آموزش تهیه چند مدل دسر عربی

دسرها می تواند کودکان را به غذا خوردن تشویق کند و پاداش خوبی برای آن ها باشد. دسرها علاوه بر کوچک تر ها در بین بزرگتر ها هم طرفداران زیادی دارد. در ادامه با روش تهیه دسرهای خوشمزه عربی آشنا می شوید.
سه‌شنبه، 21 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش تهیه چند مدل دسر عربی

حلاوة الجبن (شیرینی پنیر)


مواد لازم
1 پیمانه آرد (سفید یا سمولینا)
1 و 1/2 پیمانه آب
2 پیمانه پنیر موزارلا
1 قاشق چایخوری گلاب

برای خامه
1/2 پیمانه شکر
2 قاشق غذاخوری نشاسته
1/4 پیمانه آرد
3 و 1/2 پیمانه شیر

برای شربت
1/4 پیمانه شکر
1 قاشق چایخوری گلاب
1 پیمانه شکر
1 قاشق غذاخوری آب لیمو

آموزش تهیه چند مدل دسر عربی

طرز تهیه

برای آماده کردن خامه
آرد و شکر و نشاسته و شیر را با هم مخلوط کرده و خوب هم می‌زنیم تا آرد حل شود. بعد مخلوط را روی حرارت ملایم گذاشته و مداوم هم می‌زنیم تا به غلظت برسد. سپس گلاب را اضافه کرده و هم می‌زنیم و بعد از روی حرارت برمی‌داریم و کنار می‌گذاریم تا خنک شود.

برای تهیه قسمت خمیری مواد لازم
آب و شکر را روی حرارت می‌گذاریم. وقتی شکر به خوبی حل شد و روی سطح آب حباب تشکیل شد، آرد را به صورت تدریجی به آن اضافه می‌کنیم تا آرد آب را به خود جذب کند. بعد پنیر موزارلا را اضافه کرده و هم می‌زنیم تا پنیر با بقیه مایه یکدست شود در پایان گلاب رو اضافه میکنیم.و حدود ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار میدیم تا خمیر پخته بشه اول کمی چسبناک ولی به مرور از چسبندگی خمیر کاسته میشه بعد خمیر به عمل آماده رو وقتی از حرارت افتاد مابین دوتا نایلکس یا کاغذ روغنی با وردنه پهن میکنیم.

بعد کمی از خامه را به صورت عمودی روی خمیر قرار داده و خمیر را روی آن رول می‌کنیم. بعد برش زده و به همین ترتیب همه خامه را لای خمیر قرار می‌دهیم. بعد رول‌ها را برش می‌زنیم و روی آن شربت ریخته و با پودر پسته (اگر در دسترس دارید) تزیین می‌کنیم.

طرز تهیه شربت
شکر و آب رو روی حرارت قرار میدیم تا بجوشه به هیچوجه قاشق توی شربت در حال جوش نمیزنیم وقتی جوشید آبلیمو و گلاب رو اضافه میکنیم وقتی جوش های ریز مراوریدی زد شربت ما آماده اس بعد از خنک شدن شربت سفت تر میشه در آخر روی شیرینی ها میریزیم و بعد تزیین کرده در یخچال میذاریم خوب که خنک شد سرو کنید نوش جانتون 1


پودینگ برنج


مواد لازم (برای ۴ نفر)
برنج یک دوم پیمانه
آب دو پیمانه
شیر کم چرب دو پیمانه
شکر ۱۰ قاشق غذا خوری
نشاسته ذرت دو قاشق غذا خوری
وانیل یک دوم قاشق مربا خوری
زرده تخم مرغ یک عدد

آموزش تهیه چند مدل دسر عربی

طرز تهیه
برنجتان را بین یک تا دو ساعت در آب قرار دهید تا خیس بخورد. بعد از اینکه برنج خیس خورد آن را با مقدار مناسب آب، درون یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب آن بجوشد و شروع به قل زدن کند.

درب قابلمه را روی آن قرار دهید و حرارت را کم کنید. هر چند دقیقه یک بار برنجتان را با یک قاشق چوبی هم بزنید. این کار را ادامه دهید تا برنجتان قد بکشد و آب آن تقریبا تمام شود.

شیر و شکر را به برنج اضافه کنید و آن‌ها را خوب با هم، هم بزنید. نشاسته ذرت را درون مقداری شیر حل کنید و در همان حال که مواد روی حرارت هستند نشاسته ذرت هم به آن‌ها اضافه کنید. در همین حین که موادتان روی حرارت قرار دارد آن را مدام هم بزنید تا پودینگتان ته نگیرد.

هنگامی که پودینگتان جوشید وانیل را به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت کم، کمی بجوشد. پودینگ برنج ترکی کمی به شیر برنج شباهت دارد. پودینگ شما حاضر است. آن را به ظرف سروتان منتقل کنید و آن را درون یخچال قرار دهید تا خنک شود سپس آن را میل کنید.

می‌توانید کمی زرده تخم مرغ را با سه قاشق غذا خوری از پودینگ خنک شده، خوب مخلوط کنید و روی پودینگتان بزنید و آن را برای چند دقیقه در فر قرار دهید تا روی آن تغییر رنگ دهد و قهوه‌ای شود. دقت کنید که پودینگتان را برای مدت طولانی در فر قرار ندهید تا آب آن گرفته نشود. 2


بسبوسه عربی


مواد لازم برای پخت کیک بسبوسه
پودر نارگیل : ۱ لیوان
آرد سمولینا : ۲ لیوان
تخم مرغ : ۲ عدد
روغن : ۱/۴ لیوان
شکر : ۱/۲ لیوان
ماست : ۱ لیوان
بیکینگ پودر : ۲ قاشق مرباخوری
خلال بادام : به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه شهد کیک
آب : ۱/۲ لیوان
گلاب : ۱/۲ لیوان
شکر : ۱.۵ لیوان

آموزش تهیه چند مدل دسر عربی

طرز تهیه بسبوسه عربی در خانه
در دستور پخت بسبوسه عربی ابتدا باید پودر نارگیل و بیکینگ پودر و آرد سمولینا را با یکدیگر در ظرف مناسبی به خوبی مخلوط کنید.

سپس در ظرفی دیگر تخم مرغ را با مقداری نمک هم بزنید و شکر و روغن و دو قاشق غذاخوری گلاب و ماست را به ترتیب به تخم مرغ زده شده اضافه کنید و همه این مواد را هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.

مخلوط تخم مرغ را به مخلوط آرد سمولینا اضافه کنید و مخلوط این مواد را هم بزنید.

در مرحله بعد قالب کیک را چرب کنید و مایع کیک را در قالب فر بریزید و سپس روی سطح مایع کیک را با کمک قاشق صاف کنید.

خلال های بادام را روی مایع کیک بپاشید و با پشت قاشق خلال های بادام را فشار دهید تا به مایع کیک بچسبند.

در این مرحله از طرز تهیه کیک بسبوسه باید فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا فر به مدت ۱۵ دقیقه به خوبی داغ شود در این مدت زمان شکر را به همراه آب در ظرفی مناسب بریزید و ظرف را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد بعد از اینکه شکر در آب به خوبی حل شد بعد از گذشت ۲ دقیقه گلاب را مخلوط شکر و آب اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا شربت کیک در حدود دو دقیقه دیگر در حالت جوش بماند سپس بعد از مدت زمان ذکر شده شربت کیک از روی حرارت بردارید تا سرد شود.

در مرحله آخر قالب کیک را بعد از گذشت ۱۵ دقیقه از روشن کردن فر در فر به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید و بعد از اینکه کیک به خوبی پخته شد شهد سرد شده کیک را به صورت آرام آرام روی کیک بسبوسه داغ بریزید و اجازه دهید تا شربت به خوبی به خورد کیک بسوبسه برود سپس کیک را به شکل دلخواه خود برش بزنید.


بسبوسه پنیری


مواد لازم برای بسبوسه
آرد سمولینا یا سمیت: ۱/۲ لیوان
آرد سفید: ۱/۲ لیوان
پنیر خامه ای: ۲۵۰ گرم
تخم مرغ: ۲ عدد
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری
خامه صبحانه: ۱ لیوان
پودر نارگیل: ۱ لیوان
روغن مایع: ۱/۴ لیوان
شکر: ۳/۴ لیوان
شیر: ۲ قاشق غذاخوری
وانیل: به مقدار کمی
خامه صبحانه: مقداری برای تزیین

‌مواد لازم برای شربت بسبوسه
آب: ۳/۴ لیوان
شکر: ۳/۴ لیوان
آبلیموی تازه: ۲ الی ۳ قطره
گلاب، زعفران و هل به عنوان طعم دهنده: به مقدار کمی

آموزش تهیه چند مدل دسر عربی

دستور پخت
برای تهیه شربت ابتدا باید درون قابلمه ای کوچک آب و شکر را بریزید و بر روی حرارت بگذارید تا بجوشد و غلیظ گردد، بعد آبلیمو را به آن بیفزایید و در نهایت گلاب، هل و زعفران را به مقداری کمی به آن اضافه نمایید و پس از چند قل آن را از روی حرارت بردارید تا کاملا سرد شود.

در مرحله بعدی طرز تهیه بسبوسه پنیری باید فر را از ابتدا با دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد روشن نمایید.

سپس شیر را با پنیر خامه ای مخلوط نمایید، بعد از اینکه شل شد. درون سینی لایه ای از سلفون را باز کنید و مخلوط آماده شده را روی آن بریزید و با لیسک آن را به اندازه قالب پخش نمایید.

سینی را درون یخچال قرار دهید تا مقداری ببند و سفت شود. بعد خامه صبحانه، تخم مرغ، شکر، وانیل، بیکینگ پودر، روغن مایع و پودر نارگیل را درون ظرفی بریزید و با همزن برقی مواد را به اندازه ۳ دقیق مخلوط نمایید تا یکدست گردند.

حال نوبت افزودن آرد سمولینا و آرد سفید می باشد که باید به مواد بیفزایید و هم بزنید.

نیمی از مایه خمیری آماده شده را درون قالب با جنس پیرکس در اندازه ۲۲×۲۹ سانت بریزید و سطح مایه را صاف نمایید.

مخلوط پنیر را از درون یخچال خارج نمایید، بعد آن را از سمتی که سلفون ندارد روی مایه بسبوسه قرار دهید و به آهستگی سلفون را از آن جدا نمایید. مابقی مایه خمیری را نیز را روی لایه پنیری بریزید و صاف نمایید.

آنگاه با استفاده از خامه صبحانه خطوطی را به شکل ۴ گوش روی آن بکشید و قالب را داخل فر بگذارید تا بسبوسه بپزد و طلایی رنگ شود. مدت زمان پخت ۴۵ الی ۵۵ دقیقه می باشد.

پس از خارج کردن قالب از فر، شربت سرد شده را روی بسبوسه بریزید که بعد از ۲ الی ۳ دقیقه، شربت به خورد آن خواهد رفت.

برای تزیین این کیک عالی نیز می توانید درون هر ۴ گوش مقداری پودر پسته یا گل خشک محمدی قرار دهید 3


دسر ام علی


مواد لازم
خمیر هزارلا پمینا  100 گرم
کره  50 گرم
کشمش به مقدار لازم
گردو به مقدار لازم
مغز فندق به مقدار لازم
پودر نارگیل به مقدار لازم
شیر  یک لیوان
شکر دو قاشق غذاخوری
پودر شیرخشک (کافی میت) دو قاشق غذاخوری
خامه صبحانه  چهار قاشق غذاخوری

آموزش تهیه چند مدل دسر عربی

طرز تهیه شیرینی ام علی
مرحله اول
اگر با فوت و فن آشپزی با خمیر هزارلا آشنا هستید، دست بکار شوید و فر را روشن کنید و روی درجه 180 سانتی گراد تنظیم کنید. یک بسته خمیر هزارلای پمینا (که قبلا تهیه کرده‌اید) را باز کنید و یک برش 100 گرمی با کاتر ببرید. می‌توانید بسته به مصرف‌تان بیشتر یا کمتر هم ببرید. اگر 100 گرم برای‌تان گنگ است، به ویدیو مراجعه کنید. یک سینی مخصوص فر بردارید و آن را چرب کرده، خمیر پمینا را روی آن قرار دهید. کره را آب کنید و با یک قلمو روی خمیر بمالید تا کل سطح آن را بپوشاند. سپس خمیرهزارلای پمینا را داخل فر بگذارید و اجازه دهید 10 دقیقه بپزد. بعد از این مرحله فر را خاموش نکنید.

مرحله دوم
یک ماهیتابه بردارید و یک لیوان شیر داخل آن بریزید، دو قاشق شکر به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت سه دقیقه بجوشد. سپس دو قاشق شیر خشک اضافه کنید و حسابی هم بزنید. این ترکیب را کنار بگذارید تا سرد شود. این مایع قرار است لابه‌لای دسر هیجان‌انگیز ام علی برود.

مرحله سوم
چند ظرف دسری کوچک بردارید. این ظرف‌ها قرار است داخل فر بروند، پس به جنس آن‌ها دقت کنید. خمیر هزارلا را تکه تکه کنید و سه چهار تکه کف هر ظرف بگذارید. چند عدد کشمش روی خمیر بریزید. گردوها را خرد کنید و به میزان لازم روی خمیر بریزید دوباره چند تکه خمیرهزارلا روی این ترکیب بریزید. کمی مغز فندق روی دسر بریزید و پودر نارگیل را روی آن بپاشید. یک تا دو قاشق از مایعی که در مرحله قبل درست کردیم روی آن بریزید و دو قاشق خامه صبحانه اضافه کنید و سطح دسر را صاف کنید.

مرحله چهارم
درجه فر را تا 210 سانتی گراد بالا ببرید و کاسه‌های دسر ام علی را داخل فر قرار دهید. اجازه دهید شیرینی‌ها 10-15 دقیقه در فر بپزند. سپس آن‌ها را از فر خارج کرده و با خلال پسته، خلال بادام و گل محمدی تزیین کنید. می‌توانید مغزهای دسر را مطابق با سلیقه‌تان کم و زیاد کنید و اگر پودر نارگیل دوست ندارید، آن را حذف کنید. 4


پی نوشت:
1.www.cookpad.com
2.www.yjc.ir
3.www.arga-mag.com
4.www.kalleh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دستور ترور سید مقاومت از نیویورک
دستور ترور سید مقاومت از نیویورک
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
play_arrow
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
play_arrow
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!
play_arrow
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!
ارتباط مستقیم شبکه سه با لبنان / خبرنگار شبکه سه روی آنتن تلویزیون: اگر سیدحسن نصرالله شهید شده باشد...
play_arrow
ارتباط مستقیم شبکه سه با لبنان / خبرنگار شبکه سه روی آنتن تلویزیون: اگر سیدحسن نصرالله شهید شده باشد...
واکنش آنتونی بلینکن وزیرخارجه ‎آمریکا به اتفاقات ساعات اخیر در لبنان
play_arrow
واکنش آنتونی بلینکن وزیرخارجه ‎آمریکا به اتفاقات ساعات اخیر در لبنان
ضامن سلامت حرکت ملت ایران
play_arrow
ضامن سلامت حرکت ملت ایران
آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!
play_arrow
آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!
برجام و FATF پوشش‌هایی برای جاسوسی
play_arrow
برجام و FATF پوشش‌هایی برای جاسوسی
نتانیاهو در سازمان ملل باز هم تابلو و نقشه از ایران به نمایش گذاشت!
play_arrow
نتانیاهو در سازمان ملل باز هم تابلو و نقشه از ایران به نمایش گذاشت!
پیام صوتی کودک ایرانی خطاب به امام حسین (ع)
play_arrow
پیام صوتی کودک ایرانی خطاب به امام حسین (ع)
ماجرای عصبانیت رهبر انقلاب از بنی‌صدر از زبان محسن رضایی
play_arrow
ماجرای عصبانیت رهبر انقلاب از بنی‌صدر از زبان محسن رضایی
شنیده شدن صدای تیراندازی در هنگ مرزی منطقه تهلاپ میرجاوه
play_arrow
شنیده شدن صدای تیراندازی در هنگ مرزی منطقه تهلاپ میرجاوه
گزارش یک جنگ
play_arrow
گزارش یک جنگ
مسئول رسانه‌ای حزب‌الله: سیدحسن نصرالله در محل حمله نبوده و در سلامت است
play_arrow
مسئول رسانه‌ای حزب‌الله: سیدحسن نصرالله در محل حمله نبوده و در سلامت است