طرز تهیه سه نوع دلمه گیاهی رژیمی

دلمه، غذایی متعلق به خاورمیانه و مناطق اطراف آن مانند کشورهای حوزه بالکان، قفقاز، روسیه و آسیای مرکزی است که از دیرباز در ایران طبخ می‌شده است.در این مطلب سه مدل دلمه گیاهی رژیمی را آموزش می دهیم.
دوشنبه، 4 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه سه نوع دلمه گیاهی رژیمی

دلمه کلم


مواد لازم
گوشت چرخ کرده 400 گرم
برنج یک و نیم پیمانه
کلم یک عدد متوسط
تره 50گرم
گشنیز 50 گرم
جعفری ۵۰ گرم
ترخون 50گرم
شوید 50گرم
مرزه 50گرم
پیاز 2عدد بزرگ
آبلیمو یک استکان
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذا خوری
کشمش به مقدار لازم
آلو بخارا 10 عدد
شکر 4قاشق غذا خوری
زعفران به مقدار لازم
نمک،فلفل،زردچوبه به مقدار لازم
پودر دارچین به مقدار لازم
سرکه به مقدار لازم

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
ابتدا یه قابلمه رو پر آب می کنیم کمی نمک و کمی سرکه داخل آب می ریزیم و می ذاریم تا آب به جوش بیاد. وقتی که به جوش اومد کلم رو داخل آب جوش قرار می دیم. با استفاده از چنگال برگ های کلم رو باز می کنیم و از کلم جدا می کنیم و از قابلمه خارج می کنیم. این کار رو تا وقتی که کلم تموم بشه ادامه می دیم. بعد برگ ها رو روی تخته پهن می کنیم و بخش میانی کلم رو با استفاده از چاقو از برگ جدا می کنیم و می ذاریم کنار تا بمونه. برگ ها رو هم می ذاریم کنار تا بمونه.

سبزی ها مون رو خوب تمیز می کنیم و بعد از این که تمیز کردیم حالا اون ها رو می شوریم. می ذاریم تا کمی آبشون بره و خشک بشن. حالا اون ها رو خورد می کنیم و می ذاریم کنار. موقع پاک کردن سبزی ها به هیچ وجه ساقه رو داخل سبزی ها نمی ندازیم و فقط از برگ ها استفاده می کنیم. اندازه سبزی ها باید کمی بزرگ باشه ولی نه به اندازه سبزی آش بلکه کمی ریز تر از سبزی آش باشه.

برنج مون رو هم می جوشونیم تا کمی نرم بشه. کمی نرم که شد اون رو آب کش می کنیم می ذاریم تا آبش کشیده بشه. موقع جوشیدن کمی نمک به برنج اضافه می کنیم تا برنج شفته نشه. 

می تونید همه سبزی ها رو خشک شده استفاده کنید و هم می تونید تازه استفاده کنید. سبزی تازه رنگ بیشتری داره و سبزی خشک شده عطر بیشتر. می تونید بر اساس سلیقه خودتون از خشک یا تازه سبزی استفاده کنید.

زعفران رو به اندازه کافی بر می داریم و خوب می سابیم تا کاملا پودر بشه. بعد با کمی یخ می ذاریم تا بمونه و خوب رنگ پس بده. برای زعفران یک ساعت زمان کافی هست.

مرحله دوم
هر دو پیاز ها مون رو نگینی خورد می کنیم. یه ماهی تابه مناسب رو روی حرارت قرار می دیم و می ذاریم تا داغ بشه. بعد از این که داغ شد حالا روغن توی ماهی تابه می ریزیم و می ذاریم تا روغن هم داغ بشه. پیاز های خورد شده رو توش می ریزیم و خوب تفت می دیم تا طلایی بشن. بعد از این که پیاز ها به خوبی طلایی شدن حالا کمی از پیاز ها رو بر می داریم و می ذاریم کنار تا بمونه. 

گوشت چرخ کرده مون رو به ماهی تابه اضافه می کنیم و با پیاز ها کمی تفت می دیم تا از خامی در بیاد. گوشت چرخ کرده که با پیاز ها تفت خورد و تغییر رنگ داد حالا برنج نیم پز و نمک و فلفل و زرد چوبه و دارچین و سبزی ها رو بهش اضافه می کنیم. کشمش و رب گوجه فرنگی مون رو هم بهش اضافه می کنیم و خوب با هم ترکیب می کنیم. خوب که با هم ترکیب شدن نصف استکان آب لیمو رو به ترکیب اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا کاملا به خورد مواد بره.

مرحله سوم
ته برگ کلم ها رو که با چاقو جدا کردیم رو ته قابلمه مورد نظر مون می چینیم. از برگ های کلم بر می داریم و از مواد دلمه کمی بر می داریم و داخل شون می ذاریم و می پیچیم. دلمه ها رو کنار هم داخل قابلمه هم قرار می دیم. یک ردیف دلمه که کامل شد چند عدد آلو بخارا قرار می دیم و لایه بعد رو می چینیم. 

این کار رو تا وقتی که دلمه ها تموم بشه ادامه می دیم. در آخر کار نصف استکان آب لیمو باقی مونده مون رو با یک لیوان آب و شکر مون مخلوط می کنیم و روی دلمه ها می ریزیم و می ذاریم تا دلمه ها به مدت یک ساعت خوب بپزه و لطیف بشه.

بعد از سپری شدن مدت زمان لازم برای پخت دلمه ها زیر حرارت رو خاموش می کنیم و دلمه ها رو توی ظرف مناسب می کشیم و با نون سرو می کنیم.

این دلمه رو به سه مزه میشه سرو کرد. اگر ترش دوست دارید شکر و کشمش رو حذف کنید و اگر شیرین دوست دارید در مرحله آخر از آب لیمو استفاده نکنید.

به جاش از شیره انگور استفاده کنید.1

طرز تهیه سه نوع دلمه گیاهی رژیمی


دلمه سیب زمینی ایتالیایی


مواد لازم 
دو عدد سیب زمینی متوسط
یک قاشق مرباخوری ریحان خرد شده
یک فنجان سبزیجات خرد شده معطر
یک حبه سیر رنده شده
۱/۸ قاشق چایخوری آویشن
۴۵ گرم پنیر پیتزای رنده شده کم چرب
فلفل قرمز به میزان لازم

طرز تهیه 
ابتدا فر را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود.بعد سیب زمینی ها را داخل فر قرار دهید تا به مدت یک ساعت بپزد.بعد سیب زمینی را از فر در بیاروید.

در فاصله پختن سیب زمینی ها، داخل یک تابه نچسب روغن مایع بریزید تا روی حرارت ملایم داغ شود.

سپس سیر و سبزیجات خرد شده را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه تفت دهید بعد ریحان و آویشن را با مقداری فلفل قرمز روی سیر و سبزیجات بریزید.

بعد از اینکه سیب زمینی ها پخت از وسط آن را نصف کنید و اخل آن را با قاشق خالی کنید. بعد با سبزیجات تفت داده شده داخل سیب زمینی ها را پر کنید.

پنیر را هم روی سبزیجات بریزید و در فر قرار دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه پنیرآب شوند.و دلمه ها آماده شوند.2

طرز تهیه سه نوع دلمه گیاهی رژیمی


دلمه رژیمی برای بیماران دیابتی

وقتی بیماری دیابت به سراغتان می‌آید قند تنها چیزی نیست که نباید بخورید.شما در واقع با چربی و نشاسته که شامل طیف وسیعی از مواد غذایی می‌شود نیز مشکل خواهید داشت. مثلا وقتی بوی دلمه از خانه همسایه بلند می‌شود یادتان می‌آید که برنج برایتان ممنوع است و قندتان را بالا می‌برد.به همین دلیل امروز برایتان یک غذای رژیمی در نظر گرفته‌ام که ظاهرش با همان دلمه قدیمی هیچ فرقی نمی‌کند ولی مواد داخلش متشکل از چیزهایی است که برای شما مناسب‌تر است.

مواد لازم
هویج ۱ عدد
ذرت  ۱ پیمانه
پیاز ۱ عدد
بلغور جو ۱ پیمانه
سبزی مخصوص دلمه ۱ فنجان
زرشک ۱ قاشق سوپخوری
گوشت گوسفند بدون چربی ۱۲۰ گرم
نمک و ادویه به میزان لازم

طرز تهیه
گوشت را بخار پز کنید. ذرت، پیاز، هویج و برگ مو را هم همین‌طور. برای بخار پز کردن از سبد‌های مخصوص کوچکی که داخل دیگ قرار می‌گیرد استفاده کنید. سرعت پخت گوشت قیمه شده با بخار پز حدود ۲۰ دقیقه است و برای پخت سبزیجات، هویج و ذرت ۱۵ دقیقه کافی است.

پیاز و گوشت و مواد بخار پز شده را با هم مخلوط کرده نمک و ادویه بزنید و زرشک و بلغور پرک شده را به آن بیفزایید. بلغور باید خام باشد. می‌توانید زعفران نیز به این مواد اضافه کنید.

سبزیجات دلمه را هم افزوده مواد را خوب هم بزنید و داخل برگ‌های بخار پز شده بپیچید. سپس آنها را درون دیگ بچینید. وقتی کارتان تمام شد روی همه برگ‌ها آب مواد بخار پز شده را بریزید و یک بشقاب روی مواد برگردانده و یک ظروف سنگین نیز روی آن قرار دهید.آتش زیر دیگ را بعد از جوش آمدن کم کنید و روی آن دم کنی بگذارید تا آبش کاملا به خورد رود.3


پی نوشت:
1.www.mamifood.org
2.www.kiashpaze.ir
3.www.ashpaziha.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.