باقلوای خرما با شربت نارنج

در کل باقلوا را می‌توان متعلق به کشور ترکیه دانست، اما در کشور عزیزمان نیز باقلوا در نواحی مختلف با طمع‌ها و اشکال مختلف طبخ می‌شود
چهارشنبه، 15 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
باقلوای خرما با شربت نارنج

باقلوای استانبولی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار کشور ترکیه است که با طعم های متنوعی درست می شود، در کل باقلوا را می‌توان متعلق به این کشور دانست، اما در کشور عزیزمان نیز باقلوا در نواحی مختلف با طمع‌ها و اشکال مختلف طبخ می‌شود و در کنارش خوردنی‌های دیگری نیز استفاده می‌شود  

برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه باقلوای خرما و با شربت نارنج در ادامه با بخش آشپزی سایت راسخون همراه باشید.


طرز تهیه خمیر:

آرد و نمک را در ظرفی الک کنید. تخم مرغ های با چنگال زده شده را به آرد اضافه کرده و کمی با آرد هم بزنید. روغن مایع را اضافه و با آرد کاملاً مخلوط کنید. آب گرم را کم کم اضافه کنید تا جایی که خمیر نرمی که به دست نچسبد، به دست آید. حال خمیر را 5 دقیقه ورز داده و نیم ساعت درون نایلون در دمای محیط به آن استراحت دهید.
 
مواد لازم برای خمیر فیلو:
آرد 450 گرم
نمک 1 قاشق چای خوری
تخم مرغ زده شده 2 عدد
روغن مایع 4 قاشق چای خوری
آب گرم 250 الی 300 میلی لیتر
نشاسته ذرت 1/5 پیمانه


باقلوای خرما با شربت نارنج

طرز تهیه ی مواد میانی:

خرما و گردو را به صورت نگینی خرد کرده و دارچین را روی آن بپاشید. خلال پسته را هم به اندازه ی عدس خرد کنید و کنار بگذارید.

حال خمیر را به 12 گلوله به اندازه ی نارنگی تقسیم کنید. روی میز کار وردنه را کاملاً نشاسته ذرت بپاشید و هر گلوله خمیر را به صورت دایره باز کنید و روی آن را هم مقداری نشاسته ی ذرت بپاشید.

5 خمیر باز کرده را روی هم بگذارید و باز با وردنه به اندازه ی قالب باز کنید و در کف قالب بیاندازید (بهتر است یکی دو قاشق روغن مایع کف قالب بریزید بعد خمیر را پهن کنید) مواد گردو و خرما را روی خمیر پخش کنید و با تکه های خمیر که به صورت نازک بریده اید، روی آن را بپوشانید.

سپس پسته ی خرد شده را روی خمیر پخش کنید و مجدداً 5 لایه خمیر را که به همان صورت اول با نشاسته ی ذرت آماده کرده اید روی پسته بیاندازید و کاملاً بپوشانید.

باقلوا را به صورت دلخواه برش دهید کره آب کرده را روی تمام آن بریزید و 35 دقیقه در فر داغ 150 درجه ی سانتیگراد آن را بپزید، تا حدی که روی آن مقداری برشته و طلایی شود.

5 دقیقه بعد از خارج کردن از فر شربت گرم را روی آن بدهید و بگذارید باقلوا یک ساعت در شربت غوطه ور شود. سپس شربت اضافی را بگیرید و سرو کنید
.
 
مواد برای میان باقلوا:
خرمای پیارم 250 گرم
گردو 100 گرم
دارچین یک دوم قاشق چای خوری
خلال پسته 250 گرم
کره 100 گرم


باقلوای خرما با شربت نارنج

طرز تهیه ی شربت:

آب و شکر را مخلوط و روی حرارت بگذارید تا 15 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد. سپس گلوکز و عرق بهار نارنج را اضافه و 5 دقیقه دیگر با حرارت ملایم بجوشانید.

در صورتی که از عطر شربت بهار نارنج خوشتان نمی آید می توانید از گلاب استفاده کنید.
 
مواد لازم برای تهیه ی شربت:
آب 300 میلی لیتر
شکر 700 گرم
گلوکز 1 قاشق سوپ خوری
عرق بهار نارنج یک دوم پیمانه

 

نکته‌ها

باقلوای خرما جزو کیک و شیرینی - شیرینی خشک می‌باشد

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30 دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30 دقیقه می‌باشد .

باقلوای خرما را می‌توانید در وعده میان وعده - دسر - سرو کنید .

همچنین می‌توان در ماه رمضان به عنوان افطار - میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 10 نفر مناسب می‌باشد .
 

نویسنده: زهرا زهرایی

منبع: ماهنامه ی هنر آشپزی شماره ی 47



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.