طرز تهیه چند نوع پلو با کشمش

کشمش پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود،در ادامه مطلب به دستور پخت چند مدل پلو با کسمش اشاره می کنیم همراه ما باشید.
سه‌شنبه، 23 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه چند نوع پلو با کشمش

کشمش پلو مجلسی


مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه

کشمش پلویی۱ پیمانه

ران یا سینه مرغ۴ تکه

پیاز۱ عدد بزرگ

هویج۱ عدد

فلفل دلمه ای۱ عدد

زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت
مرحله اول
برای تهیه کشمش پلو مجلسی ابتدا برنج را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت نسبت به نوع ان با کمی نمک و آب ولرم می خیسانیم. در ادامه یک قابلمه را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریعتر به جوش بیاید.

مرحله دوم
پس از اینکه آب جوش امد، برنج خیسانده شده را به همراه کمی نمک به قابلمه اضافه می کنیم و به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا پخت اولیه برنج انجام شود. حالا برنج را داخل آبکش می ریزیم و با آب سرد آبکشی می کنیم.

مرحله سوم
در این مرحله کشمش پلویی را پس از شستشو به برنج اضافه می کنیم و با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند. حالا یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس برای ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی استفاده می کنیم.

مرحله چهارم
حالا مخلوط برنج و کشمش را روی ته دیگ می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا برنج دم بکشد. در همین حین یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس تکه های مرغ را به خوبی سرخ می کنیم.

مرحله پنجم
در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا سبک شود. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر تفت می دهیم.

مرحله ششم
در این مرحله فلفل دلمه ای و هویج را به صورت ریز خرد می کنیم و به همراه زعفران دم کرده و آب لیمو ترش به قابلمه اضافه می کنیم، سپس ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید.

مرحله هفتم
حالا تکه های مرغ سرخ شده را داخل قابلمه می چینیم و حرارت زیر قابلمه را کمی می کنیم تا مرغ به آرامی بپزد. در پایان پس از اینکه کشمش پلو اماده شده آنرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه مرغ سرو می کنیم.1

طرز تهیه چند نوع پلو با کشمش


نخودپلو با کشمش پلویی


مواد لازم
 برنج آبکش شده سه پیمانه

 نخود و کشمش از هر کدام یک پیمانه

 رب انار ترش دو قاشق غذاخوری

 مرغ یا گوشت 300 گرم

 پیاز متوسط دو عدد

نمک، فلفل و ادویهبه میزان لازم

طرز تهیه
نخود‌ها را از شب قبل خیس کنید تا نرم شوند و بعد آنها را بپزید. پیازها را نگینی خرد کرده درون تابه ریخته تا کمی سبک شود سپس تکه‌های مرغ یا گوشت را اضافه کرده تا تفت بخورند و بعد نمک و ادویه زده و نصف استکان آب گوشت افزوده تا خوب پخته شوند. وقتی آب گوشت خشک شد نخود‌ها و کشمش‌ها را اضافه کرده و بعد رب انار را افزوده و خوب مخلوط کنید تا به خورد مواد برود در پایان مواد را لابه‌لای برنج ریخته و برنج را دم کنید.2

طرز تهیه چند نوع پلو با کشمش


پلو با کشمش و گردو (دوپینگ پلو)


مواد لازم  تهیه دوپینگ پلو برای 2 نفر :
گردو 100 گرم

کشمش 100 گرم

پیاز بزرگ دو عدد

برنج 3 پیمانه

 رب انارنصف پیمانه

شکر3 قاشق سوپ خوری

ران مرغ2 عدد

نمک فلفل زردچوبه به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

آب2 پیمانه

طرز تهیه  دوپینگ پلو
ابتدا یکی از پیازها رو خلالی کرده وسرخ کنید و کنار بذارید سپس گردوها رو در روغن ریخته به همراه کشمش و زردچوبه و با حرارت کم تفت دهید چون خیلی سریع می سوزن .سپس پیاز داغ رو اضافه کرده و مخلوط کنید.

برنج رو ابکش کرده و در قابلمه بریزید .

نکته آشپزی :
بهتره از ته دیگ نان استفاده کنید .

سپس از مخلوط کشمش وگردو لا به لا و روی برنج ریخته و اونو دم کنید.

شکر رو به رب انار اضافه کرده و روی حرارت کم قرار داده و مدام هم بزنید تا رب رقیق بشه.

نکته آشپزی :
رب انار وشکر نباید بجوشه فقط در حدی باشه که شکر کاملا حل بشه.بعد از دم کشیدن پلو ، رب انار رقیق شده رو با قاشق دور تا دور برنج بریزید.در قابلمه رو ببندید و 10 دقیقه دیگر زمان بدید .

برای پخت مرغ
پیاز رو رنده کنید و سرخ کنید تا سبک بشه.

نکته آشپزی
هرچه پیاز ریز تر خورد بشه غذا لعاب بیشتری خواهد داد.به مرغ نمک بزنید و کمی دو طرف اونو سرخ کنید.سپس مرغ ها رو روی پیاز سرخ کرده قرار داده و به اون زردچوبه و فلفل بزنید ،بعد کمی تفت داده سپس اب بریزید.نیم ساعت زمان بدید تا مرغ خوب بپزه سپس اونو در روغن خوب سرخ کنید تا برشته بشه.از اب مرغ می تونید در کنار غذا استفاده کنید.

در آخر برنج رو مخلوط کرده و بهمراه مرغ سرو کنید .3

طرز تهیه چند نوع پلو با کشمش


مرصع پلو


مواد مورد نیاز
مرغ کامل :  1 عدد

پیاز :  2 عدد متوسط

زعفران :   1/3 ق چ

مغز گرد :  1/2 لیوان

خلال پسته :  1/2 لیوان 

خلال بادام:   1/2 لیوان

 خلال پوست پرتقال یا نارنج :   1/3 لیوان

 کشمش :  1 لیوان 

زرشک :  1 لیوان

زردچوبه :  1/2 ق چ

نمک :  به میزان لازم

شکر  در صورت نیاز:به میزان لازم

روش پخت
ابتدا  برنج را بشویید و با کمی نمک و آب چند ساعت خیس کنید.
 
سپس موادی نظیر (مرغ ،خلال پرتقال ، زرشک و کشمش ) را که برای تزیین  برنج استفاده میشوند آماده کنید.
 
برای این کار هم باید زرشک و کشمش را از 2 ساعت قبل در آب سرد به صورت جداگانه خیس کنید تا اگر احیانا گل و یا سنگ ریزه ای داشت ته نشین شود.سپس مرغ را به چهار قسمت تقسیم کنید و به همراه مقداری نمک ،زردچوبه و 1 عدد پیاز و مقداری آب بپزید تا گوشت مرغ کاملا پخته شود .
 
مرغ پخته شده را از استخوان جدا کنید و به قطعات کوچکتر برش دهید.
 
همچنین اگر خلال پرتقال یا نارنج شیرین شده تهیه کردید که نیازی نیست برای شیرین شدنش کاری بکنید ولی در غیر این صورت باید خلال ها را چند بار در آب خیس کنید و آب آن را خالی کنید و در مرحله بعد در آب جوش یکی دو قول جوش بزنید و  آب آن را خالی کنید.این کار را 3 دفعه انجام دهید تا تلخی خلال های پرتقال کاملا از بین برود.بعد از شیرین شدن خلال ها آن ها را در مقداری روغن داغ بر روی حرارت ملایم به اندازه یکی دو چرخ تفت دهید .
و در پایان به اندازه یک قاشق سوپ خوری شکر روی آن بریزید و خوب مخلوط کنید و وقتی خلال ها یکدست شد آنرا از روی حرارت بردارید تا در اثر حرارت شکر ذوب شود.
 
زرشک و کشمش را هم بعد از اینکه خوب خیس خوردند از آب بیرون میاوریم. و نصف پیاز را با روغن تفت میدهیم و وقتی رنگ پیاز ها طلایی شد زرشک ها را داخل آن میریزیم و یک تفت کوچک میدهیم تا زرشک ها نسوزند.اگر هم زرشک ها ترش مزه بودند میتوانید یک دو قاشق سوپخوری شکر به آن اضافه کنید و مزه آن را شیرین کنید.
 
همچنین نصف دیگر پیاز ها را هم با مقداری روغن تفت میدهیم و بعد از اینکه رنگ پیاز طلایی شد کشمش رادر آن کمی تفت میدهیم و آماده میکنیم.
 
بعد از آماده سازی مواد تزیین پلو ، برنج را که از قبل خیس خورده شده آبکش میکنیم و دم میدهیم .
 
مرغ پخته و آماده شده را با زرشک و کشمش مخلوط کنید و در هنگام سرو برنج با نصف چلو مخلوط کنید و مقداری از برنج را هم با زعفران دم کرده مخلوط کنید و به همراه خلال ها روی برنج بریزید . در آخر هم میتوانید مقداری روغن داغ کنید و روی برنج بکشید.4


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.beytoote.com
3.www.baelm.net
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.