برای مقابله با دردهای سرطانی چه میتوان کرد؟

اگر شما مبتلا به سرطان هستید، لزوما نباید درد داشته باشید. اما اگر از درد رنج می برید، مهار آن توسط روشهای درمانی مختلف امکانپذیر است.یکی از مهم ترین موضوعاتی که متخصصین و فوق تخصصان درد به درمان آن می پردازند، درمان دردهای سرطانی می باشد. درد یکی از نشانه ها و عوارض رایج سرطان می باشد و کنترل درد بیماران سرطانی، یکی از مسائل بسیار مهم برای پزشکان، بیماران و خانواده های آنها است.
يکشنبه، 10 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
برای مقابله با دردهای سرطانی چه میتوان کرد؟

درد ناشی از سرطان چیست؟

درد ناشی از سرطان ممکن است ثابت، سوزشی، ضربان دار، درد به صورت خنجر زدن، درد یا نیشگون گرفتن توصیف شود. فقط خود بیمار می تواند درد ناشی از سرطان را توصیف کند.

افراد به روش های مختلف درد را تجربه می کنند و حتی افرادی که از یک نوع سرطان رنج می برند می توانند تجربیات مختلفی داشته باشند. نحوه احساس درد توسط افراد تحت تأثیر عوامل عاطفی، محیطی، رفتاری و جسمی است.

 این عوامل به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر روی سیستم عصبی بدن (مغز، نخاع و اعصاب) تاثیر می گذاردو نوع سرطان، مرحله آن، درمانی که دریافت می کنید، سایر مسائل بهداشتی، نگرش و اعتقادات شما درباره درد و اهمیت درد برای شما، همچنین بر نحوه احساس درد تأثیر می گذارد. پزشکان همه این عوامل را برای کمک به درمان درد ارزیابی می کنند.

اگر درد ناشی از سرطان درمان نشود، می تواند منجر به اضطراب یا افسردگی گردد و از انجام کارهایی که می خواهید انجام دهید جلوگیری می کند. یادگیری و مدیریت و کنترل درد به شما کمک می کند تا به زندگی عادی خود برگردید و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.1
 

دنبال چه علایمی باید باشید؟

دردی که به نظر قطع شدنی نمی­ باشد یا پیش از نیاز به مصرف دوز بعدی دارو، درد قطع و وصل می­شود. (ممکنست به این معنا باشد که برنامه دارویی شما نیاز به تغییر دارد.)

اختلالات خواب.

عدم علاقه به کارهایی که پیش از این لذت بخش بوده است.

نواحی جدید درد یا تغییر در آن.

کاهش توانایی حرکت یا انجام کارها.2

برای مقابله با دردهای سرطانی چه میتوان کرد؟

چه عواملی باعث درد ناشی از سرطان می شود؟

افراد مبتلا به سرطان ممکن است درد ناشی از خود سرطان یا درمان سرطان داشته باشند. همچنین ممکن است به دلایل دیگری مانند آرتروز درد بروز پیدا کند برخی از دلایل درد ناشی از سرطان، عبارتند از:

انسداد اندام یا رگ در بدن، مانند روده

عفونت یا تورم و قرمزی (التهاب)

سفتی عضله در اثر تنش یا کم تحرکی

وضعیت بد که می تواند به کمر درد منجر شود.

گردش خون ضعیف به دلیل انسداد رگ های خونی

توموری که به اندام ها، اعصاب یا استخوان فشار می آورد.

شکستگی اگر سرطان به استخوان ها انتشار یافته باشد.

عوارض جانبی ناشی از جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان هدفمند یا ایمونوتراپیدرمان هدفمند یا ایمونوتراپی

درد جدید یا افزایش درد لزوماً به معنای پیشرفت سرطان یا انتشار آن به قسمت دیگری از بدن نیست. وقتی سطح درد تغییر می کند این یک نگرانی معمول است.1
 

اقداماتی که بیمار می­تواند انجام دهد

درباره­ درد خود با تیم درمانگر سرطان صحبت کنید. درد کجاست، چه زمانی شروع می­شود، چقدر طول می­کشد، چه حسی دارد، موارد تسکین دهنده چیست، موارد تشدیدکننده چیست و چگونه روی زندگیتان تاثیر گذاشته.

اگر داروهای ضد درد نسخه شده آنطور که انتظار دارید پاسخ نمی­دهد تیم درمان خود را مطلع سازید.

با استفاده از مقیاس­های ارزیابی به درد خود امتیاز دهید، مثلا از صفر به معنای عدم وجود درد تا ده به معنای بدترین دردی که بشود تصور کرد. برای توصیف درد خود برای دیگران شما می­توانید از این مقیاس استفاده کنید.

داروی خود را همان­گونه که نسخه شده مصرف کنید. (برای دردهای مزمن، ترجیحا بهتر است داروها طی ساعت و طبق برنامه داده شود، تا اینکه که فقط زمان درد شدید، مصرف شود.) اگر نیاز به تنظیم برنامه است، با تیم درمان سرطان خود هماهنگ کنید.

هم­زمان با از بین رفتن درد با مصرف داروها، فعالیت خود را افزایش دهید.

برای ضد دردهای سدمنت شکن منتظر نشوید درد شدید شود تا دارو را مصرف کنید.

از قطع ناگهانی هر نوع داروهای ضد درد اجتناب کنید. در عوض هم­زمان با کاهش درد، دوز دارو را به آرامی کاهش دهید. اگر داروهای ضد درد به شما حس بدی می­دهد، از تیم درمان خود بخواهید یا آن­را عوض کند یا برای کنترل تهوع تلاش کند.

بعضی از داروهای ضد درد شما را خواب آلود یا گیج می­کند. این حالت اغلب بعد از چند روز بهتر می­شود ولی ممکنست هنگام برخاستن و راه رفتن نیاز به کمک داشته باشید. تا زمانیکه از اثرات دارو مطمئن نشده اید رانندگی یا هرکار خطرناکی انجام ندهید.

به افرادی که داروهای  ضد درد مصرف می­کنند برای جلوگیری از یبوست که عارضه­ شایعی است مسهل و ملین داده می­شود.

متوجه هر عارضه­ ای که شدید را پیگیری کنید. با تیم درمانی خود در مورد آن صحبت کنید.

از خرد کردن و شکستن قرص­های ضد درد خودداری کنید مگر این که تیم درمان موافقت کرده باشد. در داروهای سریع الاثر خوردن قرص­های شکسته می­تواند خطرناک باشد.

اگر داروهایتان درد شما را تحت کنترل در نیاورده، از تیم درمان خود بخواهید مقدار آنرا تغییر دهند. اگر همچنان مشکل داشتید، از یک متخصص درد سوال کنید.

برای حداقل یک هفته دارویتان را ذخیره داشته باشید. اکثر ضد درد­ها نمی­توانند تلفنی تجدید نسخه شوند، بنابراین شما به یک نسخه نیاز خواهید داشت.2
 

روشهای درمان دردهای سرطانی

 
درمان دارویی دردهای سرطانی
در بیماران سرطانی دو  نوع درد در بدن احساس می شود: درد حاد که به دلیل تحریک دریافت کننده های درد، در قسمت های مختلف بدن اتفاق می افتدو درد مزمن که علت آن، صدمه دیدن سلولهای عصبی می باشد.

گروههای دارویی خاصی جهت درمان هر یک از این دو نوع درد وجود دارد به گونه ای که داروهای موثر برای درمان درد حاد، برای درمان درد مزمن تاثیری ندارند و بالعکس.

 دردهای سرطانی، ترکیبی از هر دو نوع درد می باشند، بنابراین برای درمان درد در بیماران سرطانی، باید مخلوطی از هر دو نوع دارو به کار برده شود. مرسوم ترین داروهای خوراکی که در بیماران سرطانی، با توجه به مرحله و مییزان درد به کار می روند، مسکن های ساده، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج، استروئیدها و مخدر ها هستند. تصمیم گیری در مورد ترتیب مصرف این داروها ، مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت، که پلکان بیدردی نامیده می شود انجام می شود.

برای مقابله با دردهای سرطانی چه میتوان کرد؟
 
جراحی در درمان دردهای سرطان
برای از بین بردن تومور به صورت کامل یا قسمتی از آن، می توان از روش جراحی استفاده کرد. این روش به صورت مستقیم درد را کم می کند، عوارضی که از گرفتگی منتج شده اند را کاهش می دهد و باعث بهتر شدن نتیجه درمان سرطان و افزایش مدت زمان زنده ماندن بیمار می شود. روشهای دیگری نیز برای درمان دردهای سرطانی وجود دارند که به عنوان درمانهای جراحی شناخته می شوند. از جمله این روش ها عبارتند از:

– پیشگیری از فعالیت عصب

– دستکاری عصبی
 
پرتودرمانی
چنانچه در در راه رفتن و فعالیت های دیگر بیماران سرطانی که بیماری آنها در استخوان پخش شده است به علت درد زیاد مشکلی بوجود آید، پرتو درمانی این مشکلات را کم می کند. یعنی اینکه تزریق مواد رادیواکتیو می تواند منجر به کاهش درد شود. البته امکان افزایش درد بعد از پرتودرمانی وجود داردکه در اینصورت باید بررسی های بیشتری انجام شود.

تخریب تومور با فرکانس رادیویی  (Radiofrequency Ablation)
در این شیوه درمانی، تومور توسط یک الکترود سوزنی گرم می شود و از بین می رود. این عمل، درد را به مقدار قابل توجهی در بیمارانی که سرطان آنها در استخوان پخش شده است کاهش می دهد.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.cnin.ir
3.www.discsurgery.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.