حضرت فاطمه علیها السلام از نگاه امامان معصوم(علیهم السلام)

پیامبر گرامی و اهلبیت علیهم السلام به مناسبتهای مختلف و تعبیرات متفاوت درباره ی مقام و عظمت حضرت فاطمه علیها السلام سخن گفته اند که کلمات و سخنان این بزرگواران حکایت از کرامت و عظمت والای این بانوی عالمه دارد.
شنبه، 20 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حضرت فاطمه علیها السلام از نگاه امامان معصوم(علیهم السلام)

مقدمه

مقام حضرت زهرا (سلام الله علیها) فقط از منظر معصومین علیهم السلام که همتای ایشانند قابل بیان است. رسول گرامی خدا  صلی الله علیه و آله و سلم و اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام در موارد گوناگون و به مناسبتهای مختلف و تعبیرات متفاوت درباره ی مقام و عظمت حضرت فاطمه (علیها السلام) سخن گفته اند که کلمات و سخنان این بزرگواران حکایت از کرامت و عظمت والای این بانوی عالمه دارد:
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)

یکی از روزهای شیرین و بیاد ماندنی زندگی رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) روز بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت بود. در این روز مبارک، در خانهی نبوت نوزاد دختری چشم به جهان هستی گشود که محفل نورانی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را بیش از پیش روشن ساخته و به زندگی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و خدیجه طراوت و شادابی مضاعف بخشید.
 
در گلستان رسالت گل زیبا زهرا ست(سلام الله علیها)اسوه پاک زنان در ره تقوا زهرا ست(سلام الله علیها)
آید از دامن او پاکترین فرزندان الگوی مادر شایسته دنیا زهر است (علیها السلام)
خادم بیت شریفش شده جبریل امین میوه ی قلب نبی، ام ابیها زهر است (علیها السلام)
گهر عصمت و دریای کرم، کوه وقار، معنی کوثر و محبوبه یکتا زهرا ست (سلام الله علیها)
هست مجموعه ی اوصاف خداوند جلیل مظهر نور خدا آیت عظما زهرا ست (سلام الله علیها)
 
پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا آن چنان از وجود این مولود به شوق آمده بود که می فرمود: «و هی روحی هی بضعة منی و هی نور عینی و ثمرة فؤادی التی بین جنبی و هی الحوراء الانسیه.»«این دختر پارهی تن من، روشنایی چشمانم و میوه دلم، روح و جان من است. او فرشته ای است به صورت انسان.»
 
پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در موارد گوناگون و به مناسبت های مختلف دربارهی مقام و عظمت حضرت فاطمه (علیها السلام) سخن گفته است. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)که خود مربی آن حضرت بوده و در پرورش جنبه های وجودی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)بزرگترین نقش را داشته است، بهتر از هر کسی می تواند دربارهی او و ویژگیهای والایش سخن بگوید.

حضرت فاطمه علیها السلام از نگاه امامان معصوم(علیهم السلام) 

چند گفتار از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) درباره ی فاطمه (علیها السلام)

 حضرت فاطمه (علیها السلام) محور حق و باطل است.
در روایات مختلف و به مناسبت های گوناگون از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است: «ان الله لیغضب لغضب حضرت فاطمه (علیها السلام) و یرضى لرضاها»(1) خداوند به هنگام خشمگین شدن حضرت فاطمه (علیها السلام) خشمگین می شود؛ و هنگام خشنودی او خشنود می گردد. و در برخی روایات چنین نقل شده است: «انها بضعة منی یوذینی ما آذاها.» (2)«او پارهی تن من است هر که او را آزرده نماید، مرا آزرده کرده است.» و در بعضی نقلها اضافه شده است: «.. یسرنی ما سرها»(3) «و آن کس که او را شاد نماید، مرا شاد می گرداند.»

حضرت فاطمه (علیها السلام) بهترین زنان جهان است
پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در مناسبت های بسیاری فرمودند: حضرت فاطمه (علیها السلام) بهترین زنان جهان است. روزی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه (علیها السلام) و حسن و حسین علیهما السلام در محضر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند، رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: پروردگارا! تو خود میدانی اینان اهل بیت و گرامی ترین انسان ها نزد من هستند، پس دوست بدار کسانی که آنها را دوست می دارند و دشمن بدار کسانی که اینان را دشمن می دارند، و کمک کن کسانی را که به اینها کمک می کنند و آنان را از هر ناپاکی، پاک گردان و آنان را از هر گناهی در امان بدار.
 
آنگاه فرمود: یا علی! تو امام امت و جانشین من هستی، که مؤمنان را بسوی بهشت می کشانی و گویا می بینم دخترم حضرت فاطمه (علیها السلام) در حالی که بر اسبی از نور سوار است و فرشتگان زیادی اطراف اویند، وارد صحنه ی قیامت می شود، و زنان مؤمن امتم را به بهشت سوق می دهد. پس هر زنی که در شبانه روز نماز بخواند و روزه بجا آورد و حج کند و زکات مالش را بپردازد و از شوهرش اطاعت کند و بعد از من ولایت علی علیه السلام را پذیرا باشد، با شفاعت دخترم حضرت فاطمه (علیها السلام) وارد بهشت می شود. او سرور زنان جهان است. سؤال شد: آیا او سرور زنان این جهان است؟ فرمود: مریم دختر عمران، سرور زنان این جهان است، دخترم حضرت فاطمه (علیها السلام) سرور زنان تمام عالم، از اولین و آخرین خواهد بود. او در محراب عبادت می ایستد، در حالی که هفتاد هزار فرشته مقرب به وی سلام می کنند، و همانطور که فرشتگان مریم را مورد خطاب قرار می دادند، او را نیز مورد خطاب قرار داده و می گویند: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (4) همانا خداوند تو را برگزید و پاکیزه گردانید و در میان زنان جهان تو را برتری داد.»
 
سیدة النساء بودن آن حضرت چنان که مشهور و معروف بود که هیچ مسلمانی توانایی انکار آن را نداشت، از این رو امامان معصوم الن و پیروان آنها، در موارد گوناگون از این موضوع بهره می جستند، و از آن برای اثبات حقانیت حضرت علی علیه السلام استفاده می کردند و مخالفان هم توانایی انکار آن را نداشتند.
 
آیه تطهیر درباره ی حضرت فاطمه است (علیها السلام).
انس بن مالک نقل می کند: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) گرامی اسلام، مدت 6 ماه، در آن هنگام که برای اقامه نماز صبح از خانه خارج می شد، چون به خانه حضرت فاطمه (علیها السلام) می رسید، می فرمود: «ای اهل بیت من، نماز و آنگاه آیه « إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»(5) را قرائت می کرد.
 
حضرت فاطمه علیها السلام از نگاه امامان معصوم(علیهم السلام)
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام

 حضرت علی (علیه السلام) در موارد گوناگونی برای اثبات حقاینت خود به داشتن همسری چون حضرت فاطمه (علیها السلام) استناد می کرد. از جمله:
 
1- در جریان سقیفه ی حصری على علیه السلام ضمن بر شمردن فضایل و کمالات خویش و اینکه او باید بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رهبری و هدایت جامعه اسلامی را عهده دار شود به ابوبکر فرمود: تو را به خدا سوگند میدهم! آیا آن کسی که رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) او را برای همسری دخترش برگزید و فرمود: خداوند او را به همسری تو(علی) در آورد، من هستم یا تو؟ ابوبکر پاسخ داد: تو هستی.
 
۲- در جریان شورای شش نفره که به توصیه خلیفه دوم برای انتخاب جانشین وی تشکیل شده بود و حضرت علی (علیه السلام) یکی از آنان محسوب می شد، حضرت خطاب به سایر اعضا فرمود: شما را به خدا سوگند میدهم! آیا در بین شما به جز من کسی هست که همسرش بانوی زنان جهان باشد؟ همگی پاسخ دادند: نه. (6)
 
3- معاویه به على علیه السلام نامه ای می نویسد و برای خود افتخارها و امتیازهای علی علیه السلام را مدعی می شود علی علیه السلام در پاسخ، ضمن امتیازهای بر اساس معاویه، به فضیلتها و امتیازهای خود اشاره کرده میفرماید: نمی بینی مردمی از مهاجران را در راه خدا شهید نمودند که همگان از فضیلتی برخوردار بودند، تا آنکه شهید ما - حمزه - شربت شهادت نوشید و به سیدالشهداء ملقب گردید، و چون رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) بر او نماز خواند، به گفتن هفتاد تکبیر او را مخصوص گرداند؟!
 
نمی بینی مردمانی در راه خدا دست خود را دادند و ذخیرهای از فضیلت برای خود نهادند، و چون یکی از ما را ضربتی رسید و دست وی جدا گردید(جعفر بن ابیطالب)، طیارش خواندند که در بهشت به سر برد.
 
و ذوالجناحین که با دو بال پرید؟ و اگر نبود که خدا ستودن را نهی کرد، گوینده (على) فضیلتهای فراوانی برمی شمرد که دلهای مؤمنان با آن آشناست و در گوش شنوندگان خوش آواست.
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه امام حسن علیه السلام

 امام حسن علیه السلام در موراد متعددی راجع به مادر گرامیش، سخن گفته است، از جمله نقل شده است: مادرم را دیدم که در شب جمعه در محراب عبادت ایستاده و پیوسته تا هنگامی که خورشید پهنه افق را فراگرفته بود، مشغول رکوع و سجود بود و شنیدم که برای مردان و زنان با ایمان دعا می کرد و اسامی یکایک آنها را می برد و برای خویشتن چیزی از خدا نخواست، عرض کردم: مادر! چرا همانگونه که برای دیگران دعا می کنی، برای خود دعا نمی کنی؟
فرمود: فرزندم! اول همسایه، بعد از آن خانه.

 
حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه امام حسین علیه السلام

 امام حسین علیه السلام در موارد متعددی از مادرش حضرت فاطمه (علیها السلام) به عظمت یاد کرده و از اینکه مادری چون حضرت فاطمه (علیها السلام) دارد، مباهات می کند و آن را از امتیازات و برتری خود بر دیگران به حساب می آورد، در جریان عاشورا این موضوع به خوبی مشاهده می شود.
 
در روز عاشورا بعد از شهادت علی اصغر علیه السلام امام حسین علیه السلام بر مرکب خویش سوار شد و برای جنگ و جهاد حرکت کرد و اشعاری خواند که مضمونش چنین بود:
 
.. عمر سعد با لشکری سنگین برای ظلم و ستم به سوی من آمده، نه به جهت کار ناشایستی که از من سر زده باشد. تنها جرم من آن است که به روشنایی خورشید و ماه (پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام) افتخار می کردم. به علی علیه السلام که پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برترین بود و به پیمبر قرشی از طرف پدر و مادر، بهترین مخلوقات، پدرم بود و بعد از آن مادرم. پس من فرزند بهترین انسانها هستم.

حضرت فاطمه علیها السلام از نگاه امامان معصوم(علیهم السلام)
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه امام سجاد علیه السلام

 امام سجاد علیه السلام نیز در مواردی از عظمت و مرتبت حضرت فاطمه (علیها السلام) سخن گفته است؛ از جمله: فراگیری دعای حضرت فاطمه است (علیها السلام).
 
امام سجاد علیه السلام می فرماید: در روز عاشورا، پدرم مرا در حالی که خون از بدنش می جوشید به سینه چسبانید و فرمود: پسرم! دعایی را که مادرم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)  به من آموخته است و او خود از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرا گرفته و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آن را از جبرئیل فراگرفته که به هنگام گرفتاری و نیاز شدید و مشکلی که برای وی پیش می آمد می۔ خواند، از من فراگیر و بخوان:
 
بحق یس و القرآن الحکیم و بحق طه و القرآن العظیم یا من یقدر على حوائج السائلین، یا من یعلم ما فی الضمیر، یا من لا  یحتاج الى التفسیر، یا منفس عن المکروبین یا مفرج عن المغصوبین، یا راحم الشیخ الکبیر، یا رازق الطفل الصغیر، یا من لا یحتاج الى التفسیر صلى على محمد و آل محمد.»(8) شفاعت حضرت فاطمه (علیها السلام) برآورده می شود.
 
امام سجاد علیه السلام می فرمایید: آن گاه که قیامت فرا رسد، منادی، ندا دهد: در این روز، ترس و اندوهی به خود راه ندهید. هنگامی که چنین اعلام شود، تمام مردم سرها را بلند می کنند، و از این عفو عمومی خوشحال می شوند و وقتی گفته می شود: کسانی که به آیات ما ایمان آوردند و مسلمان شدند،(9) به جز مسلمانی که دوستدار اهل بیت هستند، همگی سرها را به زیر اندازند، آنگاه و اعلام می شود: این است حضرت فاطمه (علیها السلام) دخت محمد، او و همراهانش به سوی بهشت می روند؛ سپس خداوند فرشته ای خدمت وی می۔ فرستد و می گوید: حاجتت را از من بخواه! حضرت فاطمه (علیها السلام) پلی عرضه می۔ دارد: پروردگارا، حاجت من آن است که مرا و کسانی که فرزندان مرا یاری کردند مورد عفو قرار دهی.

حضرت فاطمه علیها السلام از نگاه امامان معصوم(علیهم السلام)
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه حضرت امام باقر (علیه السلام)

 است از حضرت امام باقر (علیه السلام) درباره ی مقام و عظمت حضرت فاطمه (علیها السلام) روایاتی بسیار نقل شده است از جمله این سخن حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که جابر به حضرت امام باقر (علیه السلام) عرض کرد: ای فرزند رسول خدا! من به فدایت گردم! درباره جدهات حضرت فاطمه (علیها السلام) حدیثی برای من نقل کن که هرگاه آنرا برای شیعیان نقل کنم، خوشحال شدند. حضرت امام باقر (علیه السلام) فرمود: پدرم از جدم وا و از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند: چون روز قیامت، فرا می رسد، برای پیامبران (علیهم السلام) و انبیای الهی، منبرهایی از نور نصب می کنند که منبر من از همه بالاتر است. آنگاه خداوند فرمان می دهد: ای محمد! سخنرانی کن، من هم چنان سخنانی می گویم که هیچکدام از پیامبران (علیهم السلام) همانند آن را نشنیده باشند، آن گاه برای اوصیاء منبرهایی از نور نصب می کنند و برای وصی من علی علیه السلام در وسط آن منبره، منبری نصب می شود که از همه آنها بالاتر است. سپس خداوند فرمان می دهد: ای على علیه السلام! خطبه بخوان و علی علیه السلام سخنانی بیان می کند که هیچ کس از اوصیاء همانند آن را نشنیده باشند، آنگاه برای فرزندان پیامبران منبرهایی نصب می شود و برای دو فرزندم (حسن و حسین علیهما السلام) منبری از نور نصب می شود و به آنها گفته می شود: سخن بگوئید. آنان چنان سخنانی بر زبان جاری کنند که هیچکدام از فرزندان پیامبران علیهم السلام همانند آن را نشنیده باشند. آن گاه جبرئیل ندا میدهد: حضرت فاطمه (علیها السلام) دختر محمد صلی الله علیه وآله و سلم کجاست؟ خدیجه دختر خویلد کجاست؟ مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، ام کلثوم مادر یحیی کجایند؟ آنان از جای برمی خیزند. سپس خداوند از اهل محشر می پرسد: امروز عظمت از آن کیست؟ محمد و علی و حسن و حسین (علیهم السلام)می گویند: از خدای یکتای قهار. آن گاه خداوند می فرماید: ای اهل محشر! من کرامت را برای محمد و علی و حسن و حسین و حضرت فاطمه (علیها السلام) قرار دادم. سرها را پایین بیندازید و چشم ها را فرو بندید چون حضرت فاطمه (علیها السلام) می خواهد به بهشت برود. سپس جبرئیل ناقه ای از ناقه های بهشتی می آورد و حضرت فاطمه (علیها السلام) بر آن سوار می شود و در حالی که فرشتگان زیادی او را احاطه کرده اند وی را به بهشت می آورند، حضرت فاطمه (علیها السلام) هنگامی که به نزدیک بهشت می رسد، درنگ می نماید، خداوند می فرماید: درنگ شما برای چیست؟ فرمان دادم که شما را به بهشت ببرند، حضرت فاطمه (علیها السلام) عرضه می دارد: پروردگارا دوست دارم در چنین روزی مقامم شناخته شود. خداوند می فرماید: ای دختر حبیبم! بر گرد و نظر افکن و هر کس را که دوستی تو یا دوستی یکی از فرزندان تو در دلش باشد، او را گرفته و وارد بهشت کن.
 
سپس حضرت امام باقر (علیه السلام) او فرمود: به خدا سوگند! ای جابرا در آن روز حضرت فاطمه (علیها السلام) شیعیان و دوستانش را همانند پرنده ای که دانه خوب را از دانه بد جدا می کند، از بین جمعیت جدا می کند. هنگامی که شیعیان آن حضرت همراهش به نزدیک بهشت می رسند، آنان نیز درنگ می کنند. خداوند می فرماید: ای دوستان من! درنگ شما برای چیست؟ در حالی که حضرت فاطمه (علیها السلام) درباره ی شما شفاعت کرده است؟
 
آنان پاسخ می دهند: دوست داریم در چنین روزی منزلت ما روشن شود. خداوند می فرماید: دوستان من! نظر افکنید و هر کس که به جهت محبت حضرت فاطمه (علیها السلام) شما را دوست می دارد یا شما را مهمانی کرده یا به شما لباس داده یا شربت آبی داده یا در غیاب شما از شما دفاع کرده، برگیرید و همراه خود به بهشت ببرید. سپس حضرت امام باقر (علیه السلام) فرمود: ای جابر! در آن روز باقی نمی مانند مگر افراد شک کننده یا کافر یا منافق (و بقیه از برکت وجود حضرت فاطمه (علیها السلام) به بهشت می روند.)(10)

حضرت فاطمه علیها السلام از نگاه امامان معصوم(علیهم السلام)
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه حضرت امام صادق (علیه السلام)

 از حضرت امام صادق (علیه السلام) در مقام و مرتبت و عظمت مادرش حضرت فاطمه (علیها السلام) روایات زیادی نقل شده که دو نمونه ذکر می شود: معرفت او بر همگان لازم است مرحوم مجلسی در ضمن روایاتی از امام صادق علیه السلام نقل می کند: حضرت فاطمه (علیها السلام) صدیقه کبری است. و محور حرکت انسانهای گذشته، معرفت و شناخت حضرت فاطمه (علیها السلام) بوده.(11)
 
روایت دیگری از حضرت امام صادق (علیه السلام) در ذیل آیه شریفهی «انا انزلناه فی لیلة القدر» است که می فرماید: منظور از «لیلة» حضرت فاطمه (علیها السلام) و منظور از «قدر» خداوند است، هرکس حضرت فاطمه (علیها السلام) را آن گونه که که سزاوار است بشناسد، «لیلة القدر» را درک کرده است.(12)
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه امام کاظم علیه السلام

سلیمان بن جعفر می گوید: از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام شنیدم: در خانه ای که اسم محمد، علی، حسن، حسین، جعفر، عبدالله،(علیهم السلام) و از زنان اسم حضرت فاطمه (علیها السلام) باشد، فقر و تنگدستی وارد نخواهد شد.(13) از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام نقل شده است: همانا حضرت فاطمه (علیها السلام)، صدیقه و شهیده است.(14)
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه امام رضا علیه السلام

از حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) روایات متعددی درباره ی مقام و جایگاه رفیع حضرت فاطمه (علیها السلام) نقل شده است:
 
اگر حضرت على علیه السلام نبود همسری برای حضرت فاطمه (علیها السلام) یافت نمی شد. حضرت امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوار خود از علی از نقل می۔ کند که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به على علیه السلام فرمود: ای علی! عده ای از بزرگان قریش مرا در مورد ازدواج حضرت فاطمه (علیها السلام)، سرزنش کرده و گفتند: حضرت فاطمه (علیها السلام) را از تو خواستگاری کردیم و موافقت ننمودی و او را به علی علیه السلام دادی، به آنها گفتم: به خدا سوگند! من از پیش خود در این باره مخالفت نکردم و به نظر شخصی او را به ازدواج علی علیه السلام در نیاوردم، بلکه خداوند با ازدواج شما مخالفت و با ازدواج على علیه السلام موافقت فرمود. جبرئیل بر من نازل شده و گفت: ای محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)! خدای عزوجل می فرماید: اگر علی علیه السلام را نمی آفریدم، برای دخترت حضرت فاطمه (علیها السلام) همتا و همسری در روی زمین یافت نمی شد. (15)
 
همسری با حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)  آنچنان سبب کمال و برتری و مباهات است که امام رضا علیه السلام از پدر و اجداد گرامیش نقل می کند که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به على علیه السلام فرمود: سه فضیلت به تو داده شد که به من داده نشده است. على القه عرض کرد: چه چیزهایی به من داده شده است؟(16)
 
فرمود: تو پدر زنی همچون من داری، که من چنین پدر زنی ندارم، همسری چون حضرت فاطمه (علیها السلام) به تو داده شده که به من داده نشده است، حسن و حسین علیهما السلام به تو داده شده، که به من داده نشده است.

حضرت فاطمه علیها السلام از نگاه امامان معصوم(علیهم السلام)
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه امام جواد علیه السلام

از حضرت امام جواد علیه السلام درباره ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) روایاتی نقل شده که به دو مورد بسنده می شود. موسی بن قاسم گوید به حضرت جواد از عرض کردم: تصمیم گرفته بودم برای شما و پدر بزرگوارت طواف کنم. گفتند که به نیابت جانشینان نمی شود طواف کرد. فرمود: هر قدر که می توانی طواف کن چون این کار جایز است.
 
سه سال بعد خدمت آن حضرت رسیدم و راجع به طوافهایی که برای معصومان انجام داده بودم، توضیحاتی دادم سپس عرض کردم: گاهی از طرف مادرت حضرت فاطمه (علیها السلام) نیز طواف کردم و گاهی هم نکردم. فرمود: آن را زیاد انجام بده، زیرا که برترین چیزی است که بدان عمل می کنی.(17)
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه امام هادی علیه السلام

حضرت امام هادی علیه السلام در وجه نامگذاری حضرت صدیقه طاهر به «حضرت فاطمه (علیها السلام)» از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند: دخترم حضرت فاطمه (علیها السلام) را بدان جهت حضرت فاطمه (علیها السلام)» نامیدند که خداوند عزوجل او و دوستانش را از آتش جهنم به دور نگه می دارد.
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه امام حسن عسکری علیه السلام

از امام حسن عسکری علیه السلام نیز روایاتی درباره ی حضرت فاطمه (علیها السلام) رسیده است. بهشت درخشان از نور زهرا ست (سلام الله علیها). اما حسن عسکری علیه السلام از پدرازن بزرگوارش از علی اغه نقل می کند که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: آن هنگام که خداوند ادم و حوا را آفرید، آنان در بهشت به خود مباهات می کردند، آدم به حوا گفت: خداوند هیچ مخلوقی بهتر از ما نیافریده است. خداوند به جبرئیل فرمود: این دو بنده ام را به فردوس برین ببر! زمانی که وارد فردوس شدند، چشمانشان به بانویی افتاد که جامه ای زیبا از جامه های بهشتی در برداشت و تاجی نورانی بر سر گذاشته و دو گوشواره درخشان به گوشش آویخته بود. و بهشت از پرتو نور چهره اش درخشان بود.
 
حضرت آدم به جبرئیل علیهما السلام فرمود: حبیبم جبرئیل! این بانو که از زیبایی چهرش بهشت نورانی گشته، کیست؟ او حضرت فاطمه (علیها السلام) دختر محمد، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است که از نسل تو می باشد که در آخر الزمان خواهد آمد. گفت: این تاجی که بر سر دارد، چیست؟ پاسخ داد: شوهرش علی بن ابیطالب است علیه السلام. گفت: این دو گشوراه که و بر گوش اوست، چیست؟ پاسخ داد: دو فرزندش حسن و حسین علیهما السلام می باشند. آدم گفت: حبیبم! آیا اینان بیش از من آفریده شده اند؟ گفت: بلی، اینان در علم مکنون خداوند، چهار هزار سال پیش از آنکه تو آفریده شوی، وجود داشتند. و از آن حضرت نقل شده است: زنی خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها)  شرفیاب شده، عرض می کند: مادر ناتوانی دارم که نسبت به مسائل نماز شبهاتی دارد. مرا فرستاده است که از شما بپرسم.
 
حضرت پاسخ او را داد: مجددا سؤال دیگری مطرح کرد که پاسخ شنید. از هم سؤال دیگر، تا به ده سؤال رسید و پاسخ گرفت: زن از سؤالهای بسیار شرمنده شده، گفت: من بیش از این شما را به زحمت نمی اندازم! حضرت فرمود: هر چه می خواهی سؤال کن.
 
سپس برای تقویت روحیه وی فرمودک اگر به کسی کاری واگذار کنند، مثلا بار سنگینی را به او بدهند که به ارتفاع بلندی حمل کند و در برابر، صدهزار دینار مزد بدهند، آیا احساس خستگی می کند؟ زن پاسخ داد: خیر. حضرت فرمود: من در برابر هر پرسشی که جواب می گویم، پاداشی به مراتب بیشتر از این از خداوند دریافت می کنم. پس سزاوار است از جواب پرسش ها خسته نشوم. آنگاه فرمود: از پدرم شنیدم که فرمود: در روز قیامت عالمان شیعه، در پیشگاه خداوند حاضر می شوند. و به اندازه ی دانششان و کوششی که در راه ارشاد بندگانخدا نموده اند به آنان مقام و رتبه داده می شود، به طوری که به برخی از آنان یک میلیون نور می دهند.

حضرت فاطمه علیها السلام از نگاه امامان معصوم(علیهم السلام)
 

حضرت فاطمه (علیها السلام) از نگاه حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف)

 عده ای از شیعیان دربارهی جانشینی حضرت امام حسن عسکری علیه السلام از با یکدیگر اختلاف داشتند، در این باره خدمت حضرت بقیة الله (عجل الله فرجه الشریف) نامه ای نوشتند و جریان اختلاف را ذکر کردند.
 
حضرت ضمن پاسخ به نامه آنها فرمود: «و فی ابنة رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) لی اسوة حسنة» دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) (حضرت فاطمه علیها السلام) برای من سرمشق و الگوی نیکویی است.
 
حضرت حجة ابن الحسن العسکری(عجل الله فرجه الشریف) که جهان را با ظهور و احکام نورانی خود متحول می کند و آن چنان حکومتی در روی زمین تشکیل می دهد که تا به حال ایجاد نشده است و عدالت را در تمام کره زمین حاکم می گرداند، حضرت فاطمه (علیها السلام) را الگو و اسوه خود در رفتار و برنامه حکومتی خود می داند.
 
 آن چه که گذشت جلوه ای از سخنان معصومان علیهم السلام درباره جایگاه و عظمت والای حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)  بود. به امید آنکه مورد عنایت آن حضرت واقع شود و در جهان ابدی، ما را مشمول شفاعت خویش قرار دهد.
 
بر حاشیه ی برگ شقایق بنویسید *** گل طاقت بین در و دیوار ندارد
 
پی‌نوشت‌ها:
١- بحارالانوار، ج43 ص ۵۴.
 ۲- اعلام الوری، ج1 ص ۲۹۷
3- بحارالانوار، ج43 ص۲۶
4- سوره آل عمران، آیه 42
5- بحارالانوار، ج43 ص ۲۴؛ مناقب ابن شهر آشوب ج ۳ ص ۳۶۰.
6- بحارالانوار، ج ۲۹ ص ۲۳.
7- احتجاج ص ۱۱.
8- بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۸۱
9- بحارالانوار، ج92 ص ۱۹۶.
10- بحارالانوار، ج43  ص ۶۴.
11- همان، ص ۱۰۵.
12- عوالم العلوم. ۱۳۳۴
13- سفینة البحار، ج ۴، ص ۲۹۵
14- مرآة العقول.
15- حسنه الامام الرضا.
16- کافی، ج ۴، ص ۳۱۴.
17- لسان المیزان.
 
منبع: سلسله مقالات فاطمیه، نویسنده: محمود توزنده جایی، ناشر: معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان چاپ و انتشارات، صص 341-320


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.