معرفی سرور اچ پی

به‌ دلیل گسترش و پیشرفت تجارت، بسیاری از شرکت ها بیشتر به‌ دنبال استفاده از سرورهای مختلف با منابع متفاوت و متناسب می ‌باشند. با ما همراه باشید تا در ادامه سرور اچ پی را برای تان معرفی کنیم.
دوشنبه، 29 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی سرور اچ پی
به ‌طور عمده سرورها راس ارتباطی در شبکه می ‌باشند که از نظر سخت افزاری بسیار قدرتمند هستند. از سرورها به‌ عنوان سیستم سرویس دهنده و اغلب جهت کنترل، مدیریت، میزبانی و … استفاده می‌شود.

یک سرور در واقع ترکیبی از سخت افزار و سیستم عامل است که منابع مختلفی مانند حافظه رم، فضای ذخیره ‌سازی، پردازنده و … را برای کاربران شبکه خود فراهم می کند. در واقع می‌ توان سرور را کامپیوتری با تعداد زیادی هارد دیسک، رم و پاور قدرتمند دانست. سرورها از زمان پیداش پیشرفت های زیادی کرده اند ولی به طور کلی تفاوت آن ها در طراحی ظاهری و ترکیب سخت ‌افزارهای داخلشان است.

در این بین یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه تولید سرور، کمپانی HP است. از بزرگترین مزایای سرور اچ پی، تنوع زیاد مدل های آن بر مبنای نیازهای مختلف مشتریان است. یکی از مهمترین معیارها در تعیین قیمت سرور اچ پی، انتخاب نوع سرور مناسب و مطابق نیازتان است. این تنوع موجب می شود که مشتریان با توجه به نیازهایشان، سروری متناسب با بودجه خود را تهیه نموده و اگر لازم باشد در آینده هم بتوانند آن را ارتقا دهند.

سری محبوب سرورهای اچ پی که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد، HP ProLiant است که خود به چندین زیر مجموعه تقسیم می شود. در این مقاله قصد داریم سه سری محبوب و بسیار پر فروش سرورهای HP را معرفی کنیم تا به طور اختصاری با هر یک از این سه گروه آشنا شوید.
 

سرور اچ پی مدل DL

DL مخفف Density Line است که به سری رکمونت (Rackmount) سرور اچ پی اتلاق می گردد. این سری از محصولات این کمپانی، بسیار قدرتمند بوده و قابلیت انعطاف و مدیریت پذیری بالایی دارند و که خود در گروه های ,DL100 , DL300  DL500 تولید می شود. این سرورها برای محیط های با تعداد زیاد سرور مناسب هستند و جهت استفاده باید به صورت خوابیده و داخل رک قرار گیرند.

از این نوع سری سرور DL380 یکی از پرفروش ترین مدل های سرور در بازار ایران می باشد که برای کسب و کارهای متوسط تا بزرگ بسیار مناسب هستند. این گروه از سرورها برای پشتیبانی از میزان حافظه دیسک و I/O بالا طراحی شده اند و در بخش های مختلف از جمله سایت ها، پایگاه داده مورد استفاده قرار می گیرند.

سری  DL100 سرور اچ پی ساده، کم هزینه و با قابلیت پشتیبانی از دو پردازنده بوده و مناسب برای محیط های کاری کوچک با معماری یک لایه هستند. این سری قابل استفاده برای کاربردهایی از قبیل Networking ,File and Print Shared internet access  و… که شامل مدلهای DL120, DL160, DL165 و DL180 می شود.

سری  DL300 سرور اچ پی با قابلیت پشتیبانی از دو پردازنده، مناسب برای پایگاه داده ها و محیط های کاری بزرگ بوده و شامل مدل های  DL320،DL360،DL370 ، DL385 و  DL380 می باشد.

سری DL500 سرور HP قابل توسعه و ارتقا هستند و با قابلیت پشتیبانی از چهار پردازنده، ایده آل برای پردازش های سنگین و برنامه های کاربردی با درجه اهمیت بسیار زیاد است.
معرفی سرور اچ پی
 

سرور اچ پی مدل ML

اصطلاح ML مخفف کلمه Modular Line بوده و به رده سرورهای ایستاده اچ پی (Tower Series) گفته می‌شود. سرورهای HP ProLiant ML در کمپانی اچ پی برای هر سازمانی که به دنبال سرورهای ایستاده قدرتمند و قابل ارتقا هستند، مناسب است.

می توان گفت که سری سرور  ML از سرورهای اچ‌ پی در کارایی چیزی کمتر از سری DL  ندارند و حتی می توان در حد سری های  DL آن ها را پیکربندی کرد. بهترین مزیت این سری عدم وابستگی آن ها به رک است که می تواند در شرکت های کوچک گزینه ای مناسب باشد. سرورهای ML از سرورهای اچ پی نیازی به رک ندارند و به صورت Tower یا ایستاده مورد استفاده قرار می گیرند البته در صورت نیاز می توان سرورهای HP ML را در رک قرار داد.

سری  ML100 سرور  HP ML اچ پی ساده، کم هزینه و مناسب برای فضاهای کاری کوچک و قابل استفاده برای       Networking File and Print Shared Internet Access HPC Clusters   است و شامل مدل های ML110 و    ML150 می باشد.

سری  ML300 سرورهای اچ پی قابلیت پشتیبانی از یک یا دو پردازنده، مدیریت پیشرفته از راه دور و ارتقا پذیری بالا دارند و در میزان فضای ذخیره سازی و رم بالای خود مناسب برای کاربردهایی مثل پایگاه داده است و شامل مدل های ML310، ML330، ML350، ML370 می شود.
 

سرور اچ پی مدل BL

گروه سرورهای Blade حالت تیغه ‌ای دارند و به صورت کاملا فشرده و ماژولار طراحی شده اند. نحوه قرارگیری این سرورها در رک به صورت مجموعه ای است و تعداد 8 یا 16 عدد از آن ها در محفظه های مخصوصی با عنوان C7000 و C3000 قرار گرفته و داخل رک نصب می ‌شوند. قابلیت انعطاف بالا و ساختار متفاوت، موجب کاهش هزینه های پایگاه داده و افزایش کیفیت سرویس دهی شده است.

مانند سرورهای قفسه ای یا رکمونت سرورهای BL هم با یک اندازه استاندارد ساخته می شوند و در رک های مخصوص خود قرار می گیرند. در خصوص سرورهای  BL ما به جای استفاده از واژه  رک از شاسی یا اسکلت استفاده می کنیم. سرور های تیغه ای معمولا به صورت اختصاصی و انحصاری ساخته می شوند. مثلا شما نمی توانید یک سرور تیغه ای  Dell  را در درون شاسی یک سرور تیغه ای   HP قرار دهید.

البته برای این کار دلایلی موجه وجود دارد، بر خلاف سرورهای ایستاده و سرورهای رکمونت، سرورهای تیغه ای پاور ندارند و در واقع انرژی خود را از خود شاسی دریافت می کنند. البته این تنها یکی از مواردی است که سازندگان این سرورها به صورت اختصاصی برای شاسی ها ایجاد می کنند، در بسیاری از موارد سیستم های خنک کننده و … نیز درون شاسی تعبیه می شود.

شاید در نگاه اول به ماهیت اساسی سرور های بلید پی نبرید اما با نگاهی ریز تر میتوان به اهمیت این نوع از سرور ها پی برد و ارزش آن ها را درک کرد. به عنوان مثال در یک رک اچ پی 42 یونیت شما می توانید سه سرور BLADE  C7000 را نصب کنید که هر شاسی شما 16 تیغه سروری در خود جای می دهد. یعنی می توانید 48 عدد سرور را در یک رک جای دهید. حال اگر در همان رک سرور DL380 تعبیه کنید، تنها می توانید 24 سرور را جایگذاری کنید.
سرور  HP ProLiant BL  هم فضای کمتری در رک اشغال می کند و هم قدرت پردازش بیشتری ارایه می ‌دهد. کابل‌ کشی در این سرورها ساده ‌تر شده و مصرف انرژی نیز بسیار کم است.

همانطور که اشاره کردیم، در این نوع سرورهای تیغه ای کابل کشی ساده تر شده است، زیرا تنها یک Cable Clutter یا ست کابل (کابل پاور، کابل کیبورد، کابل موس، کابل ویدئو و کابل شبکه) برای تمام بلید سرورهای Blade Enclosure کافیست ولی در مدل Rackmount هر سرور نیاز به یک ست کابل دارد.
 
جمع بندی
سرور اچ پی ای دارای انواع گوناگونی است که هر کدام از آنها ویژگی و کارایی خاص خود را دارند. تمامی قطعات سوار شده بر روی این سرور ها برحسب نیاز کسب و کار مشتری، بازدهی متفاوتی دارند. نیاز به سرورها در هر شرکت و سازمانی با رشد دنیای تکنولوژی افزایش یافته و استفاده از تجهیزات شبکه برای آنها، امری ضروری به شمار می رود. سرورهای اچ پی با رشد روز افزون در حیطه فنی و طراحی، توانسته بر روند کسب و کار تاثیر بگذارند و باعث رشد کسب و کارها شوند.

شرکت اچ پی در توسعه تجهیزات با توجه به نیازهای کاربران، پیشرفت قابل توجهی را داشته و حداکثر کارایی و اطمینان را برای کاربران جهت جلوگیری از دسترس خارج شدن سرویس یا همان  Downtime ارائه داده است. این شرکت تمامی قطعات تولید شده را تست و سپس به بازار عرضه می کند. از جمله فناوری های به کار رفته در سرور اچ پی فناوری به روز رسانی هوشمند SUM (Smart Update Manager)، عملیات پیچیده نرم افزارها و  Firmware ها را راحت تر کرده است.

همانطور که گفتیم سرورهای اچ پی جزو محبوب ترین سرورهای جهان هستند و اغلب مدیران کسب و کارها و شرکت ها خرید سرور HP را در دستور کار قرار می دهند. اما چه دلایلی باعث این محبوبیت شده؟ در ادامه برخی از مزایای سرور اچ پی را آورده ایم تا با برتری های آن نسبت به رقبا آشنا شوید.
 
  • سرورهای اچ پی از نظر فنی پیشرفته و از نظر طراحی توسعه یافته هستند و تمامی نیازهای فنی شبکه را برطرف می کنند.
  • سرورهای اچ پی به دلیل انعطاف پذیری بالا، سازگاری بسیار خوبی با نرم افزارها و دیگر تجهیزات شبکه دارند، به همین دلیل است که این سرورها توسعه سریع شبکه را امکان پذیر می کنند.
  • شرکت اچ پی با تولید محصولاتش، پشتیبانی گسترده ای را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد که نمونه ای از این پشتیبانی، می توان به انتشار نرم افزار، کتاب، منابع و سایت آموزشی و همچنین سایت های اطلاعاتی اشاره کرد.
  • سرورهای اچ پی با استفاده از تکنولوژی مدیریت ILO، از راه دور امکان ایجاد ارتباط با سرور و همچنین مدیریت آن را فراهم می کنند.
اما قبل از خرید سرور اچ پی باید به نکات مهمی توجه کنید تا بتوانید از بین انواع و اقسام مدل های آن، بهترین گزینه را انتخاب کنید.
 
  • تعداد کاربرانی که قرار است همزمان به سرورها متصل و از خدمات آنها بهره ببرند. تعداد کاربران موجود در شبکه در انتخاب نرم افزار و سخت افزار تاثیر گذارند.
  • می بایست تمامی نیازهای سازمان را سنجیده و با داشتن اطلاعات کافی در مورد سرورها و انواع آن ها، سرور مناسب را انتخاب کرد، همچنین میبایست سروری را انتخاب نمود که با افزایش نیازهای سازمان قابل توسعه و ارتقاء باشند.
  • جهت رفع نیازهای سازمان، میبایست بودجه ای را به آن اختصاص داد تا بتوان با پیاده سازی یک سرور ایده آل، تمامی نیازهای سازمان را برطرف کرد.
  • می بایست محلی که قرار است سرور در آنجا قرار گیرد مشخص باشد، زیرا محل قرار گیری سرور در انتخاب نوع آن نیز موثر است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.