موارد مصرف و عوارض جانبی کاربامازپین

کاربامازپین برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می‌شود. این دارو به عنوان داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته شده است. همچنین برای از بین بردن انواع خاصی از دردهای عصبی (مانند نورالژی عصب سه قلو) استفاده می‌شود. این دارو با کاهش گسترش فعالیت تشنج در مغز و بازگرداندن تعادل طبیعی فعالیت عصبی عمل می‌کند.
سه‌شنبه، 23 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی کاربامازپین
اگرچه کاربامازپین با نام تجاری تگرتول از سال‌ها پیش تا به حال به عنوان داروی ضد صرع به کار رفته است، ولی برخی از داروهای ضد صرع جدید به تدریج آن را از جایگاه خود خارج کردند. قبل از شروع دارو باید آزمایش‌های پایه انجام شود و طبق نظر پزشک آزمایش‌های حین مصرف در فواصل مشخص تکرار گردند. این دارو به عنوان یکی از داروهای تثبیت کننده خلق برای درمان بیماران دوقطبی نیز استفاده می‌شود.


مکانیسم اثر

این دارو مدت زمان غیر فعال بودن کانال سدیم در سیستم عصبی سیناپسی را طولانی تر کرده و پتانسیل‌های عمل تکراری را کاهش می‌دهد. به این صورت دردهای عصبی و حملات تشنج کاهش یافته و تسکین پیدا می‌یابند.


طریقه مصرف تگرتول

کاربامازپین با توجه به شرایط و نوع بیماری، دوز و طریقه مصرف متفاوتی دارد. پس دارو را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. اگر یک قرص را فراموش کردید به محض اینکه به یاد آوردید آن مصرف نمایید. به هیچ وجه دو قرص را با هم نخورید. این دارو برای درمان افسردگی مصرف نمی‌شود. 1


عوارض جانبی

کاربامازپین به ندرت باعث واکنش‌های بسیار جدی (احتمالاً کشنده) پوستی می‌شود. بعضی از افراد در گروه‌های نژادی خاص (مانند افراد آسیایی / آسیای جنوبی) در معرض خطر بیشتری هستند. پزشک شما ممکن است قبل از اینکه این دارو را شروع کند، آزمایش خونی را برای اندازه گیری خطر شما انجام دهد. اگر آزمایش خون نشان دهد که شما در معرض خطر بیشتری هستید، پزشک باید در مورد خطرات و مزایای کاربامازپین و سایر گزینه‌های درمانی با شما صحبت کند. این واکنش‌های پوستی بیشتر در طی چند ماه اول درمان رخ می‌دهند. در صورت بروز هر کدام از علائم زیر، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: بثورات/ تاول/پوسته پوسته شدن پوست، خارش، یا تورم. از پزشک یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر سؤال کنید.

این دارو به ندرت باعث اختلالات بسیار جدی خونی (آنمی آپلاستیک، آگرانولوسیتوزیس) می‌شود. پزشک شما به منظور کاهش احتمال این عوارض جانبی، تعداد سلول‌های خونی شما را کنترل خواهد کرد. تمام ملاقات‌های پزشکی و آزمایشگاهی را انجام دهید. در صورت بروز هر کدام از این موارد نادر اما بسیار جدی، فوراً به پزشک مراجعه کنید: علائم عفونت (مانند گلودرد ناگهانی، تب، تورم غدد لنفاوی)، ضعف غیرمعمول / خستگی، تنگی نفس یا خونریزی / کبودی آسان.

با مصرف این دارو تهوع، استفراغ، سرگیجه، خواب آلودگی، یبوست، خشکی دهان یا عدم تعادل ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه یافت یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک بدین دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی جدی فوراً به پزشک اطلاع دهید: سردردهایی که شدید هستند یا برطرف نمی‌شوند، علائم مشکلات کبدی (مانند تهوع / استفراغی که متوقف نمی‌شود، از دست دادن اشتها، درد معده و شکم، زردی چشم / پوست، ادرار تیره)، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار)، زخم‌های دهان، خستگی، ضربان قلب سریع / آرام / نامنظم، حرکات غیر معمول چشم (نیستاگموس یا لرزش چشم)، تغییرات بینایی (مانند تاری دید)، درد مفاصل، تورم مچ پا / پا، درد / قرمزی / تورم دست و پا، بی حسی / سوزش دست / پاها، نشانه‌های سطح پایین سدیم در خون (مانند خواب آلودگی شدید، تغییرات ذهنی/خلقی از جمله سردرگمی، تشنج).

تعداد کمی از افرادی که برای هرگونه بیماری (مانند تشنج، اختلال دوقطبی، درد) داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند ممکن است افسردگی، افکار / اقدامات خودکشی یا سایر مشکلات ذهنی / روحی را تجربه کنند. در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان هر گونه تغییر غیر معمول یا ناگهانی در خلق و خوی، افکار یا رفتار از جمله علائم افسردگی، افکار / تلاش‌های خودکشی، افکار درباره آسیب رساندن به خود، را تجربه کرد فوراً با پزشک در میان بگذارید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه بروز علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید. 2


موارد منع مصرف داروی تگرتول

کاربامازپین ممکن است بر شیر مادر اثر بگذارد. اگر نوزاد شیر خوار دارید حتما در مورد شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. پیش از مصرف وضعیت خود را به پزشک توضیح دهید. عوارض کاربامازپین با وجود مشکلات زیاد می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ پس پزشک‌ در جریان قرار دهید تا متناسب با وضعیت برایتان دارو تجویز کند. 

مشکلات قلبی

کلسترول یا تری گلیسیرید بالا

بیماری کبد و کلیه

مشکلات تیروئید

سابقه بیماری روانی

پورفیری

گلوکوم

مشکل مغز استخوان

فشار خون بالا 1


موارد مصرف و عوارض جانبی کاربامازپین

تداخلات دارویی کاربامازپین

همیشه باید پیش از مصرف قرص کاربامازپین، به پزشک درباره قرص های مصرفی خود اطلاع دهید.

پیش از مصرف قرص کاربامازپین، از پزشک درباره قرص های خواب آور، قرص های افسردگی، نگرانی، صرع و نرم کننده عضله بپرسید. زیرا قرص کاربامازپین اثر اینگونه قرص ها را بیشتر می کند.

قرص کاربامازپین اثر قرص ضدبارداری را کم می کند بنابراین احتمال باردار شدن وجود دارد.

هنگامی که قرص کاربامازپین همراه با قرص هایی مانند فنوباربیتال، فنی تونین و پریمیدون مصرف می شود، اثرش کم می شود بنابراین احتمال تشنج وجود دارد.

بدون مشورت با پزشک قرص کاربامازپین را با دیگر قرص های ضد تشنج و آرامش دهنده مصرف نکنید.

اگر هر یک از قرص های زیر را مصرف می کنید، پیش از مصرف قرص کاربامازپین به پزشک خود بگویید:

آنتی بیوتیک

قرص های درمان بیماری سل

قرص های ضد قارچ

رقیق کننده های خون

قرص های سرطان

قرص های ایدز

استروئید

قرص های جایگزین تیروئید

قرص های قلب یا فشار خون

دیورتیک 3


پی نوشت:
1.www.honarehzendegi.com
2.www.rastineh.com
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما