویق کردند؛ نتیجه نشان داده که شنا باعث تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز شده و بیماری آلزایمر تا حدودی بهبود پیدا می کند.

همچنین ورزش شنا با افزایش جریان خون به مغز، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.


کاهش استرس، اضطراب و افسردگی

ورزش شنا یکی از بهترین روش ها برای کاهش تنش عصبی است که باعث آرامش شده و می تواند به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند. 2


افزایش قدرت قلبی – عروقی

ورزش‌های قلبی – عروقی ورزش‌هایی هستند که قلب، ریه‌ها و  سیستم عروقی بدن را به کار می‌گیرند. شنا جزو این گروه از ورزش‌ها است. بررسی‌ها نشان داده است افرادی که شنا می‌کنند نسبت به افرادی که فعالیتی ندارند. ۵۰ درصد کمتر در مرضی مرگ قرار دارند. شنا فشار خون را کاهش می‌دهد و قند خون را کنترل می‌کند.


مناسب برای همه سنین و همه بدن‌ها

افراد با آمادگی جسمانی مختلف و سن مختلف می‌توانند شنا کنند. تنها باید شدت شنا را مناسب شرایط خود انتخاب کنند.


شنا برای زنان خطر ندارد

زنان بارداری که به دلیل ‌اضافه وزن ممکن است با انجام ورزش‌های شدید آسیب ببینند. شنا برای این افراد خطری ندارد و راحت‌تر است.


نشاط بخش بودن شنا

افرادی که حوصله ورزش کردن ندارند، می‌توانند شنا را انتخاب کنند. این ورزش‌ نشاط بخش است و فرد را خسته نمی‌کند.


افزایش کیفیت خواب

ورزش برای افرادی که به دنبال داشتن خواب بهتر هستند و بی خوابی دارند، مناسب است.


بهبود بخشیدن به روحیه

ورزش باعث ترشح آندورفین می‌شود. به ‌این‌ ترتیب روحیه و اعتماد به نفس را بهبود می بخشد.


کم هزینه و قابل دسترس

بسیاری از شهرها استخرهایی با قیمت‌های متفاوتی دارند که اکثر مردم می‌توانند به راحتی از این امکانات استفاده کنند. 3


پی نوشت:
1.www.7ganj.ir
2.www.coca.ir
3.www.isna.ir


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.