موارد مصرف و عوارض جانبی متوکاربامول

متوکاربامول برای درمان اسپاسم یا درد عضلانی استفاده می شود. این دارو معمولا همراه با استراحت، فیزیوتراپی و سایر درمان ها تجویز می شود. متوکاربامول با کمک به شل کردن عضلات عمل می کند.
پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی متوکاربامول
داروی متوکاربامول برای درمان گرفتگی عضلانی و درد ماهیچه‌ای استفاده می‌شود. این دارو معمولا به همراه فیزیوتراپی و دیگر درمان‌ها تجویز می‌شود.


نحوه‌ عملکرد داروی متوکاربامول

داروی متوکاربامول به آرام شدن عضلات کمک می‌کند.


نحوه مصرف متوکاربامول و دوز مصرفی

این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا سه بار در روز مصرف کرد. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و مدت زمان بیشتری نسبت به تجویز پزشک این دارو را استفاده نکنید. افزایش مصرف شما را سریع‌تر درمان نخواهد کرد و خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. اگر بهبود نیافتید یا حالتان بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.


عوارض جانبی متوکاربامول

مصرف متوکاربامول ممکن است منجر به عوارضی مانند سرگیجه، ضعف، سردرد، تهوع، مشکلات معده و تاری دید شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید. در صورتی که پزشک داروی متوکاربامول را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی متوکاربامول را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنان‌چه با عوارضی مانند از هوش رفتن، تپش قلب کند، زردی پوست یا چشم، احساس تهوع مداوم همراه با استفراغ، تغییرات خلقی (مانند آشفتگی و فراموشی) روبه‌رو شدید با پزشک تماس بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی متوکاربامول نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. 1


موارد احتیاط

قبل از مصرف متوکاربامول ، اگر به این دارو حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارید به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از سوابق بیماری خود، به خصوص بیماری کبدی مطلع نمایید.

این دارو ممکن است باعث ایجاد سرگیجه یا خواب آلودگی شود یا بینایی شما را مختل کند. لذا از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هر کاری که مستلزم آرامش و یا بینایی است تا زمانی که بتوانید با خیال راحت چنین کارهایی را انجام دهید خودداری کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده میکنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع نمایید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه سردرگمی، سرگیجه یا خواب آلودگی حساس تر باشند. این عوارض جانبی می توانند خطر سقوط را افزایش دهند.

در دوران بارداری، متوکاربامول باید تنها در صورت نیاز شدید مورد استفاده قرار گیرد. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل میشود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. 2


تداخل دارویی متوکاربامول

هر دارویی که باعث سرکوب سیستم عصبی مرکزی شود ممکن است با متوکاربامول تداخل داشته باشد از جمله:

داروهای ضد تشنج

دارو های ضد درد

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد سرفه

داروهای سرماخوردگی

داروهای درمان اختلال خواب

داروهای ضد اضطراب

مصرف همزمان داروهای خواب آور و متوکاربامول باعث تشدید خواب آلودگی خواهد شد و لازم است قبل از مصرف با پزشک مشورت شود، از جمله:

داروهای ضد درد و ضد سرفه مانند کدئین و هیدروکدون

داروهای خواب

داروهای ضد اضطراب مانند آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم

سایر شل کننده های عضلانی مانند کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپرین

آنتی هیستامین ها مانند ستیریزین و دیفن هیدرامین

نکته 1: افرادی که به بیماری میاستنی گراویس مبتلا هستند ممکن است قادر به مصرف این دارو نباشند زیرا متوکاربامول باعث تضعیف اثر برخی داروهای درمان این بیماری می شود.

نکته 2: مصرف متوکاربامول ممکن است با برخی آزمایش های خاص مانند غربال گری ادرار VMA یا 5-HIAA تداخل داشته باشد و روی نتایج آن ها اثر منفی بگذارد.

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد. توصیه می شود قبل از مصرف متوکاربامول حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کرده و از شروع، قطع یا تغییر دوز دارو بدون مشورت پزشک جدا خودداری کنید.


موارد مصرف و عوارض جانبی متوکاربامول

دوز مصرف متوکاربامول

نکته مهم: متوکاربامول یک داروی تجویزی است و دوز مصرف آن تنها توسط پزشک و با توجه به شرایط پزشکی بیمار تعیین می شود، از مصرف خودسرانه یا کاهش و افزایش مصرف این دارو اجتناب کنید و حتما قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

پزشک معمولا برای 2 تا 4 روز اول دوره درمان، 6 گرم متوکاربامول به صورت دوزهای تقسیم شده در طول روز تجویز کرده و پس از آن درمان را با 4 گرم در روز در دوزهای تقسیم شده ادامه پیدا می دهد.

اگر یک دوز را فراموش کرده اید به محض یادآوری آن را مصرف کنید اما اگر روزانه بیش از یک دوز مصرف می کنید و تقریبا نوبت دوز بعدی رسیده، دوز از دست رفته را رد کنید و از دو برابر کردن مقدار دارو اجتناب کنید.


عوارض مصرف بیش از حد متوکاربامول

اوردوز متوکاربامول اغلب در صورت مصرف همزمان این دارو با داروهای آرام بخش دیگر رخ می دهد.

برخی علائم مصرف بیش از حد متوکاربامول عبارتند از:

حالت تهوع

خواب آلودگی شدید

تاری دید

فشار خون پایین

تشنج

از دست دادن هوشیاری

خستگی

در صورت مصرف بیش از حد با اورژانس تماس بگیرید.


اشکال دارویی متوکاربامول

قرص رباکسول 500 میلی گرم

قرص متوکاربامول 500 میلی گرم

آمپول روبامول 1000میلی گرم / 10 میلی لیتر

آمپول ریلاکسین 1000 میلی گرم / 10 میلی لیتر

آمپول ریلاکسی مول 1000 میلی گرم / 10 میلی لیتر 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.rastineh.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما