چند نکته برای سفر کردن بیماران سرطانی

برای کسب و کار یا لذت بردن، ممکن است زمانی وجود داشته باشد که افراد مبتلا به سرطان مانند لوسمی و لنفوم نیاز به سفر داشته باشند. در حالی که اندیشه اولیه ممکن است غم انگیز به نظر برسد - سفر به اندازه کافی استرس آور است! - برنامه ریزی کمی می تواند کمک کند که سفر صاف و بدون استرس باشد.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند نکته برای سفر کردن بیماران سرطانی

سفر با سرطان

سرطان یکی از بیماری های جدی امروز جوامع است و بیمار را با محدودیت هایی مواجه می کند اما پیشرفت های پزشکی نوین توانسته کیفیت زندگی این بیماران را بسیار ارتقا دهد و حتی با رعایت اصول بهداشتی و درمانی مناسب آنها را به روال عادی فعالیت های روزمره باز گرداند.

شاید بعضی تصور کنند این بیماران فقط باید در منزل بمانند و سفر، گردش، معاشرت با دیگران و دیگر نیازهای انسانی برای آنها تمام شده است. درواقع باید گفت که این طور نیست و آنها نیز حق لذت بردن از زندگی را دارند . با راستینه همراه باشید .
 

سفر با سرطان چه شرایطی دارد ؟

سفر به عنوان یکی از دوست داشتنی ترین تفریحات بشر برای بیماران مبتلا به سرطان منعی ندارد؛ البته به شرط رعایت چند توصیه ساده: پیش از سفر با پزشک خود مشورت کنید و داروهای لازم را همراه داشته باشید.

گرچه ممکن است تمایلی به صحبت در مورد بیماری نداشته باشید، اما بهتر است همراهان سفر اطلاعاتی در مورد وضعیت جسمانی و نیازهای شما مانند رژیم غذایی، مراقبت های ضروری و… بدانند.

به این ترتیب اطمینان خاطر از سلامت شما بیشتر خواهد بود زیرا در صورت عدم اطلاع دقیق ممکن است اقدامات نادرستی انجام گیرد یا اینکه تصورات تیره تر از واقعیت روابط بین فردی را مشکل کند.

پیش از حرکت اطلاعاتی در مورد مرکز پزشکی یا بیمارستان نزدیک به محل اقامت خود داشته باشید تا در صورت نیاز به خدمات پزشکی و درمان با مشکل مواجه نشوید.

پزشک معالج می تواند در این زمینه راهنمایی تان کند. و دفترچه بیمه، شرح حال بیماری و دیگر مدارک ضروری را برای موارد اورژانس همراه داشته باشید. در صورت نیاز به دارو و اقدام درمانی خاص حتما پیش بینی های لازم را از پزشک بخواهید. اگر قصد سفر هوایی دارید، بهتر است برای سفر همراه داشته باشید تا پس از رسیدن به مقصد هنگام خروج از فرودگاه، برای تحویل وسایل و… به شما کمک کند.

رعایت ملاحظات پزشکی در مسافرت های هوایی ، بویژه برای بیماران سرطانی بسیار اهمیت دارد .اگر نیاز به مصرف دارو در ساعت مشخصی است، به تغییر ساعت در دیگر کشورها توجه داشته باشید.گواهی از پزشک خود مبنی بر ضرورت همراه داشتن دارو و مکمل در کیف دستی هنگام سفر، به خصوص در پروازهای خارجی داشته باشید تا احیانا مشکلی پیش نیاید.

و در صورتی که بیمار پس از انجام شیمی درمانی مشکلی نداشته باشد و از خستگی شدیدی رنج نبرد، منعی برای سفر وجود ندارد. معمولا پس از ۳ روز وضعیت بیمار بهتر خواهد بود.
 

توجه به شرایط سفر با هواپیما و اتومبیل برای بیماران قلبی و سرطانی 

پرواز با هواپیما شرایط جوی بسیار خاصی دارد و ارتفاع بسیار بالا فشار زیادی ایجاد می کند. سطح اکسیژن نیز بسیار کمتر از سطح دریاست. از همین رو، شرایطی مانند اوج گرفتن زیاد ممکن است برای بیمار مبتلا به مشکلات قلبی حاد چندان راحت نباشد.

معمولا پزشک این موارد را گوشزد می کند و توصیه به نوشیدن منظم و فراوان آب و پرهیز از مصرف نمک می شود. برای پیشگیری از تورم و التهاب وریدهای لباس های راحت و گشاد بپوشید.

بهتر است در مدت حضور در هواپیما به جای انواع کفش، پاپوش بپوشید. مدت طولانی بی حرکت نباشید و در فواصل منظم از جا برخیزید و چند قدم راه بروید. اگر امکان جابجاشدن وجود ندارد، حتما عضلات ران، ساق و مچ پا را گاه گاه ماساژ دهید و با تنفس عمیق و آرام عضلات را شل کنید.

از پوشیدن شلوار و کفش های تنگ ، آنهم بدون جوراب پرهیز کنید . ممکن است پزشک علاوه بر توصیه های پیشگیرانه، داروهای ضدانعقاد خون نیز تجویز کند.

مسافرت با اتومبیل می تواند زمینه ساز استرس برای بیمار قلبی باشد و قلب را متحمل فشار بیشتری کند. در این صورت بهتر است هر ۲ ساعت استراحت کوتاهی داشته باشید و از رانندگی در شب بپرهیزید.

همچنین مصرف بسیاری از داروها تاثیر آرام بخشی دارد که در صورت رانندگی باید مورد توجه قرار گیرد. البته رانندگی سالمندان مبتلا به سرطان کار چندان درستی نیست .
 

توصیه های سلامت برای بیماران قلبی و سرطانی در مقصد چیست ؟

به یاد داشته باشید سفر فرصتی برای استراحت است پس در گشت و گذار، بازدیدهای گروهی و ورزش های خیلی سنگین افراط نکنید، به خصوص اگر آمادگی لازم را ندارید.

پس از سفر طولانی، ۱ تا ۲ روز اول اقامت را به استراحت اختصاص دهید. به اندازه کافی بخوابید و از فعالیت های آرام مانند پیاده روی در طبیعت لذت ببرید.از تغییر در رژیم غذایی و پرخوری بپرهیزید.

در صورت بروز هر مشکلی منتظر بازگشت نباشید و حتما به مرکز درمانی مراجعه کنید تا از بروز عوارض احتمالی پیشگیری شود. فراموش نکنید نمک عامل فشار خون و تشدید کننده نارسایی قلبی است.
 
سخن پایانی ، یاد آوری نکاتی به بیماران قلبی
روند درمانی مسافرانی که مدت طولانی داروهای ضدانعقاد خون مصرف می کنند باید در سفر نیز حتما کاملا رعایت شود، به ویژه اگر اقامت چند هفته طول بکشد. مشورت با متخصص قلب در این باره ضروری است. همچنین باید مطمئن بود امکان آزمایش خون منظم نیز در سفر وجود دارد.

پیشگیری از ابتلا به عفونت های ثانویه در بیماران مبتلا به ناراحتی دریچه ای قلب یا دریچه مصنوعی بسیار مهم و ضروری است. اگر ۱۲ نشانه ابتلا به بیماری های قلبی را دارید ، باید حتما چند هفته پیش از سفر ، به دندان پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز درمان انجام شود.

همچنین درمان فوری عفونت های گوش، حلق و بینی، جراحات و عفونت های پوستی و مراجعه به پزشک در صورت تب بدون دلیل ضروری است.

بیمارانی که دفیبریلاتور یا پیس میکر دارند باید عملکرد درست دستگاه را پیش از سفر حتما کنترل کنند.

اگر جزو این گروه هستید از ورزش های سنگین و کارهایی مانند انداختن کوله پشتی که به قلب فشار می آورد، اجتناب کنید.

حتما این موضوع را به لیدر تور و مهمانداران هواپیما اطلاع دهید. در صورت نیاز شرح حالی نیز از پزشک همراه خود داشته باشید.

لازم به یادآوری است ذکر تمامی این موارد نمی تواند جایگزین معاینه پزشک باشد.

افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، سرطان، ناراحتی های قلبی و … حتما باید پیش از سفر با پزشک خود مشورت کنند و توصیه های وی را جدی بگیرند.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.