موارد استفاده و عوارض کابرگولین

کابرگولین داروی مهار هورمون پرولاکتین در بدن است و در اشکال 0.5 و 1 برای درمان سندرم پای بی قرار، هایپرپرولاکتینمی و همچنین قطع شیردهی تجویز می شود.
چهارشنبه، 8 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض کابرگولین

کابرگولین چیست و موارد مصرف آن

کابرگولین یک آگنوسیت گیرنده ی دوپامین است که با کاهش دادن مقدار هورمون پرولاکتین عمل می کند. کابرگولین برای درمان غلظت بیش از حد هورمون پرولاکتین در خون ( هایپر پرولاکتینمی) مورد استفاده قرار می گیرد.

کابرگولین ممکن است برای درمان سایر بیماری ها با تجویز پزشک استفاده شود.


موارد منع مصرف کابرگولین

داشتن حساسیت نسبت به کابرگولین

داشتن فشار خون بالا و کنترل نشده

فشار خون بالای مرتبط با حاملگی

سابقه ی بیماری های مرتبط با قلب و تنفس و یا داشتن اختلالات مربوط به دریچه های قلب.

اگر به داروهایی که برای درمان ارگوت (بیماری ناخنک) بکار میروند حساسیت دارید مانند: ارگوتامین، دی هیدرو ارگوتامین، ارگونوین و یا متیل ارگونوین.


نکاتی مهم درباره مصرف کابرگولین

در صورتی که دچار بیماری های کبدی، قلبی و یا تنفسی هستید پیش از مصرف کابرگولین با پزشک در این باره صحبت کنید.

کابرگولین معمولا بصورت دو بار در هفته و دست کم به مدت شش ماه مصرف می شود. تا زمانی که پزشکتان تایید نکرده کابرگولین را بصورت روزانه مصرف نکنید.

در صورتی که ار هرگونه داروی دیگر استفاده می کنید ( به ویژه دارو های کنترل فشار خون)  با پزشک در میان بگذارید

در طول مصرف کابرگولین ممکن است میل جنسی شما افزایش یابد. همچنین ممکن است تمایلات غیر معمول و یا شدید دیگری در طول مصرف این دارو پیش بیاید.در صورتی که فکر می کنید چنین حسیات و امیالی در شما پدید آمده است به پزشک اطلاع دهید.

برای حصول اطمینان از مفید واقع شدن کابرگولین برای شما لازم است که میزان پرولاکتین خون بصورت منظم توسط پزشک سنجیده شود. سنجش میزان پرولاکتین خون ممکن است برای چندیدن ماه پس از قطع مصرف دارو نیز ادامه داشته باشد.در این مورد دستورات پزشک را مد نظر داشته باشید.


نحوه مصرف کابرگولین

کابرگولین باید دقیقا به شکلی که توسط پزشک تجویز شده است مصرف شود. مقدار دوز دارو را خودسرانه تغییر ندهید و از مصرف آن بیش از مدت زمان توصیه شده خودداری کنید. راهنمایی های موجود در بسته دارو را به دقت مطالعه کنید.

در طول مصرف کابرگولین برای حصول اطمینان از مضر نبودن دارو برای بیمار ممکن است آزمایش هایی توسط پزشک تجویز شود؛ همچنین ممکن است برای کنترل وضعیت کارکرد قلب، قلب شما توسط دستگاه الکتروکاردیوگراف مورد آزمایش قرار گیرد. این دستگاه فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می کند.

برای حصول نتایج بهتر ممکن است پزشک شما گاه به گاه در طول درمان با کابرگولین مقدار دوز دارو را تغییر دهد.

کابرگولین را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

در صورتی که متوجه شدید مصرف کابرگولین را فراموش کرده اید هرچه زودتر آنرا مصرف کنید.اگر به نوبت بعدی مصرف دارو زمان اندکی باقی است از مصرف داروی فراموش شده صرف نظر کنید و مصرف دارو را طبق برنامه پیش ببرید. از استفاده ی داروی اضافی خودداری کنید.


موارد استفاده و عوارض کابرگولین

در صورت بروز سوء مصرف (اوور دوز)

در صورت بروز علایم سوء مصرف ( گرفتگی بینی، توهم، غش ) فورا به اورژانس مراجعه کنید.


موارد پرهیز در طول مصرف کابرگولین

در صورتی که دراز کشیده اید و یا نشسته اید به طور ناگهانی بلند نشوید.

هنگام بلند شدن به آهستگی عمل کنید و برای جلوگیری از افتادن و زمین خوردن در حین ایستادن محکم بایستید. 1


عوارض مصرف قرص کابرگولین

شایعترین عوارض مصرف کابرگولین ایجاد خواب آلودگی است. حالت تهوع، یبوس ، سردرد ، سرگیجه ، ضعف یا کاهش انرژی میتواند از علائم شایع دیگر قرص کابرگولین باشد.

اگر این عوارض ذکر شده خفیف بود طی چند روز یا چند هفته از بین میرود. اما اگر تشدید شد و یا از بین نرفت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در بعضی موارد ممکن است دچار عوارض جانبی جدی شوید که فورا با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض جدی نادر کابرگولین شامل موارد زیر است:

رشد بافت اضافی (فیبروز) در ریه ها یا اطراف قلب یا معده شما که با علائم تنگی نفس، سرفه شدید، دلد درد، تورم در پا و مچ پا همراه می باشد.

مشکلات دریچه قلب که شامل علائم تورم در بازو ها پاها، دست ها، نفس کشیدن سخت، تغییر در ریتم قلب، درد قفسه سینه، سرفه کردن می باشد.

سلب مسئولیت: هدف ما این است که اطلاعات مناسب و فعلی را در اختیار شما قرار دهیم. با این حال، از آنجا که داروها بر هر شخص متفاوت است، ما نمی توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات شامل تمام عوارض جانبی احتمالی باشد. این اطلاعات جایگزینی برای مشاوره پزشکی نیست. 2


تداخل دارویی کابرگولین

قرص کابرگولین ممکن است با سیار داروها، ویتامین ها و یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشند و این تداخل به این معنی است که یک ماده می تواند نحوه عملکرد یک دارو را تغییر دهد. این تغییر می تواند دارای عوارض جدی شود یا باعث کاهش اثر دارو شود.

اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز کابرگولین با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید داروهایی که مصرف می کنید با این دارو تداخل نداشته باشد.

داروهای زیر را هرگز با کابرگولین مصرف نکنید زیرا باعث می شود اثرات خطرناکی در بدن ایجاد شود. این داروها دقیقا برعکس کار کابرگولین را انجام می دهند. این داروها عبارتند از:

داروهای روانپریشی مانند هالوپریدول، تیوتیکسن، کلروپرومازین، پروکلروپرازین

داروهای ضد تحوع مانند متوکلوپرامید یا پرومتازین


مصرف کابرگولین در دوران بارداری

کابرگولین در گروه B بارداری قرار دارد و به این معنی می باشد که در سه ماهه اول بارداری نباید از این دارو استفاده کنید و اگر باردار هستید یا در حین مصرف کابرگولین باردارشدید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.


مصرف کابرگولین در شیردهی

کابرگولین در دوران شیردهی نباید مصرف شود زیرا کابرگولین ممکن است به شیر منتقل شود و به نوزاد شیرده آسیب برساند و عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.darmansara.com
3.www.shafamag.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.