برخی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان

بیماریهای دهان و دندان از شایع ترین بیماریهای عفونی انسان است. تغییر عادات و رژیم غذایی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بی توجهی نسبت به اهمیت وسلامت دندانها از مهمترین علل ابتلا به بیماری های دهان است .
شنبه، 20 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
برخی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان

تب خال

به تب خال تاول تب هم می گویند اما لزوما در اثر سرما خوردگی و تب به آن مبتلا نمی شوید بلکه سرما و خوردگی تب آن را تحریک می کند.

ویروسی که تب خال به وسیله آن انتقال پیدا می کند در اثر تماس های نزدیک با افرادی که به آن مبتلا شده اند و بوسه و ظروف مشترک منتقل می شود.
 
کرم ها و پمادهایی وجود دارد که می تواند باعث بهبودی سریع شود.ارگ به صورت مکرر به این گونه زخم ها مبتلا شدید باید به پزشک مراجعه کنید .تب خال یکی از شایع ترین مشکلات دهان است.


پرزهای سیاه بر روی زبان

این وضعیت بدون درد زمانی اتفاق می افتد که برجستگی های کوچک بر روی زبان ایجاد می شود که در نتیجه رشد باکتری ها بر روی زبان است که باعث می شود پرزهای روی زبان سیاه رنگ شود.
 
در اثر مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ممکن است این وضعیت ایجاد شود .برای درمان می توانید روی زبان را مسواک بزنید. در بخی مواقع هم ممکن است به دارو نیاز باشد.


آفت

تا بحال علت به وجود آمدن این تاول های دردآور در کنار دهان پیدا نشده است.

برخی از دلایل احتمالی می تواند شامل استرس، کمبود برخی از ویتامین ها وتغییرات هورمونی باشد.
 
آفت می تواند بر روی زبان، اطراف گونه ها هم ایجاد شود. ممکن است برای حدود یک تا دو هفته طول بکشد تا آفت درمان شود. برای درمان آفت می توان به پزشک مراجعه کرد و از برخی دارو ها و محلول ها برای درمان می توان کمک گرفت. 1


برخی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان

سیاه شدن لثه

چند عامل وجود دارد که باعث تیره شدن لثه ها می شود از جمله: سیگار کشیدن، ژنتیک، عوارض پزشکی، پر کردن دندان و بهداشت ضعیف دندان ها باعث این بیماری می شود.

رنگ سیاه لثه ها بر اثر تجمع ملانین ها به وجود می آید و افزایش این رنگدانه ها منجر به سیاه شدن لثه می شود.

بیماری ها یخاصی از قبیل آدیسون و سندروم پوتز جگر باعث تیره شدن لثه ها می شود و این بیماری از طریق رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به وجود می آید.و داروهایی از قبیل ضد مالاریا، ضد افسردگی و مینوسیکلین باعث سیاه شدن لثه ها می گردند.


برفک

یکی دیگر از بیماری های شایع دهان برفک می باشد. برفک در نوزادان و افراد مسن شایع می باشد. عواملی چون دیابت، سیستم ایمنی ضعیف، دارویی خاص به اسم کورتیکواستروئید باعث تشدید و شروع این بیماری می شود و برای پاک کردن این ضایعات در دهان منجر به درد می شود و بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

علائم برفک در دهان
برجستگی های سفید رنگ روی زبان، گونه، لثه و لوزه ها
خونریزی به هنگام برداشت توده ها
درد در محل برجستگی ها
پوست خشک و ترک خورده در دهان
مشکل در بلعیدن غذا
کودکان نیز دچار علائمی از قبیل کج خلقی، مشکل در تغذیه و بهانه گیری می شود.


دندان قروچه

دندان قروچه عبارت است از عادت ساییدن دندان‌ها. عنوان قروچه معمولاً در خواب رخ می‌دهد ولی ساییدن یا کوبیدن دندان‌ها در طول روز نیز شایع است. دندان قروچه مداوم ممکن است باعث خوردگی لثه‌ها و استخوان‌های حمایت‌کننده از آن‌ها در دهان شود. یکی از علائمی که ممکن است در آلودگی با کرم تنیا ساژیناتا دیده شود نیز بروکیسم یا دندان قروچه در کودکان است. دندان قروچه کاملا به صورت غیر ارادی و ساییدن دندان و گره خوردن دندان ها به هم در طول روز یا هنگام خواب صورت می گیرد.

علائم بیماری دندان قروچه
از بین رفتن مینای دندان
ترک خوردن دندان
شکستگی دندان
از بین رفتن برجستگی های دندان های عقبی
سر درد
لق شدن دندان
درد گردن
تحلیل لثه
بی خوابی
زخم
درد در قسمت گونه ها
صدا در هنگام باز و بسته کردن فک
گوش درد 2


پوسیدگی دندان

پوسیدگی، کرم‌خوردگی یا سوراخ شدن دندان زمانی رخ می‌دهد که پلاک مدت زمان طولانی روی دندان باقی بماند. پلاک فیلم چسبناک باکتریایی است که در اثر خوردن مواد غذایی قندی یا نشاسته‌ای ایجاد می‌شود. تمام گروه‌های سنی در معرض پوسیدگی دندان هستند، اما کودکان و سالمندان بیشتر مستعد این بیماری دندان هستند.

چطور از پوسیدگی دندان پیشگری کنیم: به پلاک فرصت ندهید! دندان‌ها را خمیردندان فلوراید مسواک بزنید و روزی یک بار نخ بکشید. اگر درمان فیشور سیلانت به محض درآمدن دندان‌های دائمی انجام شود، کمک قابل توجهی به جلوگیری از پوسیدگی دندان خواهد کرد. سالمندان دچار مشکل خشکی دهان باید به طور مرتب تحت فلوراید درمانی قرار بگیرند و از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنند.

برخی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان


عفونت دندان (آبسه دندان)

پالپ داخل دندان (مغز دندان) که حاوی عصب‌های دندان است، گاهی در اثر پوسیدگی یا صدمه آسیب می‌بیند یا عفونی می‌شود. کانال عصب که پالپ را به نوک ریشه متصل می‌کند، نیز ممکن است عفونت کند. پوسیدگی عمیق یا ترک خوردن دندان نیز راه را برای ورود باکتری‌ها باز می‌کند.

چکار کنیم: اگر داخل یا اطراف دندان درد داشته باشید، درمان عصب‌کشی (روت کانال) انجام می‌شود. دندانپزشک پالپ را خارج می‌کند، اتاق پالپ و کانال عصب را تمیز می‌کند، سپس دندان را پر می‌کند. در پایان دندانپزشک دندان را با پرسلین یا روکش طلا مهر و موم می‌کند.


تیره شدن دندان‌ها

بد رنگ شدن دندان پس از آسیب‌دیدگی دو دلیل اصلی دارد: یا دندان تلاش می‌کند که از عصب محافظت کند یا دندان در حال مردن و از بین رفتن است. اگر دندان در حال محافظت از عصب باشد، تیره‌تر از دندان‌های کناری می‌شود. اگر رنگ دندان مانند رنگ کبودی و خون‌مردگی (از صورتی تا خاکستری) شده باشد، به این معنا است که دندان به احتمال زیاد مرده است.

چکار کنیم: معمولاً لازم است که دندان عصب‌کشی و پس از آن روکش گذاشته شود. گاهی نیز چاره‌ای جز کشیدن دندان باقی نمی‌ماند. اگر دندان آسیب دیده شیری باشد، می‌توان آن را به حال خود رها کرد تا بیفتد.


ساییدگی مینای دندان

مسواک زدن شدید و قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی، عمدتاً در اثر نوشیدن آب مرکبات یا نوشابه، باعث ساییدگی سطح دندان می‌شود و آن‌ها را شفاف یا بدرنگ می‌کند.

چکار کنیم: دندان در صورت لزوم با مواد باندینگ ترمیم می‌شود. اما برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی بیشتر باید عادت‌های خود را تغییر دهید. اگر نوشیدنی عامل تغییر رنگ دندان است، نوشیدنی را جرعه‌جرعه با نی بنوشید و سپس دندان را مسواک بزنید، آدامس بدون قند بجوید یا دهان را با آب زیاد شستشو دهید. اگر مشکل ناشی از مسواک زدن نامناسب باشد، دندان‌ها را با مسواک نرم یا برقی به روش صحیح و با ملایمت مسواک بزنید.

برخی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان


حساسیت دندان

حساسیت دندان زمانی بروز می‌یابد که سرما، گرما یا مواد اسیدی عصب‌های دندان را تحریک کند. ساییدگی سمنتوم و مینای دندان باعث می‌شود که مواد حساسیت‌زا با توبول‌های دندان تماس پیدا کند، در نتیجه عصب دندان تحریک می‌شود و درد شروع می‌شود. پوسیدگی، بیماری لثه، ترک خوردن دندان و ساییدگی مینای دندان از عامل‌های حساسیت دندان به شمار می‌رود.

چکار کنیم: استفاده از ژل فلوراید یا خمیردندان درد مربوط به حساسیت را از بین می‌برد. دندانپزشک دندان حساس را با روکش یا مواد باندینگ می‌پوشاند. پیوند (گرفت) لثه نیز برای پوشاندن ناحیه حساس ناشی از تحلیل لثه لازم است.


سرطان دهان

توده بدون درد، قرمز کمرنگ و کوچک درون دهان نخستین علامت سرطان دهان است. دندانپزشک سرطان دهان را به راحتی با معاینه و لمس اطراف دهان، سر و گردن غربالگری می‌کند.

چکار کنیم: سیگار کشیدن را ترک کنید و از دندانپزشک بخواهید که غربالگری سرطان دهان را در هر ویزیت انجام دهد. حتی افرادی که اکثر یا تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند، نیز باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند تا از مناسب بودن دندان مصنوعی خود مطمئن شوند، تحریک مزمن یکی از عامل‌های خطر سرطان دهان محسوب می‌شود. 3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.mobindentalclinic.com
3.www.daniel-rouge.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.