موارد استفاده و عوارض جانبی هالوپریدول

هالوپریدول (Haloperidol) برای درمان روان پریشی تجویز می شود. همچنین از این دارو برای درمان انواع جنون همچون اسکیزوفرنی و یا درمان مشکلات عصبی مثل اضطراب، وسواس، تیک و پرخاشگری هم استقاده می شود. این دارو از دستگاه گوارش جذب شده و عمدتا به کبد و با غلظت کمتر در مغز، ریه، کلیه، اطفال و قلب منتشر می شود.
پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض جانبی هالوپریدول
هالوپریدول یک داروی اعصاب و روان یا آنتی دوپامینرژیک یا آنتی سایکوتیک است که با تاثیر بر گیرنده‌های دوپامین به بازگرداندن تعادل مواد طبیعی بدن (انتقال دهنده‌های مغزی) کمک می‌کند. این دارو با انسداد گیرنده‌های دوپامینی باعث آرامش و پایین آمدن فشار خود در بدن می‌شود. به طور کلی هالوپریدول می‌تواند باعث کاهش افکار و توهمات منفی در بیمار شده و از خودکشی و آسیب زدن به خود و دیگران جلوگیری کند. از این دارو برای بسیاری از اختلالات روانی همراه با سایکوز استفاده می‌شود.


نحوه مصرف Haloperidol

به دلیل عوارض و اثر هالوپریدول بر مغز هرگز نباید این دارو را به صورت خودسرانه مصرف کرد. دارو باید به دقت طبق زمان بندی و بر اساس دوزی که پزشک تجویز کرده مصرف شود و بدون مشورت با متخصص مصرف آن نباید متوقف گردد. 1


عوارض جانبی هالوپریدول

• سرگیجه ، سبکی سر ، خواب آلودگی

• مشکل در ادرار کردن 

•  اختلالات خواب  

•  سردرد و اضطراب

• اسپاسم عضلانی / سفتی 

• لرزش

• بی قراری 

• از دست رفتن / قطع دوره های قاعدگی یا بارداری

• کاهش توانایی جنسی ، ناتوانی در تولید اسپرم یا بزرگ شدن پستانها در آقایان
• خستگی شدید ، گیجی شدید

•  تعریق ، ضربان قلب سریع / نامنظم

• ادرار تیره

• تهوع / استفراغ مداوم

•  درد معده / شکم 

• زردی چشم / پوست

•  تشنج 

• ضربان قلب آهسته

• درد قفسه سینه

• بثورات پوستی

• خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو) 

• سرگیجه شدید

• مشکل تنفس

• فشار خون پایین

نکته: در صورت مشاهده هر کدام از این علائم حتما به پرشک خود اطلاع دهید. 2


موارد منع مصرف Haloperidol

در صورتی که هرکدام از مشکلات پزشکی ذیل را دارید، نباید این دارو را مصرف کنید و برای مصرف آن باید حتما با متخصص خود مشورت نمایید. این موارد عبارت‌اند از:

سابقه حساسیت به دارو

بارداری و دوران شیردهی

قبل از انجام هرگونه جراحی

سابقه مسمومیت با داروهای ضد روان پریشی

مسمومیت با فن سیکلیدین

بیماری پارکینسون یا سایر اختلالات حرکتی 1


موارد احتیاط

قبل از مصرف هالوپریدول، اگر به این دارو حساسیت دارید یا اگر آلرژی دیگری دارید با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک و یا موارد دیگر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی، این دارو نباید استفاده شود. قبل از استفاده از این دارو اگر دچار مشکلات شدید سیستم عصبی (افسردگی CNS شدید) یا بیماری پارکینسون هستید با پزشک یا داروساز مطرح کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به خصوص: اختلال دوقطبی، مشکلات ادراری (به عنوان مثال به علت مشکلات پروستات)، گلوکوم، مشکلات قلبی (مانند آنژین) تیروئید پرکار (هایپرتیروئیدیسم)، تشنج، تعداد پایین گلبولهای سفید خون.

هالپریدول ممکن است بر ریتم قلب (طولانی شدن QT) تاثیر بگذارد. QT طولانی به ندرت می تواند موجب ضربان قلب سریع / نامنظم (به ندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید، کمردرد) شود که نیازمند توجه فوری پزشک هستند. خطر ابتلا به QT طولانی در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی یا مصرف دیگر داروهایی که می توانند QT را طولانی کنند، ممکن است افزایش یابد. قبل از استفاده از هالوپریدول، پزشک یا داروساز خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید مطلع نمایید و در صورت داشتن موارد زیر مسئله را با پزشک در میان بگذارید: برخی مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان قلب آرام، طولانی بودنQT در EKG)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص (QT طولانی در EKG، مرگ ناگهانی قلبی).

سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر ابتلا به QT طولانی را افزایش دهد. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیکها / قرصهای آب) یا داشتن شرایطی از قبیل عرق شدید، اسهال یا استفراغ، افزایش یابد. با پزشک خود در مورد استفاده بی خطر از هالوپریدول صحبت کنید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود. لذا از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هر کاری که نیاز به هشیاری دارد، تا زمانی که بتوانید با خیال راحت چنین کارهایی را انجام دهید، خودداری نمایید.

قبل از انجام عمل جراحی پزشک یا دندانپزشک را در مورد تمام داروهایی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع نمایید.

این دارو ممکن است باعث کم شدن عرق شما شود و احتمال ابتلا به گرمازدگی را افزایش دهد. از انجام کارهایی که ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد شما شوند، مانند کارهای سخت یا ورزش در هوای گرم خودداری نمایید.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خواب آلودگی، سرگیجه، احساس سبکی سر، ادرار و یا اختلالات و عوارض قلبی مانند طولانی شدن فاصلهQT داشته باشند. خواب آلودگی، سرگیجه و احساس سبکی سر می توانند خطر سقوط را افزایش دهند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز شدید مورد استفاده قرار گیرد. نوزادان متولد شده از مادرانی که از این دارو در ۳ ماهه آخر بارداری استفاده کرده اند، ممکن است به ندرت نشانه هایی از قبیل سفتی عضلات یا لرزش، خواب آلودگی، مشکلات تغذیه / تنفس و یا گریه های مداوم نشان دهند. اگر هر یک از این علائم را در نوزاد تازه متولد شده به ویژه در ماه اول مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

از آنجا که مشکلات روحی و روانی درمان نشده (مانند اسکیزوفرنی، اختلالات اسکیزوافکتیو) می‌توانند یک وضعیت جدی باشند، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک دستور دهد. اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، باردار شده اید یا فکر می‌کنید که ممکن است باردار باشید، بلافاصله با پزشک خود در مورد حوادث و خطرات استفاده از این دارو در طول دوران بارداری صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر عبور می‌کند و ممکن است در نوزاد شیرده علائم ناخوشایندی ایجاد کند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. 3


موارد استفاده و عوارض جانبی هالوپریدول

تداخل دارویی هالوپریدول

خیلی از داروها اگر همزمان با هم مصرف شوند موجب کاهش اثرات درمانی شده و همچنین عوارض جانبی خطرناکی را ایجاد می‌کنند. پس در صورت مصرف هر داروی دیگری باید آن را به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف داروهای زیر همراه با هالوپریدول می‌توانند آثار جبران ناپذیری داشته باشند. قبل از مصرف همزمان حتما با متخصص مشورت نمایید:

داروهای آرام بخش یا خواب آورها

داروهایی که بر نحوه تفکر یا احساس و رفتار تاثیر می‌گذارند؛ مثل آنتی سایکوزها یا نورولپتیک‌ها

لیتیوم کربنات

انواع آنتی اسیدها و داروهای ضد اسهال حاوی منیزیم و آلومینیوم

داروهای ضد درد قوی

داروهای قلبی و داروهایی که بر ضربان قلب اثر می‌گذارند

داروهای ضد افسردگی مثل فلوکستین و پاروکستین

کاهش دهنده‌های فشار خون مثل گوانتیدین و متیل دوپا

آدرنالین‌ها

داروهای پارکینسون مثل لوودوپا

رقیق کننده‌های خون مثل فنیندیون

داروهای مالاریا مثل کینیدین و مفلوکین

داروهای درمان صرع مثل فنوباربیتال و کاربامازپین

آلرژی‌ها مثل ترفنادین

داروهای ضد عفونتی و ضد قارچی مثل اریترومایسین و اسپارفلوکساسین و کتوکونازول

داروهای ضد اضطراب مثل بوسپیرون 1


پی نوشت:
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما