آشنایی با خواص و مضرات خیار

خیار گیاهی است که به صورت گسترده کاشته می‌شود و به خانواده‌ی کدو‌ها تعلق دارد. در کل، این گیاه به عنوان سبزیجات شناخته می‌شود اما به طور تخصصی اگر بخواهیم صحبت کنیم، خیار میوه است. خیار سرشار از مواد مغذی است و برای سلامتی بدن و زیبایی فایده‌های معروف زیادی دارد. خوردن خیار برای سلامتی‌مان مفید است اما تا زمانی که در حد اعتدال مصرف شود چون مصرف بیش از حد خیار برای سلامتی‌مان ضرر دارد.
يکشنبه، 14 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص و مضرات خیار

ارزش غذایی خیار (100 گرم)

 
کالری 
16
 
پروتئین 
0.7 گرم
 
فیبر
0.5 گرم
 
کربوهیدرات 
3.6 گرم
 
قند 
1.7 گرم
 
چربی 
0.1 گرم
 

طبع خیار

طبیعت خیار سرد و تر می باشد. خیار غنی از ویتامین K، ویتامین های B، ویتامین A، ویتامین C و اسید فولیک، منیزیم، مولیبدن، سیلیس، مس، منگنز، پتاسیم و آنتی اکسیدان و فلاونوئید هاست.

گفته می شود که خیار حدود 10،000 سال پیش در هند کشت شده است، امروزه چین، ترکیه، روسیه، ایران و آمریکا بزرگترین تولید کنندگان خیار در جهان هستند.

خیار را می توان برای تهیه انواع سالاد، ترشی و خیارشور، ساندویچ پنیر و خیار، شربت خیار سکنجبین، پالوده خیار، مربای خیار و ماست و خیار و یا آب دوغ خیار استفاده کرد. 1

آشنایی با خواص و مضرات خیار

خواص خیار


آب رسانی بدن
۹۵ درصد خیار از آب تشکیل شده است. به همین دلیل بخصوص در روزهای گرم تابستان یا هنگام فعالیت بدنی شدید آب رسان خوبی است که خستگی، سرگیجه و سردرد را از بین می برد. از آن جا که بسیاری از سردردها در نتیجه کم آبی بدن به وجود می آید مصرف خیار روش درمانی خوبی برای پیشگیری از انواع سردرد است.
 
سلامت قلب
یک خیار متوسط ۱۵۲ میلی‌گرم پتاسیم دارد. به همین دلیل مثل موز برای افراد مبتلا به فشارخون میوه ای مناسب است تا ضمن کاهش فشار خون سلامت قلب را تضمین کند. خیار می تواند حتی جایگزین خوبی به جای موز برای دریافت پتاسیم باشد.
 
محافظت از مغز از خواص خیار
خیار خاصیت ضدالتهابی دارد. وجود التهابات در مغز باعث افسردگی و کاهش انتقال پیام های عصبی در مغز می شود.

خیار به دلیل خاصیت ضد التهابی به دلیل داشتن ماده ای به نام فیستین fisetin تاثیر مطلوبی در انتقال پیام های عصبی مغز دارد.

به همین دلیل افرادی که از خیار بیشتر استفاده می کنند کمتر دچار مشکلات ناشی از بیماری های عصبی می شوند.
 
سلامت پوست
این میوه جالیزی  قدرت عجیبی در سلامت پوست دارد. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان محصولات آرایشی بهداشتی ارگانیک از خیار و عصاره آن در تولید انواع ماسک و کرم ها از خواص خیار بهره می گیرند. خیار باعث آب رسانی پوست، درخشان شدن و رفع چین و چروک آن می شود.
 
خاصیت ضد التهابی
وجود التهابات در هر عضو بدن بیماری های مختلفی به دنبال دارد. خوردن خیار و هضم ساده آن به دلیل وجود موادی مثل پولی فنول polyphenols و کوکوربیتاسین cucurbitacins باعث شده تا خیار یک ماده ضد التهابی و ضد سرطانی قوی باشد.
 
مسکن دردها
خوردن خیار باعث تسکین درد می شود. این را هم باید مدیون موادی مثل فلاوونوید flavonoids و  تانن یا تانین tannins دانست که در خیار به وفور یافت می شود. این مواد خاصیت ضد آنتی اکسیدانی دارد که با از بین بردن رادیکال های آزاد اثرات ضد التهابی و ضد درد دارد.
 
رفع بوی بدن دهان
خیار میوه ای است که باکتری ها را از جمله باکتری های دهان را از بین می برد. آب فراوان موجود در خیار باعث تولید بزاق دهان می شود که مثل محلول شست و شوی دهان عمل می کند.
 
محکم کردن استخوان ها
باورش شاید سخت باشد ولی یک خیار متوسط ۲۲ درصد آن از ویتامین K تشکیل شده است. این ویتامین عامل اصلی استحکام استخوان ها است چون باعث جذب بهتر کلسیم در بدن می شود.
 
کاهش وزن
کالری کم و آب زیاد خیار آن را به سوپر غذایی برای رژیم های کاهش وزن تبدیل کرده است.

از آن جا که خیار باعث آب رسانی بدن و پرکردن حجم معده می شود شخص نیاز کمتری به خوردن مواد دیگر پیدا می کند.

به همین دلیل یک میان وعده خوب و سالم و بدون خطر برای افراد چاق محسوب می شود.

خیار نه تنها در سالاد و به صورت خیار شور در ساندویچ ها و چاشنی غذاها؛ بلکه میوه ای است که می تواند همیشه در کنار میوه های دیگر جزو ثابت برنامه تغذیه ای تان باشد تا هر روز از فواید بی نظیر آن برای سلامتی و طول عمر بهره بگیرید. 2

آشنایی با خواص و مضرات خیار
 

فواید پوست خیار

پوست خیار ویتامین C دارد.

جوشانده پوست خیار برای یرقان داروی بسیار خوبی است و برای این کار بهتر است سه روز متوالی آن را نوش جان نمایید.
 

فواید برگ خیار

عصاره برگ‌های له شده خیار ایجاد تهوع می‌کند، بنابراین در مسمومیت‌ها و اختلالات دستگاه گوارش مصرف می‌شود.
 

خواص تخم خیار

تخم خیار خواب آور، آرام بخش، زرداب آور، مدر بول، ضد کرم ملایم، تصفیه کننده خون، حل کننده اورات‌ها و اسید اوریک و جلا دهنده است.

 

مصرف خیار در بارداری

جهت رفع یبوست بارداری مصرف خیار در این دوران توصیه میشود.

خوردن ۱۰ گرم پوست خشک شده خیار سبز، زایمان را آسان می‌کند، ولی زنان حامله قبل از درد زایمان از مصرف آن باید خودداری نمایند.
 

مصرف خیار در شیردهی

اگرچه متخصصان تغذیه سفارش می‌کنند که مادران شیرده باید سبزی مصرف کنند، اما باید دقت کرد که مصرف سبزی باعث نفخ کودک نشود. خیار نیز از جمله مواد غذایی است که بهتر است کمتر مصرف شود.
 

نکته مهم در مصرف خیار

همیشه باید خیار را قبل از غذا خورد که به هضم غذا کمک کند.
 

مضرات خیار

کسانی که اسهال هستند از خوردن خیار خودداری کنند.

بهتر است کودکان کم سال کمتر خیار بخورند.

خوردن خیار با پوست، مخصوصاً اگر‌تر و تازه نباشد، دیر هضم بوده و باد معده و قولنج ایجاد می‌کند.

برای معده‌های ضعیف و سوءهاضمه ضرر دارد و جهت دفع ضرر باید با عسل یا مویز یا رازیانه خورد.

اگر خیار خیلی رسیده و زرد شده باشد خوردن آن تولید دل درد می‌کند همچنین کسانی که طبع صفراوی و دموی دارند این خیاربه آن‌ها نمی‌سازد و باعث تحریک دل درد می‌شود.

اشخاصی که ناراحتی معده دارند، نباید در مصرف خیار زیاده روی کنند، زیرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه گوارش گردد.

یکی از مضرات خیار این است که باعث عدم جذب ویتامین ث در بدن می‎شود اخلاط را زیاد می‎نماید.

کسانی که ضعف دید دارند و یا رماتیسم و یا زخم روده و اثنی ‎عشر، ورم کلیه، سنگ کلیه، کمر درد از خوردن خیارشور خودداری کنند.

کسانی که کولیت دارند از خوردن خیار خودداری کنند.

خیار نفاخ است، چون سریعا در معده فاسد می‌شود. برای رفع نفخ و دل درد ناشی از خوردن خیار می‌توانید مقداری عرق نعنا یا کمی آبجوش و نبات بخورید.

همیشه باید خیار را قبل از غذا خورد که به هضم غذا کمک کند. کسانی که نمی‌توانند خیار را خوب هضم کنند، باید آن را با نمک بخورند. 3

پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.mashreghnews.ir
3.www.rouydad24.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.